Den första var ju CE-märkt och det brukar inte kopiorna vara...
...men köpa den skulle jag inte göra! ;)
 
Tycker att batterierna ser misstänkt lik black line (öb) och bruksbo mfl budget maskiners batterier. Hittade dessutom ingen liknande på varken sv, eng, tysk webb sida... men men det kan ju finnas... :rolleyes:
 
  • Gilla
bulleribock
  • Laddar…
Sicket skit :)
 
Allt utom färger är samma som min Power Craft eller vad en heter. Lådan, laddare allt.
 
Detta verkar vara en växande marknad. För ett tag sen var det något liknande på tapeten, fast då var det förfalskade DeWalt. Köp ett lågprisverktyg i någorlunda rätt färg, fixa till lite etiketter på din dator och skriv ut dom på din fotoskrivare så vips har ditt verktyg 10-dubblat sitt värde!
Frågan är vad man ska göra åt det. Vi ska kanske ha en särskild tråd med varningar?
 
Förresten, det finns väl inga 18V blå Bosch över huvud taget?
 
Skulle kunna tipsa blocket om denna tråd i detta diskussionsforum. Kan inte tänka mig att dem som granskar annonserna kan ha kunskap om vad som är fake och inte när det gäller verktyg.
 
andersmc skrev:
...
Frågan är vad man ska göra åt det. Vi ska kanske ha en särskild tråd med varningar?
Vi ska inte behöva göra något egentligen. Visst kan man polisanmäla med förhoppning om att man förhindrar att andra blir lurade. Men det borde ligga på Blockets och andra liknande sidors ansvar. Blocket tar bra betalt för sina annonser och tjänar mycket pengar men ändå tar man inget ansvar för att stöldgods säljs och bedrägerier som dessa.

En varningstråd är iofs inte fel.


Martin_Blomberg:"Skulle kunna tipsa blocket om denna tråd i detta diskussionsforum. Kan inte tänka mig att dem som granskar annonserna kan ha kunskap om vad som är fake och inte när det gäller verktyg."

De kan väl anställa en person som har kunskap om verktyg. Mig tex.;-) Det är ju ganska lätt att se att detta är kopior när de inte ens bryr sig om att kopiera maskinernas höljen utan istället klistrar boschetiketter på någon superturbopowercraftsmäckmaskin. Proffsmaskiner säljs fö. sällan tillsammans med tillbehör som borrar mm.
 
Mikael_L
Martin_Blomberg skrev:
Skulle kunna tipsa blocket om denna tråd i detta diskussionsforum. Kan inte tänka mig att dem som granskar annonserna kan ha kunskap om vad som är fake och inte när det gäller verktyg.
Jag tror inte det är på detta forum varningar behövs först och främst.
Jag får känslan att de flesta som är aktiva här är tillräckligt väl insatta i verktygsdjungeln för att inte gå på så uppenbara minor (vergtygsfetischister som vi är :D )

Själv skulle jag kolla upp lite data på internet på maskiner jag är på väg att köpa, vare sig det är av privatperson eller i butik. Sen skulle jag nog snabbt inse att det är fake.

Fast det finns en sak som jag inte så lätt skulle kunna skydda mig mot, det är om det skulle komma infernaliskt bra gjorda kopior, som alltså faktiskt ser likadana ut. Jag vet inte om verktyg/maskinbranchen har klarat sig, klockor, kläder Global-knivar är dock exempel på detta.

Nä, jag tror att det tyvärr är Kalle Svensson, som inte hänger här på forumet, som går i fällan och köper en jättefin deWalt eller Bosch, billigt på blocket.

Ni kan se min dotter på min avatar, hon har blivit lurad att den där plastskiftnyckeln är en Bacho, det hade hon aldrig gått på om hon läst på Bacho:s hemsida att dom faktiskt är gjorda av metall... :D ;)
 
Mikael_L skrev:
...Fast det finns en sak som jag inte så lätt skulle kunna skydda mig mot, det är om det skulle komma infernaliskt bra gjorda kopior, som alltså faktiskt ser likadana ut. Jag vet inte om verktyg/maskinbranchen har klarat sig, klockor, kläder Global-knivar är dock exempel på detta.
...
Precis. Men det lär komma nu när företagen lägger ut sin tillverkning allt mer. Det är ju vanligt att kinesföretagen kör extra skift med västprodukter och säljer dessa på egen hand. Nu har ju Makita tydligen lagt ut tillverkning i Kina så det kanske blir Makita som blir den första proffsmaskinen som kommer ut som förväxlingsbar kopia.
 
Tipsade nu på morgonen Blocket om att det bara är fejk / piratgrejor som säljs och hänvisade till den här tråden.

Det finns nog hur många som helst som ringt / köpt av den här snubben för vem tror att han bara har EN uppsättning av maskiner?

Det räcker ju med att sälja en maskin om dagen för att få till en skaplig dagslön så här säljs det nog maskiner!

Om man förutsätter att de som torskar på detta inte kan så mycket och är riktiga amatörer som aldrig hållit i en skruvdragare och sen åker hem och glada i hågen upptäcker att den nya "Boschen" faktiskt klarar av att dra i skruvarna till Ikeamöbeln så kanske de är nöjda med sitt halvaprisetfynd....

Vet man inte hur en "riktig" maskin fungerar så vad ska man jämföra med?
Skruvmejseln köpt i 10-pack på Rusta?

Inte vet jag men med tanke på alla pallar som står snart sagt överallt med Kinamaskiner av olika märken så måste det ju säljas en ohemult massa lågprismaskiner. Går säkert 100 lågpris på en kvalitetsmaskin om inte mer?
 
Cheesus skrev:
Tipsade nu på morgonen Blocket om att det bara är fejk / piratgrejor som säljs och hänvisade till den här tråden.

Det finns nog hur många som helst som ringt / köpt av den här snubben för vem tror att han bara har EN uppsättning av maskiner?

Det räcker ju med att sälja en maskin om dagen för att få till en skaplig dagslön så här säljs det nog maskiner!
...
Och nu klockan 16 så finns båda annonserna fortfarande kvar trots din hjälp tidigt i morse. Det är ju det jag säger: Blocket tar inte sitt ansvar för att deras tjänst blivit en av landets största häleri- och bedrägericentral.

Blockets egna regel(stavfelet är också deras eget, ett av flera!):"Piratkopior och förfalskningar: Det är inte tillåtet att annonsera piratkopior och färfalskningar av t.ex. märkesprodukter, CD/DVD, programkort eller dator/TV-spelsprogramvara. När du säljer sådana produkter måste du därför intyga att varan är original."

"Annonser som inte följer reglerna publiceras inte". Jomenvisst!
 
Det var ju uppe nån annan annons där en bluffare sålde fejk-bosch. Jag skickade mail till blocket 2-3 gånger men inget hände.
Blocket är rätt oseriöst om nån frågar mig
 
Jag tycker inte blocket är speciellt oseriöst. Jämför med t.ex. Gula Tidningen där man nog kan hitta rätt mycket stöldgods och fejksaker. När det gäller fejksaker misstänker jag att rätt mycket, fast kanske inte allt, faller under det som kallas "god tro".

Sedan finns det ju alltid "tjyvar och banditer" och jag tycker inte att blocket är värre än något annat annonsforum.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.