Mikael_L Mikael_L skrev:
NEJ, det måste man inte. Det gör man inte heller (de flesta). Och framförallt så borde man inte behöva.
I den perfekta världen där alla är hedersamma så skulle man bara beställa och sen få det gjort och sen betala det som är en rimlig kostnad för det man fått utfört (samt även att det var OK utfört).
Nu finns det tyvärr både en del skojare och en del oduglingar, så man vågar inte alltid beställa utan att få prisuppgift/prisindikation först.

Men som några exempel på saker många inte ber om prisuppgift på innan är:
Ett tandläkarbesök
En bygglovsansökan
En bilreparation
En taxiresa.

Det finns alltså saker där man har en kombination av tillit samt att det ändå behöver göras, vilket får många att inte hålla på och få offerter på jobbet.
”Det finns alltså saker där man har en kombination av tillit samt att det ändå behöver göras, vilket får många att inte hålla på och få offerter på jobbet.”

”Ett tandläkarbesök” Här skiljer sig priserna åt kraftigt. Så man har all anledning att fråga innan om man inte vill känna sig bedragen efteråt.

”En bygglovsansökan” Här har du rätt. Betala och svälj.

”En bilreparation” Här skiljer sig priserna åt kraftigt. Så man har all anledning att fråga innan om man inte vill känna sig bedragen efteråt.

”En taxiresa” Här skiljer sig priserna åt kraftigt. Så man har all anledning att fråga innan om man inte vill känna sig bedragen efteråt.

Jag hoppas jag missuppfattat ditt inlägg då dina exempel känns väldigt usla om man inte vill känna sig lurad och bedragen efteråt.

Titta på bilverkstadens faktura nästa gång och fundera på vilken påslag dom har på material. Men dom kanske också handlar på Ahlsells.:crysmile:
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
NEJ, det måste man inte. Det gör man inte heller (de flesta). Och framförallt så borde man inte behöva.
I den perfekta världen där alla är hedersamma så skulle man bara beställa och sen få det gjort och sen betala det som är en rimlig kostnad för det man fått utfört (samt även att det var OK utfört).
Nu finns det tyvärr både en del skojare och en del oduglingar, så man vågar inte alltid beställa utan att få prisuppgift/prisindikation först.

Men som några exempel på saker många inte ber om prisuppgift på innan är:
Ett tandläkarbesök
En bygglovsansökan
En bilreparation
En taxiresa.

Det finns alltså saker där man har en kombination av tillit samt att det ändå behöver göras, vilket får många att inte hålla på och få offerter på jobbet.
Jag håller med om att man inte måste eller borde men jag tror nog många faktiskt frågar om pris innan på flera av de saker du räknar upp ovan.

Bilreparation skulle jag inte få för mig att inte fråga om pris innan, det tror jag nästan alla gör.
Personligen så har jag både frågat om pris (och lyckats pruta) på bygglovsansökan. Även taxiresa har jag ibland frågat om priset innan, särskilt utanför Sverige. Samma med tandläkarbesök.
 
Ofta har man nog tidigare erfarenhet av verkstaden. Det är nog inte lika vanligt med hantverkare. Jag kollar altid priset om jag lämnar in bilen på ett nytt ställe.
 
Sedan vi byggde vårat hus, använt oss av flera olika företag som snickare, golvläggare, målare m.m så har vi blivit lurade på pengar samt mkt slarv med 85%. Den som pålade sade att han lagt mycket grovt singel i marken för stöd runt sockeln eller vad han nu sade, det kostade oss 20000 extra men vi trodde inte det kunde stämma, vi började gräva ned på att ställe för att se, det fanns inget, så vi vart skogstokiga och anmälde han så vi fick tillbaka dessa pengar. Jag litar i dag inte på hantverkare eller byggare för fem öre. Det enda de är ute efter är att få blåsa en utav sjutton. Nylagt klinkers vid bygge kunde vi några månader LYFTA bort och han hade mage att säga att "vi gnällde" i nnan han ens hade varit att titta, spruckna klinkers i toan och vi gnällde. Jag rent ut sagt avskyr alla sorters hantverkare, byggare, ena luriga människor. Vi är sådana som inte stör när det byggs ett hus utan man litade på de som vi trodde kunde sitt jobb, jag ångrar att vi inte gjorde som grannen, gick och filmade och skyllde på att det är för framtiden, kul att titta tillbaka på när det är färdigt men hans agenda var en helt annan sedan hade han inte ett enda hål i en enda fog, allt hos dem är felfritt.
Kolla upp detta en gång till, har du inte skrivit på något kan du gått ifråga sätta.
 
  • Wow
Kallebo
  • Laddar…
L larsson r skrev:
Eller så kan alla privatare stå utan hjälp
Och varför tror du att det "hempulas" mer och mer.....?
 
Ann-lousa Ann-lousa skrev:
Sedan vi byggde vårat hus, använt oss av flera olika företag som snickare, golvläggare, målare m.m så har vi blivit lurade på pengar samt mkt slarv med 85%. Den som pålade sade att han lagt mycket grovt singel i marken för stöd runt sockeln eller vad han nu sade, det kostade oss 20000 extra men vi trodde inte det kunde stämma, vi började gräva ned på att ställe för att se, det fanns inget, så vi vart skogstokiga och anmälde han så vi fick tillbaka dessa pengar. Jag litar i dag inte på hantverkare eller byggare för fem öre. Det enda de är ute efter är att få blåsa en utav sjutton. Nylagt klinkers vid bygge kunde vi några månader LYFTA bort och han hade mage att säga att "vi gnällde" i nnan han ens hade varit att titta, spruckna klinkers i toan och vi gnällde. Jag rent ut sagt avskyr alla sorters hantverkare, byggare, ena luriga människor. Vi är sådana som inte stör när det byggs ett hus utan man litade på de som vi trodde kunde sitt jobb, jag ångrar att vi inte gjorde som grannen, gick och filmade och skyllde på att det är för framtiden, kul att titta tillbaka på när det är färdigt men hans agenda var en helt annan sedan hade han inte ett enda hål i en enda fog, allt hos dem är felfritt.
Kolla upp detta en gång till, har du inte skrivit på något kan du gått ifråga sätta.
Om jag tokar ditt inlägg rätt så älskar din granne alla hantverkare då allt var felfritt hos dem medans du avskyr alla hantverkare eftersom mycket blev fel hos er.
Var det samma hantverkare hos er båda eller hade grannen bara en sagolik tur?
 
  • Haha
  • Gilla
Ann-lousa och 1 till
  • Laddar…
Agge8080 Agge8080 skrev:
Men hur skriver man i avtalet om priset för att de inte skall lägga på 100-500% på vad jag kan köpa det för? Och så att de inte bara skippar det uppdraget när frågan kommer upp?
Har haft samma erfarenhet nyligen fast gällande vvs.
Materialet kunde jag konstatera låg runt 6000:- på de flesta online butiker. När jag nämnde det i vvs butiken som är rikstäckande, fick jag det vanliga svaret ” alltså DET priset kan inte vi få av våra grossister” ok vad blir priset hos er om ni köper prylarna ? ” tja ca 11000:-” Låter helt otroligt att ni får betala dubbelt mot vad jag som privatperson kan köpa det för. Vi pratar om exakt samma produkter. Då kan ju jag köpa och ni sätter upp grejorna? ”Visst men då blir vårt timpris högre”! Varför det?
Detta liknar någon form av kartellbildning. Helt oseriöst.
 
  • Älska
  • Gilla
SimpleCookie och 1 till
  • Laddar…
Det de kallar grossister är inte grossister utan en fackhandel. Det medför att de inte är särskilt billiga. De skulle ju kunna beställa på samma ställe som du om de vill. Men sanningen är att det är i princip samma priser på ”grosisten” som i näthandeln. Det är påslagen som är den stora skillnaden. Därför vill de ha mer betalt och inget garantiåtagande om du köper material.
 
J jonaserik skrev:
Listpris hos grossist + moms och ingen egen rabatt avdragen troligen. inget bra för framtida jobb, blir ingen jungeltelegraf om ett bra föetag.
J jonaserik skrev:
Listpris hos grossist + moms och ingen egen rabatt avdragen troligen. inget bra för framtida jobb, blir ingen jungeltelegraf om ett bra föetag.
du behöver nog vara lite mer påläst innan denna typ av kommentar
 
Agge8080 Agge8080 skrev:
Hej, jag har beställt en installation av el i trädgården. Fick nu en faktura på 16 000:- för det material som de skickat direkt till mig innan installation har börjat. Den har inte börjat än.

Räknar jag ihop samma grejer enligt beskrivningen på nätet så är det halva pengen för mig.

Tex 150meter N1XV-R 5G2,5. 8000:-
Kabeln skall ligga i slang under backen. Slangen till det, 3400:-

Är det en rimlig peng?
Elbranschen är sjuk. Privatpersoner och andra kunder får betala ockerpriser (listpris) och elfirman får 50-85% rabatt när dom köper ut material. El och vvs tillämpar detta ocker. https://goo.gl/maps/rAE8KJw6KdPQPgUR9 handlar.
 
Agge8080 Agge8080 skrev:
Men hur skriver man i avtalet om priset för att de inte skall lägga på 100-500% på vad jag kan köpa det för? Och så att de inte bara skippar det uppdraget när frågan kommer upp?
Det finns flera sätt. Men det blir nog svårt att få till ett avtal där dina inköpspriser ska ligga som grund.
Man kan fråga om hantverkaren har en materialprislista som kan ligga som grund. Eller så skriver man inavtalet att entreprenörens inköpspris skall gälla med ett påslag om xx%. Då skall också materialfakturor medfölja fakturan.
Nu kan entreprenören ha ytterligare rabatter eller tex. En årsbonus. Dessa lär du aldrig komma åt.
Vill man gå ett steg längre och veta vad entreprenörens inköpspris faktiskt är så får man fråga. Har entreprenören ingen egen prislista att skicka så får man ställa frågan på ett gäng produkter.

Sista steget blir att köpa allt material själv och hoppas på att man hittar en hantverkare som vill utförande jobbet ändå.
 
Agge8080 Agge8080 skrev:
Hej, jag har beställt en installation av el i trädgården. Fick nu en faktura på 16 000:- för det material som de skickat direkt till mig innan installation har börjat. Den har inte börjat än.

Räknar jag ihop samma grejer enligt beskrivningen på nätet så är det halva pengen för mig.

Tex 150meter N1XV-R 5G2,5. 8000:-
Kabeln skall ligga i slang under backen. Slangen till det, 3400:-

Är det en rimlig peng?
De priser du fått tycker jag är helt rimligt 53:- /m kabel.
Tror de flesta installatörer köper kabel och annan installationsmaterial av god kvalitet som är lite dyrare än den ni hittar på nätet.
Sen skall installatören stå för garantier ev kreditrisker mm, jag tror inte ni gnäller om ni får betala 400:- för en biff på restaurant trots den kanske bara kostar 40:- på konsum.
Installatörer behöver ha marginaler som alla andra företagare för att kunna hantera sina anställda, vi har inte alltid 40 timmar att debitera varje vecka, det blir lite spilltid här och var som skall tas av våra "stora marginaler" i detta fall tror jag installatören har ca 25% i påslag alltså 20% i marginal,
 
  • Gilla
skoge
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Beställer från en näthandel till priser som ligger 20% under mitt pris hos grossen
Debiterar den tid det tar för mig att beställa (givetvis till min normala timtaxa, eftersom det sker efter ordinarie arbetstid måste jag debitera för ob och övertid också)
U Uffe A skrev:
Och jag beställer hos grossen via deras webbsida
Får direkt veta lagersaldo och leveransdag
Så när du beställer hos en näthandlare så gör du det efter din ordinarie arbetstid och tar övertid.

Men när du beställer hos grossen, när gör du det och vad tar du då för betalning?

För mig känns det som om det inte skall vara någon skillnad. Du tittar ju på din skärm i båda fallen och borde göra beställningen på samma sätt hos de båda handlarna och varför kostar det ordinarie timtaxa och övertid hos näthandlaren men inte hos grossen??
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Nonsens.
Påslag förekommer alltid.
Bilverkstad.
Begravningsentreprenör.
Tandläkare.
Hyrlarm som Verisure m.fl.
Listan kan göras oändlig. Sen tillkommer frågan om påslag på timpris.


Men jag antar du vill ha en arbetsmarknad där alla har villkor som Foodora eller SDR.

Då både el och vatten kan skapa stora skador så kommer materielfel ovillkorligen leda till att den som monterade det blir indragen i efterspelet, det betyder en massa odebitberbar tid för denne.

Daniel109 har säkerligen gått på pumpen ett par gånger, vissa har konstigt nog en tendens att göra det.
Anekdotisk bevisföring presenteras som fakta i ett forum där många ivrigt hejar på.

Men jag har märkt att Daniel109 har fel i det hen skriver i minst 50% av fallen. Minst.

Men uttrycker sig med sådant självförtroende att det är lätt att falla i fällan och missta detta för fakta.

Givetvis är detta inget stort problem i samhället.

Bra att forum som dessa finns så vi verkligen kan belysa problemet. Men då TS vara presenterar ena sidans version och helt utelämnar fakta blir det ärligt sagt väldigt ointressant.

TS bemöter inte påståenden som inte smiskar ryggen röd och het.

Inlägg två skrev jag att priset var detsamma på Elbutik. Se, en erkänt billigt nätgrossist.

Kom TS med något som backade upp hens påstående att hen kunde handla samma artikelnummer till halva priset som hen sturskt påstod i inlägg 1?

Eller någon förklaring till varför påstående 1 inte går hand i hand med faktapresentation 1?

Icke, skribenter som inte håller med, bemöda er inte. Verkligheten är precis som TS beskriver och inget kan rucka på detta.
Bra så.
Hade möte med F***s ang. Begravning och bara att andas så las det på 100 kr varje gång

Annons ekologiska kläder kista fika bla.bla.(i slutändan skulle hen krimeras iaf) kunde trots det inte välja bort vissa saker )
i den situationen jag var i så är drt inte så lätt att säga nej.. plus att man bara vill få klart allt .. jag fick en chock när fakturan skulle betalas

Tros det så ser jag endast elektriker som skor sig gata upp å gata ner ..... eller?
 
  • Wow
El-Löken66
  • Laddar…
F
Agge8080 Agge8080 skrev:
Men hur skriver man i avtalet om priset för att de inte skall lägga på 100-500% på vad jag kan köpa det för? Och så att de inte bara skippar det uppdraget när frågan kommer upp?
När vi byggde hade vi avtalat elektrikerns inköpspris +25%. Men det var en deal han inte hade mot alla. Anledningen att jag fick den var för att han visste att jag hade storkundspris på materialet själv. De 25% var mer att se som en kostnad för att han mängdade, valde, beställde i rätt tid och hade koll. Klart prisvärt skulle jag säga.
 
  • Ledsen
Kallebo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.