Ett märke får monopol och tar över hela marknaden, vilket?

  • Antal röster
    2 663
  • Omröstningen stängd .
Är det någon skillnad på dem ens? Denna omröstningen, de olika färgerna, de proprietära tillbehören. Känns bara som ett stort oligopol för att konsumenter ska tro att det har något att välja på. Helst ska de slaviskt hålla sig inom "sitt" märke.

Som Stormare så fint sade i rymden.

"American components, Russian components. ALL MADE IN TAIWAN!"
 
  • Gilla
Sona2012
  • Laddar…
N Nisken skrev:
Finns inget märke som är "bäst". Olika beroende på hur din målbild ser ut och vilket verktyg det gäller.

Ungefär lika begåvat som Christer med sina bilrattar som var 2 meter lång och vägde 100 kg och som gav en Fiat 500 dåligt betyg för "dåligt utrymme i baksätet". Så definiera "bäst" den som kan....

En av Julas skruvdragare är extremt prisvärd och vann testet om hur många skruvar en laddning kunde dra i över skruvdragare som kostade 6-8 ggr så mycket. Om den är "bäst" låter jag vara osagt. Men en bra och prisvärd skruvdragare är det. Julas verktyg i allmänhet är inte särskilt bra, men ofta prisvärda för småpularen, men inte för proffset. Utom skruvdragaren då....
Förlåt men.. kom igen nu :geek:. Det är en enkel röstning på vilka maskiner folk tycker är bäst, deras subjektiva uppfattning. Om tråden hade hetat ”vilken är din favoritfärg” så tror jag knappast att du hade predikat att ”det inte finns någon färg som är ”bäst”.

Det finns visst maskiner som är bäst, ur en rent personlig synvinkel. Jag tycker makita är bäst av en jäkla massa anledningar, en av anledningarna är att jag gillar makitagrönt.

Vi leker och har kul bara, märket som vinner kommer inte få monopol på riktigt. :rofl:
 
Redigerat:
  • Gilla
pyro och 2 till
  • Laddar…
Skogspromenix Skogspromenix skrev:
[x] Panasonic

Varje dag i veckan
Saknar även Hitachi

Eftersom ett märke får monopol och dominerar marknaden antar jag att de kommer ha fullständigt sortiment. I så fall hade jag hoppats på Hilti som jag tycker känns mest gedigna, även om de idag har begränsat utbud( främst borr/ skruvdragare/ borrhammare) Men för de över den kvalitén till fullt sortiment av sågar, hyvlar/ fräsar, multimaskiner slipar är Hilti mitt val.
 
Q qvrk skrev:
Är det någon skillnad på dem ens? Denna omröstningen, de olika färgerna, de proprietära tillbehören. Känns bara som ett stort oligopol för att konsumenter ska tro att det har något att välja på. Helst ska de slaviskt hålla sig inom "sitt" märke.

Som Stormare så fint sade i rymden.

"American components, Russian components. ALL MADE IN TAIWAN!"
givetvis är det skillnad. Har du använt några elverktyg de senaste 25 åren? Och nej, det handlar inte om någon global verktygskonspiration.
 
Det enda jag äger på listan är en DeWalt kap&ger såg.
Dom vanliga batteriverktygen har jag allt i ryobi.
Anledningen till det är att det är mellansegmentet man får bra verktyg som inte är alltför dyra.
Sen tror jag dom var först med ett batteri till alla maskiner som inriktade sig mot privatkunder och inte proffs.
Iaf verkade det så där jag handlar.
Milwaukee, AEG, Ryobi ägs av samma bolag.
 
Redigerat:
  • Gilla
Sparkish
  • Laddar…
Cheesen
Jag har ju följt tråden några dagar... Har bara en kommentar...
Om något märke skulle få monopol, vilket vill du absolut inte att det är?
Enkelt Festool, för att dom har lärt sig hur man tar betalt, om dom skulle få monopol så kommer skruvdragaren att kosta 75000:- bara för att dom kan det här med prissättning. Nu finns det flera sådana märken men just festool tycker jag har utmärkt sig senaste 15 åren genom att stiga i prisklass utan att stiga i kvalité. Man får bara mindre och mindre för pengen när man kollar på deras produkter.
 
  • Gilla
BigR och 1 till
  • Laddar…
S0MMER S0MMER skrev:
Förlåt men.. kom igen nu :geek:. Det är en enkel röstning på vilka maskiner folk tycker är bäst, deras subjektiva uppfattning. Om tråden hade hetat ”vilken är din favoritfärg” så tror jag knappast att du hade predikat att ”det inte finns någon färg som är ”bäst”.

Det finns visst maskiner som är bäst, ur en rent personlig synvinkel. Jag tycker makita är bäst av en jäkla massa anledningar, en av anledningarna är att jag gillar makitagrönt.

Vi leker och har kul bara, märket som vinner kommer inte få monopol på riktigt. :rofl:
Så din "omröstning" är enbart en kul omröstning om vilken färg som deltagarna gillar bäst på sina verktyg? :rofl:
 
Cheesen
N Nisken skrev:
Så din "omröstning" är enbart en kul omröstning om vilken färg som deltagarna gillar bäst på sina verktyg? :rofl:
Haha... Har inte tänkt på det men färgen är avgörande ibland... Valde mellan en Makita och en bosch såg och valet föll på den gröna boschen då färgen är så ful på Makitan... (Priset var vid tillfället likvärdigt) kunde som inte tänka mig att ha den där fula färgen i verkstan så det blev sågen som är sämre som pryder min verkstad
 
S Sona2012 skrev:
Saknar även Hitachi
Hikoki=Hitachi
 
  • Gilla
Prodigys
  • Laddar…
S0MMER S0MMER skrev:
Aha, nja.. att ha med dom är lite som att göra en omröstning på snabbaste bil och ha med smartcar, lada niva och Nissan micra.
Nja, snabbaste bil finns ju fakta på. Nu gällde det den helt subjektiva bedömningen om vilket märke som är ”bäst”.
Frågar man vilken bil som är bäst så kommer säkert någon rösta på Nissan Micra.
 
Q qvrk skrev:
Är det någon skillnad på dem ens? Denna omröstningen, de olika färgerna, de proprietära tillbehören. Känns bara som ett stort oligopol för att konsumenter ska tro att det har något att välja på. Helst ska de slaviskt hålla sig inom "sitt" märke.

Som Stormare så fint sade i rymden.

"American components, Russian components. ALL MADE IN TAIWAN!"
Va? Självklart är det skillnad på skruvdragare och skruvdragare. Har en grön Bosch + 2 olika makita. Gröna boschen klarar inget i jämförelse.

Den stora skillnaden: vissa är verktyg är en glädje att ta fram, andra får helst stanna i boden.
 
  • Gilla
pyro och 2 till
  • Laddar…
S0MMER S0MMER skrev:
Tillverkarna är många och nu för tiden ligger märkena folk lika varmt om hjärtat som fotbollslag. Men vilka elverktyg är egentligen bäst? :thinking:
Borde inte HILTI vara med!!!
 
N Nisken skrev:
Finns inget märke som är "bäst". Olika beroende på hur din målbild ser ut och vilket verktyg det gäller.

Ungefär lika begåvat som Christer med sina bilrattar som var 2 meter lång och vägde 100 kg och som gav en Fiat 500 dåligt betyg för "dåligt utrymme i baksätet". Så definiera "bäst" den som kan....

En av Julas skruvdragare är extremt prisvärd och vann testet om hur många skruvar en laddning kunde dra i över skruvdragare som kostade 6-8 ggr så mycket. Om den är "bäst" låter jag vara osagt. Men en bra och prisvärd skruvdragare är det. Julas verktyg i allmänhet är inte särskilt bra, men ofta prisvärda för småpularen, men inte för proffset. Utom skruvdragaren då....
Fast prisvärt under hur många år. Det du skriver är ju helt befängt. Först efter kanske 10 år så vet man om verktyget var något att ha, man kan väl inte råda unga att köpa skräp
 
Jag använder WORX.
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
Lite märkligt att behöva tänka utifrån linjen vilket märke som är "bäst" — finns väl många trådar och inlägg som tyder på att inte ens Festools alla produkter håller samma höga nivå och att inget märke är bäst.

Ur ett användbarhetsperspektiv skulle jag nog välja att ge det märke med det bredaste produktsortimentet världsmonopol och då kanske det får bli Ryobi...
Fein och Mafell är ju två tillverkare som gör produkter av högsta klass men med lite smalare utbud än många andra. Om någon av dem fick världsmonopol blev det ju garanterat ett bättre märke än Ryobi men många användbara elverktyg skulle försvinna från marknaden. På sitt sätt en dålig utveckling.

Man får vara försiktig med vad man önskar sig, för det kan gå i uppfyllelse! ;)
//Ronnie
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.