ÅkeSun ÅkeSun skrev:
Vaddå trång verkstad?
Jag kan klyva hur långa brädor som helst!
[bild]
Så gör vi i fleropen på jobbet också när det som ska bearbetas är riktigt långt :rofl:
 
Börjat renoveringen av bilyxan. Avrostat och slipat den
OF9w9By.jpg

AhtvbmX.jpg

J7z0UQG.jpg

cx0DswG.jpg

GN2E6JM.jpg

Man kan se en färgförändring där stålet är vällt in i yxan. Blev riktigt vass också. Ny ska ett nytt skaft tillverkas.

P.S. Det är ett Billnäs, trodde kanske det var något annat, byasmeds yxa kanske, men logon kom fram efter avrostningen.
 
  • Gilla
Lintto1 och 8 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Börjat renoveringen av bilyxan. Avrostat och slipat den
[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

Man kan se en färgförändring där stålet är vällt in i yxan. Blev riktigt vass också. Ny ska ett nytt skaft tillverkas.

P.S. Det är ett Billnäs, trodde kanske det var något annat, byasmeds yxa kanske, men logon kom fram efter avrostningen.
Nästan ny dessutom. Den jag hade kunnat sälja åt dig för samma pris är betydligt mer nött. Du gjorde en ganska bra affär.
 
findus42 findus42 skrev:
Det är enklare än så. Borra ett hål mitt i pluggen. 2,5-3mm blir bra. Sedan drar du i en 4mm skruv i hålet du just borrat. Pluggen kommer upp när man når skruven/niten/spiken under.

Mvh Findus
Självklart! :D(y)
 
Byggde en släde till bordssågen idag. Då jag fortfarande är väldigt ny på området och är lite skraj/har väldig respekt för sågen så känns det tryggt att ha bladskyddet på plats. Så jag letade på en video på Youtube som gjorde en släde för att funka med skyddet på.
Blev ganska nöjd med resultatet, borde ha lämnat mer plats bakom anhållet eftersom det ju är det enda som håller ihop det hela men går ju lätt att göra en ny om det går sönder :)

Nybyggd träsläde med bladskydd på bordssåg arbetsyta, verktyg och skyddsglasögon synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemgjord träsläde för bordssåg placerad på sågbordet med bladskydd och arbetsverktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 6 till
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Men har ju köpt en skitdyr skruvmall så det gäller att hålen kommer på samma ställe som den placerar skruvarna, tror det blir svårt.

edit:
Skulle vara en grövre diameter på borrets hals än kronan (eller vad det heter) så den passade samma bussning som skruven. Skulle kanske gå att hårdlöda fosforbrons på ett 4 mm borr och sen svarv ner till 5 mm?

edit2:
Men då måste den härdas om

edit3:
… om inte spetsen kyls i vatten samtidigt som en tiglöder i andra änden?
Fungerar det inte med en borr som passar mallen för att bara göra en markering sedan bort med mallen och borra hyfsat rätt vinkel med rätt storlek borr på frihand och sen på med mallen igen för att skruva och få rätt avstånd på trallen?
 
H heimlaga skrev:
Nästan ny dessutom. Den jag hade kunnat sälja åt dig för samma pris är betydligt mer nött. Du gjorde en ganska bra affär.
Just det och jag som undrade om den var för sliten först. Men den blev mycket snyggare efter rosten kom bort. Jag har även filat bort grader här som där. Det gick riktigt bra att slipa denna utan jig på sandstenen, man stod brevid den och slipade längds med stenen istället, så fick man en flat slipfas dessutom.

Den har en liten skada på baksidan också som syns i bilderna, har deformerat ögat lite men går att använda ändå tror jag fast ögat är inte längre rakt innuti där bak så man kan inte göra ett skaft som kan tas löst och svängas om.

Vikten är 2.29kg så jag gissar det var en 2.3kg bila från början.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Just det och jag som undrade om den var för sliten först. Men den blev mycket snyggare efter rosten kom bort. Jag har även filat bort grader här som där. Det gick riktigt bra att slipa denna utan jig på sandstenen, man stod brevid den och slipade längds med stenen istället, så fick man en flat slipfas dessutom.

Den har en liten skada på baksidan också som syns i bilderna, har deformerat ögat lite men går att använda ändå tror jag fast ögat är inte längre rakt innuti där bak så man kan inte göra ett skaft som kan tas löst och svängas om.

Vikten är 2.29kg så jag gissar det var en 2.3kg bila från början.
Det är bara inlandsfinnarna i Savolax som svänger skaftet på bilan. I Österbotten skall bilan vara symmetriskt skaftad med litet bakåtsvept skaft.
Någon har slagit på klasarna med bilan och därför är ögat litet skadat men det går säkert bra endå. Det var inte helt rakt ens som nytt.

Slipfaserna skall inte vara plana. De skall vara aningen konvexa "kaavlo" så bilan skär litet utåt för varje hugg. Annars blir ytan stickig som en igelkott eller snarare som ett pärttak då puinkten där bilan stannade alltid blir kvar.
Själv vill jag ha lilla bilan mer kaavlot slipad för då man slätbilar färdig vägg är det viktigt med ett stickfritt vägmönster. Då man "reider" timmer och "skräder" det till form så vill i alla fall jag att min större bila som jag använder till det skall gå aningen mer rakt fram så jag kan ha kraft i hugget utan att det slår ur och hamnar i benet mitt.
 
Redigerat:
  • Gilla
hyggabus
  • Laddar…
Det blev kanske lite konvext eftersom jag slipade för hand, men jag försökte följa den existerande konturen, får se hur det går sen. Som du beskriver det vill jag inte ha denna för konvex i formen heller, den är inte tänkt för slätbilning utan att forma till och skräda stockar.
 
nanowire nanowire skrev:
Jo, det är kanske enklast. Bara använda guiden för att markera och sedan borra och skruva på fri hand. Det skulle spara på guiden iaf.
nanowire nanowire skrev:
Jo, det är kanske enklast. Bara använda guiden för att markera och sedan borra och skruva på fri hand. Det skulle spara på guiden iaf.
Till Camos variant finns det en 4,8mm bitsborr som man kör igenom fixturen. Den går cirka 10mm in i trallen och glappar något i hålet.
 
B Whatmoth skrev:
Till Camos variant finns det en 4,8mm bitsborr som man kör igenom fixturen. Den går cirka 10mm in i trallen och glappar något i hålet.
Tack, bra att veta, har kikat på den men inte lyckats se vilken diameter den har.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Det blev kanske lite konvext eftersom jag slipade för hand, men jag försökte följa den existerande konturen, får se hur det går sen. Som du beskriver det vill jag inte ha denna för konvex i formen heller, den är inte tänkt för slätbilning utan att forma till och skräda stockar.
Litet kaavlo skall den vara men inte för mycket. Du får prova dig fram.
För din användning och kropplsängd lönar det sig att göra skaftet litet längre än de hade förr. Man står ju gränsle över stocken och arbetar sig bakåt och då blir det tungt för ryggen med för kort skaft. Gammelfolket var i allmänhet minst 10cm kortare än du och så förstod de sig inte på ergonomi och var utslitna i kroppen vid 50.
 
  • Gilla
Dexter64 och 3 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Litet kaavlo skall den vara men inte för mycket. Du får prova dig fram.
För din användning och kropplsängd lönar det sig att göra skaftet litet längre än de hade förr. Man står ju gränsle över stocken och arbetar sig bakåt och då blir det tungt för ryggen med för kort skaft. Gammelfolket var i allmänhet minst 10cm kortare än du och så förstod de sig inte på ergonomi och var utslitna i kroppen vid 50.
Ska dom se ut som en Gränsfors yxa, eller typ som nån av dessa?

pw8SqYF.png

scJOsCO.png

1373902728_DSC04753.jpg
 
Kontorsmek:
Häftapparat, skruvmejsel och tänger med utbytta delar och klammer på en ljus bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Arg
stigen och 3 till
  • Laddar…
Alltså inte arg på @mexitegel utan arg på alla d-a sat-ns häftapparater som aldrig funkar som de ska. :mad::mad::mad:
 
  • Haha
mexitegel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.