P
pacman42 pacman42 skrev:
...
I teorin är jag emot solpaneler....
Det skulle jag vilja höra mer om.. Varför emot?
Hade alla hus i hela Sverige haft paneler på taket så hade vi kunnat stänga av en hel del kraftverk..
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
frasen_36 och 15 till
  • Laddar…
P PappasHammare skrev:
Det skulle jag vilja höra mer om.. Varför emot?
Hade alla hus i hela Sverige haft paneler på taket så hade vi kunnat stänga av en hel del kraftverk..
Har inget emot solpaneler men problemet är inte tillgången på el då det är blåsigt och soligt.

Men problemet är vad som ska producera el då det är vindstilla i december - februari. Det måste lösas innan kraftverk ska stängas.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 29 till
  • Laddar…
A Autodidak1 skrev:
Har inget emot solpaneler men problemet är inte tillgången på el då det är blåsigt och soligt.

Men problemet är vad som ska producera el då det är vindstilla i december - februari. Det måste lösas innan kraftverk ska stängas.
Precis min poäng. Det enda solenergin gör är att minska lönsamheten på den energi som behövs på vintern och därmed så måste ägarna till den höja priserna på sin el för att den skall vara lönsam. Dvs det blir varmt när man kissar på sig, men det blir kallt senare.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Arg
  • Ledsen
shtob och 35 till
  • Laddar…
A Autodidak1 skrev:
Har inget emot solpaneler men problemet är inte tillgången på el då det är blåsigt och soligt.

Men problemet är vad som ska producera el då det är vindstilla i december - februari. Det måste lösas innan kraftverk ska stängas.
Talade med en kille som är nätansvarig i en mindre stad. De börjar se problem med nätet även lokalt då tillgång och efterfrågan inte matchar. Så länge det är bara ett fåtal i ett bostadsområde som sätter upp solpaneler så kan de hantera det men säg att ett flertal på en gata som har perfekt söderläge på långsidan installerar 10-15 kW.. Inte bara är de skyldiga att ta emot solenergin, de kanske även måste gräva upp gatorna och installera grövre matarkablar för att hantera effekten. Dvs det är inte bara svenska kraftnät som sitter med svarte petter när det genereras elektricitet på en plats där behov saknas.

Men som sades tidigare i tråden så är även jag intresserad av att få lite återbäring på skatten och planerar att installera ännu en solanläggning som inte behövs. Vi får hoppas att de gröna khmererna åker ut 2022 så det blir slut på slöseri med skattemedel och verkningslös signalpolitik.
 
  • Gilla
  • Arg
  • Älska
intrestin och 62 till
  • Laddar…
Nissens
P PappasHammare skrev:
Det skulle jag vilja höra mer om.. Varför emot?
Hade alla hus i hela Sverige haft paneler på taket så hade vi kunnat stänga av en hel del kraftverk..
Hade vi?
Trodde att solceller bara fungerade på dagtid. Kraftverken måste ju dimensioneras efter största belastningen, vilken är på vintern när det är som kallast och mörkast ute....
 
  • Gilla
shtob och 25 till
  • Laddar…
Kallson Kallson skrev:
Talade med en kille som är nätansvarig i en mindre stad. De börjar se problem med nätet även lokalt då tillgång och efterfrågan inte matchar. Så länge det är bara ett fåtal i ett bostadsområde som sätter upp solpaneler så kan de hantera det men säg att ett flertal på en gata som har perfekt söderläge på långsidan installerar 10-15 kW.. Inte bara är de skyldiga att ta emot solenergin, de kanske även måste gräva upp gatorna och installera grövre matarkablar för att hantera effekten. Dvs det är inte bara svenska kraftnät som sitter med svarte petter när det genereras elektricitet på en plats där behov saknas.

Men som sades tidigare i tråden så är även jag intresserad av att få lite återbäring på skatten och planerar att installera ännu en solanläggning som inte behövs. Vi får hoppas att de gröna khmererna åker ut 2022 så det blir slut på slöseri med skattemedel och verkningslös signalpolitik.
Hej!
Jag måste missa nåt? Varför skulle det kräva investeringar i grövre kablar om vi i ett område producerar säg 10 kW var jämfört med om vi köper samma effekt?
MVH Thobbe
 
  • Gilla
  • Haha
frasen_36 och 20 till
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Därför att ni inte drar samma mängd effekt samtidigt, men panelerna producerar Max på sommaren alltid samtidigt, därför.
Jag har sett en uppgift om att man klarar av en till två solelsleverantörer per transformatorstation. Jag har inga belägg för detta, men det verkar rimligt med normalstora transformatorstationer i villaområden. Så det vill till att man är först i sitt område för att man skall kunna vara säker på att få koppla in. Därefter blir det lite lotteri över det hela.

Men som sagt var, jag har bara fått detta som andrahandsuppgift. Om man skall spekulera i varför det blir så, så beror det med stor sannolikhet på att man inte har dubbelriktade transformatorer - vilket behövs för att man skall kunna exportera sin el längre än till de närmaste grannarna.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Kuulan och 6 till
  • Laddar…
Kallson Kallson skrev:
Talade med en kille som är nätansvarig i en mindre stad. De börjar se problem med nätet även lokalt då tillgång och efterfrågan inte matchar. Så länge det är bara ett fåtal i ett bostadsområde som sätter upp solpaneler så kan de hantera det men säg att ett flertal på en gata som har perfekt söderläge på långsidan installerar 10-15 kW.. Inte bara är de skyldiga att ta emot solenergin, de kanske även måste gräva upp gatorna och installera grövre matarkablar för att hantera effekten. Dvs det är inte bara svenska kraftnät som sitter med svarte petter när det genereras elektricitet på en plats där behov saknas.

Men som sades tidigare i tråden så är även jag intresserad av att få lite återbäring på skatten och planerar att installera ännu en solanläggning som inte behövs. Vi får hoppas att de gröna khmererna åker ut 2022 så det blir slut på slöseri med skattemedel och verkningslös signalpolitik.
Om du tycker att solpaneler är verkningslös signalpolitiik undrar jag om du har missat hela klimatproblematiken...Finns nog inte många som är mot hållbar grön el, visst blir det en omställning av infrastruktur men vad är alternativet, göra ingenting och fortsätta som hittills och lämna över det hela till kommande generationer och låta ekosystem kollapsa..?
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
  • Wow
  • Arg
frasen_36 och 60 till
  • Laddar…
S Snel77 skrev:
Om du tycker att solpaneler är verkningslös signalpolitiik undrar jag om du har missat hela klimatproblematiken...Finns nog inte många som är mot hållbar grön el, visst blir det en omställning av infrastruktur men vad är alternativet, göra ingenting och fortsätta som hittills och lämna över det hela till kommande generationer och låta ekosystem kollapsa..?
Solpaneler är sämre för miljön än vind, vatten och kärnkraft. Titta på Vattenfalls lista över CO2-utsläppen. Dessutom gör det el som fungerar på vintern dyrare.
 
Redigerat:
  • Gilla
MultiMan och 15 till
  • Laddar…
S Snel77 skrev:
Om du tycker att solpaneler är verkningslös signalpolitiik undrar jag om du har missat hela klimatproblematiken...Finns nog inte många som är mot hållbar grön el, visst blir det en omställning av infrastruktur men vad är alternativet, göra ingenting och fortsätta som hittills och lämna över det hela till kommande generationer och låta ekosystem kollapsa..?
Om vi lämnar frågan om koldioxid alls påverkar klimatet åt sidan och förutsätter att gretasidans experter har rätt så kan man resonera enligt följande.
Det finns många miljöproblem i världen, exempelvis plast i haven. I Sverige har vi skatt på plastpåsar trots att 99.99% bränns eller återvinns. Dvs signalpolitik mot ett ickeproblem. Ponera att de miljarder vi lägger på solceller, elcyklar och andra gröna projekt exempelvis investerades i ett land som Bangladesh. Använd dessa miljarder att bygga sopförbränningsanläggningar, stabil el levereras ut på nätet och tusentals jobb skapas med att sortera sopor. Ett sådant projekt skulle ha mångdubbel effekt (havsmiljö, klimat, socialt) per spenderad krona. Detta jämfört med att svenska staten, dvs din skatt, sponsrar 50% av inköpspriset på en kinesisk smart växelriktare som några uhigurer skruvat ihop på en uppfostringsanstalt.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
  • Wow
  • Arg
myggan2 och 81 till
  • Laddar…
A Autodidak1 skrev:
Har inget emot solpaneler men problemet är inte tillgången på el då det är blåsigt och soligt.

Men problemet är vad som ska producera el då det är vindstilla i december - februari. Det måste lösas innan kraftverk ska stängas.
Vindstilla?!?
Du bor inte i skåne hör jag (och ser) här blåser det fan fem gånger mer på hösten och vintern än det gör på sommaren.

Sen tror jag många missar att solpaneler behöver *ljus* för att leverera ström, inte bara direkt solljus (namnet är lite missvisande) och ljus har vi ju även norröver.
Om än i lite mindre utsträckning på vintern.
 
  • Gilla
intrestin och 7 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Hade vi?
Trodde att solceller bara fungerade på dagtid. Kraftverken måste ju dimensioneras efter största belastningen, vilken är på vintern när det är som kallast och mörkast ute....
Hört talas om batterier? Ex teslas energy wall..
Då kan du spara det överskott du producerar.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Texan och 13 till
  • Laddar…
CCPusher CCPusher skrev:
Vindstilla?!?
Du bor inte i skåne hör jag (och ser) här blåser det fan fem gånger mer på hösten och vintern än det gör på sommaren.

Sen tror jag många missar att solpaneler behöver *ljus* för att leverera ström, inte bara direkt solljus (namnet är lite missvisande) och ljus har vi ju även norröver.
Om än i lite mindre utsträckning på vintern.
Om du inte märkte så importerade Sverige el i vintras pga kyla och att det var vindstilla.

Även om du kanske tror att Skåne är hela Sverige (är väl ungefär lika stort som Kiruna kommun :p) så är det ett faktum att då det är som kallast blåser det oftast mycket lite.

Den lilla vindkraft som finns i ditt blåsiga Skåne räcker inte långt.

Sen ger solceller ett mycket marginellt tillskott dom mörkaste månaderna.

Trots problemen så tycker jag självklart att det ska satsas på sol och vind (ska själv solceller det på nästa hus).

Men man får inte glömma bort att det även behövs effekt på vintern och planera för det.
 
  • Gilla
Zlobban och 10 till
  • Laddar…
Nissens
CCPusher CCPusher skrev:
Hört talas om batterier? Ex teslas energy wall..
Då kan du spara det överskott du producerar.
Jag vet inte hur stora batterier du har, men nov-jan är det väldigt få soltimmar i stora delar av Sverige. Hur många kWh kan du lagra egentligen?

För att det skall fungera att minska kraftverken skulle man behöva batterikapacitet på typ 3000 kWh för tre månader...
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Arg
Texan och 4 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jag vet inte hur stora batterier du har, men nov-jan är det väldigt få soltimmar i stora delar av Sverige. Hur många kWh kan du lagra egentligen?
Det börjar bli vanligt med energilager i villa i storleken 5-15 kWh. Med smart styrning av dessa kan man köpa och lagra billigare el på natten och använda till att kapa effekttoppar och därmed även bidra till minskad nätbelastning under dagtid. Den lagrade batterielen måste ju inte komma från solel. Med den smarta styrningen kan man också låta ett trögt golvvärmesystem sättas igång under natten/tidiga morgontimmar för att sen ge värme till fastigheten större delen av dagen.
 
  • Gilla
Texan och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.