nu diskuteras det lite annat än TS solceller. Men jag hoppar in i debatten. När det gäller lagring av energi har vi nåt i norr som kallas vattenkraftsmagasin. De kan verka som otroligt kraftfulla och långtidsverkande batterier för solel. Det som brister idag är överföringskapacitet då elbolagen har varit snåla med att satsa på detta. Tyvärr.
Men våra fabriker och hushåll förbrukar el även sommartid. Nu när fler går över till elbil kommer också det egna hushållets el att förbrukas på hemmaplan. Detta elbilsbatteri kan även funka som lagring. (finns på vissa modeller idag och fler i framtiden som har funktionen "från fordon till nät")
 
  • Gilla
Jan P M och 19 till
  • Laddar…
Nissens
M MatteGbg skrev:
Det börjar bli vanligt med energilager i villa i storleken 5-15 kWh. Med smart styrning av dessa kan man köpa och lagra billigare el på natten och använda till att kapa effekttoppar och därmed även bidra till minskad nätbelastning under dagtid. Den lagrade batterielen måste ju inte komma från solel. Med den smarta styrningen kan man också låta ett trögt golvvärmesystem sättas igång under natten/tidiga morgontimmar för att sen ge värme till fastigheten större delen av dagen.
15kWh... för tre månader med nästan ingen sol skulle man behöva 3000 kWh.
 
  • Gilla
  • Arg
Texan och 3 till
  • Laddar…
M manner skrev:
nu diskuteras det lite annat än TS solceller. Men jag hoppar in i debatten. När det gäller lagring av energi har vi nåt i norr som kallas vattenkraftsmagasin. De kan verka som otroligt kraftfulla och långtidsverkande batterier för solel. Det som brister idag är överföringskapacitet då elbolagen har varit snåla med att satsa på detta. Tyvärr.
Men våra fabriker och hushåll förbrukar el även sommartid. Nu när fler går över till elbil kommer också det egna hushållets el att förbrukas på hemmaplan. Detta elbilsbatteri kan även funka som lagring. (finns på vissa modeller idag och fler i framtiden som har funktionen "från fordon till nät")
Det är inte elbolagen som ansvarar för överföring i stamnätet, det är SVK Svenska kraftnät. = staten
 
J JSten skrev:
Det är väl upp till nätägaren att godkänna huruvida de är villiga att ta emot el-energi från en fastighet? Vad jag vet är det inte en självklarhet att man ska få exportera el, och nätägaren kan vägra att ta emot. Men jag kan definitivt ha fel. Nätägaren sitter ju dessutom i monopolställning, så det är möjligt att det finn krav att de måste ta emot.

Nätägaren får inte neka att ta emot den el som du producerar. Skärmdump av diskussionsforum om regler för anslutning av solcellsanläggning enligt ellagen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Johannadutch och 1 till
  • Laddar…
M manner skrev:
nu diskuteras det lite annat än TS solceller. Men jag hoppar in i debatten. När det gäller lagring av energi har vi nåt i norr som kallas vattenkraftsmagasin. De kan verka som otroligt kraftfulla och långtidsverkande batterier för solel. Det som brister idag är överföringskapacitet då elbolagen har varit snåla med att satsa på detta. Tyvärr.
Men våra fabriker och hushåll förbrukar el även sommartid. Nu när fler går över till elbil kommer också det egna hushållets el att förbrukas på hemmaplan. Detta elbilsbatteri kan även funka som lagring. (finns på vissa modeller idag och fler i framtiden som har funktionen "från fordon till nät")
Nytttjandegraden av vattenkraften för reglering är nästintill fullt utnyttjad. Vattendomarna förhindrar ytterligare utnyttjande. Detta gör att ytterligare lagring över årstiderna inte är möjligt, oavsett om man bygger ut överföringskapaciteten. Den är främst till för att kunna bygga vindkraft i norr. Men nu tänker man ju bygga enorma industriprojekt som kommer att dubbla Sveriges elbehov (nästan) och då finns nog ingen el kvar i norr att exportera, snarare så får man elbist även där.
 
  • Gilla
Joak och 6 till
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Nätägaren får inte neka att ta emot den el som du producerar.[bild]
Jag ser inget i den kopierade texten om att detta innebär att man har rätt att exportera/sälja el dock (man kan dock ana det eftersom man nämner uppsäkring). Transformatorn måste I många fall byggas om eller bytas ut, så räkna inte med att få ett ja direkt. Sedan lär kostnaderna för att byta transformatorn hamna på den fasta elavgiften.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Jag kan förresten nämna att bara uppsäkringen i mitt elnät skulle kosta mig mellan 2300 till 4500kr per år. Om vi räknar med att jag skulle kunna sälja runt 10000kWh per år så skulle en stor del av intäkterna försvinna bara pga uppsäkringen. I grannkommunen är det gratis då man där bara betalar för nyttjad effekt och inte för storleken på säkringen...
 
Nissens Nissens skrev:
15kWh... för tre månader med nästan ingen sol skulle man behöva 3000 kWh.
Läs hela mitt inlägg. Vem säger att batteriet måste laddas med solel?
 
  • Gilla
Texan och 2 till
  • Laddar…
M MatteGbg skrev:
Läs hela mitt inlägg. Vem säger att batteriet måste laddas med solel?
Än så länge är slitaget på batterierna dyrare än elen, men det kanske förbättras framöver. Effektiviteten för batterier ligger väl runt 70% kanske (80% vid laddning och sedan skall man ju ta ut och konvertera elen också). Så 30% av energin förlorar man när man sparar i batterier. Redan där blir ekonomin tveksam även utan att räkna på batteriets egenkostnad.

Edit: jag är fortfarande intresserad av att själv bygga solpaneler på taket, men man måste inse nackdelarna med detta och med batterilagring också. På senare tid har jag mer lutat åt en vindsnurra på tomten, men den är ännu svårare att få ekonomi i för tillfället.
 
  • Gilla
Fthor och 6 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag ser inget i den kopierade texten om att detta innebär att man har rätt att exportera/sälja el dock (man kan dock ana det eftersom man nämner uppsäkring). Transformatorn måste I många fall byggas om eller bytas ut, så räkna inte med att få ett ja direkt. Sedan lär kostnaderna för att byta transformatorn hamna på den fasta elavgiften.
Står ju klart och tydligt att dom inte får neka en solcells anläggning i befintlig anläggning.
 
A Argastesnickaren skrev:
Står ju klart och tydligt att dom inte får neka en solcells anläggning i befintlig anläggning.
Det innebär inte att man får sälja el. Nu tror jag att det skall tolkas som du gör gällande, men det var osedvanligt klantigt uttryckt dock.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Jag kan förresten lägga till att man skall vara väldigt försiktig med att investera om någon form av bidrag ligger som grund för att man skall få ekonomi I investeringen. Låt säga att staten bestämmer sig för att ta energiskatt på det du själv producerar, då blir den ekonomiska kalkylen helt plötsligt mycket svår att få ihop. Jag är övertygad om att den skatten kommer, dock inte än på några år.
 
  • Gilla
Benke123 och 6 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag kan förresten nämna att bara uppsäkringen i mitt elnät skulle kosta mig mellan 2300 till 4500kr per år. Om vi räknar med att jag skulle kunna sälja runt 10000kWh per år så skulle en stor del av intäkterna försvinna bara pga uppsäkringen. I grannkommunen är det gratis då man där bara betalar för nyttjad effekt och inte för storleken på säkringen...
Jag har precis tvärtom.
Jag har kunnat säkra ner mitt hus då jag inte använder så mycket.
Från 20 amp kostnad ca540 kr i fast avgift till 16 amp under 8000 kwh köpt el kostnad 146 kr i månaden
 
pacman42 pacman42 skrev:
Det innebär inte att man får sälja el. Nu tror jag att det skall tolkas som du gör gällande, men det var osedvanligt klantigt uttryckt dock.
Hur menar du att det ska tolkas.
Dom får inte neka anslutning men du får inte sälja????
Jag har inte hört någon sådan än, har du??
 
A Argastesnickaren skrev:
Hur menar du att det ska tolkas.
Dom får inte neka anslutning men du får inte sälja????
Jag har inte hört någon sådan än, har du??
Jag vet att man inte fick sälja förut, även om man fick koppla in och producera el. Men som jag skrev tidigare så tror jag ändå att din tolkning är korrekt iom att man nämner säkringarna.
 
  • Gilla
Argastesnickaren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.