När vi ändå pratar staket:
Något som definitivt ligger i tiden är att sätta upp staket (eller räcken eller spaljéer) med horisontella ribbor perfekt i våg. Ribborna har dessutom olika bredd, som regel 2 olika. Oftast omålat tryckimpregnerat, men ibland vitmålat.
https://images.app.goo.gl/Zs25LNHVcsfS5DNbA
I exemplet ovan kan också noteras fasaden på huset, som är vitmålad liggande z-panel (säkert plastfärg oxå). Helt klart ett barn av sin tid!
 
  • Gilla
banjoragge
  • Laddar…
C Chandler skrev:
Ingen som tagit upp valv i dörröppningar? Det är definitivt nått arkeologerna kan använda för att datera 90-tals ruiner i framtiden :D
Är inte de sk Pizzavalven äldre än 90-talet? Jag skulle säga flesta halvan av 80-talet.
 
  • Gilla
Karlia och 5 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
När vi ändå pratar staket:
Något som definitivt ligger i tiden är att sätta upp staket (eller räcken eller spaljéer) med horisontella ribbor perfekt i våg. Ribborna har dessutom olika bredd, som regel 2 olika. Oftast omålat tryckimpregnerat, men ibland vitmålat.
[länk]
I exemplet ovan kan också noteras fasaden på huset, som är vitmålad liggande z-panel (säkert plastfärg oxå). Helt klart ett barn av sin tid!
Jag uppskattar verkligen den här tråden då man får dig en tankeställare på vad som är "snyggt" och vad som är "vackert". Jag hade liksom inte tänkt på att staketribbor av det slaget är en fluga, men när du säger det så blir det ju uppenbart. Och jag vill iaf inte bygga om staketet om 5 år för att det känns B. Så då får det bli ett annat.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Okarlsson Okarlsson skrev:
Jag uppskattar verkligen den här tråden då man får dig en tankeställare på vad som är "snyggt" och vad som är "vackert". Jag hade liksom inte tänkt på att staketribbor av det slaget är en fluga, men när du säger det så blir det ju uppenbart. Och jag vill iaf inte bygga om staketet om 5 år för att det känns B. Så då får det bli ett annat.
Rent estetiskt tycker jag att det är snyggt under rätt förhållanden, även om det också är en tydlig trend och tidsmarkör.
Men vi valde ändå bort ett liggande ribbstaket vid vårt nyköpta hus, eftersom det kräver tryckimpregnerat virke, och det vill vi inte använda i onödan. Istället växer det fram ett klassiskt spjälstaket med vertikala ribbor, topparna sågade 45 grader. Målat med roslagsmahogny, så yngsta barnet som är rätt klåfingrig, går omkring och luktar tjära.
 
  • Gilla
Teacer och 2 till
  • Laddar…
Okarlsson Okarlsson skrev:
Är inte de sk Pizzavalven äldre än 90-talet? Jag skulle säga flesta halvan av 80-talet.
Ja, håller med. Men sedan finns det ju alltid de som håller på lite längre än så.
 
Jonas Persson
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
När vi ändå pratar staket:
Något som definitivt ligger i tiden är att sätta upp staket (eller räcken eller spaljéer) med horisontella ribbor perfekt i våg. Ribborna har dessutom olika bredd, som regel 2 olika. Oftast omålat tryckimpregnerat, men ibland vitmålat.
[länk]
I exemplet ovan kan också noteras fasaden på huset, som är vitmålad liggande z-panel (säkert plastfärg oxå). Helt klart ett barn av sin tid!
Även stacket (räcken) helt i glas är något som kommit de senaste åren.
 
  • Gilla
banjoragge
  • Laddar…
Vi har ett valv genom en tidigare yttervägg som öppnades upp sent 70-tal då en utbyggnad av huset gjordes.
Ett gammalt svart Järlekamin i hörn av rum vid valv i tidigare yttervägg, med ljust trägolv och tapetserad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Valvet matchar i viss mån nischen där Järlekaminen står.
 
  • Gilla
Teacer och 2 till
  • Laddar…
P
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
När vi ändå pratar staket:
Något som definitivt ligger i tiden är att sätta upp staket (eller räcken eller spaljéer) med horisontella ribbor perfekt i våg. Ribborna har dessutom olika bredd, som regel 2 olika. Oftast omålat tryckimpregnerat, men ibland vitmålat.
[länk]
I exemplet ovan kan också noteras fasaden på huset, som är vitmålad liggande z-panel (säkert plastfärg oxå). Helt klart ett barn av sin tid!
Toppenstaket! tycker hundarna.

Liggande panel är extremt vanligt i USA, så det kanske är en importerad trend här?
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Men vi valde ändå bort ett liggande ribbstaket vid vårt nyköpta hus, eftersom det kräver tryckimpregnerat virke, och det vill vi inte använda i onödan.
Det behöver inte vara tryckimpregnerat.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det behöver inte vara tryckimpregnerat.
Liggande ribbor av oimpregnerat brukar inte hålla så bra. Det finns en orsak till att trodorna i en snedgärdsgård ligger snett.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det behöver inte vara tryckimpregnerat.
Det behöver det vara om en vill ha livslängd på sitt staket. I övrigt håller jag med @heimlaga här ovan.
 
Liggande tryckt är ju aldrig snyggt, men det får man ju upp på nån timme så det är ju praktiskt och fullt förtståeligt att man väljer det.Vi valde stående rätt smala vita ribbor med en apdyr överliggare på altanen och nu behöver det målas om, vet inte hur många timmar vi la ner på det för 10-12år sen men det är nog ändå värt det, huset hade varit skitfult med andra alternativ.
 
  • Gilla
tomas.egnerfors
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Vi har ett valv genom en tidigare yttervägg som öppnades upp sent 70-tal då en utbyggnad av huset gjordes.
[bild]
Valvet matchar i viss mån nischen där Järlekaminen står.
Det där är ju magnifikt. Kaminens form, hur den står på tungan, nischen och så valvet! Full poäng från arkitekten! Hur den tapetserade väggen smiter förbi får jag reservera mig mot men då har jag inte sett hela rummet.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
1973, syns det?
[länk]
I alla fall ganska stilrent med undantag för något rum. Tidskapsel.

Här använder jag alltså ordet i dess rätta betydelse - stilrent som i inte blanda stilar, det är stilrent 70-tal.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.