Till er alla: Poolslangar! De som följer med i paketet terasspool är svarta plaströr med 38mm diameter. Två av våra har nu spruckit och verkar vara av alldeles för dålig kvalitet. Det är de slangar som är mellan pump och grovfilter/ värmare.
Vet ni vart man kan köpa bättre kvalitet och byta ut, hur har ni gjort? Rekommendationer på något mer slitstarkt än standardslangar?
 
Lenahugo Lenahugo skrev:
Till er alla: Poolslangar! De som följer med i paketet terasspool är svarta plaströr med 38mm diameter. Två av våra har nu spruckit och verkar vara av alldeles för dålig kvalitet. Det är de slangar som är mellan pump och grovfilter/ värmare.
Vet ni vart man kan köpa bättre kvalitet och byta ut, hur har ni gjort? Rekommendationer på något mer slitstarkt än standardslangar?
Tror inte det är vanligt att de spricker. Däremot verkar en del vara dåliga i limningen. Det finns något skrivet här innan från en som bytte ut rören. Han köpte delar och limmade själv. Osäker på vem det var men skrevs i höstas i samma tråd
 
H henlin431 skrev:
Tror inte det är vanligt att de spricker. Däremot verkar en del vara dåliga i limningen. Det finns något skrivet här innan från en som bytte ut rören. Han köpte delar och limmade själv. Osäker på vem det var men skrevs i höstas i samma tråd
Tack!
Det är jättekonstigt att de bara spricker mitt i!
Men hittade att det fanns lite bättre kanske armerade som man ska köpa som den gröna jag bifogar bild på. Grön armerad poolslang på 38mm visas på en webbshopssida med pris och köpknapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en spricka i en svart, flexibel slang mot en bakgrund av mörk kakel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en svart flexibel slang ovanför ett rostfritt köksvask, visar skick före byte till armerad variant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Lenahugo Lenahugo skrev:
Tack!
Det är jättekonstigt att de bara spricker mitt i!
Men hittade att det fanns lite bättre kanske armerade som man ska köpa som den gröna jag bifogar bild på. [bild] [bild][bild]
Jag fick inte med såna rör till min pool. Jag tycker slangarna som kom med håller väldigt hög kvalite och är robusta. De är gummi, ej plaströr som du visar. Ser ju ut som ”lågbudget” slang. Köpte min terasspool i Februari så rätt ny.
 
  • Gilla
KKopsen
  • Laddar…
J Jippe skrev:
Jag fick inte med såna rör till min pool. Jag tycker slangarna som kom med håller väldigt hög kvalite och är robusta. De är gummi, ej plaströr som du visar. Ser ju ut som ”lågbudget” slang. Köpte min terasspool i Februari så rätt ny.
Yes, verkligen lågbudget, plast. Pool och fritid skickade med dessa iförts sommaren när vi köpte terasspool paketet.
Hur ser dina ut?
 
Tobzter
99% av alla här i denna tråd har pool från SVB och där e de verkligen inte dessa plast slangar. Är rediga gummi slangar
 
Man får verkligen jobba sig igenom dem när man kapar dem. Kan starkt rekommendera SVB’s slangar.
 
  • Gilla
Tobzter
  • Laddar…
H henlin431 skrev:
Tror inte det är vanligt att de spricker. Däremot verkar en del vara dåliga i limningen. Det finns något skrivet här innan från en som bytte ut rören. Han köpte delar och limmade själv. Osäker på vem det var men skrevs i höstas i samma tråd
Inser att jag fattade fel från start. Jag trodde det gällde kopplingarna som satt på slangen och inte själva slangen.
 
Nu börjar det bli klart runt tunnan, har varit lite pyssel med allt runt omkring, stort tack till alla här inne
 
  • Nybyggd terrass med inbyggd rund badtunna, omgiven av stenmur och trädäck med inbyggda lampor vid skymning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
MartinMoza och 9 till
  • Laddar…
Ok, imorgon kommer gränmaskin för fix på tomt, bla lite gräv för att få ned poolen lite i marken (pacific), sen ska altanbygge till.. Vad har ni får tips att ge inför mitt kommande projekt med poolen, kloka lärdomar etc. Tips välkomna! Lite stressad inför detta projekt...
 
R reiman skrev:
Ok, imorgon kommer gränmaskin för fix på tomt, bla lite gräv för att få ned poolen lite i marken (pacific), sen ska altanbygge till.. Vad har ni får tips att ge inför mitt kommande projekt med poolen, kloka lärdomar etc. Tips välkomna! Lite stressad inför detta projekt...
Gräv större än vad som behövs och glöm inte att få plats med 1m3 tekniklåda. Mitt tips är också att förbereda och gör allting klart med pool, teknikutrymme och sånt innan ni bygger trädäcket. Trädäcket är mycket enklare att anpassa när poolen är på plats och även igång. Ha koll på vad ni behöver för eldragning och om ni behöver säkra upp ert elabbonemang, om ni behöver 1- eller 3-fas till er värmare, om ni behöver dra något elrör innan ni sätter trädäcket (vi behövde 2st elrör istället för 1 som jag redan grävt ner). Alltså att kontakta elektriker innan bygget kan vara fördelaktigt. Se till att ni hyfsat enkelt kommer åt alla slangkopplingar och kunna spänna eller byta ut dem vid behov.

Ja det var bara några saker som jag snubblat över under detta året jag byggt. Det finns lite fler tips tidigare i denna tråden så mitt hetaste tips är att läsa igenom ALLA sidorna och dra nytta av det som gäller för just dig. Hade jag haft kunskaper från alla här inne innan mitt bygge hade jag sparat mycket huvudvärk.
 
  • Gilla
reiman
  • Laddar…
Jag kollar på att köpa någon form av vibrationsdämpare till min pump.
Har den nu skruvad direkt i trägolvet i tekniklådan. Funderade på något åt det här hållet
https://www.kuntze.se/produkt/vibrationsdämpare-typ-m/

Men jag hittar inte just denna typ någonstans där man kan beställa som privatperson.

Något åt detta håll verkar betydligt enklare att hitta, men vet inte om är rätt.
https://www.jula.se/catalog/bil-och...stsakringstillbehor/vibrationsdampare-416083/

Någon annan som har behövt dämpa och hur har ni gjort isåfall?
 
D Dallastower skrev:
Jag kollar på att köpa någon form av vibrationsdämpare till min pump.
Har den nu skruvad direkt i trägolvet i tekniklådan. Funderade på något åt det här hållet
[länk]

Men jag hittar inte just denna typ någonstans där man kan beställa som privatperson.

Något åt detta håll verkar betydligt enklare att hitta, men vet inte om är rätt.
[länk]

Någon annan som har behövt dämpa och hur har ni gjort isåfall?
I förra huset jag bodde i så skruvade jag fast pumpen i en xps platta... Inga vibrationer de 10 år den stod och snurrade som störde iaf. Inte så snyggt men vem står och titta på en poolpump?
 
Kanske ska testa det först, har en del xps i garaget. Tack för tips
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.