RilleRock
E erik_qwerty skrev:
Jag har haft strul med mitt SPC4320, det tappade kopplingen till SPC Connect för några veckor sedan. Efter lite läsande i den här tråden och mekande hit och dit lyckades jag lösa det genom att skapa ett installatörskonto och återställa krypteringsnyckeln. En sak som är lite obekväm är att jag inte lyckas hitta någon konkret uppgift om ifall de menar att jag ska betala något för detta, bara vaga antydningar... Bör man ta bort kontot med en gång igen för att undvika att få en faktura hem i brevlådan?
Det kostar per panel som är ansluten till installatörskontot annars inte.
 
  • Gilla
erik_qwerty
  • Laddar…
RilleRock RilleRock skrev:
Det kostar per panel som är ansluten till installatörskontot annars inte.
Tack för svar, jag tog bort panelen från "företaget" nu, den verkar också vara i någon form av trial subscription än så länge. Jag hittade till sist en uppgift att det verkar kosta 1€ per panel och månad, stämmer det? Det var ju inte så himla blodigt för mitt hem med en panel, men lite onödiga pengar för att kunna göra ställa till rätta med något i produkten som pajade helt av sig själv.
 
E erik_qwerty skrev:
Tack för svar, jag tog bort panelen från "företaget" nu, den verkar också vara i någon form av trial subscription än så länge. Jag hittade till sist en uppgift att det verkar kosta 1€ per panel och månad, stämmer det? Det var ju inte så himla blodigt för mitt hem med en panel, men lite onödiga pengar för att kunna göra ställa till rätta med något i produkten som pajade helt av sig själv.
1€ plus moms, dvs 1,25€/månad
 
  • Gilla
erik_qwerty
  • Laddar…
D dvjstefan skrev:
Hej,

Vet att detta är en Siemens SPC tråd.. Men tänkte kolla om det finns några RCO Ninjor här också? =)

//S
Jodå :strong:
 
  • Gilla
dvjstefan
  • Laddar…
A
Hur kopplar jag rent fysiskt in kameran till mitt SPC?
Görs detta i Centralapparaten eller på annat sätt?
 
Vad jag förstår så kopplas IP-kamerorna mjukvarumässigt in i SPC-centralen genom att ange kamerornas ip-nummer i centralen.
 
A
RilleRock RilleRock skrev:
[bild]

Nu kan du inte göra fel :p

Hur ska det vara?
Shalai visar två motsägande bilder!?

Ska NC TILL COM ELLER T!?
 
Det kvittar om signaler går:
1: Sekt.ingång - Tamper - motstånd - larmrelä/larmmotstånd - Com.på.centralen

2: Sekt.ingång - larmrelä/larmmotstånd - motstånd - Tamper - Com.på.centralen

3: Sekt.ingång - motstånd - larmrelä/larmmotstånd - Tamper - Com.på.centralen

4: Sekt.ingång - larmrelä/larmmotstånd - Tamper - motstånd - Com.på.centralen

5: Sekt.ingång - Tamper - larmrelä/larmmotstånd - motstånd - Com.på.centralen

6: Sekt.ingång - motstånd - Tamper - larmrelä/larmmotstånd - Com.på.centralen

Alla sex varianterna fungerar precis lika bra, men 1 & 2 är lite bättre, man slipper en skarvpunkt jämfört med de andra fyra.
 
  • Gilla
johanoloflindberg
  • Laddar…
A
Ska koppla in min SP 203 inomhussiren till mitt spc 4320. I installationsmanualen benämns intern summer och ectern SAB siren. Exakt hur kopplar jag min SP203?
In sirenen finns det ju båder ”tamper” och 12v och gnd.

Är förvirrad, intern summer är väl något annat för hur nyttjar jag annars tamper-funktionen (vilken intern summer verkar sakna)
 
Vad jag får fram så kopplar du enligt följande,
Schematisk bild på en anslutningsguide för larmsystem, märkt med anslutningspunkter och inställningsreglage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Alltså 1 till IN+ eller till EX+ (beroende på vilken utgång du vill använda), 2 till IN- eller EX-.
Samt 4 & 5 till BHQ & TR, vilken som kopplas till vilken kvittar, kom ihåg motståndet i serie med Tamper.


Edit: ”Intern summer” är främst om man vill montera en summer ”i” centralapparaten, men den går även att monteras externt.
”EX” är för extern siren.
 
Redigerat:
A
Tack igen!

Liten fråga till...

Expansionskortet som jag kommer montera i centralapparatens kapsling har ju två sab.kontakter, en på framsidan och en på baksidan på kretskortet. Skall de medföljande fjädrarna monteras på trots att kortet kommer sitta bakom ”moderkortet”?

Är det inte risk att främre fjädrern kortsluter något då den kommer ligga an mot moderkortet?
 
mattiasvip skrev:
Tack igen!

Liten fråga till...

Expansionskortet som jag kommer montera i centralapparatens kapsling har ju två sab.kontakter, en på framsidan och en på baksidan på kretskortet. Skall de medföljande fjädrarna monteras på trots att kortet kommer sitta bakom ”moderkortet”?

Är det inte risk att främre fjädrern kortsluter något då den kommer ligga an mot moderkortet?
Du har väl byglar på expansionskortet för att förbikoppla sabotagen, då slipper du fjädrarna
 
Det sitter två strap-byglar,
Ett kretskort med två markerade strap-byglar, en röd strappad bygel och en blå ostrappad bygel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Röd, strappad, främre.
Blå, ostrappad, bakre.
 
A
RilleRock RilleRock skrev:
EKKX 4x2x0,5 till enheter på bus:
VIT-blå-Blå = Plus
VIT-orange-Orange = Minus
VIT-grön-Grön = Bus tur
VIT-brun-Brun = Bus retur / alt förstärka upp strömmatningen: VIT-brun = Plus, Brun = Minus

EKKX 4x2x0,5 till yttre siren/blixt:
VIT-blå-Blå = Plus/Batteriladdning
VIT-orange-Orange = Minus/Batteriladdning
VIT-grön = Larmsektion/Sabotage
Grön = Larmsektion/Sabotage.
VIT-brun = Styrning siren
Brun = Styrning blixtljus (om det finns alt om man vill ha det separerat
från siren tex olika tider annars kan man styra det med samma tråd).

EKKX 2x2x0,5 till larmpunkter:
VIT-blå = Plus
Blå = Minus
VIT-orange = Larmsektion
Orange = Larmsektion

Till en magnetkontakt som inte använder plus/minus matning använder du endast det vit-orange paret.

Det viktigaste är att vara konsekvent om någon annan skall dit i efterhand och felsöka.
Antar att du menar att ett par (tvinnat) ska in i varje plint i.e 0V,12V och tex 2A,2B.
När du skriver ”bus tur och retur” vad menar du då?
I en kedja så går ju inte slingan på retur?
 
A
Var tar jag strömförsörjningen till de sektioner (ir) som är kopplade till expansionskortet?
Gör jag det på de svarta plintarna längst ner på expansionskortet på samma rad som sektionsingångarna?

Spm jag förstår det kan jag när jag endast har en MAP och ett expansionskort manuellt ha adress både ”01” på både MAP och expansionskortet då de är av olika typ, eller bör jag ändra detta? det
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.