L Lena21 skrev:
Ja det komma bli MAX 2 mil utan tomt såklart och då både mannen och min bror har egen bygg företag och komma jobba dagligen på huset. Känner flera stycken som byggt så.
Det är en fördel men kommer då din man och bror bara jobba på ert hus under dagtid så försvinner också deras lön. Om de nu äger byggföretaget så är det väl en annan sak men blir knepigt att ta ut full lön och samtidigt bygga på sitt eget.

Kolla med någon av storbankerna så kanske de är smidigare. Lycka till.
 
Stefflo Stefflo skrev:
Det är en fördel men kommer då din man och bror bara jobba på ert hus under dagtid så försvinner också deras lön. Om de nu äger byggföretaget så är det väl en annan sak men blir knepigt att ta ut full lön och samtidigt bygga på sitt eget.

Kolla med någon av storbankerna så kanske de är smidigare. Lycka till.
Vilka är dom storabankerna!!! Tips!!! Båda har anställda vilket innebär att dom kan jobba lite extra på huset, annars är det tänkt efter jobb och på helgerna. Det blir säkert tufft, och blir aldrig som man tänkt/planerat, men har kompisar som gjort så flera stycken och sett att man kan lyckats.
 
  • Gilla
andersm
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Vet inte om det är då bra att arkitekten är KA. KA får inte vara delaktig i produktionen på något sätt då KA skall kolla ex att arkitekten gjort rätt med tillgänglighet.

Har ni fått det godkänt av kommunen?
KA måste ha en fristående roll gentemot byggherren men kan absolut vara både arkitekt, konstruktör mm. Men de uppgifterna hänger inte ihop med uppgiften som KA som är reglerad i lag.
 
  • Gilla
Jennie For och 1 till
  • Laddar…
L Lena21 skrev:
tack för din tid, för mig att tänka på ett helt annat sätt. Såklart ser vi det som ett win win från bankens sida då dom har gjort förhandsvärdering av tomten/huset som komma byggas, det va igen inte ekonomiskt att vi fick avslag utan att just LF har svårt vad angår lösvirke och dom va rädd för att vi skulle gå i väggen om vi fixar alt själva, vilket vi inte gör ex. VVS, El, schakt.. jag tycker inte det va en förklaring jag kunde använda utan verkligen vill möta dom personligt då jag känner vi kan framföra det på ett helt annat sätt.
Vi har byggt i lösvirke ett par gånger och haft byggnadskreditiv. Det viktiga är presentera en bra genomarbetad kalkyl samtidigt som man beskriver hur man kommer att genomföra projektet. Det skadar inte heller med en förhandsvärdering på vad det kommer att vara värt färdigbyggt. Men det behövs en bra bankkontakt eftersom den ska "sälja in projektet" till kreditavdelning/beredningen. Därför behövs en lokal bankkontakt och ett möte för att presentera allt.

Bankerna lånar gärna ut, men ogillar risker mer än tidigare.
 
  • Gilla
Jennie For och 2 till
  • Laddar…
S
L Lena21 skrev:
Hej,

är kunder på Länsförsäkringar och har egen verksamhet och sambon fastanställd, köpt tomt, men fick avslag idag på att bygga lösvirke från läns o dom sa t.o.m. att det va svårt och få lån för att bygga lösvirke hos dom flesta bankerna!!! Måste man välja samma bank som man bor i kommunen eller hur är det??? Detta är verkligen tråkiga nyheter och vi står nu och kan inte komma vidare!!! Någon som kan rekommendera en bank som beviljat lån till lösvirke bygge????
Tack
Bankers regler är inte alltid logiska. Det byggs ju mängder med lösvirkeskåkar, vilket enligt mig, inte kan vara en nackdel. Då har du ju koll på allt från början och chansen till en i princip felfri kåk är betydligt bättre. Nyckelfärdiga hus går ju att på med lössvirke såväl som prefab. Prefab är inte felfritt alla gånger och felen blir inbyggda från början. Men jag antar att du bygger på böggda? Hade du byggt i storstan hade banken kastat lånet efter dig. Värdet hade stigit redan innan du satt spaden i marken. Nästan alla dessa sk arkitektritade hus typ Wingårdh är ju lösvirkes. Sådana byggs ju i parti och minut i Sthlm's finare avdelningar. Skit är det dock att det inte finns likhet inför skranket.
 
S Stego1 skrev:
Nästan alla dessa sk arkitektritade hus typ Wingårdh är ju lösvirkes. Sådana byggs ju i parti och minut i Sthlm's finare avdelningar.
Men då är det väl en byggfirma som bygger dem antar jag? För banken är det viktigt att de känner sig tillräckligt säkra på att det faktiskt kommer att stå ett färdigt hus där, så att de får en säkerhet för lånet. Om egenbyggda hus har högre kvalite eller inte jämfört med ett prefab-hus har inte så stor betydelse för deras vilja att ge lån.
 
  • Gilla
Karlia och 3 till
  • Laddar…
L Lena21 skrev:
Ja det komma bli MAX 2 mil utan tomt såklart och då både mannen och min bror har egen bygg företag och komma jobba dagligen på huset. Känner flera stycken som byggt så.
Att ni båda har egna företag kan spela stor roll
 
S
R Robert-san01 skrev:
Tyvärr är det många lösvirkes och självbyggen som inte kommer i mål av lite div anledningar.

Bankerna vill inte riskera att stå med en tomt och ett halvt färdigt hus. Det går nästan inte att sälja ett sådant.

För dem är ert projekt i princip helt utan säkerhet till ni fått slutbesked på huset.
Jag har en bekant i bankvärden hyfsat högt upp som vid en diskussion om fastighetspriser hävdade att marken var det viktiga. Det var marken som i första hand drev upp värdet. Kåken (om det fanns en från början) kan ju alltid rivas för att bygga nytt. Att markvärdet iaf i stora staden inte skulle vara tillräcklig säkerhet är konstigt. Men det kan ju vara så att det börjar dra lite orons vindar runt benen på bankdirektörerna om hur det ska bli med allt framöver. Det har ju joddlats om att kåkarna ska falla i pris nästa år.
 
S
S Strontus skrev:
Men då är det väl en byggfirma som bygger dem antar jag? För banken är det viktigt att de känner sig tillräckligt säkra på att det faktiskt kommer att stå ett färdigt hus där, så att de får en säkerhet för lånet. Om egenbyggda hus har högre kvalite eller inte jämfört med ett prefab-hus har inte så stor betydelse för deras vilja att ge lån.
Nu menade jag inte att det nödvändigtvis ska vara egenhändigt byggt. Lösvirke jan ju byggas av en byggfirma till nyckelfärdigt skick. Det komiska i sammanhanget är att bankerna kan låna ut summor till kåkar som egentligen har ett "riktigt" värde långt under marknadspriset utan att blinka. Hur kan banken förvänta sig att nästa köpare vill ge mer än den tidigare? I vissa fall duger tydligen en förväntad värdeökning som säkerhet.
 
L Lena21 skrev:
Vilka är dom storabankerna!!! Tips!!! Båda har anställda vilket innebär att dom kan jobba lite extra på huset, annars är det tänkt efter jobb och på helgerna. Det blir säkert tufft, och blir aldrig som man tänkt/planerat, men har kompisar som gjort så flera stycken och sett att man kan lyckats.
https://www.swedishbankers.se/fakta-och-rapporter/svensk-bankmarknad/de-stora-bankkoncernerna/

Jag har själv varken kunskap eller tid att lägga på att bygga ett hus så givetvis blir sånt lättare med det men frågan är om man vill lägga all sin lediga tid på detta. Först jobba hela dagen och sen hem och fortsätta på sitt eget, funkar ett tag men givetvis går det med rätt kunskap och rätt verktyg.
Jag håller på att bygga ut 15m2 och då har jag anlitat folk för hela bygget, tycker det är tillräckligt att hålla koll på
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
L Lena21 skrev:
bra kämpat, hur stort är huset? Och hur mycket landande det på totalt,, hoppas det är ok jag frågar.
Det är lugnt. Har ingen exakt siffra men någon stans under 3 miljoner för huset på ca 160 kvm. Då betalade vi för ca 500h snickare plus vvs, elektriker, plattsättare och målare. Snickarna hade jag på löpande under stomresning och när vi skivade huset(blev less). Målare bestämde vi tidigt för att anlita. Där hade vi kunnat spara ca 150 tkr.

Gjorde väldigt många timmar själv, vet inte hur många. Standarden skulle jag beskriva som hög men inte alls extremt hög.
 
  • Gilla
Rolle314
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Det är lugnt. Har ingen exakt siffra men någon stans under 3 miljoner för huset på ca 160 kvm. Då betalade vi för ca 500h snickare plus vvs, elektriker, plattsättare och målare. Snickarna hade jag på löpande under stomresning och när vi skivade huset(blev less). Målare bestämde vi tidigt för att anlita. Där hade vi kunnat spara ca 150 tkr.

Gjorde väldigt många timmar själv, vet inte hur många. Standarden skulle jag beskriva som hög men inte alls extremt hög.
Kan tillägga att vi var färdiga för ca 6 månader sedan. Frågan är hur mycket dyrare det hade blivit om man började nu med tanke på hur materialpriserna utvecklats på slutet...
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
S Stego1 skrev:
Det komiska i sammanhanget är att bankerna kan låna ut summor till kåkar som egentligen har ett "riktigt" värde långt under marknadspriset utan att blinka.
Fast vad är ett "riktigt" värde? Marknadspriset är väl så riktigt som det kan bli?
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
S
S Strontus skrev:
Fast vad är ett "riktigt" värde? Marknadspriset är väl så riktigt som det kan bli?
Marknadsvärdet har inget med riktigt värde att göra. Ett exempel: En vän till mig köpte en kåk byggd 1920 på Lidingö i början på 80 talet. Han gav ca 400 tkr. Sålde kåken 2015 för 12 miljoner. Tittar man på priset 1920 så kan det möjligen ha kostat 50 000.
Det skulle omräknat till dagens penningvärde innebära runt miljonen idag. Det är det riktiga värdet. Att det sedan säljs till 12 gånger det värdet är en sak, men att det går att få lån på det beloppet med något som har ett riktigt värde som är 12 gånger lägre är en gåta. Det innebär åtminstone från min horisont att banken tar luft som säkerhet. Säkerhet på villalån förr var kåkens faktiska värde. Ville någon betala överpris av olika anledningar, fick det kapitalet tas ur egen ficka. En fråga man kan ställa sig bara för att jäklas med sig själv, vilket är värdet på t.ex en kåk som har ett värde på 1 miljon och två intressenter bjuder 500 tkr över resp under det värdet. Vilket är då det rätta marknadsvärdet? Med den logik som gäller så är det alltid det högsta budet.
 
  • Haha
  • Gilla
Workingclasshero och 4 till
  • Laddar…
Vi fick samma info från banken (Handelsbanken och Swedbank) att det är mycket svårare att få byggkreditiv för lösvirkeshus. Motiveringen var att det finns så många osäkra faktorer och så många hus som drar ut rejält på tid och budget. Är det dessutom ”mannen och brorsan” som ska bygga så tror jag att det är ännu svårare. Jag betvivlar inte att de är duktiga och kommer göra ett bra jobb utan tänker bara på intrycket som banken får. Hoppas ni hittar någon bank som ger er lån. Nybygge är härligt och känslan när man hr gjort det själv måste ju va underbar.
 
  • Gilla
Johan 81 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.