Karlia Karlia skrev:
Kan jag på något sätt hjälpa mina rabarber? De fanns när jag flyttade hit men någon form av thuja var planterad över dem. Thujan är borta sedan två år, vad behöver rabarbern för att växa till sig? [bild]
Jag kör hästskit och massor av vatten. Brukar bli en djungel.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Karlia
Jag låter dem klara sig själva.. Där jag bodde förut fungerade det utmärkt, rabarbern växte som ogräs. Inte här. Hästskit kan jag inte få tag på, beroende av sånt som går att köpa. Kogödsel på påse kanske?
 
Karlia Karlia skrev:
Jag låter dem klara sig själva.. Där jag bodde förut fungerade det utmärkt, rabarbern växte som ogräs. Inte här. Hästskit kan jag inte få tag på, beroende av sånt som går att köpa. Kogödsel på påse kanske?
Vilket kväverikt gödsel som helst duger. Men i min skånska trädgård gick det inte att odla rabarber i jorden. Oavsett vad jag gjorde. Så tillslut grävde jag upp den och satte i en sådan där skräplåda jag odlar i - och då minsann satte den fart. Jag tror att min jord är för kompakt. Jorden är förstörd eftersom den är påförd med maskin när området byggdes. Strukturen är förstörd helt enkelt och inte ens rabarbern klarade det.

I blomsterodlingarna har jag låtit geranium och alchemilla växa i flera år innan det gick att fundera på att odla ngt annat.
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Karlia
Kraftig lerjord här, men grannen har ett jättebestånd så det borde vara möjligt att få dem att växa. Får börja lägga på det lilla gräsklipp jag har, rabarbern levde ett tynande liv under många år. Har utgått från att de behöver mer kärlek, bara varit osäker på i vilken form.
 
Karlia Karlia skrev:
Kraftig lerjord här, men grannen har ett jättebestånd så det borde vara möjligt att få dem att växa. Får börja lägga på det lilla gräsklipp jag har, rabarbern levde ett tynande liv under många år. Har utgått från att de behöver mer kärlek, bara varit osäker på i vilken form.
Ge den lite hönsgödel och gräsklippare, och kompost. Jag har precis börjat med bokashi. Det ska bli spännande.
 
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
Karlia
Jiji Jiji skrev:
Ge den lite hönsgödel och gräsklippare, och kompost. Jag har precis börjat med bokashi. Det ska bli spännande.
Å, bokashi får du berätta om hur det fungerar. Har mest läst de som pratar om alla fördelar. Några nackdelar måste det väl finnas? Är det meckigt?

Jag får inte plats med kompost här, så lite sugen är jag ju.
 
Inte meckigt. Man har två hinkar med lock. När en hink är full får den stå i två veckor sedan blandar man innehållet med jord och efter cirka en månad är allt jord. Men det går också att hälla innehållet i en odlingslåda eller trädgårdsland, ösa lite jord över och odla direkt.

Det mjölksyrar så det är en lite annan process än kompost.

Men vad gör du med renset då?
Jag återför allt trädgårdsrens till odlingarna. Jag lägger det under växtern direkt, eller ibland får det torka lite i en hink först.
 
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
Karlia Karlia skrev:
Några nackdelar måste det väl finnas?
Kolla Lena Israelssons konto på Instagram, hon hade stora hål in i pallkragarna där råttor gnagt sig in för att äta av bokashin. :mad:
Så har du mycket råttor får du fundera hur du skall hålla dem ute.
 
  • Haha
Karlia
  • Laddar…
Om man har problem med råttor kan man göra jord i en tunna tex. Den kan stå i ett garage eller uthus. Huvudsaken är att det är lite gammal jord i.
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
Karlia
Dalbotant Dalbotös skrev:
Kolla Lena Israelssons konto på Instagram, hon hade stora hål in i pallkragarna där råttor gnagt sig in för att äta av bokashin. :mad:
Så har du mycket råttor får du fundera hur du skall hålla dem ute.
Med två, snart tre kissar borde jag inte ha råttproblem:D
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Karlia
Jiji Jiji skrev:
Inte meckigt. Man har två hinkar med lock. När en hink är full får den stå i två veckor sedan blandar man innehållet med jord och efter cirka en månad är allt jord. Men det går också att hälla innehållet i en odlingslåda eller trädgårdsland, ösa lite jord över och odla direkt.

Det mjölksyrar så det är en lite annan process än kompost.


Men vad gör du med renset då?
Jag återför allt trädgårdsrens till odlingarna. Jag lägger det under växtern direkt, eller ibland får det torka lite i en hink först.
Jo, det mesta går tillbaka till jorden. Kirskålen får torka först.. Med pytteradhusträdgård blir det inte så mycket rens, det lilla i pallkragarna blir nästan inget. Gräs har jag men hoppas på att till nästa år ha gjort annat där det växer.

Funderar på var jag kan ha hinkarna..
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Karlia Karlia skrev:
Jo, det mesta går tillbaka till jorden. Kirskålen får torka först.. Med pytteradhusträdgård blir det inte så mycket rens, det lilla i pallkragarna blir nästan inget. Gräs har jag men hoppas på att till nästa år ha gjort annat där det växer.

Funderar på var jag kan ha hinkarna..
Jag har hinken jag lägger i i tvättstugan. Det finns hinkar som får plats under diskbänken, men mina är för höga. Hinken som mognar står i en skrubb under trappan.
Jag tömmer matrester i en bytta i köket under dagen och sedan en gång om dagen eller varann dag tömmer jag den i tvättstugehinken och strösslar över lite kli. Men när hinkarna använts lite så går det inte åt så mkt strö har jag märkt.

Jag har ju haft en del råttor i trädgården tidigare, katten och Bruna Hunden tog flera stycken förra våren, i år har jag inte sett några. Jag har inte märkt att råttor gått på bokashin men jag har hört att det kan hända och då är ju jordfabrik i tunna en bra idé. Dessutom får man lakvatten som är väldigt näringsrikt.
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Karlia
Hmm, jag snickrade ju ihop en låda till återvinningsgrejer som jag har under trappan, skulle kunna bygga ut den till bokashi. Jag är lockad, det är smart. Får placera det i projektkön, läsa på och fundera lite till.
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Jag rensade kvickrot ut en odlingslåda som varit orörd ett par år. Det fanns några godbitar också. Nu blir det gratäng.
Skördat jordknölar i metallskål bredvid köksvasken, redo för tillagning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Snigla Snigla skrev:
SENASTE FRÅN HASSELFORS: [länk]
Tack för info! Vi har en sån fortfarande oöppnad med tanke på vädret. Det blir till att lämna tillbaka den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.