sunnis
pacman42 pacman42 skrev:
Solpaneler är sämre för miljön än vind, vatten och kärnkraft. Titta på Vattenfalls lista över CO2-utsläppen. Dessutom gör det el som fungerar på vintern dyrare.
Japp så är det.

Har solceller själv på taket, men det investerade mest för få en trevligare elräkning för att staten subventionerar och ger skattelättnader och att man kan ha en app för att se hur mycket producerar för att visa på kollegorna på jobbet, typ så.

Men jag bidrar till en högre co2 mix och ett skevare elnät i form av överproduktion på sommaren och underproduktion på vintern som inte direkt gynnar oss konsumenter.

Man behöver inte inbilla sig att man blir en miljökämpe med solceller på taket :crysmile:
 
  • Gilla
  • Älska
johel572 och 22 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Än så länge är slitaget på batterierna dyrare än elen, men det kanske förbättras framöver. Effektiviteten för batterier ligger väl runt 70% kanske (80% vid laddning och sedan skall man ju ta ut och konvertera elen också). Så 30% av energin förlorar man när man sparar i batterier. Redan där blir ekonomin tveksam även utan att räkna på batteriets egenkostnad.

Edit: jag är fortfarande intresserad av att själv bygga solpaneler på taket, men man måste inse nackdelarna med detta och med batterilagring också. På senare tid har jag mer lutat åt en vindsnurra på tomten, men den är ännu svårare att få ekonomi i för tillfället.
Det där var orimligt pessimistiskt gällande förluster. Så stora är de inte. Med smart styrning av batterier med laddning till låga spotpriser och sälja av/egenförbruka när priset är högt, och i kombination med kommande ersättning för stabilisering av elnätet, kan kostnaden för ett batteri hämtas hem på bara ett par år. Med det förmånliga Gröna avdraget, i kombination med investering av solcellsanläggning, behöver merkostnaden för ett batteri på 5 kWh inte bli mer än 10-12 000 kr.
 
  • Gilla
bjarne798
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
Japp så är det.

Har solceller själv på taket, men det investerade mest för få en trevligare elräkning för att staten subventionerar och ger skattelättnader och att man kan ha en app för att se hur mycket producerar för att visa på kollegorna på jobbet, typ så.

Men jag bidrar till en högre co2 mix och ett skevare elnät i form av överproduktion på sommaren och underproduktion på vintern som inte direkt gynnar oss konsumenter.

Man behöver inte inbilla sig att man blir en miljökämpe med solceller på taket :crysmile:
Man kan producera vätgas och electrobränsle när tillgången på el är god och elen billig, energilagring, FFR mm kommer lösa dagens problem med svajigt elnät.
Kärnkraft har sina probloem med utvinning och lagring av kärnbränsle, säkerhet och dyrt elpris.
Kärnkraft är inte heller förnyelsebart och passar därför inte i en cirkulär ekonomi.

Vätgasproduktion positivt för kraftbalans i Ö-vik - Second Opinion (second-opinion.se)
Framtidens elnät – nya aktörer håller takten i elnätet (msn.com)
(78) Liquid Air Batteries. Literally energy from thin air. Seriously. Literally! - YouTube
(78) Nano Coated Salt Technology - YouTube
(78) Rethinking Energy 2020-2030: 100% Solar, Wind, and Batteries is Just the Beginning - YouTube
 
  • Gilla
Mörkahult68 och 4 till
  • Laddar…
Nissens
M MatteGbg skrev:
Läs hela mitt inlägg. Vem säger att batteriet måste laddas med solel?
Hmm, mitt inlägg var ett svar på någon som sade att om många skaffar solpaneler så kan dom stänga något kraftverk.
Mitt svar på det var att det funkar ju inte eftersom solpaneler inte ger mycket på vintern, så då behövs kraftverken ändå...och då dök detta med batterier upp som är en helt annan fråga...
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
M MatteGbg skrev:
Det där var orimligt pessimistiskt gällande förluster. Så stora är de inte. Med smart styrning av batterier med laddning till låga spotpriser och sälja av/egenförbruka när priset är högt, och i kombination med kommande ersättning för stabilisering av elnätet, kan kostnaden för ett batteri hämtas hem på bara ett par år. Med det förmånliga Gröna avdraget, i kombination med investering av solcellsanläggning, behöver merkostnaden för ett batteri på 5 kWh inte bli mer än 10-12 000 kr.
Vid laddning av en elbil så räknar man med 20% i förluster. Och det är innan man tar ut elen igen.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Precis min poäng. Det enda solenergin gör är att minska lönsamheten på den energi som behövs på vintern och därmed så måste ägarna till den höja priserna på sin el för att den skall vara lönsam. Dvs det blir varmt när man kissar på sig, men det blir kallt senare.
Systemmässigt kan det vara så i korta loppet, men köper du sedan en elbil och kopplar till dina paneler så har du plötsligt ersatt olja och CO2 och inte kärnkraften.
 
N Nikorasu skrev:
Systemmässigt kan det vara så i korta loppet, men köper du sedan en elbil och kopplar till dina paneler så har du plötsligt ersatt olja och CO2 och inte kärnkraften.
Nej, jag skapar ett behov av ytterligare el på vintern, el som inte finns idag. Därmed så måste man bygga ut säkra energikällor, eller importera från utlandet. Importen kan vara ny finsk kärnkraft, eller kolkraft eller gaskraft. Och eftersom subventionerna til solpanelerna gör kärnkraften mindre lönsam så läggs delar av denna ned och elpriserna ökar på vintern. Vilket i sin tur leder till mer import, bland annat av fossil el.

Jag har redan elbilar (hybrid + ren elbil) i hushållet, så jag har redan medverkat till att skapa detta problemet. Därmed inte sagt att jag tycker att det är bra.

Och trots detta så räknar jag ändå på ekonomin i att lägga ett likadant tak som TS har gjort.
 
  • Gilla
mansjo och 3 till
  • Laddar…
A Autodidak1 skrev:
Om du inte märkte så importerade Sverige el i vintras pga kyla och att det var vindstilla.

Även om du kanske tror att Skåne är hela Sverige (är väl ungefär lika stort som Kiruna kommun :p) så är det ett faktum att då det är som kallast blåser det oftast mycket lite.

Den lilla vindkraft som finns i ditt blåsiga Skåne räcker inte långt.

Sen ger solceller ett mycket marginellt tillskott dom mörkaste månaderna.

Trots problemen så tycker jag självklart att det ska satsas på sol och vind (ska själv solceller det på nästa hus).

Men man får inte glömma bort att det även behövs effekt på vintern och planera för det.
Sverige är nettoexportör av el men vid ett fåtal tillfällen importeras el. Det skulle vara orimligt att bygga ett elsystem som var dimensionerat för att garantera att vi aldrig någonsin behövde importera. Hela vårt elsystem bygger på att el från väldigt stora anläggningar ska distribueras över stora ytor. Lite svårt att tro att solpaneler i långa loppet skulle vara sämre
 
  • Haha
  • Gilla
Rasputitsa och 3 till
  • Laddar…
Rickard.
H Hjalle61 skrev:
Sverige är nettoexportör av el men vid ett fåtal tillfällen importeras el
Vi exporterar på sommaren när sol och framförallt vind går bra = i stort sett ger bort el och köper på vintern när det är riktigt dyrt. Det gör det inte automatiskt dåligt med solel eller vindkraft men "politiken" bakom är inte helt perfekt.
 
  • Gilla
johel572 och 11 till
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Vi exporterar på sommaren när sol och framförallt vind går bra = i stort sett ger bort el och köper på vintern när det är riktigt dyrt. Det gör det inte automatiskt dåligt med solel eller vindkraft men "politiken" bakom är inte helt perfekt.
Hur länge, hur mycket och till vilken kostnad el importerade vi i vintras?
Jag förutsätter att du har de siffrorna i huvudet med ett sånt inlägg.
 
E Emmet skrev:
Hur länge, hur mycket och till vilken kostnad el importerade vi i vintras?
Jag förutsätter att du har de siffrorna i huvudet med ett sånt inlägg.
Det är inte det relevanta, även om jag skulle kunna leta reda på siffrorna. Poängen är att solenergi i Sverige ökar elproduktionen när vi redan har ett överskott. Detta gör att exempelvis kärnkraften inte blir lönsam på sommaren och att man då måste ta ut hela årskostnaden på vintern istället. Eller så stänger man de mindre lönsamma kärnkraftverken helt.

Detta leder till sämre energibalans och att vi inte kan exportera co2-fri el utomlands (bra för miljön) utan istället så produceras el med gas och kol. Hade vi inte infört solcellsbidragen så hade vi kunnat ersätta kol och gas i Tyskland på vintern. Man kan inte se på Sverige isolerat i denna frågan.

Som jag skrivit tidigare så är vind bättre då den även genererar el på vintern, vilket leder till mindre behov av exempelvis lagring i vattenkraftdammarna, dessa används då i huvudsak för kortsiktig reglering vilket också stämmer bättre med vattendomarna.
 
  • Gilla
BigR och 14 till
  • Laddar…
Rickard.
E Emmet skrev:
Hur länge, hur mycket och till vilken kostnad el importerade vi i vintras?
Jag förutsätter att du har de siffrorna i huvudet med ett sånt inlägg.
Tyvärr, Det enda jag har är källor (en bekant) som sitter på bl a drift övervakning av väldigt många vindkraftverk i Norrland. Han påstod att Finland var duktiga på att köpa elen billigt när vi inte kunde förbruka den vilket en rapport från 2019 verkar stödja "Majoriteten av vår elexport gick till Finland medan det mesta av vår import kom från Norge." (kopiera och googla för källa)

Med tanke på mängden export är det ju inte helt omöjligt att vi ändå tjänar på det men det är inte heller riktigt poängen.
 
Redigerat:
Och än en gång, solenergi ligger dåligt till när det gäller mängden co2 som behövs under livscykeln, kärnkraft, vindkraft, vattenkraft ligger alla betydligt lägre. Även vindkraft ligger högre än både kärnkraft och vattenkraft. Men om staten vill att vi skall öka co2-utsläppen genom att göra det lönsamt att producera egen el så är jag intresserad av detta.
 
  • Gilla
STB och 2 till
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Tyvärr, Det enda jag har är källor (en bekant) som sitter på bl a drift övervakning av väldigt många vindkraftverk i Norrland. Han påstod att Finland var duktiga på att köpa elen billigt när vi inte kunde förbruka den vilket en rapport från 2019 verkar stödja "Majoriteten av vår elexport gick till Finland medan det mesta av vår import kom från Norge." (kopiera och googla för källa)

Med tanke på mängden export är det ju inte helt omöjligt att vi ändå tjänar på det men det är inte heller riktigt poängen.

Ok, jag noterar "en kompis sa" är källan till åsikten.
Det finns riktiga källor att tillgå om man är intresserad, denna är rätt bra: https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/

Håller med @Nucky , låt oss prata om TS roliga projekt.
Möjligtvis är väl utsvävningar av slaget: vilka konkurrerande system och fördelar respektive nackdelar med "konventionella" ovanför-tak-celler.

Jag har skjutit upp ett takbyte som ligger i tiden för att se vart detta tar vägen - kanske marknaden nu är mogen?
Känns bara så fel att köpa takpannor för 40-50k och sen täcka över dem med solceller.
 
  • Gilla
Rasputitsa
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag kan förresten nämna att bara uppsäkringen i mitt elnät skulle kosta mig mellan 2300 till 4500kr per år. Om vi räknar med att jag skulle kunna sälja runt 10000kWh per år så skulle en stor del av intäkterna försvinna bara pga uppsäkringen. I grannkommunen är det gratis då man där bara betalar för nyttjad effekt och inte för storleken på säkringen...
du kan ha olika säkringar på in och utgående. Vi har 20A på ingående ett system på 20kwh och 25A på utgående. För att slippa behöva säkra upp..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.