Mikael_L
B Byggfuskarn skrev:
Står ingenting om att de kan komma oanmälda och knacka på. Varför påstår du det?
Jo det står det ju
"rätt att få tillträde till fastigheter och byggnadsverk samt att där vidta de åtgärder som behövs för att utföra arbetet"

Men varför visar du inte var det står att tillsyn ej får göras oanmält?
Det kan ju inte vara bara du som får kräva bevis för allt du inte håller med om ...
 
  • Gilla
Räknenisse och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jo det står det ju
"rätt att få tillträde till fastigheter och byggnadsverk samt att där vidta de åtgärder som behövs för att utföra arbetet"

Men varför visar du inte var det står att tillsyn ej får göras oanmält?
Det kan ju inte vara bara du som får kräva bevis för allt du inte håller med om ...
Nu har mod sagt stopp för ytterligare diskussion. Men okej då, eftersom din upprepning inte togs bort, och frågan är av viktig principiell betydelse.

Så om vi säger så här. Visst får en inspektör ta till vapen, och skuta dig in i bostaden för att kunna utföra inspektionen. I get säger att han INTE får utöva våld.
 
B Byggfuskarn skrev:
Så om vi säger så här. Visst får en inspektör ta till vapen, och skuta dig in i bostaden för att kunna utföra inspektionen. I get säger att han INTE får utöva våld.

Nja, polisen och militär och några ytterligare har tillstånd att bära vapen i tjänsten. Gemensamt för dem är väl att det jobbar med säkerhet på ett eller annat sätt. Bygglovsavdelningen har jag svårt att få in i dessa grupper.
 
  • Gilla
Byggfuskarn
  • Laddar…
K knipo skrev:
Sluta tramsa.
Men om du verkligen tror på det du skriver så titta i BrB.

[länk]

[länk]
Nej, bygginspektörer får inte skjuta in sig. Poliser får inte heller göra det, utan mycket goda skäl.

Men som jag påpekade, så står ingenting om hur inspektörerna ska fullgöra sina uppgifter. Således gäller vanlig lag, där det står att man inte får bruka våld.

Utöver dessa finns lagar om hemfrid, integritet, privatliv osv, som gör att varken poliser eller bygginspektörer har rätt att gå in i folks hem.

Mitt enda förbehåll är om bostaden plötsligt förvandlats till en arbetsplats. Och då måste det vara mycket väl beskrivet.

Sitter ni och dummar er med avsikt? För så jävla svårt är det inte att förstå det här.
 
  • Gilla
Kampol och 1 till
  • Laddar…
B Byggfuskarn skrev:
Sitter ni och dummar er med avsikt? För så jävla svårt är det inte att förstå det här.
Jag tycker inte att jag dummar mig alls.
Jag replikerade ditt inlägg o länkade Brottsbalken, det var allt.
Diskussionen var intressant i början, men har tyvärr ballat ur.
I realiteten är jag ganska övertygad om att det inte föreligger några egentliga problem vid de tillsynerna som förekommer.
Om det blir problem så är det väl i såfall i majoriteten av fallen rättshaverister o idioter som ställer till det.

Over and out.
 
  • Gilla
Kampol
  • Laddar…
K knipo skrev:
Jag tycker inte att jag dummar mig alls.
Jag replikerade ditt inlägg o länkade Brottsbalken, det var allt.
Diskussionen var intressant i början, men har tyvärr ballat ur.
I realiteten är jag ganska övertygad om att det inte föreligger några egentliga problem vid de tillsynerna som förekommer.
Om det blir problem så är det väl i såfall i majoriteten av fallen rättshaverister o idioter som ställer till det.

Over and out.
Jag avser inte dig. Länken till brottsbalken är relevant, och visar att det finns regler som styr hur en tillsynsmyndighet får agera. De fårbintw våld till exempel.

Inte heller får de ta sig tillträde utan vidare, då de i så fall skulle göra sig skyldiga till hemfridsbrott.

Jag tror inte heller man behöver vara rättshaverist, för att vilja slippa okända myndighetspersoner som tränger sig in i ens hem på och ska inspektera.
 
En liten nyfiken fråga i tråden, hur har det gått för TS?

Vad gällde anmälan och har den biten löst sig?
 
  • Gilla
PerwasWurpa och 7 till
  • Laddar…
P Pumba skrev:
En liten nyfiken fråga i tråden, hur har det gått för TS?

Vad gällde anmälan och har den biten löst sig?
Ja. Det är ju spännande höra hur det gick. Kom kommunen tillbaka, var polisen med. Åkte TS dit för svartbygge eller åkte utländska arbetskraften ut?

Så många frågor. Så frånvarande TS :cry:
 
  • Gilla
Kinta och 2 till
  • Laddar…
Värt en bump här va?
Hur har det gått @Shunon ?
 
  • Gilla
radioshack och 3 till
  • Laddar…
S Shunon skrev:
Finns det någon som med säkerhet kan svara på
1. Får dom komma oanmält?
2. Gå in i huset & filma (dörren var olåst)
3. Gå ett varv utanför huset och filma?
4. Vägra legitimera sig efter att ovan nämnda har gjorts.
Svara endast om du är säker på svaren.
1.ja
3x nej
 
D Daniel 109 skrev:
Trädgården har inget vidare skydd. Det är fullt naturligt att gå in där om man ska besöka någon/något. Filma får man göra i princip var man vill. Men att de inte kan visa att har ett legitimt ärende låter ju inget vidare.
Du får stå utanför tomten och filma in men du får inte gå in på tomten och filma utan tillstånd
 
D Dr Jumping Jack skrev:
Du får stå utanför tomten och filma in
Nej man får inte filma in som privatperson. Kallas för "Kränkande fotografering".
Myndigheter i tillsynsärenden har däremot blancoundantag från den regeln:

[bild]6 a § Den som olovligen med tekniskt hjälpmedel i hemlighet tar upp bild av någon som befinner sig inomhus i en bostad eller på en toalett, i ett omklädningsrum eller ett annat liknande utrymme, döms för kränkande fotografering till böter eller fängelse i högst två år.

[bild]Till ansvar ska det inte dömas om gärningen med hänsyn till syftet och övriga omständigheter är försvarlig.

[bild]Första stycket gäller inte den som med tekniskt hjälpmedel tar upp bild av någon som ett led i en myndighets verksamhet. Lag (2013:366).
Observera att förbudet gäller även i egen bostad, dvs att i smyg filma dina gäster är lika förbjudet.

Nej ingen myndighet har skyldighet att legitimera sig. Men det är bara polisman som med våld får ta sig in olegitimerat. Så vill t.ex. bygglovsinspektör ta sig in i en byggnad och vägrar visa legitimation, så kan de ta handräckning av civilpolis för att ta sig in.
Och säger civilpolis att han är polis, då gäller det som "legitimation".
 
S sebastiannielsen skrev:
Nej man får inte filma in som privatperson. Kallas för "Kränkande fotografering".
Myndigheter i tillsynsärenden har däremot blancoundantag från den regeln:



Observera att förbudet gäller även i egen bostad, dvs att i smyg filma dina gäster är lika förbjudet.
du får inte filma in i huset men du får filma huset så länge du håller i kameran och står på allmän mark
 
P
Det är ju stor skillnad i att montera fast kamera som filmar mot att själv stå och fota / filma och du håller i kameran med när det blir olovligt. Sen beror det på vad du filmar såklart.. att filma nåns hus jämfört med att filma nån som solar är stor skillnad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.