Vi ska bygga nytt och funderar på att ha infälda högtalare i taket. Det kommer vara en högtalare i köket, två i matrummet, fyra i vardagsrummet samt en på toalettet. Och vi vill inte ha trådlöst.

Vi vill endast kunna styra volymen till dom olika högtalarna i resp rum. Vi vill heller inte kunna spela olika källor i olika rum osv. Utan så enkelt som möjligt.

Ett system som skickar ut musiken till samtliga högtalare och där vi endast kan styra volymen från dom olika rummen.

Hur löser man detta på enklaste (billigaste) sätt? Tankar, idéer?
 
Bra inbyggnadshögtalare är aldrig billiga vill jag börja med att skriva.

Vår lösning med två högtalare i köket och två i salongen bygger på en gammal kär förstärkare. Denna har två högtalarutgångarn så köket hamnade på A utgångarna och salongen på B utgångarna. I taket har vi Bowers&Wilkins högtalare. Detta gör att vi inte styr volymen separat i de två rummen men vi kan iaf välja om det ska låta eller inte i de individuella rummen.

Som "enkel" lösning på ditt problem skulle man kunna använda sig av individuella förstärkare för de olika rummen. Beroende på vilka högtalare du väljer så kan det vara värt att tänka på att få tillräckligt med effekt för de fyra i vardagsrummet.
 
Jag tänke köpa högtalare från USA där dom är bra mycket billigare. Så där spar man lite pengar.

Sedan vill jag vekligen kunna styra volymen, inte bara av och på.

Flera förstärkare? Hur kopplar man det mot tex en cd-spelare, funkar det? och är det verkligen en bra lösning?
 
Bra och bra. Den är enkel och relativt billig. Om du på något sätt samlar ihop signalen till exempel genom en för-förstärkare (där kopplar du in CD,Radio osv) och sedan genom LINE-OUT förser förstärkare kan du styra volymen individuellt. Det finns andra sätt men de inbegriper mer avancerad teknologi.
 
Har köpt mitt multiroomsystem från USA. Fick otroligt mycker mer för pengarna än vad de svenska firmor jag talade med kunde erbjuda.

Kan klart rekommendera att man köper en riktig multiroomförstärkare (4-6 zoner räcker långt). Då kan man köra lugn musik i badrummen och pop i vardagsrummet samtidigt från samma förstärkare!

Köpte mina högtalare på OUTDOOR SPEAKER DEPOT ® USA - Quality Loudspeakers Est 1966 - Outdoor Speakers, Rock Speakers, Outdoor Speaker, Official Outdoor Speaker Store, Rock Speaker Patio Speakers In Wall Speakers In Ceiling Speakers
 
Men att köpa en stärkar från usa fungerar väll inte så bra med tanke på olika volt och spänningstal eller? Och vad kostar en multiroomförstärkare enklaste sorten?

Jag hade inte tänk lägga ner 25-30 tusen på ett system

Kollar på högtalare från Speakercraft eller Klipsch, vilka modeller vet jag dock inte. Något speciellt man ska tänka på?
 
Det funkar utmätkt att köpa stärkare från USA, de flersta stärkare finns i både "US" och "International" modell, bara att säga till att man vill ha international 220-240 V modellen.

Dukan få en schysst stärkare för 1000$ (särskilt nu på våren när det är mycker reor o liknande i US, kan du tåla att köpa fjolårets modell så får du en ännu bättre för samma pris) medans du i Sverige oftast får betala 25000-30000 för en vettig multoroomförstärkare.

Köper du SpeakerCraft så får du betala en hel del för namnet även om de är bra, jag tycker personligen att det finns många andra märken som är avsevärt mer prisvärda...
 
Några förslag på märken, både på högtalare och stärkare? Och sidor man kan kolla runt på givetvis!

Hittat något dom kallar för A-BUS, hur fungerar det mot en vanlig anläggning?

Även något från Cambridge audio som verkar enkelt att installera. Detta verkar vara ett enkelt system där man sedan kan bygga ut det till ett riktigt multi room.

Och var kan man hitta volymkontroller som man kan ha på väggen?

Även tips på bra multi-fjärrkontroller skulle uppskattas
 
Jag kör med MDS6a i ett kit med lite kontroller i internationell version, köpte den från firman jag länkade till ovan + att jag köpte högtalarna därifrån, kan klart reka den firman. Då ingår volymkontroller mm, men man måste säga till att det är 240 V versionen man vill ha.

De har även A-BUS. som flera säger funkar bra. Har inte testat det själv faktiskt.
 
Den verkade ok, men Control Keypaden var riktigt ful. Finns dock en lcd display på sidan, men den hittar jag inte att dom säljer och vad den då kostar.

Det måste ju se stiligt ut också.

Gillar dock designen på Cambridge grejer. Får räkna lite för att se vad som kan tänkas bli billigast och hos vem man får mest värde för pengarna.
 
Kan bara hålla med om att den är ful, i badrum mm har jag sett till att den är gömd i skåp :)

Cambridge är snyggare, helt klart, sen får man utvärdera pris/prestanda också..
 
Den var läcker
 
Jag älskar min Sonos men den är mest optimal om man rippar sin skivsamling till hårddisk, vill man mata från CD finns det nog mer optimala traditionella system.
 
Det lutar åt att det blir Cambridge Audio. Då kan jag använda min gammla stereo och bara bygga ut den med deras Hub och Keypads samt högtalare.

Ska bara räkna lite på vad slutnotan blir, tror jag hmnar på ca 22-23 tusen. Men då har jag 4 par högtalare, med styrning och möjlighet till olika källor i olika rum.

Dyrt eller billigt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.