Ramnemark Ramnemark skrev:
Ja om det är färdigmålat hade jag nog med velat ha vita stuprör
jag har svart tak och svarta stuprör, klart nöjd med det. har ett nästan vitt hus, lite grått i det vita typ, så tror nog du blir nöjd. tycker övergången från hängrännorna blir lite skum annars med, men smaken är såklart som... tack o lov. trist om alla hus skulle vara lika.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
P Peter_Bromma skrev:
jag har svart tak och svarta stuprör, klart nöjd med det. har ett nästan vitt hus, lite grått i det vita typ, så tror nog du blir nöjd. tycker övergången från hängrännorna blir lite skum annars med, men smaken är såklart som... tack o lov. trist om alla hus skulle vara lika.
Håller med. Svart tak skulle jag föredra att plåtdetaljerna följer det. Dvs svarta hängrännor och stuprör med :)
 
  • Gilla
Fel av Åke
  • Laddar…
Hej!

Ja vad det gäller stuprören så funderade jag en del på det när jag valde. Men det landade i som flera av er är inne på att med svart tak så blev det svarta rännor. Och då behövde också stuprören bli svarta.:)

I måndags blev elektrikern färdig med centralerna och jag fick dit osb och snickarna gips. Igår gjorde snickarna klart det sista på utsidan och så blev det montering av entrédörr och dörr till garaget, nu är dom klara med sitt.:)
Nyinstallerad elcentral med öppen dörr på OSB-vägg och kablar, bredvid eluttag och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Installationsvägg med öppen elektrisk central, osb-skivor som väntar på montering, och byggavfall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vit dubbel entrédörr med fönster på nybyggd fasad, osb ovanför dörren, kabel hänger löst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyinstallerad vit entrédörr med fönster på en byggnad med vita vertikala plankor och osynliga stuprör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vit entrédörr med fönster på en byggarbetsplats, med synlig OSB och verktyg inuti garaget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nybyggt hus med ställningar, svarta takpannor och stuprör, samt byggmaterial på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nybyggt hus med svart tak och stuprör, byggställningar och byggmaterial runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hus under konstruktion med svart tak och svarta stuprör, byggställningar runtomkring, och byggmaterial på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


//Fredrik
 
  • Gilla
  • Älska
Pappa1986 och 17 till
  • Laddar…
Hej!

Igår lånade jag en av snickarna och fick upp väggarna runt trapphuset.:) Vi hann med det mesta men ett par remsbitar och runt fönstret satte jag själv idag. Det var inte helt lätt att få upp gipsskivan runt fönstret i ett stycke ensam på stege men det gick:p

Nybyggda väggramar i trä runt ett trapphus med isoleringsmaterial synligt och en stege.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


OSB-väggar runt ett trapphus under uppbyggnad, delvis oskyddat fönster, byggmaterial och verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Oisolerad inomhusmiljö under konstruktion med OSB-väggpanel uppmonterad vid trapphus, synligt takstomme och fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Uppförda gipsskiveväggar i ett trapphus med synlig träställning och ett fönster, stege vid väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoverat trapphus med nya gipsskivor på väggarna, stege och fönster i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gipsskivor uppställda runt ett trapphus med en stege som står framför ett litet fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nybyggt trapphus med nyuppsatta gipsskivor på väggarna och ett inramat fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


//Fredrik
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 12 till
  • Laddar…
Håkanen67
Hej,
Jag skulle om jag var du gjort en liten avsats under fönstret i trapphuset. Dels för att du säkert vill ha någon krukväxt där framöver men framförallt för att enklare kunna komma åt att måla, tapetsera under bygget men även i framtiden. Det borde inte vara någon risk att slå i huvudet där uppe när man går i trappan.

Härligt tempo i ditt projekt! Ett nöje att följa.
Hälsn.
Håkan
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Håkanen67 Håkanen67 skrev:
Hej,
Jag skulle om jag var du gjort en liten avsats under fönstret i trapphuset. Dels för att du säkert vill ha någon krukväxt där framöver men framförallt för att enklare kunna komma åt att måla, tapetsera under bygget men även i framtiden. Det borde inte vara någon risk att slå i huvudet där uppe när man går i trappan.

Härligt tempo i ditt projekt! Ett nöje att följa.
Hälsn.
Håkan
Det är en bra tanke som tål att funderas vidare på.:) För att komma åt att spackla och tapetsera tänkte jag lägga reglar i fönstret, ungefär som vi gjorde när vi skivade. Och sedan montera salning, foder och fönsterbräda med trappstege.

Tack så mycket!:)
//Fredrik
 
Hej!

Under helgen så har jag jobbat 06-18 så det har tyvärr inte blivit så mycket gjort. Har börjat gå runt huset med visir på allt ändträ, men den tog såklart slut så får köpa mer imorrn. Vill försöka få gjort det innan tisdag när det ska bli regn, nu när allting är torrt och fint.:) Ikväll la jag i lite rör och slang mellan hus och garage så jag kan börja fylla igen det diket och fortsätta fylla upp baksidan som ska bli gräsmatta.:)

Grävt dike mellan hus och garage med rör och slangar lagda i förberedelse för att fylla igen och skapa gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nybyggt hus med ställningar runtom, rör och slangar på marken framför huset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


//Fredrik
 
  • Gilla
ilcretzzo och 12 till
  • Laddar…
Hej!

Idag blev det visir, hann med varvet runt på bottenvåningen och en del av hattläkten mot midjeblecket men det är ändå lite kvar. Men nu ikväll har jag haft hjullastare här och flyttat runt jordmassor från framsidan där lastbilarna tippar och börjat fylla upp och grovplanera på baksidan.:)
En husgrund med pågående markarbete, grovplanering av jordmassor och ett halvfärdigt hus med byggställningar runt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hus under renovering med byggställningar och ojämna jordhögar i förgrunden från grovplanering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


//Fredrik

 
  • Gilla
Heij83 och 3 till
  • Laddar…
Hej!

Idag har det regnat så det har blivit jobb på insidan. Jag har fått spacklat första vändan på tak och väggar i garaget:) Har inte spacklat så mycket tidigare så det tar lite tid men vill börja där innan jag ger mig på huset.
Interiör av garage med nyspacklade gipsskivor på tak och väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoveringsarbete i ett garage med spacklade gipsskivor på tak och väggar, arbetsmaterial synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett garage under renovering med spacklade gipsskivor på väggar och i tak, samt elcentral och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


//Fredrik
 
  • Gilla
boschkenta och 5 till
  • Laddar…
Tips: måla i garaget så att du ser missarna på riktigt innan du kör klart i huset…
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Kul att följa ditt bygge, väl kämpat

Ytterligare ett tips, efter grundmålning av väggarna/taket är det lättare att se var det är ojämnt, du kan gå på med spackel efter att du grundat väggarna/taket ett varv.
Ha god belysning
Mjukfoga hörn
 
  • Gilla
Åsa Lund och 1 till
  • Laddar…
Ditt hus blir verkligen superfint! Jag har följt din tråd från början, men jag kommer inte ihåg, hur stort blir huset?
Fortsätt med ditt gedigna arbete och bra uppdateringar av bygget. Det uppskattas mycket!
 
F Jukkasjärvi skrev:
Kul att följa ditt bygge, väl kämpat

Ytterligare ett tips, efter grundmålning av väggarna/taket är det lättare att se var det är ojämnt, du kan gå på med spackel efter att du grundat väggarna/taket ett varv.
Ha god belysning
Mjukfoga hörn
Tack!:)

På väggarna blir det glasfiberväv innan målning, men taket lär jag säkert behöva gå på med mer spackel efter första lagret färg. Nu har jag lagt pappremsa även i hörnen, skulle jag skippat det och kört mjukfog ist?

//Fredrik
 
Sthlm1891 Sthlm1891 skrev:
Ditt hus blir verkligen superfint! Jag har följt din tråd från början, men jag kommer inte ihåg, hur stort blir huset?
Fortsätt med ditt gedigna arbete och bra uppdateringar av bygget. Det uppskattas mycket!
Tack så mycket!:)

Det blir lite drygt 185kvm när övervåningen är klar plus garaget 35kvm.:)

//Fredrik
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 1 till
  • Laddar…
I Isak90 skrev:
Tack!:)

På väggarna blir det glasfiberväv innan målning, men taket lär jag säkert behöva gå på med mer spackel efter första lagret färg. Nu har jag lagt pappremsa även i hörnen, skulle jag skippat det och kört mjukfog ist?

//Fredrik
Ja jag hade bara kört mjukfog i hörnen, inte den billigaste
 
  • Gilla
Isak90
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.