Att det skulle vara så dyrt att lägga ner ett rör i vatten och sen blåsa fibern igenom nån som kan förklara varför?
 
M maria01 skrev:
Att det skulle vara så dyrt att lägga ner ett rör i vatten och sen blåsa fibern igenom nån som kan förklara varför?
Ankare. Trålning. Man lägger inte bara ett rör på botten och hoppas att inget fastnar i det, utan man får gräva ner det en meter i alla fall. Och så finns det strikta regler för hur man får ansluta mot land.

Så det är nog dyrt att dra fiber till en ö.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ankare. Trålning. Man lägger inte bara ett rör på botten och hoppas att inget fastnar i det, utan man får gräva ner det en meter i alla fall. Och så finns det strikta regler för hur man får ansluta mot land.

Så det är nog dyrt att dra fiber till en ö.
Då jag tänkte dom redan hade drat till en ö redan hur långt det skulle vart till nästa här nere drar dom fibern i luften på stolpen
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Gör man inte? :thinking:
[länk]
Jo, ok då, ibland läggs kabel på botten. Men det kostar nog att få införa ankringsförbud också, så det normala är väl ändå nedgrävning (men nu börjar jag komma ut på djupt vatten).

Och vad gäller luftledning så förstör det den segelfria höjden.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jo, ok då. Men det kostar nog att få införa ankringsförbud också.

Och vad gäller luftledning så förstör det den segelfria höjden.
Ja jo, det har du förvisso rätt i :D
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jo, ok då, ibland läggs kabel på botten. Men det kostar nog att få införa ankringsförbud också, så det normala är väl ändå nedgrävning (men nu börjar jag komma ut på djupt vatten).

Och vad gäller luftledning så förstör det den segelfria höjden.
Inte alla ställen en segelbåt kommer mellan en då
 
Hade det varit låg kostnad och enkelt hade det inte hamnat hos ARN! :crysmile:
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Hade det varit låg kostnad och enkelt hade det inte hamnat hos ARN! :crysmile:
Det vet jag inte om det stämmer riktigt har hört om ställen man har dragit till grannen men inte husen brevid och så vidare
 
M maria01 skrev:
Det vet jag inte om det stämmer riktigt har hört om ställen man har dragit till grannen men inte husen brevid och så vidare
Nja, det stämmer, samt granne kontra en annan ö i skärgård är lite annorlunda. Det man "hört" stämmer inte alltid med verklighet. :cool:
 
MathiasS MathiasS skrev:
Ja.
Tror du skanska bryr sig om en betalningsanmärkning?

Nej, inget stort bolag i Sverige bryr sig om saker som detta.
 
Många stora företag vet ju inte ens om det själva
 
D Danne213 skrev:
Tror du skanska bryr sig om en betalningsanmärkning?

Nej, inget stort bolag i Sverige bryr sig om saker som detta.
Betalningsanmärkning? Nu pratar vi om ARN.
 
Enda som är rädda för Arn är väl medelstora företag med bra rykte som inte lätt kan bytta namn. Och dom stora bryr sig inte alls mest på grund av dålig konkurrens

plus tror inte ett företag som sysslar med fiber är så rädda för att få dåligt rykte när snart stora delar av Sverige redan har fiber
 
Redigerat:
A AndersS skrev:
Nja, det stämmer, samt granne kontra en annan ö i skärgård är lite annorlunda. Det man "hört" stämmer inte alltid med verklighet. :cool:
Nä men det stämmer med mina erfarenheter. När Telia sparkade Zitius lokala säljare så försökte man också förändra villkoren eller dra sig ur delar av redan påbörjade projekt. I just det fallet jag tänker på så försökte man skippa ett hus pga för långt till närmaste granne trots att ingången överenskommelse sade alla inom det geografiska området oavsett avstånd. Telia fick dock ge sig efter vissa diskussioner i frågan
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.