Det går nog bra. Många saker men inte speciellt komplicerat.
Belysningen är inköpt. Framljus och bakljus samt en vattentålig ”saftblandare” som har 9 olika ljusinställningar. Han älskar att testa alla olika ljusmöjligheter!



LEGO är hans favoritleksak. Ju mer avancerat desto roligare. Han kan bygga och konstruera om i timmar.

Dag
 
  • Gilla
Sthlm1891
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Det går nog bra. Många saker men inte speciellt komplicerat.
Belysningen är inköpt. Framljus och bakljus samt en vattentålig ”saftblandare” som har 9 olika ljusinställningar. Han älskar att testa alla olika ljusmöjligheter!

[video]

LEGO är hans favoritleksak. Ju mer avancerat desto roligare. Han kan bygga och konstruera om i timmar.

Dag
Äpplet faller inte långt från päronträt ;):cool:
 
Tule54 Tule54 skrev:
Äpplet faller inte långt från päronträt ;):cool:
Stämmer!

Min trästam har ympats genom årens erfarenheter med många olika sorter.
Så klart är mitt mål att även ympa hans stam!

Dag

Tre collagebilder av olika äpplen på grenar, som representerar olika ympningstekniker i trädgårdsskötsel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tule54
  • Laddar…
”Fågelholken 3-fas” är nu grundad och målad två gånger. I morgon blir det fastgjutnig av stolpen och den sista kabeldragningen till uttaget. Sen kan behörig elektriker koppla ihop det hela.

Nymålad svart fågelholk fäst på stolpe i en verkstad full av trämaterial och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fick lite tid över och gjorde lite förberedande saker på lådbilen. Fotstödet måste vara på plats innan sätet fixeras. Det blir provtagning i helgen.
Givetvis måste jag kolla ramens hållfasthet och så klart testade jag med en ”Pelarborr”!

Trähantverksprojekt av en lådbil med fyra hjul och en ölburk på ovansidan, i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trevlig Helg!
Dag
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 5 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Grillplatsen invigd!

En stillsam invigning i dessa tider. Vi tänker på restriktionerna. Grillen fungerade perfekt!

[bild]

Vi kör samma upplägg som i bastun. Tändmaterial, ved, grillkol, briketter och grillverktyg finns alltid på plats. Tändvätska får ej användas!

[bild]

Tanken är att om man slipper tänka på dessa tillbehör så underlättar det användningen och bastun/grillen kommer att användas oftare.

Trevlig Helg!
Dag

PS. Givetvis hade jag en eldsläckare med mig! Gissa vilken? :thinking:
Jag hoppas och tror att det var en pelarborr!?
 
Manberg Manberg skrev:
Jag hoppas och tror att det var en pelarborr!?
Helt rätt!!
En ”Pelarborr” står för styrka, smak och mycket provinsen! :love:
Tyvärr verkar en inte släck törsten, snarare tvärt om. :p
 
Redigerat:

??? :thinking: ???


Någon här på Byggahus som har erfarenhet av Joint Maker Pro?
Verkar vara en mångsidig muskeldriven gersåg med fintandade japanska sågblad.

Dag

Joint Maker Pro gersåg med japanskt fintandat sågblad och trä uppspänt för precisionssågning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
stigen stigen skrev:
??? :thinking: ???

Någon här på Byggahus som har erfarenhet av Joint Maker Pro?
Verkar vara en mångsidig muskeldriven gersåg med fintandade japanska sågblad.

Dag

[bild]
Ingen erfarenhet men när jag tittat lite på olika filmer av den så tycker jag den verkar dyr utifrån vad man verkar få.
Höjningsmekanismen för sågen verkar bestå av två plastdrrv..
 
Bilbygget fortsätter. I dag blev det till att mäta var förarstolen skull placeras. Många idéer och tankar om hur det hela byggas ihop. Letar igenom alla ”bra och ha hörn” på jakt efter delar som går att använda. Delar från en gammal IKEA hylla blev klart intressanta. Även den gamla kärran till båtmotorn går nog att använda.
Spännande utvecklingsarbete! Livet har återvänt!

Dag

Barn sitter på en hembyggd bil av träplankor och bildäck på gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
boschkenta och 9 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Ingen erfarenhet men när jag tittat lite på olika filmer av den så tycker jag den verkar dyr utifrån vad man verkar få.
Höjningsmekanismen för sågen verkar bestå av två plastdrrv..
Hej Frustrator!

Jag fick samma tanke när jag såg platsbitarna. Men kollar man på Youtube så verkar det vara en mycket mångsidig apparat. Att den är muskeldriven känns som ett plus. Jag skall nog forska vidare lite.

Dag
 
stigen stigen skrev:
Hej Frustrator!

Jag fick samma tanke när jag såg platsbitarna. Men kollar man på Youtube så verkar det vara en mycket mångsidig apparat. Att den är muskeldriven känns som ett plus. Jag skall nog forska vidare lite.

Dag
Borde inte vara så svårt att bygga en hygglig 'fulkopia'
 
stigen stigen skrev:
Bilbygget fortsätter. I dag blev det till att mäta var förarstolen skull placeras. Många idéer och tankar om hur det hela byggas ihop. Letar igenom alla ”bra och ha hörn” på jakt efter delar som går att använda. Delar från en gammal IKEA hylla blev klart intressanta. Även den gamla kärran till båtmotorn går nog att använda.
Spännande utvecklingsarbete! Livet har återvänt!

Dag

[bild]
Det blir ju en formel-1 kärra
 
  • Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Bygg inte för rejält bara, @stigen. Tänk på vikten också.
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Styrning

I lådbilens byggbeskrivningen på skil.se använder dom det klassiska repet som styrning.
Började fundera på om det inte vore bättre med en mer direkt styrning. Två M10 vinkelleder inköptes i morse på Biltema och ihop med det gamla IKEA staget blev styrningen mycket mer direkt. Leden fästes i en rampamuff M10 som är lite snett inskruvade i en ekbit. Jag tror chauffören får bättre kontroll nu.

Närbild av en hemmagjord lådbilsstyrning med M10 vinkelleder och ett IKEA stag monterat på en träplatta.

Närbesiktning av en hemmagjord lådbilsstyrning med vinkelled och stag monterat i ekträ.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närplan av en hemmagjord vagnstyrning med metallvinkelled och stag, monterad på en trädel vid ett däck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En hemmagjord lådbil av trä med förbättrad M10 vinkelledstyrning i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu blir det paus i biltillverkningen. Måndag och tisdag är det genomgång och planering inför fyra dagars ”Trallcirkus”. När man jobbar på hemmaplan är det bara att gå in i verkstaden och hämta vad man behöver. Nu kommer cirkusen att äga rum 10 mil hemifrån och då måste man säkerställa att allting som behövs är med och lite till. Troligtvis dyker det upp moment där rätt lösning ligger kvar i verkstaden men då får man hitta på något.

Dag
 
  • Gilla
  • Wow
boschkenta och 5 till
  • Laddar…
God planering = Mindre slit

Full rulle i ”Snickerboa” inför långhelgens Trallcirkus. Har idag gjort några olika jiggar och mallar för att underlätta sättningen av bärlinorna.
Den större är formad som en sadel. Den skall träs över poolkrönet och sedan spänner man upp 45 x 170 regeln till rätt höjd på bärlinan som skall byggas ihop med befintliga terasser. Det är tanken men vi får se om verkligheten blir detsamma. Några fasta geringsvinklar 45˚ och 60˚ för handcirkelsågen är också bra att ha. Slutligen några masonitbitar i rätt regelmått för att göra mallar till uttaget på bärlinorna. Den slutliga formen på mallen bestämmer poolens bärlina.

Verktyg och trämallar på arbetsbänk, inklusive en sadelformad mall spänd med tvingar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träjiggar och masonitmallar i olika vinklar och former på ett arbetsbord, förberedda för byggprojektet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träreglar upplinjerade på ett betonggolv täckt av lite snö som förberedelse för att sätta bärlinor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träkonstruktion för terass med bärlinor och reglar monterade över betongplintar, förberedelse för byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träregel fastsatt vid en vit betongkonstruktion med en stor bult och bricka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I morgon blir det transport och på torsdag morgon börjar Cirkusen!
Det skall bli kul! :p

Dag
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.