J JohanLun skrev:
jag tror som sagt fossilbilarna kommer ha samma utmaning med dyra komponenter
Skillnaden är väl att de komponenterna är just bilkomponenter och inte har något större värde för alternativ användning.

Om ett batteripack är värt säg 200 kr/kWh som en powerwall, så kommer ett 75 kWh-batteri med 10 % kvalitetsförlust att vara värt ca 20 tkr. Och är det 400 kr så blir det det dubbla. Just nu ligger produktionskostnaden strax över 100 $/kWh, så att tro att återvinningsvärdet långsiktigt är så högt som 400 kr tror jag iofs inte.

Jag har svårt att se vad i en fossilbil som skulle kunna säljas till alternativ användning på motsvarande sätt.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Det finns minst lika många i tråden som bara skriver om fördelar.
Det är väl ingen ursäkt? Vill du balansera hårt vinklade argument så är lösningen att skriva sakliga argument. Inte andra argument som är lika hårt vinklade.
N Nerre skrev:
Menar du verkligen att du inte sett nåt av de inlägg från mig där jag skriver att för den som dagligen pendlar med bilen och kör mer än dubbla genomsnittliga körsträckan så är en elbil ekonomiskt lönsamt? (Under förutsättning att man har råd med kapitalkostnaden för det högre inköpspriset.)
Just den formuleringen har jag inte sett från dig. Bara att det är olönsamt om man kör genomsnittliga körsträckan eller mindre. Men tråden är lång. Jag har inte koll på alla inlägg.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Skillnaden är väl att de komponenterna är just bilkomponenter och inte har något större värde för alternativ användning.

Om ett batteripack är värt säg 200 kr/kWh som en powerwall, så kommer ett 75 kWh-batteri med 10 % kvalitetsförlust att vara värt ca 20 tkr. Och är det 400 kr så blir det det dubbla. Just nu ligger produktionskostnaden strax över 100 $/kWh, så att tro att återvinningsvärdet långsiktigt är så högt som 400 kr tror jag iofs inte.

Jag har svårt att se vad i en fossilbil som skulle kunna säljas till alternativ användning på motsvarande sätt.
Absolut, därav kan skrot värdet vara högre på elbil. Jag bemöter att fossilbilen kommer vara så billig. Jag tror komplexiteten på el resp Fossil sitter mycket i de komponenter som finns i båda. Batteriet och dess styrning kompenseras av alla kedjor, remmar och transmissioner som fossilbilarna har mer av. Troligen kommer (när barnsjukdomar är avklarade) eldrivlinan ha bättre hållbarhet än ice motsvarighet.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Absolut, därav kan skrot värdet vara högre på elbil. Jag bemöter att fossilbilen kommer vara så billig. Jag tror komplexiteten på el resp Fossil sitter mycket i de komponenter som finns i båda. Batteriet och dess styrning kompenseras av alla kedjor, remmar och transmissioner som fossilbilarna har mer av. Troligen kommer (när barnsjukdomar är avklarade) eldrivlinan ha bättre hållbarhet än ice motsvarighet.
Ska jag tolka detta som att elbilen är värd mer som skrot?
 
  • Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
På sätt och vis blir det nog det. Sen får väl framtiden utvisa vad batterier kommer vara värda när produktionskostnaden börjar plana ut, men sannolikt kommer skrotvärdet vara relativt högt pga. batteriernas alternativa funktioner.
Ska bli intressant att se :D
Frågan är, kommer det löna sig att plocka ur batteriet och förädla den, eller kommer vi se en massa permanent inkopplade elbilar hädanefter? :thinking:
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, då är det väl ändå mindre relevant i en elbil. Bara att stänga av AC:n och lida om det blir riktigt illa (om det alls rullar, annars kan man som tidigare sagts stänga av bilen och gå ut).
Du verkar misstolka mig med flit.

Jag menar att baserat på det jag sett hända med bensinbilar vid längre stopp sommartid är jag övertygad om att elbilar får problem vid långa stopp vintertid. Och såna stopp förekommer.

Jag googlade lite snabbt på "stopp i trafken flera timmar" och plockade ut de träffar som var skrivna vintertid (november-februari):

https://sverigesradio.se/artikel/6864518

https://sverigesradio.se/artikel/7088597

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/dubbla-olyckor-pa-e4-extremt-halt
 
Redigerat:
13th Marine 13th Marine skrev:
Ska bli intressant att se :D
Frågan är, kommer det löna sig att plocka ur batteriet och förädla den, eller kommer vi se en massa permanent inkopplade elbilar hädanefter? :thinking:
Initialt kommer det säkert finnas ett sug efter batterier till olika hemma projekt, på sikt är det nog som reservdel eller återvinning. Jag skulle själv kunna tänka mig att bygga om någon av mina hobbybilar (men tiden finns inte, men om 10 år kanske).
 
N Nerre skrev:
Du verkar misstolka mig med flit.

Jag menar att baserat på det jag sett hända med bensinbilar vid längre stopp sommartid är jag övertygad om att elbilar får problem vid långa stopp vintertid.
Jag bor utanför Stockholm och kör Essingeleden dagligen (normalt), på 15 år har jag suttit fast mer än 3h (tror jag) tre gånger. Två gånger har jag kunnat vända.

Kanske 12-15 år sen. En värdetransport sprängdes vid botkyrkatrakten. Jag hade supertur och kunde vända precis avfarten innan och åka tillbaka i det helt tomma filerna (eftersom det stod brinnande bilar några hundra meter längre bak. Jag kom aldrig fram till målet men blev heller inte fast. Flera blev säkert fast i många timmar.

Kan det vara 11 år sen. Snöoväder som kom på eftermiddagen. Tågen ställdes in, folk fick gå hem, en bekant till oss sov över hos oss för hon kom inte hem. Jag stod vid tomteboda i typ fyra timmar - hela resan tog nog från tre på eftermiddagen till midnatt för nåt som normalt i rusning tar en timme (smart nog lånade jag en lastbil på jobbet och lämnade bilen med sommardäck, så jag hade det bekvämt där jag satt men det begränsade "smitvägarna"). Miltären ryckte ut med bandvagnar på vissa ställen. På morgonen efter så stod det övergivna bilar mitt på essingeleden. En kille bytte från sommardäck till vinterdäck PÅ essingeleden.

För kanske 7 år sen. Stadsbesök, nån amerikansk höjdare minns ej vem. 3 TMA bilar kör upp framför mig på motorvägen vid tomteboda och stänger av hela E4. Får åka smitvägare hem. Tar kanske 3-4h.

För kanske 3 år sen, nån kraschade i södertäljebron. Tog 3-4h längre att komma till jobbet. Kom fram vid lunchtid. Hade nog funkat vända tillbaka eller parkera och gå, det var precis vid södertäljebron jag fastnade.

För kan det vara 2 år sen, Snöoväder. Jag hade vinterdäck. Andra inte. Kom en avfart på motorvägen på 1h. Vände och jobbade hemifrån. Skulle kunnat sitta 2-3h till.

Endast gången där bandvagnar ryckte ut hade en elbil gjort att jag inte kommit fram. Samtidigt lämnades ju säkert ett 100-tal fossilbilar på vägen, om det var av bränslebrist eller att folk helt enkelt blev som Michael Doglas i Falling down och bara dumpade bilen vet jag inte...
 
Redigerat:
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Essingeleden är ju inget stort problem, det går lätt att köra andra vägar. Stopp på Rv 70 under sportlovet lär vara ett betydligt större problem.

Även om trafiken leds om så kan det ju vara så att den omledda vägen inte har några laddstationer, och då blir det lite jobbigt.
 
Fördelen med elbilar är att den inte behöver en dedikerad infrastruktur, det räcker med ett vägguttag.
Skulle det verkligen skita sig kan man säkert betala för att låna ett eluttag någonstans, förutsatt att man fått med sig EVSE-laddaren.

Själv kan jag summera antalet gånger jag stått i bilkö längre än en halvtimme till 0 gånger...
Så jag ser det som ett icke problem.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Essingeleden är ju inget stort problem, det går lätt att köra andra vägar. Stopp på Rv 70 under sportlovet lär vara ett betydligt större problem.

Även om trafiken leds om så kan det ju vara så att den omledda vägen inte har några laddstationer, och då blir det lite jobbigt.
Detta är lite av typexemplet på att skriva hårt vinklade och osakliga saker om elbilar. Ja det finns gott om tillfällen då en bil med förbränningsmotor klarar situationen bättre än en elbil. Är det inte mer givande att diskutera de vardagliga situationerna än extremfallen som kanske inträffar en handfull gånger i livet om någonsin för de flesta?
 
  • Gilla
Ingenjören och 3 till
  • Laddar…
MultiMan
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
15 kWh är 15 kWh oavsett temperatur. I en bil med 75 kWh är det en femtedel, i en med 60 är det en fjärdedel.
Menar du att elbilens batteri har samma kapacitet vid -20C som vid +20C? Annars förstår jag inte din kommentar.
 
N Nerre skrev:
Du verkar misstolka mig med flit.
Det var tråkigt att jag framstår så, för jag brukar faktiskt försöka lägga mig vinn om att förstå den jag argumenterar med och tolka denne så välvilligt som möjligt. Jag är inte politiker och argumenterar sällan för att vinna, utan för att själv förstå mer och förhoppningsvis även sprida lite kunskap.

Jag kan förstå om jag upplevs raljant mot argument jag tycker är ihåliga, men medvetet missförstå försöker jag som sagt var inte göra.
 
  • Gilla
vanpire och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Detta är lite av typexemplet på att skriva hårt vinklade och osakliga saker om elbilar. Ja det finns gott om tillfällen då en bil med förbränningsmotor klarar situationen bättre än en elbil. Är det inte mer givande att diskutera de vardagliga situationerna än extremfallen som kanske inträffar en handfull gånger i livet om någonsin för de flesta?
Exakt. En bekant fick punka på en helt ny fossilbil på väg till sälen för ett par år sen. Vi satt och undrade när han skulle komma. Han ringde och sa de fick ta in på hotell. Fanns inget reservhjul i bilen, bärgaren kunde inte lösa det på kvällen utan först morgonen efter. Att lasta om till en hyrbil hade tagit hela natten. Om man får ta bärgare en gång i livet så kan man ta det. Jag har fått ta bärgare och/eller bogsera flera gånger med fossilbil.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Menar du att elbilens batteri har samma kapacitet vid -20C som vid +20C? Annars förstår jag inte din kommentar.
Jag menar att drar värmaren 3 kW för att värma max vid sträng kyla så gör den det. Jag antar förvisso då att bilens batterihanteringssystem klarar av att hålla batterierna vid en sådan temperatur att de kan arbeta effektivt, det är riktigt.

Kliver man in i en bil som är –20 och sätter sig i en bilkö i fyra timmar är det mycket möjligt att mitt antagande kommer på skam. Det är riktigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.