tommib
F FGLIN skrev:
En nackdel med sol är förstås att de stora resurserna delvis finns i de stora oljeländerna. En massiv utbyggnad i Sahara skulle dock kunna minska kolkraften på kontinenten och särskilt Sydeuropa. Med välutbyggda östvästliga förbindelser skulle den sida av jorden som för tillfället vetter mot solen kunna stå för produktionen, men det är kanske inte helt realistiskt. Man skulle också kunna förlägga vätgasproduktion eller annan elintensiv produktion till Nordafrika och importera energin den vägen.
Det finns många anledningar till att detta är en skitdålig idé.

För det första, det är redan problematiskt att vi (som i väst) är beroende av länderna i mellanöstern för olja. Det tillåter diktaturerna där att sitta kvar och vi måste upprättghålla goda relationer med dem av energipolitiska skäl. Samma gäller för t.ex. rysk gas.

För det andra, att investera i dessa länder är problematiskt. De som inte är direkta diktaturer är oftast politiskt extremt volatila (typ hela Nordafrika). Man vill inte investera i någondera och man vill inte heller vara beroende av dem för varken energi eller stål (enl ovan).

För det tredje, det är inte okomplicerat att bygga solceller i Sahara. Sandstormar är t.ex. problematiska och man har också kylproblemet som redan nämnts.

Direkt elöverföring till Norra europa är bara att glömma, det blir för mycket förluster samt att kraftledningarna kommer fastna i NIMBY-tjafs i hundra år. Dessutom, igen, vi vill inte vara beroende av dessa länder.

Det bästa vore om dessa länder själva byggde solenergi för att klara av sina egna lokala behov. Detta görs inte heller eftersom oljan fortfarande är för billig och sannolikt också för att många av länderna helt enkelt inte är kapabla till den typen av infrastruktursatsningar. Faktum är att de länder som är kapabla, t.ex. diktaturen UAE, bygger kärnkraft.
 
  • Gilla
LaoLars och 3 till
  • Laddar…
tommib
G OMathson skrev:
Off grid? Hur är lagring/buffert problemet löst?
Det är inte löst.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
C
tommib tommib skrev:
Det är inte löst.
He he, kollar här:
https://www.eon.se/om-e-on/innovation/lokala-energisystem/direkt-fran-simris

Just nu förbrukas 331 kW varav 226 kW hämtas från allmänna elnätet och 114 kW från vindkraftverket.
Solparken levererar 0 kW och batteribanken har 0% laddning.

Jag har personligen inget emot solpaneler. Det är intressant teknik och det är väl upp till var och en om man vill lägga sina pengar på sånt.
Det som stör mig dock är svårigheten att hålla sig till fakta i sammanhanget. Inte minst inom media och politiken, men även bland de "troende".
 
  • Gilla
vcx och 5 till
  • Laddar…
G
(y) men har backup och just nu förbrukar el utanför sitt eget system?
 
Redigerat:
C cpalm skrev:
He he, kollar här:
[länk]

Just nu förbrukas 331 kW varav 226 kW hämtas från allmänna elnätet och 114 kW från vindkraftverket.
Solparken levererar 0 kW och batteribanken har 0% laddning.

Jag har personligen inget emot solpaneler. Det är intressant teknik och det är väl upp till var och en om man vill lägga sina pengar på sånt.
Det som stör mig dock är svårigheten att hålla sig till fakta i sammanhanget. Inte minst inom media och politiken, men även bland de "troende".
Men det är inte löst där heller. Det är väldigt lätt att gå offgrid om man inte skall stå för kostnaderna själv och inte heller tänker ha någon industri.

Att ha HVO som backup visar på problemet man har. Försök köra ett stålverk på HVO, det finns inte så mycket HVO I Sverige och det går inte att få fram så mycket HVO heller. Och definitivt inte på ett miljövänligt sätt...
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
tommib
Evakarin54 Evakarin54 skrev:
[länk]
Ah, så du menar att det under perfekta förutsättningar går att driva en liten by med batterilager och en backupgenerator?

Läs gärna hur det beskrivs längst ner på den sidan som cpalm länkade. Frånkoppling av last är det mest ekonomiska sättet att hantera effekttoppar. Det är en omskrivning för att du kopplas bort från nätet och det blir svart.

Om man tror att detta fungerar på nationell skala så har man väldigt dålig förståelse på just skalan på problemet. Ingen ifrågasätter att det går att köra ödrift på mindre anläggningar. Vad som är mindre kan variera, allt från en hydda i skogen till en mindre by.
 
  • Gilla
segv och 3 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Eller så läser du på och inser att siffrorna som målar ut solceller som miljöbovar har sitt ursprung, precis som rapporter om elbilar som miljöbovar finansierade från organisationer som förespråkar fossil kraft. Det är extremt missvisande att hänvisa 100% av energin som går åt för att producera solcellen till det aktuella landets genomsnittliga energimix men även när man gör kalkylen så smutsig man kan så räknar man miljömässigt hem den på rätt kort tid.
Du har fel, vet du vad margianlel är?
 
F fsn skrev:
Eller så läser du på och inser att siffrorna som målar ut solceller som miljöbovar har sitt ursprung, precis som rapporter om elbilar som miljöbovar finansierade från organisationer som förespråkar fossil kraft. Det är extremt missvisande att hänvisa 100% av energin som går åt för att producera solcellen till det aktuella landets genomsnittliga energimix men även när man gör kalkylen så smutsig man kan så räknar man miljömässigt hem den på rätt kort tid.

Konspirationsteori 1A. Det är intressant hur alla som säger att man ska "läsa på" alltid hävdar att man ska komma fram till samma konspirations teori.

Om du hade tittat på faktiska elnätsberäkningar, i stället för att "läsa på" konspirationsteorier.. så skulle du inse att nackdelarna med solceller faktiskt är mattematiskt signifikanta.
 
F
M Mattias Svederberg skrev:
Du har fel, vet du vad margianlel är?
Nej, jag har inte fel. Ja, jag vet vad marginalel är. Vilket slags el anser du vara marginalelen och på vilket sätt tycker du öht att marginalel öht är relevant i det sammanhanget att i det är ett faktum att en solcellsproducent producerar extremt stora mängder av sitt energibehov och då inte kan räknas in i energimixen?
 
F
M Mattias Svederberg skrev:
Konspirationsteori 1A. Det är intressant hur alla som säger att man ska "läsa på" alltid hävdar att man ska komma fram till samma konspirations teori.

Om du hade tittat på faktiska elnätsberäkningar, i stället för att "läsa på" konspirationsteorier.. så skulle du inse att nackdelarna med solceller faktiskt är mattematiskt signifikanta.
Nej
 
F fsn skrev:
Nej, jag har inte fel. Ja, jag vet vad marginalel är. Vilket slags el anser du vara marginalelen och på vilket sätt tycker du öht att marginalel öht är relevant i det sammanhanget att i det är ett faktum att en solcellsproducent producerar extremt stora mängder av sitt energibehov och då inte kan räknas in i energimixen?
"Ja, jag vet vad marginalel är. Vilket slags el anser du vara marginalelen och på vilket sätt tycker du öht att marginalel öht är"

Så du vet alltså inte vad marginal el är, men du vill låtsas som att du kan något?

"faktum att en solcellsproducent producerar extremt stora mängder av sitt energibehov och då inte kan räknas in i energimixen?"

Nej de gör de inte, även om de gjorde det, skulle de inte påverka margianels analysen märkbart

 
pacman42 pacman42 skrev:
Bra att du kunde reda ut det. Jag har hört denna förklaringen tidigare men kunde inte validera den då det är så många år sedan jag arbetade i en transformatorstation senast - det bör ha varit i början på 90-talet. Det har hänt en del sedan dess.

Att man kan dubbelrikta högre upp i nätet är ju en självklarhet. Men på sista nivån så har man ju problemet som du är inne på att variationer i nyttjande ger variation i spänning, pga detta så tyckte jag att det lät vettigt att man byggt in kraftelektronik för att bättre kunna reglera spänningen. Hur gör man för att hålla den jämn med kraftigt varierande last/tillskott då? Jag antar att man inte har en släpkontakt på lindningen som förr i tiden. Och med relativt snabba variationer så måste man ju kunna styra snabbt också. Man vet aldrig när man kan behöva denna kunskapen... ;)
Det har hänt väldigt lite, metoden för att undkomma spänningsvariationer är helt enkelt att bygga stumt nät. Det är inga automatiska lindningskopplare på 10/0,4-trafos (eller det finns, men jag har inte hört att det används p.g.a. kostnad), utan ska man ändra där måste man koppla om manuellt och spänningslöst.
På ex. 30/10kVs transformatorer och uppåt är det förstås automatiska lindningskopplare
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
F
M Mattias Svederberg skrev:
"Ja, jag vet vad marginalel är. Vilket slags el anser du vara marginalelen och på vilket sätt tycker du öht att marginalel öht är"

Så du vet alltså inte vad marginal el är, men du vill låtsas som att du kan något?

"faktum att en solcellsproducent producerar extremt stora mängder av sitt energibehov och då inte kan räknas in i energimixen?"

Nej de gör de inte, även om de gjorde det, skulle de inte påverka margianels analysen märkbart
Du är ursäktad för det är uppenbart att du är född på 90-talet. Jag vet att marginalel är den prissättande, dyraste elen som momentant produceras för tillfället.

Förklara för mig som uppenbarligen låtsas att jag vet nåt hur det skulle påverka. Ta två enkla exempel beskrivna nedan som indata så att ett riktigt puck som mig förstår precis vad du menar.

1. En solpanel producerad i Kina med Kinas erkänt urkassa elmix. Panelproducenten har kvadratkilometer med solpaneler i långtidstest och producerat sin egen el.

2. En solpanel producerad i Norge. Panelproducenten har kvadratkilometet med solpaneler i långtidstest och producerar sin egen el.

Glöm för all del inte att ta hänsyn till att det under en stor del av året även är mörkt i Norge, det är det inte i samma utsträckning i solcells-Kina. Försök sen förklara vad marginalel har med det att göra öht.

Det finns stora (typ världens största) paneltillverkare som har full koll på sitt material och sin energianvändning och som är C2C cerifierade. Leta information där istället för att hitta på att marginalel skulle ha nåt med det att göra öht.

i bägge fallen är det uppenbart att hade inte paneltillverkarn funnits, eller varit lokaliserad i ett annat land så hade naturligtvis inte heller de producerande solpanelerna funnits där.
 
F fsn skrev:
Du är ursäktad för det är uppenbart att du är född på 90-talet. Jag vet att marginalel är den prissättande, dyraste elen som momentant produceras för tillfället.

Förklara för mig som uppenbarligen låtsas att jag vet nåt hur det skulle påverka. Ta två enkla exempel beskrivna nedan som indata så att ett riktigt puck som mig förstår precis vad du menar.

1. En solpanel producerad i Kina med Kinas erkänt urkassa elmix. Panelproducenten har kvadratkilometer med solpaneler i långtidstest och producerat sin egen el.

2. En solpanel producerad i Norge. Panelproducenten har kvadratkilometet med solpaneler i långtidstest och producerar sin egen el.

Glöm för all del inte att ta hänsyn till att det under en stor del av året även är mörkt i Norge, det är det inte i samma utsträckning i solcells-Kina. Försök sen förklara vad marginalel har med det att göra öht.

Det finns stora (typ världens största) paneltillverkare som har full koll på sitt material och sin energianvändning och som är C2C cerifierade. Leta information där istället för att hitta på att marginalel skulle ha nåt med det att göra öht din valp.

i bägge fallen är det uppenbart att hade inte paneltillverkarn funnits, eller varit lokaliserad i ett annat land så hade naturligtvis inte heller de producerande solpanelerna funnits där.
"Du är ursäktad för det är uppenbart att du är född på 90-talet."
Du kanske skulle sluta anta saker.

"Jag vet att marginalel är den prissättande, dyraste elen som momentant produceras för tillfället."
Kruxet är att om vi exporterar el till tyskland eller danmark, så blir marginalelen tysk kol eller gaskraft.. Dessamma gäller om vi importerar.

"1. En solpanel producerad i Kina med Kinas erkänt urkassa elmix. Panelproducenten har kvadratkilometer med solpaneler i långtidstest och producerat sin egen el."
Spelar ingen roll vad de testa, marginan el existerar i Kina med.

"2. En solpanel producerad i Norge. Panelproducenten har kvadratkilometet med solpaneler i långtidstest och producerar sin egen el."

Norger har varken cell eller cell-glas produktion. Om du med "produerar i norge" menar paneler som byggs ihop av komponenter från asien.. så ja, men den delen av produktionen tar väldigt lite elkraft. Det är kisel smideriet som tar el. Någon kiselsmedja finns inte i Norge.

"Det finns stora (typ världens största) paneltillverkare som har full koll på sitt material och sin energianvändning och som är C2C cerifierade."
Paneltillverkare har väldigt liten miljöpåverkan i sig. Det är cellerna och glaset som är den dominerande delen.


Så svara på följande fråga....

Om produktionen av solceller tar ett vist antal g/kWh... hur många g/KWh ersätter elen producerad av solceller.

Om inte siffran är samma så håller du på med siffer troleri
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.