nikasp
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Går det ens att reparera en tio år gammal häll?
Jag reparerade en spis med ugn och glashäll för ett par hundringar så smidigare och kändes bättre i bröstet jämfört med att bara slänga allt på tippen.
 
  • Gilla
MultiMan och 6 till
  • Laddar…
R
D Dimchi skrev:
Tack för svaret.. om man inte har bil så ska man gå dit och hämta.. tack
Vad har det med saken att göra?
Tog du bussen med sängen och flyttlådor med eller?

helt rimligt att säljaren köper en häll som är 10 år på blocket som ni får. Eller en 500kr som andra skrivit.
Vad trodde du? Att du skulle få en helt ny från säljaren + installation? :rofl::crysmile:
Första bostaden och född på -90-talet?
 
  • Gilla
  • Haha
  • Arg
  • Älska
Gud_ och 12 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Jag reparerar mina vitvaror när de går sönder, men de är å andra sidan betydligt äldre än tio år.
Nuförtiden kanske slänga är enda alternativet(?)
Jag försökte nyligen fixa en Bosch kaffebryggare som hållit i 16 år, där jag behövde byta strömkabeln, men var lögn o lossa inuti utan o skada en annan del. Båda fanns som reservdel verkade det som.

Så vi köpte en coffemaster, hoppas jag förstått rätt att även inre delar går o byta.

Jag gilllar inte o slänga något bara för att det är så ”billigt” o köpa nytt.

Försökt hitta en ny spis med gamla typen av elplattor som är så lätta o billiga o byta, men inte hittat någon med en bra varmluftsugn, utan får leta på dyrare spisar.

(tyvärr 60 cm o kör 16A så vill helst ha 400 volts ugn, trefas.)
 
  • Gilla
Mikaelll
  • Laddar…
R RalleB skrev:
Vad har det med saken att göra?
Tog du bussen med sängen och flyttlådor med eller?

helt rimligt att säljaren köper en häll som är 10 år på blocket som ni får. Eller en 500kr som andra skrivit.
Vad trodde du? Att du skulle få en helt ny från säljaren + installation? :rofl::crysmile:
Första bostaden och född på -90-talet?
Jag är inte född på 90-talet, oklart om ts är det, och därför känner jag till begreppet åldersavdrag, men egentligen är det ju inte så orimligt att begära en "ny"/begagnad fungerande häll med inkoppling? Man köper väl en funktion (i det här fallet möjligheten att laga mat på 4 fungerande plattor). Om de nu är så billiga att köpa på Blocket osv så borde säljaren kunna stå för den kostnaden tycker jag. Men det är bara min personliga åsikt.
 
  • Gilla
jimih och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
nikasp nikasp skrev:
Jag reparerade en spis med ugn och glashäll för ett par hundringar så smidigare och kändes bättre i bröstet jämfört med att bara slänga allt på tippen.
Fascinerande att någon ville ställa upp för så lite pengar! Men bortsett från den individens ekonomiska olycka så är det ju något fint med att allt inte är slit och släng.
 
  • Gilla
Cheesen
  • Laddar…
R
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Jag är inte född på 90-talet, oklart om ts är det, och därför känner jag till begreppet åldersavdrag, men egentligen är det ju inte så orimligt att begära en "ny"/begagnad fungerande häll med inkoppling? Man köper väl en funktion (i det här fallet möjligheten att laga mat på 4 fungerande plattor). Om de nu är så billiga att köpa på Blocket osv så borde säljaren kunna stå för den kostnaden tycker jag. Men det är bara min personliga åsikt.
exakt det jag skrev, läser du ts första inlägg så förstår man att denne inte är nöjd med den lösningen utan förväntades sig nått mer än en begagnad från blocket.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Fascinerande att någon ville ställa upp för så lite pengar! Men bortsett från den individens ekonomiska olycka så är det ju något fint med att allt inte är slit och släng.
Han skriver ju att han reparerade. Då går det att göra det billigt. Ska man anlita någon för det lönar det sig sällan.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
D Daniel 109 skrev:
Han skriver ju att han reparerade. Då går det att göra det billigt. Ska man anlita någon för det lönar det sig sällan.
Läste slarvigt och utan rimlighetskontroll ser jag nu. Skyller på en dag med för många Zoommöten...
 
  • Gilla
Sona2012 och 1 till
  • Laddar…
R RalleB skrev:
exakt det jag skrev, läser du ts första inlägg så förstår man att denne inte är nöjd med den lösningen utan förväntades sig nått mer än en begagnad från blocket.
Nä, jag kan inte se att hen förväntat sig nåt mer. Men frågan var ju vem som skulle betala installationen, och att det var löjeväckande av ts att tro att säljaren skulle pröjsa detta.
 
  • Wow
Workingclasshero
  • Laddar…
R
D Dimchi skrev:
Hej!

Vi köpte en bostadsrätt och vi hade tilltrade för några dagar sedan. Vi var hos mäklaren och när vi blev klara med handlingarna och fick nycklarna så berättade säljaren för oss att en av spishällens plattor inte fungerar. Jag frågade mäklaren hur vi löser det och vi skrev ett tillägsavtal där står att säljaren inte hade nämnt detta förut och att jag har rätt för reklamation.

Nu har jag kontaktat säljaren och frågat hur vi löser detta och svaret jag fick att hon antigen köper en begagnad häll eller vi får ersättning i form av pengar men värdet som hällen har nu (hällen är 10 års gammal).

Synpunkter? Tycker ni att det är rimligt? Vem bestämmer värdet då? Ska säljaren inte stå för hemleverans, installation och återvinning av den trasiga hällen också?

Tack på förhand!
Men ge dig
Den kunde ju skitit i o sagt något också

Tycker de faller under din undersökningsplikt
 
  • Gilla
Staffans2000 och 2 till
  • Laddar…
R
D Dimchi skrev:
Tack för svaret.. om man inte har bil så ska man gå dit och hämta.. tack
Deär inte säljarens problem om du inte har bil.

Ta taxi, åk buss, cykla eller gå

Hade du varit min köpare så hade dubintw fått en krona. Lunchpengar högst
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
R Rörmokaren84 skrev:
Men ge dig
Den kunde ju skitit i o sagt något också

Tycker de faller under din undersökningsplikt
Undersökningsplikt? Om spisen gick sönder på morgonen när säljaren kokade sin morgongröt för att vara taggad inför kontraktsskrivning? Ge dig själv.
 
  • Gilla
jimih och 4 till
  • Laddar…
R
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Undersökningsplikt? Om spisen gick sönder på morgonen när säljaren kokade sin morgongröt för att vara taggad inför kontraktsskrivning? Ge dig själv.
Skrev ts de eller
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
R Rörmokaren84 skrev:
Skrev ts de eller
Nä, skrev hen att spisen var trasig på visningen?
 
  • Gilla
jimih och 3 till
  • Laddar…
R
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Nä, skrev hen att spisen var trasig på visningen?
Då har jag inte fel eller hur !

Fråga ts istället om han testade hällen ?

Skulle inte tro de, så han förtjänar inte en krona
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.