P Patmark skrev:
Ja, det låter ytterst tveksamt att det skulle kunna sägas vara en stödmur. Kanske inte en byggnad om utrymmet under inte är gjort för att vistas i eller inte går att komma in i, men ganska säkert något lovpliktigt. Om jag var du hade jag överklagat, men inte hänvisat till insynen. Den kan du slänga med som en bonus. Det väsentliga är ju om detta är en planenlig byggnad, jag skulle kalla det... Jadu, en balkong? Oklart. Men iallafall en terrass och inte en lovbefriad altan. Det är inte en markhöjning som har sketts, det har byggts en mur och på den står en terrass.
Ska man vara petig står balkongen/altanen/terassen på höga stolpar men jag förstår vad du menar :)
 
  • Gilla
Håkan V
  • Laddar…
H
Krille-72 Krille-72 skrev:
Om du tittar på TS film så ser du att det är uppfyllt innanför muren.
Det har alltså skett en markhöjning.
Exakt hur högt man måste fylla upp marken bakom en stödmur när det inte finns angivet i bygglovet har jag inte en susning om. Har aldrig läst någon sådan dom.
Det jag vet är att jag sett många murar som först är en stödmur som sedan övergår till att vara bara en mur. Alltså stödmurar där marken inte är fylld upp till kanten.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Stödmur
Sidan 2 och 3 är intressanta för vad Eksjö kommun anser: https://www.eksjo.se/download/18.1d...r för uppförande av mur, plank och staket.pdf
Stockholms stad: https://bygglov.stockholm/nar-behovs-bygglov/andra-mark/mur-stodmur/

Jag kan inte se annat än att en stödmur förväntas vara fylld på insidan, del av muren som står ovanför fyllningen borde rimligtvis anses som "mur" och inte stödmur.
 
  • Gilla
Patmark
  • Laddar…
P
M Michael_w skrev:
Ska man vara petig står balkongen/altanen/terassen på höga stolpar men jag förstår vad du menar :)
Ja okej. Men lovet hanterar i första hand muren och inte balkongen/altanen/terrassen. Den nämns i förbigående. Det du borde rikta in dig på är endast själva muren. I min mening smälter den in väldig dåligt, är oföljsam vad gäller platsens naturliga förutsättningar och dominerar omgivningen. Ser ut att vara välbyggd men ändå vulgär, kort sagt. Den bör vara någon form av anläggning snarare än en markhöjning, och jag bara gissar att den ligger för nära tomtgräns. Kan tyvärr inte leta igenom hela den här massiva tråden för information om vad som gäller tomtgränser i detaljplanen. Har du lagt upp detaljplanen här i tråden? Förstår om det är för oanonymt att lägga upp den här, men bestämmelserna för tomten i fråga kan du ju lista.
 
M Michael_w skrev:
Då kan man ju undra varför han byggt muren 3,5 meter hög när han bara fyllt upp med några decimeter innanför.
Han har väl byggt muren enligt den ritning som medföljer bygglovet?
Bygglovet verkar inte reglera hur mycket grannen ska höja marken. Bara att han ska höja marken. Det står inte heller med vad han ska höja marken.
Vad juridiken säger om detta har jag inte in susning om.

Men för att altanen ska anses vara marknära bör grannen fylla upp lite till ser det ut som. Exakt hur mycket vågar jag inte svara på eftersom domarna kring höjd på altaner skiljer sig åt. Skulle jag varit grannen skulle jag fyllt upp så det blir 1,20 upp till altangolvet. Då hade jag känt mig säker.

Eftersom bygglovet uppenbarligen inte vunnit laga kraft så vet du ju faktiskt inte vad grannen tänkt göra. Om han nu tänkt göra något alls.
 
P Patmark skrev:
Ja okej. Men lovet hanterar i första hand muren och inte balkongen/altanen/terrassen. Den nämns i förbigående. Det du borde rikta in dig på är endast själva muren. I min mening smälter den in väldig dåligt, är oföljsam vad gäller platsens naturliga förutsättningar och dominerar omgivningen. Ser ut att vara välbyggd men ändå vulgär, kort sagt. Den bör vara någon form av anläggning snarare än en markhöjning, och jag bara gissar att den ligger för nära tomtgräns. Kan tyvärr inte leta igenom hela den här massiva tråden för information om vad som gäller tomtgränser i detaljplanen. Har du lagt upp detaljplanen här i tråden? Förstår om det är för oanonymt att lägga upp den här, men bestämmelserna för tomten i fråga kan du ju lista.
Yes det är själva muren jag tänker överklaga och trycka på olägenhet för mig och dominerande intryck. Välbyggd sett utifrån men innifrån ser man att det bara är block staplade på varandra och ej byggd efter tillverkarens rekommendationer. Men det spelar kanske mindre roll juridiskt sett som vissa påpekat så jag ska nog ta bort den delen från mitt utkast på ett överklagande.

Jag har tyvärr inte detaljplanen och hon på kommunen visste inte om den följde denna. Men i beslutet från 2020 där altanen skulle rivas står det att den byggnadsytan på tomten redan överskridits med 55 kvm och att det inte gick att bevilja altanen bygglov i efterhand. Men en stödmur med trädäck kanske inte räknas som byggnadsyta...
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Han har väl byggt muren enligt den ritning som medföljer bygglovet?
Bygglovet verkar inte reglera hur mycket grannen ska höja marken. Bara att han ska höja marken. Det står inte heller med vad han ska höja marken.
Vad juridiken säger om detta har jag inte in susning om.

Men för att altanen ska anses vara marknära bör grannen fylla upp lite till ser det ut som. Exakt hur mycket vågar jag inte svara på eftersom domarna kring höjd på altaner skiljer sig åt. Skulle jag varit grannen skulle jag fyllt upp så det blir 1,20 upp till altangolvet. Då hade jag känt mig säker.

Eftersom bygglovet uppenbarligen inte vunnit laga kraft så vet du ju faktiskt inte vad grannen tänkt göra. Om han nu tänkt göra något alls.
Nej, han byggde inte muren enligt bygglovet från 2015. Så när han fick nedslag på det fick han istället ett nytt bygglov på den befintliga muren i efterhand.

Troligtvis inget alls. Att han bara behöver fylla upp med jord är såklart ingen bra utgång för mig därför vill jag ha bort hela muren, eller att han självmant bygger om altanen så att den inte går precis utanför mitt fönster, men nu har han haft så många år på sig att göra det så jag finner det inte troligt.
 
  • Gilla
Rolle314
  • Laddar…
H Håkan V skrev:
[länk]
Sidan 2 och 3 är intressanta för vad Eksjö kommun anser: [länk] för uppförande av mur, plank och staket.pdf
Stockholms stad: [länk]

Jag kan inte se annat än att en stödmur förväntas vara fylld på insidan, del av muren som står ovanför fyllningen borde rimligtvis anses som "mur" och inte stödmur.
”Jag kan inte se annat än att en stödmur förväntas vara fylld på insidan, del av muren som står ovanför fyllningen borde rimligtvis anses som "mur" och inte stödmur”

Jag kan inte annat än att hålla med dig. Frågan är däremot hur mycket man förväntas fylla upp.

Stockholm som du länkade till skriver:
”Om du i samband med byggandet av muren eller stödmuren förändrar markens höjdläge med +/- 0,5 meter från den ursprungliga marknivån behöver du redovisa det i din ansökan.”
 
  • Gilla
Håkan V
  • Laddar…
M Michael_w skrev:
Nej, han byggde inte muren enligt bygglovet från 2015. Så när han fick nedslag på det fick han istället ett nytt bygglov på den befintliga muren i efterhand.

Troligtvis inget alls. Att han bara behöver fylla upp med jord är såklart ingen bra utgång för mig därför vill jag ha bort hela muren, eller att han självmant bygger om altanen så att den inte går precis utanför mitt fönster, men nu har han haft så många år på sig att göra det så jag finner det inte troligt.
Jag menar såklart att han byggt muren enligt det senaste bygglovet som du funderar på att överklaga.

Du kommer aldrig lyckas få bort hela muren. Möjligen skulle grannen kanske tvingas lägga in en till terrassering för att minska murens dominerande inslag.
 
M Michael_w skrev:
Yes det är själva muren jag tänker överklaga och trycka på olägenhet för mig och dominerande intryck. Välbyggd sett utifrån men innifrån ser man att det bara är block staplade på varandra och ej byggd efter tillverkarens rekommendationer. Men det spelar kanske mindre roll juridiskt sett som vissa påpekat så jag ska nog ta bort den delen från mitt utkast på ett överklagande.

Jag har tyvärr inte detaljplanen och hon på kommunen visste inte om den följde denna. Men i beslutet från 2020 där altanen skulle rivas står det att den byggnadsytan på tomten redan överskridits med 55 kvm och att det inte gick att bevilja altanen bygglov i efterhand. Men en stödmur med trädäck kanske inte räknas som byggnadsyta...
Detaljplanen hittar du på kommunens hemsida.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
M Michael_w skrev:
Yes det är själva muren jag tänker överklaga och trycka på olägenhet för mig och dominerande intryck. Välbyggd sett utifrån men innifrån ser man att det bara är block staplade på varandra och ej byggd efter tillverkarens rekommendationer. Men det spelar kanske mindre roll juridiskt sett som vissa påpekat så jag ska nog ta bort den delen från mitt utkast på ett överklagande.

Jag har tyvärr inte detaljplanen och hon på kommunen visste inte om den följde denna. Men i beslutet från 2020 där altanen skulle rivas står det att den byggnadsytan på tomten redan överskridits med 55 kvm och att det inte gick att bevilja altanen bygglov i efterhand. Men en stödmur med trädäck kanske inte räknas som byggnadsyta...
Enligt ritningen så är muren 1,5 m hög mot din gräns. Hur ska du få det till att det är en ”olägenhet” för dig som du skriver?
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Jag menar såklart att han byggt muren enligt det senaste bygglovet som du funderar på att överklaga.

Du kommer aldrig lyckas få bort hela muren. Möjligen skulle grannen kanske tvingas lägga in en till terrassering för att minska murens dominerande inslag.
Ja men det bygglovet är ju gjort i efterhand efter att muren har byggts - bygglovet är ju utformat efter murens mått, inte tvärtom.

Jag har hittat detaljplanen nu.

Detaljplan med markerade mått och områden, blå pilar och omringade nummer som indikerar byggprojektets placering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Gammaldags dokument med förklaringar av olika beteckningar använda i en stadsplanekarta, såsom grundkarta och områdesbeteckningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Utdrag ur en detaljplan med text om byggnaders och byggnadsstil på en tomt, daterad 14 januari 1965.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nissens
M Michael_w skrev:
Ja men det bygglovet är ju gjort i efterhand efter att muren har byggts - bygglovet är ju utformat efter murens mått, inte tvärtom.

Jag har hittat detaljplanen nu.

[bild]


[bild]

[bild]
Det är nog ingen mer än du som bryr sig om det. Det blir ju ändå ord mot ord till slut. Du riskerar att bli en rättshaverist..
Enklare och billigare för dig att sätta upp några tujor så är allt löst. :)
 
  • Gilla
Hallerudsbo och 2 till
  • Laddar…
P
M Michael_w skrev:
Det var mycket egenfabricerad information här. Du vet väl inte hur många gånger jag ringt kommunen? Det är en ANNAN granne som anmälde altanbygget till byggnadsnämnden från första början, 2017. Den grannen har en konflikt med altangrannen sen tidigare gällande en ANNAN hög stödmur precis längst tomtgränsen med ovanpåliggande trädäck som väter mot dennes tomt.

Jag har hela tiden under all år hoppats att det ska gå att lösa med altangrannen utan att dra in kommunen, men nu när det sista bygglovet kom där det står att altanen plötsligt är ett trädäck och att jag har tre veckor att överklaga har fått mig att reagera.

Vad är det som är ett svagt argument menar du? Att en altan som belagts med rivningsbeslut 2020 med påföljande vite om så inte görs inom 5 månader, plötsligt utan att ha rivits, över 12 månader senare har förvandlats till en bygglovsbefriat trädäck då en hög mur byggts framför, och handledaren på kommunen som beviljat alltihopa har noll koll och inte ens vet om det följer detaljplanen eller ej?

Det är grannen som gjort fel och inte jag, eventuell dålig stämning som kan uppstå genom ett överklagande ligger helt på honom. Han hade kunnat bygga altanen i olika nivåer vilket hade sett mycket bättre ut, eller undvikit att bygga precis utanför mitt fönster genom att göra altanen 2 meter kortare djupmässigt, den är i sin nuvarande form enorm.
Ja det är grannen som gjort fel från början ang följden och alla turer fram och tillbaka men idag så verkar muren ha godkänts sånär som på ev uppfyllnad som det är ganska tveksamt exakt vad som gäller för.. Om kommunen ev kan tvinga grannen att fylla upp med nåt..Å andra sidan har han betalat avgifter för sin felaktiga följd så där har man ju att kommunen nog inte ansett felaktigheterna tillräckligt stora för att kunna tvinga fram en rivning..

Man kan också se det som att överkant muren är den nya godkända marknivån och grannen kunde ju ha fyllt upp dit med jord och gjort en gräsmatta där och sätta staket på muren. Vi är tillbaka på att det är troligen precis samma höjd som nu och grannen kan stå på gräsmattan och kolla in till dig om han finner det lämpligt..

Att försöka få hela muren till olovlig pga att det inte är uppfyllt helt är knappast orsak till att få muren riven utan i värsta fall för grannen så blir det att fylla upp med valfritt material där under så kommer slutbeskedet och du kan troligen överklaga så mycket du orkar utan att det händer ett skit till din fördel.
Det är väl också av betydelse hur den ursprungliga muren som aldrig byggdes skulle ha sett ut jämfört med denna för den muren fick väl godkänt bygglov men byggdes aldrig. eller byggdes fel och blev den här? beroende på hur man läser och tolkar i tråden.

Det är ju inte ens säkert att bygglovet av muren har berört hur högt det ska fyllas bakom utan där är ju också en tveksamhet om det ens behövs fyllas utan muren ger ny "marknivå" i höjd med överkant muren. Visst att man oftast brukar fylla bakom stödmurar men blir du verkligen en lyckligare människa av att veta vad grannen har under sin altan ?
Den kommer ju se precis likadan ut efter uppfyllnad under från ditt håll.

Det krävs som flera varit inne på ganska mycket tyngre fel än upplevd insyn och upplevda "dominerande inslag i miljön" som ändå följer detaljplanen (nåt annat är osannolikt eftersom kommunen dragit allt flera omgångar) Så kommer mest troligt dina överklagande aldrig lyckas förändra nåt mer än att grannen kanske tvingas fylla på med lite lecakulor eller hasopor eller annat valfritt material under sitt bygglovsfria trädäck.
 
  • Gilla
freddan83 och 1 till
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
Ja det är grannen som gjort fel från början ang följden och alla turer fram och tillbaka men idag så verkar muren ha godkänts sånär som på ev uppfyllnad som det är ganska tveksamt exakt vad som gäller för.. Om kommunen ev kan tvinga grannen att fylla upp med nåt..Å andra sidan har han betalat avgifter för sin felaktiga följd så där har man ju att kommunen nog inte ansett felaktigheterna tillräckligt stora för att kunna tvinga fram en rivning..

Man kan också se det som att överkant muren är den nya godkända marknivån och grannen kunde ju ha fyllt upp dit med jord och gjort en gräsmatta där och sätta staket på muren. Vi är tillbaka på att det är troligen precis samma höjd som nu och grannen kan stå på gräsmattan och kolla in till dig om han finner det lämpligt..

Att försöka få hela muren till olovlig pga att det inte är uppfyllt helt är knappast orsak till att få muren riven utan i värsta fall för grannen så blir det att fylla upp med valfritt material där under så kommer slutbeskedet och du kan troligen överklaga så mycket du orkar utan att det händer ett skit till din fördel.
Det är väl också av betydelse hur den ursprungliga muren som aldrig byggdes skulle ha sett ut jämfört med denna för den muren fick väl godkänt bygglov men byggdes aldrig. eller byggdes fel och blev den här? beroende på hur man läser och tolkar i tråden.

Det är ju inte ens säkert att bygglovet av muren har berört hur högt det ska fyllas bakom utan där är ju också en tveksamhet om det ens behövs fyllas utan muren ger ny "marknivå" i höjd med överkant muren. Visst att man oftast brukar fylla bakom stödmurar men blir du verkligen en lyckligare människa av att veta vad grannen har under sin altan ?
Den kommer ju se precis likadan ut efter uppfyllnad under från ditt håll.

Det krävs som flera varit inne på ganska mycket tyngre fel än upplevd insyn och upplevda "dominerande inslag i miljön" som ändå följer detaljplanen (nåt annat är osannolikt eftersom kommunen dragit allt flera omgångar) Så kommer mest troligt dina överklagande aldrig lyckas förändra nåt mer än att grannen kanske tvingas fylla på med lite lecakulor eller hasopor eller annat valfritt material under sitt bygglovsfria trädäck.
Fast att "kommunen dragit allt flera gånger" behöver ju inte betyda så mycket. Detta skulle behöva överklagas så att länsstyrelsen tar en titt på ärendet.
 
Claes Sörmland
M Michael_w skrev:
Ja men det bygglovet är ju gjort i efterhand efter att muren har byggts - bygglovet är ju utformat efter murens mått, inte tvärtom.

Jag har hittat detaljplanen nu.

[bild]


[bild]

[bild]
Spontant ser muren ut att följa detaljplanen. Inga begränsningar om vad ytan mot din tomt får användas till förutom att det måste vara för bostadsändamål.
 
  • Gilla
Krille-72 och 1 till
  • Laddar…
M Michael_w skrev:
Ja men det bygglovet är ju gjort i efterhand efter att muren har byggts - bygglovet är ju utformat efter murens mått, inte tvärtom.

Jag har hittat detaljplanen nu.

[bild]


[bild]

[bild]
Det är väl klart att bygglovet är utformat efter murens mått. Det ska det vara vare sig muren är byggd innan eller efter bygglovet.

I det du lagt upp står ingenting som berör muren vad jag kan se. Ingenting säger alltså att muren inte får byggas enligt er detaljplan.

En annan liten detalj jag funderat på. Eftersom det inte står något om marknivå i bygglovet så får grannen inte höja marknivån mer än 50 cm om inte detaljplanen säger annat. Han verkar helt enkelt inte ha ansökt om marklov. Hade han tänkt ändra marknivån ska förehöjder och efterhöjder redovisas.
Så stödmuren ska nog mer ses som en mur.
En lite lustig reflektion är att i ansökan så finns inte ens möjligheten att kryssa i stödmur. Endast mur finns med och är också kryssad.
Sen skriver grannen visserligen stödmur.

Så ska grannens altan räknas som marknära måste han antagligen söka lov för markhöjning.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.