Jag är inte helt vän med att man ska ta chanser med säkerhet. Man är aldrig ensam när en olycka inträffat och det på grund av eget "bondförnuft" eller det händer inte mig. Men konsekvenserna när väl något inträffat, vida överstiger den ekonomiska besparingen, så är det för sent.
Men likväl så kan jag anamma tanken på att använda material som du tänker oundvikligen göra.
Men ett par tips kan jag ge förutom de som jag läst om hittills och med en utveckling av resonemangen.
-Sätt pallen på tvären. Dels på grund av stabiliteten och inte desto mindre på grund av åtkomsten till utrymme när ex. rännorna är på plats.
-Höj upp pallen så att det blir ett mindre glapp mellan takfot och pall. Vilket underlättar när ni ska upp på taket.
-Täta ihop de stående reglarna (1,8 m.) med tanke på att virket är fullt av kvist och därmed försämrar hållbarheten, ifall man tappar balansen och virket knäcks....
-Dra ställningen förbi gavlarna med tanke på att ni kommer att lägga råspont också, som kommer att då sticka utanför tänkta ställningen.
-Ytterligare en längsgående planka som ligger i en tänkt falllinje så att man inte rullar igenom undre plankan och pallen.
-Samt ytterligare en planka som ligger direkt mot pallen så att inget smått går igenom och faller i huvet på den som är framför ställningen. Samt se ovan.
Lycka till(y)
 
  • Gilla
hyggabus och 1 till
  • Laddar…
Den här ställningen har jag "byggt" en gång. Om det är högt kan man ju satsa på lite stadigare och lite bättre räcken.
Person står på en improviserad plattform bredvid en båt, säkrad med rep vid vattnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Person svetsar på en provisorisk ställning ovanför vatten med säkerhetslinor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
UffePlåtis och 2 till
  • Laddar…
Oj, många svar nu =). Har försökt sålla lite bland inläggen och tagit åt mig av vad jag ser som relevant till mitt bygge. Sammanfattar punkterna nedan.

  • Jag kommer inte att använda diagonaler på kortsidan av den anledningen att ställningen är förankrad väl i väggreglarna både uppe och nere, och behöver således inte ytterligare förstärkning i den ledden.
  • Ett diagonalstag per sektion tillagt. Vill man kan man naturligtvis använda fler om man vill ha ännu mer stabilitet, men jag nöjer mig så (om inte ställningen känns instabil när den väl är byggd).
  • Pallarna är vridna 90°. Detta känns ju egentligen självklart och så borde det ju varit från början. Tack för input på den.
  • Ändrat från trallvirke till byggregel för att hålla upp de två längsgående bärlinorna.
  • Jag kommer inte att hyra en ställning. Jag har förstått att många föredrar den extra säkerheten det medger, och känner man så ska man självklart hyra en riktig ställning. Jag känner dock annorlunda och kommer att bygga enligt ursprungsplanen, fast en smula modifierat enligt vädefull feedback här i tråden.
Nu ser det minsann ut att bli lite uppehåll i regnet också, så det är väl som någon sa dags att ge sig ut och bygga istället för att slösa värdefull tid framför datorn. Jag tackar och bugar till alla som bidragit! Håll till godo med bilderna nedan.

Mvh
 
  • Ritning av en modifierad byggställning med förankring i vägg, utan diagonaler på kortsidan och en diagonalstag per sektion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Schematisk bild av byggställning med förankring i vägg, bärlinor och diagonalstag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-modell av byggställning utan diagonaler på kortsidan och med omvända pallar, inkluderar ett diagonalstag per sektion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
hyggabus och 2 till
  • Laddar…
Just detta med att förankra saker väl och sedan känna hur stabilt det är och utifrån detta avgöra om det behövs fler diagonalstag tror jag på. Spontant börjar det se lite överarbetat ut. Stående längsgående ordentligt fastskruvade reglar som lastpallarna vilar på. Det verkar enklare att låta de längsgående reglarna ligga ner och sedan skippa lastpallarna. Men du får ju en bredare arbetsyta på ditt sätt.
 
Bidrar med en liten plattform. Gör att jag kan byta panel tillräckligt högt upp för att kunna byta fönster. Blir nog en riktig ställning när jag ska ta resten, känns darrigt att bygga en åtta meters ställning av 38x100 :surprised:
 
  • Improviserad träplattform vid husvägg för underhållsarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bo Rås
  • Laddar…
Du är inte orolig för att det ska komma nån knarkare förbi och stjäla pallen då? Som fd lastbilschaufför minns jag hur noga det var att ta en tompall i retur för varje pall med varor jag lämnade och hur skumma personer åkte runt och stal pallar för att sälja.
 
K Kirre2 skrev:
Du är inte orolig för att det ska komma nån knarkare förbi och stjäla pallen då? Som fd lastbilschaufför minns jag hur noga det var att ta en tompall i retur för varje pall med varor jag lämnade och hur skumma personer åkte runt och stal pallar för att sälja.
Haha, nej, det är nog det sista jag oroar mig för :rofl:. Kommer det någon ut till oss på landet så hittar de nog roligare saker att stjäla än lastpallar. Och om det mot förmodan skulle hända så kan jag bjuda på de pallarna :whistle:.
 
N Nisken skrev:
Inte behöver det kosta så mycket inte. Min ställning var 170 m2 och kostade 17.000:- jag sålde den för 19.000:- efter att ha haft den nåt år.
Måste leta på fel ställen, hade köpt din handlöst
 
  • Gilla
Klabbarparn
  • Laddar…
M Markus P skrev:
Sketchup. Mycket användbart och enkelt att lära sig. Finns en gratis online-version nu för tiden. Har varit en kär vän vid alla möjliga byggnationer under många års tid. Rekommenderas varmt!
Sketchup 8 finns också gratis att ladda ner. Lite äldre (men bättre än online i mitt tycke) programvara dock.
 
Jag hade också dessa funderingar men köpte till slut en ny haki 9 meter bred 3 meter hög, 6 meter hög på mitten.
16 000:-
Den har betalat sig ganska bra, har dessutom hyrt ut den.
Litar på att jag får pengarna tillbaka när jag säljer den.
 
Hej
Byggde en ställning som gick i höjd med takfoten vid takomläggning. Jag byggde den som ensidiga snickarbockar. Där benen försågs med stegbrädor och snedstag upp mot bockens sadel. De blev en väldigt stadig konstruktion. Med fyra sådana utmed fasaden, som spikades fast med spikband i fasaden la jag sedan järnstegar mellan bockarna. I stegarna la jag kraftiga brädor som jag kunde gå bra på. Stegarna fästes mot bocksadeln. Allt kändes mycket stadigt och säkert. De användes dock bara av mig själv.
 
Mats-S
grön - trall 28x120
gul - regel 45x70
röd - läkt 25x5
grön - ok med tvekan
gul - för klent, 45X95 ska det vara
röd - åt helsike sjukt för klent, kör minst 20X95

Lastpallarna - stor risk att trampa snett i dom stora springorna, lägg på någon skiva att gå på ... inte helt kul att ramla på den här ställningen.
 
S
Jag räkna på att köpa begagnad Haki. 9m bred, första höjd 3m, andra höjd 2m med 1,2m räcke på toppen.
Kostar runt 14000kr.
 
Skruvade ihop ställning så här av egensågat virke som sedan användes till förrådsbygge, mycket ekonomiskt!
 
  • Ställning av egensågat trä uppbyggd vid en husvägg för förrådsbygge, med verktyg och stege i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bonzo2000 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.