Hej!

Vi köpte en bostadsrätt och vi hade tilltrade för några dagar sedan. Vi var hos mäklaren och när vi blev klara med handlingarna och fick nycklarna så berättade säljaren för oss att en av spishällens plattor inte fungerar. Jag frågade mäklaren hur vi löser det och vi skrev ett tillägsavtal där står att säljaren inte hade nämnt detta förut och att jag har rätt för reklamation.

Nu har jag kontaktat säljaren och frågat hur vi löser detta och svaret jag fick att hon antigen köper en begagnad häll eller vi får ersättning i form av pengar men värdet som hällen har nu (hällen är 10 års gammal).

Synpunkter? Tycker ni att det är rimligt? Vem bestämmer värdet då? Ska säljaren inte stå för hemleverans, installation och återvinning av den trasiga hällen också?

Tack på förhand!
 
Fråga säljaren vad de bjuder för ersättning i kontanter. Acceptera det budet.
En tio år gammal häll är inte värt något ändå.
 
  • Gilla
  • Wow
matsgran och 21 till
  • Laddar…
Allt över 500 kr får du se som bra.

En spishäll hämtar man normalt själv och kopplar in. Förutsatt att den kopplas in med kontakt.
Svårigheten ligger i att hitta en som passar i hålet i bänken.
 
  • Gilla
iAnna75 och 7 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Allt över 500 kr får du se som bra.

En spishäll hämtar man normalt själv och kopplar in. Förutsatt att den kopplas in med kontakt.
Svårigheten ligger i att hitta en som passar i hålet i bänken.
Tack för svaret.. om man inte har bil så ska man gå dit och hämta.. tack
 
Ja, det är en rimlig ersättning. Kolla vad en liknade häll ligger på på blocket och be om den summan. Sedan köper du den eller en ny beroende på vad du känner för.
 
Skulle nog hävda att en häll väger så lite att man bär den med sig på bussen, eller vad det nu finns för kollektivtrafik där. Man beställer oftast inte hemkörning av en kaffebryggare eller brödrost heller.
Men jag kan hålla med om att det var ett väldigt dåligt agerande från säljaren att mörka problemet. Tyvärr kommer man nog oftast undan med sånt.
 
  • Gilla
Okarlsson
  • Laddar…
Det är väl inte att mörka om det nämns när man är hos mäklaren.
 
  • Gilla
monken90 och 2 till
  • Laddar…
Men som sagt det som ofta blir fel vid köp av häll är att den skall passa i urtagningen i bänkskivan. Det händer också att de är fastlimmade med silikon mot skivan. Då får man dra med en brytbladskniv i springan mellan häll ock skiva för att skära loss den.
 
  • Gilla
CarVal och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är väl inte att mörka om det nämns när man är hos mäklaren.
Jo om det nämns först efter kontraktsskrivningen.

Fast jag kan ha missuppfattat ordningsföljden.
 
  • Gilla
jimih
  • Laddar…
Claes Sörmland
I och med att säljaren har skriftligen har förbundit sig att fixa problemet så tycker jag gott hon kan stå för värdet (håller med om att värdet av en 10 år gammal häll är lågt) men också installationen. Det är ju inte pryttlar som kostar pengar idag utan elektrikern som kopplar in prytteln.

Jag utgår från att TS vill ha en ny häll så förslagsvis står TS för hällen och säljaren för installationskostnaden.

Vad gäller hur den gamla hällen ska ska slängas ("återvinnas") så brukar bostadsrättsföreningar ordna det ett par gånger om året i samband med grovsopsinsamlingen som de ofta har ålagts av kommunen att sköta.
 
  • Gilla
JohanLun och 3 till
  • Laddar…
nikasp
Det var lite dåligt att komma med det vid skrivning. Blir ju ett litet besvär och en kostnad att köpa en ny/begagnad och såklart lär den inte passa rakt av i hålet och nog kan man ge sig fasen på att det blir en extra vända efter nån elkontakt (jag hade nån norsk variant på vår Electrolux-häll jag köpte ny).

Stressbeställde själv en värmezon, heter det väl, och bytte då vi hade just en trasig platta i lägenheten vi sålde 2015.
 
  • Gilla
Kim johansson
  • Laddar…
C
Resonemanget med ett åldersavdrag är förvisso helt rätt, men säljaren skall ju å andra sidan så klart stå för kostnaden för reparation/byte.
Lustigt för övrigt att ingen nämner reparation som ett alternativ :thinking:
 
  • Gilla
Huddingebo och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
C cpalm skrev:
Lustigt för övrigt att ingen nämner reparation som ett alternativ :thinking:
Går det ens att reparera en tio år gammal häll?
 
C
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Går det ens att reparera en tio år gammal häll?
Jag reparerar mina vitvaror när de går sönder, men de är å andra sidan betydligt äldre än tio år.
Nuförtiden kanske slänga är enda alternativet(?)
 
  • Gilla
Sona2012 och 3 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Resonemanget med ett åldersavdrag är förvisso helt rätt, men säljaren skall ju å andra sidan så klart stå för kostnaden för reparation/byte.
Lustigt för övrigt att ingen nämner reparation som ett alternativ :thinking:
Reparationen kostar väl minst 50% av en ny? Köp en beg. för 500 pesetas eller nåt...
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.