Jag är rätt säker på att du tar den med koncentrerad Roundup. ( Roundup G ) som finns i Bygghandeln. Dock måste det vara rätt årstid där det går neråt i plantan, nu och sommartid går det bara från rot uppåt på dessa. Så på hösten innan första frosten där.
 
E schmeeelin skrev:
Hej!

Vi köpte hus i augusti förra året, flyttade in i november. Varken på visningen, när vi träffade säljaren eller vid inflytt fanns det några tecken på parkslide, men nu senaste veckan har det kommit upp säkert 40-50 snabbväxande skott som ser ut som just detta. De växer längs med ca 6-7m fasad och en bit ut på gräsmattan, vilket ju tyder på ett välutvecklat rotsystem som knappast uppkommit de senaste 8 månaderna. Vi tror därför att säljaren undanhållit den här informationen medvetet, och ryckt skotten allt eftersom de kommit upp för att inget skulle märkas.

Kan någon här bekräfta (eller ännu hellre dementera :)) att detta är parkslide? Vi är väl egentligen 99% säkra redan, men vill gärna höra det från någon oberoende innan vi jagar säljaren om dolt fel...
Ja tyvärr är det Parkslide precis som KristinaRT skrev! Hade själv ganska mycket av det då vi köpte vårat hus & de första 2 åren klippte vi ner det så fort det visade sig ovan mark vilket verkade göra att de inte orkade komma tillbaka lika kraftigt som innan. År 3 lade vi istället ut dubbel svart markduk över ställena & flera meter utanför där de brukade visa sig & lade på ny jord & planterade både lite växter & sådde nytt gräs & det har i vart fall fungerat väldigt bra för oss. Att försöka gräva upp dom med rötterna kan om man har otur ställa till det än mer om man råkar tappa den allra minsta del av en rot & om bara så en väldigt liten rot bit blir kvar i jorden kommer det antagligen att börja växa nya skott efter ett tag. Deras rötter kan ju tyvärr nå många meter åt varje håll & är extremt "starka"
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
E schmeeelin skrev:
Vi tycker inte att det är ett stort problem att vi får rycka skott var och varannan dag, det kan vi leva med. Det vi tycker är problematiskt är att detta sänker värdet på fastigheten, och att vi (och andra intressenter) inte hade tillgång till den informationen när vi la bud och köpte huset.
Jag skulle absolut inte lägga ett bud på en fastighet som jag visste hade parkslide på sin tomt. Förmodligen är vi ganska många med den inställningen, vilket sammantaget innebär en tydlig prispress nedåt på "parkslidesvillor".
 
  • Gilla
  • Haha
SonnyListon och 7 till
  • Laddar…
T twoody skrev:
Så du tror på fult allvar att saker som är skadliga för fastigheter inte påverkar värdet på dom?
Jo. Men parkslide är inte i närheten av så skadligt som det påstås på många ställen.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
M Matador01 skrev:
Jag skulle absolut inte lägga ett bud på en fastighet som jag visste hade parkslide på sin tomt. Förmodligen är vi ganska många med den inställningen, vilket sammantaget innebär en tydlig prispress nedåt på "parkslidesvillor".
Självklart ligger det i husköpares intresse att få ner priset på sina drömhus och en önskan att just sprida skräck för att nå dit. Men det är ju att skjuta sig själv i foten när nu väl nåt dit och köpt ert hus och sen kanske någon gång vill sälja.. Då har ni som skapat skräcken för parkslide gjort ett eget hus svårt att sälja.
Bara en tanke..
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Är kanske heller inte alltid man kan se att det finns Parkslide på tomten tex. som då vi budade & vann så var det vinter & snö & självklart inte en enda sommarbild med dessa växter med. Personligen tycker jag rädslan för Parkslide är ganska överdriven eftersom det absolut går att hålla i schack med lite tålamod & jobb, men alla tycker & tänker olika såklart
 
  • Gilla
yalazy och 3 till
  • Laddar…
E schmeeelin skrev:
Att den är invasiv är det inget snack om. Att den inte finns i EU-förordning nr 1143/2014) stämmer dock, om det är det du menar.

Urklipp från Naturvårdsverket:
Parkslide omfattas idag inte av den lagstiftning som rör invasiva främmande arter (EU-förordning nr (1143/2014)) men eftersom den är mycket invasiv rekommenderar Naturvårdsverket att man avstår från att plantera den och försöker förhindra att den sprider sig om man har den på sin mark.

Den listas också som "invasiv art" av kommunen vi bor i.
vi har parkslide på vår tomt och vi går och plockar bort lite skott som sticker upp då och då på våren. tycker att det överdrivs om hur mycket jobb det skulle vara att göra detta även om växten är invasiv. Och precis som Naturvårdsverket skriver bör man försöka förhindra dess spridning precis som säljaren verkar ha gjort. Dvs att han följer ju de riktlinjer som finns. Tror tyvärr det blir ett svårvunnet case.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
KristinaRT KristinaRT skrev:
Det stora problemet här är att säljaren medvetet dolt ett fel på huset. Det är en sak om köparen ser växterna och inte bryr sig/förstår, men att medvetet dölja dem!?!?!?
Som TS skriver är detta numera så pass väl känt att parkslide kan påverka framtida försäljning.

Och att de tycks växa precis i husgrund gör att det därmed är svårt-omöjligt att få bort beståndet samt att det i värsta fall kan börja växa in i huset.

Hej,

verkligen tråkigt för er!
Hittade denna text, kanske kan hjälpa er?
https://lawline.se/answers/kan-parkslide-utgora-fel-pa-fastighet
 
E schmeeelin skrev:
Hej!

Vi köpte hus i augusti förra året, flyttade in i november. Varken på visningen, när vi träffade säljaren eller vid inflytt fanns det några tecken på parkslide, men nu senaste veckan har det kommit upp säkert 40-50 snabbväxande skott som ser ut som just detta. De växer längs med ca 6-7m fasad och en bit ut på gräsmattan, vilket ju tyder på ett välutvecklat rotsystem som knappast uppkommit de senaste 8 månaderna. Vi tror därför att säljaren undanhållit den här informationen medvetet, och ryckt skotten allt eftersom de kommit upp för att inget skulle märkas.

Kan någon här bekräfta (eller ännu hellre dementera :)) att detta är parkslide? Vi är väl egentligen 99% säkra redan, men vill gärna höra det från någon oberoende innan vi jagar säljaren om dolt fel...
Parkslide till 100% tyvär..
Jag är hyfsat säker på att ta det som ett dolt fel är en omöjlighet.
Däremot tror jag att säljaren har informations plikt när det gäller invasiva växtarter om ni väljer att gå längre i diskussion . Vi har haft samma problematik på vår tomt dock inte så nära huset .
Önskar er lycka till med denna helvetesväxt
 
E schmeeelin skrev:
Hej!

Vi köpte hus i augusti förra året, flyttade in i november. Varken på visningen, när vi träffade säljaren eller vid inflytt fanns det några tecken på parkslide, men nu senaste veckan har det kommit upp säkert 40-50 snabbväxande skott som ser ut som just detta. De växer längs med ca 6-7m fasad och en bit ut på gräsmattan, vilket ju tyder på ett välutvecklat rotsystem som knappast uppkommit de senaste 8 månaderna. Vi tror därför att säljaren undanhållit den här informationen medvetet, och ryckt skotten allt eftersom de kommit upp för att inget skulle märkas.

Kan någon här bekräfta (eller ännu hellre dementera :)) att detta är parkslide? Vi är väl egentligen 99% säkra redan, men vill gärna höra det från någon oberoende innan vi jagar säljaren om dolt fel...
Jag skulle hävda dolt fel, att säljaren medvetet tagit undan alla delar ovan jord är ju ett klart tecken på det. Att den inte klassas som invasiv är egentligen skit samma, äkta hussvamp är inte heller en invasiv art. Gräv invid bakgrunden o kika om det finns tecken på skador på grunden, i så fall är det ju klart ett fel på huset. En husägare i min grannkommun har köksskåpen fulla i parkslside, den växer invid bakgrunden.
 
  • Haha
Festlund och 1 till
  • Laddar…
D Djurmo skrev:
Jag skulle hävda dolt fel, att säljaren medvetet tagit undan alla delar ovan jord är ju ett klart tecken på det. Att den inte klassas som invasiv är egentligen skit samma, äkta hussvamp är inte heller en invasiv art. Gräv invid bakgrunden o kika om det finns tecken på skador på grunden, i så fall är det ju klart ett fel på huset. En husägare i min grannkommun har köksskåpen fulla i parkslside, den växer invid bakgrunden.
Stor skillnad mellan hussvamp och parkslide är väl att det är mer i extremfall som parkslide "angriper" huset, medan det är grundpremissen för HUSsvamp..
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
E schmeeelin skrev:
Hej!

Vi köpte hus i augusti förra året, flyttade in i november. Varken på visningen, när vi träffade säljaren eller vid inflytt fanns det några tecken på parkslide, men nu senaste veckan har det kommit upp säkert 40-50 snabbväxande skott som ser ut som just detta. De växer längs med ca 6-7m fasad och en bit ut på gräsmattan, vilket ju tyder på ett välutvecklat rotsystem som knappast uppkommit de senaste 8 månaderna. Vi tror därför att säljaren undanhållit den här informationen medvetet, och ryckt skotten allt eftersom de kommit upp för att inget skulle märkas.

Kan någon här bekräfta (eller ännu hellre dementera :)) att detta är parkslide? Vi är väl egentligen 99% säkra redan, men vill gärna höra det från någon oberoende innan vi jagar säljaren om dolt fel...
Parkslide.

Tyvärr finns ingen anmälningsplikt gällande detta. Du kan inte kräva något av säljaren.

Vilket inte betyder att du inte kan försöka men juridiskt har du inte en chans.
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
B BerndtG skrev:
Parkslide borde väl kunna jämställas med ohyra? Och där tyckte Högsta domstolen att det skulle klassas som dolt fel (trots friskrivningsklausul om "befintligt skick").

[länk]

Personligen hade jag aldrig någonsin köpt ett hus med parkslide på tomten, i synnerhet inte om det fanns intill husgrunden. Att jämföra det med brännässlor är ju bara löjligt.
Parkslide är precis som brännässlor en växt. Så visst går de att jämföra. Båda anses dessutom i allmänhet som oönskade. När jag jämförde var det i avseendet hur lätta de är att rycka. Jag anser parkslide lättare eftersom jag inte behöver hämta handskarna, eller långärmat. När det gäller hur länge man måste hålla på kräver parksliden däremot extremt mycket mer envishet. Du kan göra jämförelser med mycket. Personligen ser jag ohyra som klart mer långsökt än nässlor
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Små späda skott, som ni aldrig sett innan? Då är det väl bara fortsätta klippa ner dem, direkt. Har de andra gjort det kan ni..

Ser inga skador på väggen/muren direkt.. så det lär inte stått ett stort bestånd där nån gång heller (ser inget lappa o laga på väggen).. frågan är väl var skotten kommer från, de kanske grävt bort nått för länge sedan i trädgården? Grannen kanske har? Skogen i närheten?

Det där ni har.. är iaf inget planteringsställe för en sådan växt.. så den kommer nån annanstans ifrån troligen.

Jag vet inte hur parkslide står sig i ”dolda fel”, men vi har inte lika mycket problem av den som tex England (små tomter, gamla stenrör/brunnar/avlopp..) där den måste ta sig igenom hus o rör för att överleva. Det är heller ingen ”förbjuden” växt - naturvårdsverket bara avråder folk att plantera den, speciellt nära hus.

Det finns mycket som man städar bort i trädgården och huset.. utan att för det försöka dölja något!

Jag har tagit bort mögel på kakelgolv i badrummet flera gånger, det var inte för att lura potentiella köpare.. trots att mögel indikerar otillräcklig ventilation.. ! Jag vill bara hålla rent, inte ha mögel framme.

Jag klipper också gräset inträdgården, trots att det finns kirskål och ogräs som då inte syns.. det gör jag för att det inte ska sprida sig.. och givetvis för det ska se trevligt ut.. inte för att dölja att det finns kirskål (som på en sommar kan slå ut hela gräsmattan).

Det är inte lätt att sätta fingret på.. var gränserna går.

Lättare om nått var förbjudet!
 
  • Gilla
TomasNil och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.