Tjenare.
Jag bygger på Paprikav. 3. Jag vet inte riktigt hur jag skall göra med tv.n och telefonen.
Är bredbandstv något att satsa på?
Jag vill ha 2 tv apparater och en dator till att spela in tv på.
Fungerar de så kallade homeplugsen att köra tv signalen ut i elnätet och sedan datorerna trådlöst via router? Eller finns det trådlös överföring till tv boxen?
Det är draget Tv antenn lite överallt men inte något nätverk.
Har telia krav på att leverera ip telefon eller är det fritt att välja leverantör på telefon?
Är det någon med lite erfarenheter som vill råda lite?
/Utmaningen
 
stajo917 skrev:
Hämtade också boxen igår. Har dock inte försökt koppla in den eftersom nätverksdragaren hade slarvat och inte kopplat in båda jacken i uttaget i vardagsrummet... Förstår inte riktigt hur jag tänkte när jag kom fram till att "jag gör det sen" var den mest rationella handlingen...

Fin handledning man fick från Telia. "Koppla in nätverkssladden i bredbandsswitchens uttag märkt 2x GUL". Inte fan finns något sådant uttag på min switch. Om man inte hade någon kunskap i ämnet skulle man förmodligen tvingas sitta i telefonkö redan innan man kopplat in apparaten. Men det kanske bara är insnöade tekniknördar som vi som ger sig på TV över bredband?
Nu har jag rett ut vad som gäller. Telia har glömt att skicka en switch till mig. De skickar vanligtvis ut en switch av fabrikat Zyxel som man ansluter TV/telefoni och sin bredbandsrouter till. TV-boxen måste ligga utanför den router/brandvägg man använder för bredbandet, det behöver däremot inte telefonidosan bara man öppnar upp de portar som anges i bruksanvisningen.

Förmodligen borde man kunna koppla vilken vanlig switch som helst till sin fiberkonverter och sen koppla allt annat till den, oavsett vilka glada färger den är uppmärkt med. Enligt supporten så anger färgerna på Zyxel-switchen vilka som är prioriterade, och därför avsedda för TV och telefoni. Jag tycker dock det verkar fånigt att prioritera trafiken till SVT framför LAN-spel som Battlefield ;-)
 
Angående indragningen från Telia skulle den kosta 7000:- men Kommunen har slutit avtal med dem för sina tomter att det inte skulle kosta något. Så vi andra har igentligen åkt snålskjuts på kommunens avtal. När jag ringde Telia angående det här så sa de "Din tomt ingår inte, men det ser konstigt ut för nummer 1 &3 är med men inte du som är 2". Sen efter mycket om och men så fick vi klarhet i det hela, och alla verkar slippa installationsavgiften.

Janbo, jag såg att du redan fått hjälp med ditt bredbands-tvproblem, jag ahde samma problem. Postar en länk till din tråd då han som svarat i den ger bra hjälp om någon annan här får problem.

Problem med Telia Digital-TV

*Edit* Herrejösses vad ni postar, jag hinner knappt skriva ett svar förrens det poppar in 2-3 nya poster i tråden :D
 
A.Nygren skrev:
*Edit* Herrejösses vad ni postar, jag hinner knappt skriva ett svar förrens det poppar in 2-3 nya poster i tråden :D
Jamen vafan, "Vilka Bygger med Smålandsvillan" leder ju med 100 inlägg. ;)
 
Utmaningen skrev:
Tjenare.
Jag bygger på Paprikav. 3. Jag vet inte riktigt hur jag skall göra med tv.n och telefonen.
Är bredbandstv något att satsa på?
Jag vill ha 2 tv apparater och en dator till att spela in tv på.
Fungerar de så kallade homeplugsen att köra tv signalen ut i elnätet och sedan datorerna trådlöst via router? Eller finns det trådlös överföring till tv boxen?
Det är draget Tv antenn lite överallt men inte något nätverk.
Har telia krav på att leverera ip telefon eller är det fritt att välja leverantör på telefon?
Är det någon med lite erfarenheter som vill råda lite?
/Utmaningen
Får du fiber från Telia? Jag tror det är 1 månads uppsägningstid på telefonin, så den går att byta ganska snabbt. Däremot måste du ha bredband och telefoni hos Telia om du vill ta del av deras gratiserbjudande för bredbands-TV.

Homeplugs har jag ingen erfarenhet av men de borde väl kunna funka som nätverksersättare till din TV-box.
 
Ja det är fiber från telia. Jag beställde bredband, tv och telefon i går.
Enligt vad dom sa så kostar det 7000:plus startavgift för bredbandet på 495:-.
Home plugs läste jag om i en annan tråd och enl. dem så skall det fungera bra.
Funkar det att köra 2 boxar en till varje tv?
 
Nej det fungerar inte med 2 boxar eftersom Telia bara skickar ut 1 kort (man kan ju köra trådlöst till grannen med 2 boxar och 2 kort :mad: ). Man skulle kunna få 2 digitalboxar om man tjatar lite så kan man springa mellan med kortet om man vill.
Du kan få Telia att skicka ut 1 gratisbox, med gratiskanalerna, SVT 1, SVT2, TV4 & barnkanalen/kunskapskanalen.
 
A.Nygren skrev:
Man skulle kunna få 2 digitalboxar om man tjatar lite så kan man springa mellan med kortet om man vill.
Har man tur funkar cardsplitter till Motorolas boxar. :rolleyes:
 
Vi har en box på vinden som delar ut 3 gratiskanaler till alla våra uttag.

Nu blir det bredbands-TV till nedervåningen, men jag antar att man kan sprida dessa kanaler via nätverket i huset (men man kan få problem med att byta kanal).
 
janbo skrev:
Har man tur funkar cardsplitter till Motorolas boxar. :rolleyes:
Hur fungerar den då, och hur byter du kanal?
Hellberg, mjo, står dekodern på tex. vinden tror jag inte fjärren når den ;)
 
Förrresten hade jag kontakt med Eksjöhus idag, frågade lite allmänt hur många tomter de har kvar att sälja osv, 1 var det tydligen kvar. O en del kedjehus då.
Men jag fick mig ett gott skratt, vi & Frenger är tydligen inte ensama om att gilla Kvadraten, för det ska tydligen upp 2 till på vårt område. Lagom fånigt ;)
 
A.Nygren skrev:
Nej det fungerar inte med 2 boxar eftersom Telia bara skickar ut 1 kort (man kan ju köra trådlöst till grannen med 2 boxar och 2 kort :mad: ). Man skulle kunna få 2 digitalboxar om man tjatar lite så kan man springa mellan med kortet om man vill.
Du kan få Telia att skicka ut 1 gratisbox, med gratiskanalerna, SVT 1, SVT2, TV4 & barnkanalen/kunskapskanalen.

Vi lyckades få 2 kort till våra 2 tv men jag som abonnemangsägare kunde bara stå för ett och så står sambon för det andra, dålig lösning så igår kom det ett tvillingkort hem till oss som vi aldrig hann testa
Har även lyckats få digital TV gratis till nästa år
Telia har en trevlig reklamationsavdelning som man hamnar i när de har misskött sig, vi fick vår inkoppling 3 veckor för sent, morr
 
A.Nygren skrev:
Hur fungerar den då, och hur byter du kanal?
Du köper ett paket med en sändarenhet och tre mottagare (går att komplettera med upp till 7 mottagare). Sen sätter du ditt riktiga programkort i sändarenheten och mottagarna i dina digitalboxar. Funkar utmärkt med Boxer för vår Sony-TV (inbyggd mottagare) samt FireDTV (digitalbox till datorn). Kortdata skickas trådlöst och systemet klarar nog en 10 meter iallafall.
 
A.Nygren skrev:
Hur fungerar den då, och hur byter du kanal?
Hellberg, mjo, står dekodern på tex. vinden tror jag inte fjärren når den ;)
Det är en box med tre tuners så den skickar ut alla tre gratiskanaler man valt till alla uttag. Kan byta kanaler hur jag vill precis som på gamla goda tiden. Och kan då även spela in hur jag vill.

Det man skulle vilja ha är en typ 35-kanalig tuner som sitter i digitalboxen. Fast det vore ju en alldeles för bra produkt och då skulle ju inte distributionsföretagen kunna sälja några extra boxar eller extrakort överhuvudtaget. Och månadsavgifter, kvaltalsavgifter, uppläggsavgifter, årsavgifter, kortavgifter, petanäsanavgifter, kanalpaketsavgifter skulle reduceras till en engångskostnad för boxen och prenumerationsavgift för varje betalkanal man väljer.

Som det är nu skulle en jämförelse med gamla analog-TV vara att ha en antenn på taket för varje kanal. Korkat!

Är det fredag idag? Med en IR-mottagare (t ex RedRat) kopplad till datorn nere o sändare kopplad till serverparken uppe på vinden skulle det vara möjligt! ;-)
 
janbo skrev:
Du köper ett paket med en sändarenhet och tre mottagare (går att komplettera med upp till 7 mottagare). Sen sätter du ditt riktiga programkort i sändarenheten och mottagarna i dina digitalboxar. Funkar utmärkt med Boxer för vår Sony-TV (inbyggd mottagare) samt FireDTV (digitalbox till datorn). Kortdata skickas trådlöst och systemet klarar nog en 10 meter iallafall.
Detta är en bra variant som jag vet flera använder. Det skulle vi valt om vi kört med Boxer. Går detta att göra med bredbands-Telia-TV-boxen också?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.