K
W Wima05 skrev:
.. de säger att virket rusa med 40%. Obekräftat dock.
Virket har skenat och de påstår att det bara är början. Vi köpte våra 170-reglar för 25 kr metern 2015 idag köpte jag en 120-regel för 39:90 meter. Höll på att sätta i halsen...
 
K Kallebo skrev:
Vi byggde hus på ungefär samma nivå som TS verkar planera. Jag hade iofs aldrig byggt något tidigare, så jag räknade inte med att få låna till huset. Innan jag sökte bygglov ringde jag ändå runt och kollade upp möjligheterna att ta ut lån på tomten, där var det inga problem hos de riktiga bankerna SEB, HB eller Swedbank.

Vi löste all finansiering själva med lite lån från föräldrar och syskon, men att ta ut lån på tomten är ju alltid ett tips. Vår tomt kostade bara 1 500 000 kr men vi hade en mäklarkontakt som kunde intyga att den var värd 2 200 000 kr.

Sen byggde vi vårt hus med enkel standard efter jobb under två år ungefär innan vi flyttade in.



Det hade varit kul att visa vår kalkyl (som jag egentligen bara visade för frun). Men dina siffror kan man nog kapa till hälften utan problem.
Om jag tar siffror ur huvudet:
2 plan, 150 m2 byggyta
Massivt furuträgolv: 12 000
Kök (delvis beg): 20 000 kr
Platta på mark inkl VA: 230 000 kr
Elinstallation: 120 000 kr
Fönster/dörrar/fönster dörrar: 70 000 kr
Värme, lv: 100 000 kr
Braskamin Contura: 40 000 kr
Trapp (hemsnickeri): 6000 kr
Stomme (reglar, isolering, gips, osb, fasad färg): 130 000 kr
Trädgård ca 40 000 kr.
Bygglov, KA, kontroller: 50 000 kr.

I vår första kalkyl räknade vi med att klara oss med 700 000 kr. Det tillkom förstås en massa småposter utöver det ovan, men det är trams att det inte går att bygga billigt ;)

Så tipset till TS är att inte ge upp ifall ni inte får lån utan leta efter billigare lösningar. Kanske kan ni ha ett begagnat kök några år? Sätt plastmattor i badrummet och planera för att byta ut den om några år. Låna på fritidshus, båt och blanka eller av släktingar..
Jag kan förstå att man kan kapa mina preliminära priser. Jag känner dock värme och VVS för 100:tusen känns främmande från verkligheten. Möjligt kanske om ni ska hugga ved och elda. Med begagnat kan mantäna mkt pemnfgar
 
K Kallebo skrev:
Virket har skenat och de påstår att det bara är början. Vi köpte våra 170-reglar för 25 kr metern 2015 idag köpte jag en 120-regel för 39:90 meter. Höll på att sätta i halsen...
170 regel för 44:- på Byggmax idag, billigare om man tar från stora byggkedjorna via offert till ett husbygge, men priserna har gjort ett rejält lyft. Brist på sågkapacitet.

Jämförde med ett reklamblad (Byggmax) för nästan exakt 3 år sedan:

45x95 då 16,15, nu 22,95 = upp 42%
22x170 då 18,65, nu 23,95 = upp 28%

Men virket till ett hus är en relativt liten kostnadsandel i slutändan och man ska aldrig betals å mycket som det kostar hos Byggmax om man bygger ett helt hus.
 
  • Gilla
krikur och 1 till
  • Laddar…
W
Jag bygger precis som ni tänker bygga.
Förutom att jag gör allt själv då.
@kygelvillan på insta.
Det är fullt möjligt att låna till och bygga lösvirke för 1,7.

Handelsbanken är den enda banken vad jag vet som kan göra lokala avvikelser. Dvs det räcker med att åka 2km till nästa kontor så kan dom göra en ny bedömning av värderingen.

Banken vill se hur mycket ni riskar. Samma princip som företagslån. Oftast minst 25%, så har du 500tkr på kontot så är det inga problem. Och det är exakt kalkyl och exakta offerter som ska lämnas in på kontoret tillsammans med lyftplan.

Tar ni ingen risk så vill oftast inte banken det heller.
 
L Lena21 skrev:
Hej,

är kunder på Länsförsäkringar och har egen verksamhet och sambon fastanställd, köpt tomt, men fick avslag idag på att bygga lösvirke från läns o dom sa t.o.m. att det va svårt och få lån för att bygga lösvirke hos dom flesta bankerna!!! Måste man välja samma bank som man bor i kommunen eller hur är det??? Detta är verkligen tråkiga nyheter och vi står nu och kan inte komma vidare!!! Någon som kan rekommendera en bank som beviljat lån till lösvirke bygge????
Tack
Ring en annan bank. Allt handlar om rätt personliga kontakt. Vi belånade huset vi bodde i för att komma igång, och betalade löpande med lönen. Sedan tog vi på vår bankkvinnas inrådan en kontokredit på 500k till. Det låter dyrt, men det blev billigare. Vi fick betala pantbrev för beloppet (som sedan flyttades till fastigheten när det var klart, och som vi ändå skulle betalt senare), och en fast procentuell kostnad. Men sedan betalade vi ju bara ränta på den delen av krediten som var utnyttjad. Eftersom vi visste att det skulle vara klart ett antal månader senare så var detta den billigaste lösningen. Jag tog tjänstledigt från jobbet i ca 2 månader för att bygga, och tog ut ”lön” så jag klarade mig med räkningarna från byggkontot. Dock köpte vi prefabricerade ytterväggar, vilket gjorde att vi sparade ganska mycket tid i byggprocessen. Å andra sidan byggde vi en villa med två lägenheter, brandväggar, brandspjäll på vent, dubbla kök och badrum/tvätt o.s.v.

Men generellt är min erfarenhet att man väljer en bra personlig kontakt - inte en bank. De är rena maffian allihopa och tvättar pengar till höger och vänster, medan du måste förklara vad du ska använda dina egna pengar till om du vill ta ut störresummor (enligt penningtvättslagen ). Dock finns det många bra anställda! Välj den som går den extra milen, orkar sätta sig in i ditt ärende och vänder på varje sten för att hitta en bra lösning åt er. Bry dig inte vilken bank.

Lycka till!
 
  • Gilla
Lena21
  • Laddar…
M
K krillan skrev:
Tråkigt med alla avundsjuka människor här på forumet. Det är inga problem att bygga ett fint hus på 170 kvm för 1,8 milj och som sedan är värt 5 milj. Ni som inte kan förstå det är lurad!

Att inte länsförsäkringar vill låna ut pengar förvånar mig inte det minsta. Jag var själv kund hos länsförsäkringar och ville låna 500.000 kr på en av mina fastigheter som hade outnyttjade pantbrev på 2 milj. Jag fick nej trots att jag ägde 5 fastigheter som alla var obelånade med ett sammanlagt taxeringsvärde på 7 milj, inga andra skulder och heltidsjobb som hantverkare. Enligt deras kalkyler gick jag back 25.000 kr i månaden. Jag gick till SEB och fick lån direkt.
Presentera er kalkyl för storbankerna så kommer ni nog få lån.
Är dina fastigheter uthyrda? Ju fler fastigheter man har desto större utgifter har man ju enligt banken, så egentligen ingen fördel. Tycker bankerna går mest efter inkomster.
 
M
A Autodidak1 skrev:
Det är inga problem att bygga för 1,8 om man har koll. Har byggt ett antal lösvirkeshus och man kan bygga mycket billigare än dom flesta anar utan att prutar på kvaliteten med lite kunskap och planering (+ tid o svett)
1.8 milj? Är det inräknat att den kalkylen håller med % höjningen av materialen i nuläget?
 
  • Gilla
Lena21
  • Laddar…
S
G guggen skrev:
Skall ni bygga ett hus i lösvirle inkl allt för 1.8m? Som sedan är värt 5m?
Måste vara en tomt som är värd dryga 2.5-3 miljoner. Det är väl iofs inte omöjligt?
 
M
K Kallebo skrev:
Vi byggde hus på ungefär samma nivå som TS verkar planera. Jag hade iofs aldrig byggt något tidigare, så jag räknade inte med att få låna till huset. Innan jag sökte bygglov ringde jag ändå runt och kollade upp möjligheterna att ta ut lån på tomten, där var det inga problem hos de riktiga bankerna SEB, HB eller Swedbank.

Vi löste all finansiering själva med lite lån från föräldrar och syskon, men att ta ut lån på tomten är ju alltid ett tips. Vår tomt kostade bara 1 500 000 kr men vi hade en mäklarkontakt som kunde intyga att den var värd 2 200 000 kr.

Sen byggde vi vårt hus med enkel standard efter jobb under två år ungefär innan vi flyttade in.



Det hade varit kul att visa vår kalkyl (som jag egentligen bara visade för frun). Men dina siffror kan man nog kapa till hälften utan problem.
Om jag tar siffror ur huvudet:
2 plan, 150 m2 byggyta
Massivt furuträgolv: 12 000
Kök (delvis beg): 20 000 kr
Platta på mark inkl VA: 230 000 kr
Elinstallation: 120 000 kr
Fönster/dörrar/fönster dörrar: 70 000 kr
Värme, lv: 100 000 kr
Braskamin Contura: 40 000 kr
Trapp (hemsnickeri): 6000 kr
Stomme (reglar, isolering, gips, osb, fasad färg): 130 000 kr
Trädgård ca 40 000 kr.
Bygglov, KA, kontroller: 50 000 kr.

I vår första kalkyl räknade vi med att klara oss med 700 000 kr. Det tillkom förstås en massa småposter utöver det ovan, men det är trams att det inte går att bygga billigt ;)

Så tipset till TS är att inte ge upp ifall ni inte får lån utan leta efter billigare lösningar. Kanske kan ni ha ett begagnat kök några år? Sätt plastmattor i badrummet och planera för att byta ut den om några år. Låna på fritidshus, båt och blanka eller av släktingar..
Jag måste ha dålig kontakt med SEB som är min vanliga bank eller tjänar för lite i lön för de har varken gett mig bolån eller 1 miljon i lån till en tomt som är värd minst 3 miljoner.
 
  • Ledsen
Kallebo
  • Laddar…
Hej!

Vi märkte också att det var lite trubbel att låna på lösvirkeshus då vi byggde. För oss gällde det framförallt om vi behövde byggkreditiv, men eftersom vi sålde i samma veta lyckades vi skippa det och istället höja lånet då vi hade byggt klart ca 75%. För byggkreditiv krävde de en tydlig tid- och prisplan med en van och stor husbyggnadsfirma. Eftersom det var lite lurigt valde vi att behålla samma bank som vi tidigare hade bolån hos (Swedbank). Var inte jättepoppis det heller eftersom de först hänvisade till lokalkontor (65 mil iväg), men eftersom Swedbank bara har egenägda lokalkontor i Skåne och Blekinge gick det att stå kvar i Stockholm till slut.

L Lena21 skrev:
Hej,

är kunder på Länsförsäkringar och har egen verksamhet och sambon fastanställd, köpt tomt, men fick avslag idag på att bygga lösvirke från läns o dom sa t.o.m. att det va svårt och få lån för att bygga lösvirke hos dom flesta bankerna!!! Måste man välja samma bank som man bor i kommunen eller hur är det??? Detta är verkligen tråkiga nyheter och vi står nu och kan inte komma vidare!!! Någon som kan rekommendera en bank som beviljat lån till lösvirke bygge????
Tack
 
  • Gilla
Lena21
  • Laddar…
Vi fick ok från SEB och Danske Bank för lösvirkes, SEB önskade dock fasta anställningar för båda. Efter mycket övertalan fick vi ändå lånelöfte av dem. Och efter mycket förhandlade även lånelöfte med HSB. Bankkontakten där föreslog även belåning av tomten, om den är av stort värde. Det gör banken, men inte ett bolåneinstitut. Tillslut blev det dock belåning av gamla huset, som ännu stod kvar. Det blev inte heller lösvirkeshus. Bla pga låneproblematiken. Lär er presentera ert ärende som en ren vinstaffär, och beta av bank efter bank som kan ha ett personligt möte!
Lycka till!
 
  • Gilla
Lena21
  • Laddar…
H
L Lena21 skrev:
Hej,

är kunder på Länsförsäkringar och har egen verksamhet och sambon fastanställd, köpt tomt, men fick avslag idag på att bygga lösvirke från läns o dom sa t.o.m. att det va svårt och få lån för att bygga lösvirke hos dom flesta bankerna!!! Måste man välja samma bank som man bor i kommunen eller hur är det??? Detta är verkligen tråkiga nyheter och vi står nu och kan inte komma vidare!!! Någon som kan rekommendera en bank som beviljat lån till lösvirke bygge????
Tack
Det handlar säkerhet hos banken. Bankerna vill både ha livrem och hängslen.
T.ex. Är inte alla hustillverkare godkända för lån av banken. Banken har hustillverkarnas årsredovisning. Det kan vara svårt för banken att bedöma ditt hus värde när det är färdigbyggt. Det är betydligt mer saker som kan gå fel vid ett lösvirkesbyggt hus än vid ett "färdigt" hus från en hustillverkare. Kanske bra att köpa ett hustaket, du får husstommen levererad och du gör allt annat själv. Möjligt att det kan vara lättare att få lån på det alternativet?
Fråga banken vad de kräver, vad ska ni bygga och göra för att få lån.
 
G GladanS skrev:
Vi fick ok från SEB och Danske Bank för lösvirkes, SEB önskade dock fasta anställningar för båda. Efter mycket övertalan fick vi ändå lånelöfte av dem. Och efter mycket förhandlade även lånelöfte med HSB. Bankkontakten där föreslog även belåning av tomten, om den är av stort värde. Det gör banken, men inte ett bolåneinstitut. Tillslut blev det dock belåning av gamla huset, som ännu stod kvar. Det blev inte heller lösvirkeshus. Bla pga låneproblematiken. Lär er presentera ert ärende som en ren vinstaffär, och beta av bank efter bank som kan ha ett personligt möte!
Lycka till!
Fast du lånar inte på en tomt eller på en specifik byggnad. Du belånar en fastighet med dess fastighetstillbehör (byggnader).
Om tomten med den bef. byggnaden har ett värde, så går det givetvis att belåna. Däremot så får du inte riva en byggnad på en belånad fastighet, utan långivarens tillstånd.
 
  • Gilla
wangefors och 1 till
  • Laddar…
L Lena21 skrev:
Full förståelse för det, men vi har planerat alt och igen känner vi många i vår omgivning som byggt så och lärt os både om för och nackdelar.
Fråga dom ni känner som byggt på det sättet vilken bank de använde, då kanske ni till och med kan få kontakt med samma bankman.
 
X xLnT skrev:
Fråga dom ni känner som byggt på det sättet vilken bank de använde, då kanske ni till och med kan få kontakt med samma bankman.

Har frågat, men då vi inte bor i samma kommun får man inte heller byta bank ‍♀️
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.