F fimpan skrev:
japp.
Och var står det att en behörig elektriker måste koppla in dessa kontakter på panelerna?
In till VR är självklart, men kontakterna på taket?

Men det är ju ett elinstallationsarbete?



"Vem får installera solceller?
Elinstallationsarbete i samband med installation av solceller får endast utföras av någon som omfattas av ett elinstallationsföretags egenkontrollprogram, eller av en elinstallatör som är auktoriserad för arbetet och som utför elarbetet på sin egen elanläggning"
 
F fimpan skrev:
japp.
Och var står det att en behörig elektriker måste koppla in dessa kontakter på panelerna?
In till VR är självklart, men kontakterna på taket?
I hans citat...
 
F fimpan skrev:
vell?
Somsagt jag frågar dig, då jag är osäker
Nu tror jag inte det var mig du frågade. Men jag svarade ändå på frågan efter vad jag tror.
 
  • Gilla
Jb Kv och 1 till
  • Laddar…
M MatteGbg skrev:
Och så får man gå på panelerna.
Fifan, måste ju bli SNORHALT! :surprised:
 
  • Gilla
JD9
  • Laddar…
Nyfiken fråga, i vilka vädersträck är dina taksidor och lägger du celler över hela taket?
 
  • Gilla
iamrane och 1 till
  • Laddar…
E Emmet skrev:
Nyfiken fråga, i vilka vädersträck är dina taksidor och lägger du celler över hela taket?
norr/söder ganska precis.
Nästan hela, taket är på 154kvm
C:a 130kvm är solceller, resten plåt.
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Fortfarande underlagspapp och naken läkt....
Solcellerna av den typ som behandlas i tråden ger väl lika tätt som vanliga takpannor? Den lilla mängd som kan ta sig igenom eller kondens tar ju tätskiktet hand om. Även ett sticketak under takpannor (vilket jag själv har) klarar ju detta och det är ju inte att räkna som tätskikt.
 
  • Gilla
fimpan
  • Laddar…
M MatteGbg skrev:
Hittade det här. En stark utmanare med 30 års garanti och 200 W/kvm.
[media]
Ja eller andra konkurrenter som lämnar 30 års garanti på hela paketet.
Finns andra alternativ, tex med GSE montage och Luxor glas/glaspaneler.
 
Det är inte så att MatteGTB har lite egenintresse i att göra reklam för Gruppsols saker?

Det är kanske bara en slump att Gruppsols styrelseordförande heter Mattias Hansson och bor i Göteborgs området.
 
  • Gilla
Lovisasj och 6 till
  • Laddar…
Unikt namn
Det är så här solceller ska se ut! Ogillar skarpt utseendet på kasetterna som sätts ovanpå ett riktigt tak.
 
  • Gilla
Paplap och 3 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Det är så här solceller ska se ut! Ogillar skarpt utseendet på kasetterna som sätts ovanpå ett riktigt tak.
håller helt med!
Det är värt stålarna att sätta dessa!
Estetiska är viktigt för mig.
 
X xLnT skrev:
Därför att ni inte drar samma mängd effekt samtidigt, men panelerna producerar Max på sommaren alltid samtidigt, därför.
Hej igen!
Men när det är jättekallt få drar vi väl max alla samtidigt?
Thobbe
 
R Robert-san01 skrev:
Det är inte så att MatteGTB har lite egenintresse i att göra reklam för Gruppsols saker?

Det är kanske bara en slump att Gruppsols styrelseordförande heter Mattias Hansson och bor i Göteborgs området.
Kan förstå din misstanke, men det är en slump.
 
T ThobbeT skrev:
Hej igen!
Men när det är jättekallt få drar vi väl max alla samtidigt?
Thobbe
Nä.
 
Det som är lite oroväckande just nu är tekniksprånget som pågår. Jag vill gärna ha solceller men det är en stor investering för teknik som kommer vara gammal ganska omgående.

Hur har du resonerat kring det?
 
  • Gilla
jonasrcarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.