F fimpan skrev:
det är 99% samma som sunroof
Helt vattentät.
”Patenterad teknik för kylning”
Man har luftspalt nere vid takfot och vid nock.
Precis som sunroof.
Du kan gå på dessa paneler med, men bör undvikas.
Har för mig dom sa att dom håller för 350-400 Kg. Kanterna är såklart känsliga.
Det ser grymt fint ut.

Har dock en fundering. Mina utanpåliggande paneler blir rätt varma.

Känns spontant att det kan blir värme problem med bara passiv kylning via luftspalt i en så tät konstruktion. De kanske har löst det problemet med sin patenterade lösning. Kommer det sitta någon temperaturgivare så du kan se hur varmt det blir. Annars kanske du skall sätta en sådan uppe näraliggande nock.

Kan vara bra att ha koll på om det blir problem och det är ju en relativt ny typ av lösning. Sedan är uttorkning av träkonstruktioner en potentiell brandrisk om det får fortgå länge. Även tjärpappen tar stryk av för mycket värme.
 
F fimpan skrev:
håller helt med!
Det är värt stålarna att sätta dessa!
Estetiska är viktigt för mig.
Vad kostar det?
 
Matte001 Matte001 skrev:
Det ser grymt fint ut.

Har dock en fundering. Mina utanpåliggande paneler blir rätt varma.

Känns spontant att det kan blir värme problem med bara passiv kylning via luftspalt i en så tät konstruktion. De kanske har löst det problemet med sin patenterade lösning. Kommer det sitta någon temperaturgivare så du kan se hur varmt det blir. Annars kanske du skall sätta en sådan uppe näraliggande nock.

Kan vara bra att ha koll på om det blir problem och det är ju en relativt ny typ av lösning. Sedan är uttorkning av träkonstruktioner en potentiell brandrisk om det får fortgå länge. Även tjärpappen tar stryk av för mycket värme.
Känns spontant inte som ett problem med värmen. Man har haft svarta plåt tak med papp underlag i flera 100-år.
Sen är det inte riktigt ren tjärpapp under.
Utan en underlagsduk.
 
  • Gilla
JSten
  • Laddar…
P pennybridge skrev:
Det som är lite oroväckande just nu är tekniksprånget som pågår. Jag vill gärna ha solceller men det är en stor investering för teknik som kommer vara gammal ganska omgående.

Hur har du resonerat kring det?
ska man resonera så, kan man aldrig kliva in i tekniken...likadant med el-bil tex.
Så nej, inget jag funderar över.
 
  • Gilla
ARJU och 1 till
  • Laddar…
F fimpan skrev:
Känns spontant inte som ett problem med värmen. Man har haft svarta plåt tak med papp underlag i flera 100-år.
Sen är det inte riktigt ren tjärpapp under.
Utan en underlagsduk.
Det kan nog vara skillnad på hur svarta material tar upp instrålningen. Vi ser inte hela spektrat med våra ögon.

Att pilla dit en trådlös stektermometer är inte oöverstigligt dyrt eller jobbigt. Att kolla med tillverkaren om vilken temperatur det blir under taket kan ge en fingervisning om de vet eller ej.

Triggas kanske av att det finns en patenterad lösning i marknadsföringen tyder på att detta eventuellt är ett problem.
 
  • Gilla
OLSSON16
  • Laddar…
Matte001 Matte001 skrev:
Det kan nog vara skillnad på hur svarta material tar upp instrålningen. Vi ser inte hela spektrat med våra ögon.

Att pilla dit en trådlös stektermometer är inte oöverstigligt dyrt eller jobbigt. Att kolla med tillverkaren om vilken temperatur det blir under taket kan ge en fingervisning om de vet eller ej.

Triggas kanske av att det finns en patenterad lösning i marknadsföringen tyder på att detta eventuellt är ett problem.
Det är ju helt sant, och temp är ju helt klart en faktor för hur effektiv panelerna är.
Men att det skulle vara nått problem är jag inte orolig för.
 
F fimpan skrev:
Det är ju helt sant, och temp är ju helt klart en faktor för hur effektiv panelerna är.
Men att det skulle vara nått problem är jag inte orolig för.
Du har antagligen helt rätt.

Men blir det problem så får du lova att skriva om det. Så vi andra som är sugna på ett tak som ditt får en heads-up.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Allt färdigt idag på taket!
Condura bygg håller som bäst på att riva sin ställning (skönt).
Allt har verkligen gått smidigt och byggarna har varit väldigt tillmötesgående och bra o jobba med!
Bara vänta på elektriker ska koppla in VR.
återkommer med bilder och uppdatering när allt är igång.
 
  • Gilla
ARJU och 10 till
  • Laddar…
@fimpan Grattis till ett grymt tak! Jag är i samma tankar och blev uppringd av sunroof idag efter att ha varit inne på deras hemsida i går. (utan att lämna några som helst kontaktuppgifter... bara surfat runt) Så sälja vill de! Vi ska träffas för att ordna lite offert i veckan.

Nu när man tagit ner ställningarna, känner du för att ta lite bilder på taket med huset? Jag vill så gärna se hur det ultramoderna taket gifter sig med huset. Mitt hus är från 60-talet, så jag är rejält tveksam till hur det kommer att se ut med sunroof då jag rent estetiskt egentigen bara vill ha röda pannor.

Känner du även för att lämna ut vad det har kostat per m2?
 
  • Wow
El-Löken66
  • Laddar…
Ser fram emot att se det färdiga resultatet (y):D
Skönt att allt gick smidigt,
 
  • Gilla
fimpan
  • Laddar…
Snailman
M MatteGbg skrev:
Läste på att den här konstruktionen ska vara helt vattentät och att man har patenterad teknik för kylning och luftning av systemet. Och så får man gå på panelerna.
Att kunna gå på panelerna verkar vara bra!;)

https://fb.watch/5iviKttwW9/
 
  • Haha
P.R och 2 till
  • Laddar…
C Chonguis skrev:
@fimpan Grattis till ett grymt tak! Jag är i samma tankar och blev uppringd av sunroof idag efter att ha varit inne på deras hemsida i går. (utan att lämna några som helst kontaktuppgifter... bara surfat runt) Så sälja vill de! Vi ska träffas för att ordna lite offert i veckan.

Nu när man tagit ner ställningarna, känner du för att ta lite bilder på taket med huset? Jag vill så gärna se hur det ultramoderna taket gifter sig med huset. Mitt hus är från 60-talet, så jag är rejält tveksam till hur det kommer att se ut med sunroof då jag rent estetiskt egentigen bara vill ha röda pannor.

Känner du även för att lämna ut vad det har kostat per m2?
när solen väl tittar fram så ska jag ta lite mera drönar bilder / film på det färdiga taket.
Lär nog tyvärr dröja till minst nästa vecka!
 
  • Gilla
ARJU och 1 till
  • Laddar…
Snailman Snailman skrev:
Att kunna gå på panelerna verkar vara bra!;)

[länk]
De verkar ha skoj också. :rofl:
 
Kändes som väl underbyggd kritik, så ser inte problemet med att lyfta de felen de verkar göra, till och med i deras reklam
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.