richardtenggren
Därför man skriver ut med häftning ;)
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Därför man skriver ut med häftning ;)
Eller som pdf...
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Älskling ska vi grilla ... Fan, denna ja, så trött på detta reppel.. ja, ja.. lite spillvirke..
Improviserad grillbåt skapad av spillvirke med verktyg, inklusive cirkelsåg och borr på en träplattform utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

... blev en "grillbåt" :D ..
Hemmagjord grillbåt av spillvirke med kött på grillen, plywoodskiva och ölburk framför bilar och björkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fattas hjul o en skiva...
 
  • Gilla
FredrikR och 5 till
  • Laddar…
Igår testade jag att köra en fräsbit för trä i metallfräsen och det gick ju bra, kunde fasa en ganska rejäl kant på bordet till ett slipstöd jag håller med.
 
  • Gilla
Tule54
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Ska dom se ut som en Gränsfors yxa, eller typ som nån av dessa?

[bild]

[bild]

[bild]
Nummer 1 har ungefär rätt längd och form men jag skulle vilja ha litet mer framåtböjning och litet mer knopp på yttersta ändan av handtaget längst ut. Det gör att man hugger mer precist när man inte behöver hålla i så hårt.

Nummer 2 är för att slätbila väggar med. En liten lätt bila på kort skaft.

Nummer 3 är rätt typ men framåtböjd på för långt håll tycker jag. Dessutom på gränsen till kort för din kroppslängd.
 
Den lilla Triton är kass på spånsugning. Att sätta utsuget på vänster sida under bordet när spånen flyger åt höger upptill är väl närmast en felkonstruktion. Det blev väl inte perfekt, men en radikal förbättring!
Triton bänkslipmaskin med modifierat spånutsug monterat till vänster i en verkstad, spånsamling synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
bulleribock och 5 till
  • Laddar…
Satt sju ankarskruv-m12 i betong med stora borrmaskinen. Lite onödigt med sladdlöst men rätt bra ibland, tex arbete med brygga. Sladdlös borrmaskin och verktyg på träbänk framför husvägg med ankarskruvar och borr i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träbalk fäst vid husets stenfundament med flera ankarskruvar, nära ett fönster och gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
bulleribock och 10 till
  • Laddar…
Svor lite när jag monterade de nya glasfiberpinnarna till studsmattan och de inte passade..
Metallstång för studsmatta med hål som inte passar, ligger i gräset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så fram med borret och förlänga hålet...
Ett elborr och en borruppsättning bredvid en glasfiberpinne på gräset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR och 3 till
  • Laddar…
FreQa FreQa skrev:
Svor lite när jag monterade de nya glasfiberpinnarna till studsmattan och de inte passade..
[bild]
Så fram med borret och förlänga hålet...
[bild]
Det fixade du på stuts! (y)
 
  • Haha
  • Gilla
nanowire och 3 till
  • Laddar…
@Chentin
Gjort klart sågbänken till min nya kap. Planen var att bygga något väldigt enkelt för att testa hur jag ville ha det, så jag använde begagnad byggplywood och lite gamla reglar som låg och skräpade. Så fick jag feeling och satte dit glidytor av gammal ikea-spån-granit, klädde in dem med eklister, byggde lådor och fixade ekfronter och handtag. Nu känns det lite surt att stommen är byggd av smutsig plywood, men det är lite sent att byta den nu.

Egenbyggd sågbänk i verkstad med kap- och gersåg, plywoodstomme, glidytor av spånplatta, ekdetaljer och lådor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hantillverkad sågbänk med öppna lådor av ek och svarta metallhandtag, glidytor av spån, mot plywoodbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Gurgel och 23 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
@Chentin
Gjort klart sågbänken till min nya kap. Planen var att bygga något väldigt enkelt för att testa hur jag ville ha det, så jag använde begagnad byggplywood och lite gamla reglar som låg och skräpade. Så fick jag feeling och satte dit glidytor av gammal ikea-spån-granit, klädde in dem med eklister, byggde lådor och fixade ekfronter och handtag. Nu känns det lite surt att stommen är byggd av smutsig plywood, men det är lite sent att byta den nu.

[bild]

[bild]
Fint!
Inte ser man någon plywood ;)
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
@Chentin
Gjort klart sågbänken till min nya kap. Planen var att bygga något väldigt enkelt för att testa hur jag ville ha det, så jag använde begagnad byggplywood och lite gamla reglar som låg och skräpade. Så fick jag feeling och satte dit glidytor av gammal ikea-spån-granit, klädde in dem med eklister, byggde lådor och fixade ekfronter och handtag. Nu känns det lite surt att stommen är byggd av smutsig plywood, men det är lite sent att byta den nu.

[bild]

[bild]
Tittar väldigt fint ut! (y)
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
FreQa FreQa skrev:
Svor lite när jag monterade de nya glasfiberpinnarna till studsmattan och de inte passade..
Jag tror det står någonstans i monteringsanvisningen, till de flesta studsmattor, att man ska svära mycket, väldigt mycket, när man monterar dem och framförallt när man monterar ned dem. Der fungerade bra för mig iaf.
 
En gång i tiden då man fick besök så råkade batterierna i ringklockan ta slut. I brist på nya i D-storlek men med ett litet 6 volts över så fick det bli en snabbkonvertering. Batteriet placerades givetvis uppe på hatthyllan på en bit parkett som följt med från jobbet som ved. Särbo/sambo/fru har klagat i alla år på denna lösning som tydligen tar för mycket plats på hatthyllan (vem använder en hatthylla egentligen?)
Så idag tog jag tag i och byggde en liten hylla till batteriet av en ekbit och ett par vinklar.

Före:
Efter-bild av en hemmagjord hylla med ett 6 volts batteri, nycklar hängande under och en borr på tapetserad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter:
Ringklocka med improviserad 6 volts batterikoppling på en hemmagjord hylla av ekbit och vinklar mot tapetserad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
En diamantslip för hårdmetallskär med slipstöd. Ska ännu sättas ihop till en enhet på nåt vis. Jag är inte riktigt nöjd med designen på slipstödet, tror jag kommer designa om det men får se hur det funkar i praktiken.

J5JLU2S.jpg

3JcOmPj.jpg

FhRBXEL.jpg
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.