H Håkan V skrev:
Det behövs inget lov för att bygga en dörr.
Det beror på vem som ska bygga den, mina barn får inte lov.
 
H
F freddan83 skrev:
Det beror på vem som ska bygga den, mina barn får inte lov.
Barn brukar inte bygga dörrar, dom får sportlov, sommarlov, påsklov.....
 
  • Haha
Violina och 1 till
  • Laddar…
H Håkan V skrev:
Barn brukar inte bygga dörrar, dom får sportlov, sommarlov, påsklov.....
det är ju gudskelov en annan typ av lov.........
 
  • Gilla
Håkan V
  • Laddar…
H
F freddan83 skrev:
det är ju gudskelov en annan typ av lov.........
Ja annars kan man ju slå en lov...
 
  • Haha
Krille-72
  • Laddar…
H Håkan V skrev:
Jo visst finns det ofta lösningar som man inte inser innan någon visar det, ibland både enkla och billiga.

I fallet med muren så kommer det man fyller på insidan att ge en pressande inverkan på muren inifrån och ut, närmast marken kommer murens friktion mot underlaget att motverka detta men ju högre upp man kommer desto mindre värde får den friktionen och muren kommer att vilja luta utåt om inget håller emot.
Ett sätt att hålla emot kan vara att förankra muren(stenarna) i fyllningen, vilket jag anser är själva iden hos Megawall där geonätet förankras mellan stenskiften genom en connector som sitter i kläm i spåret mellan stenarna. sedan sitter geonätet fastklämt i fyllningen och därigenom är murstenarna förankrade i fyllningen.
Säkert ger geonätet också till viss del den effekten som visas i videon, som för övrigt var riktigt bra, men utan förankring i stenarna skulle inte muren bli stabil ändå.
Jag tror inte grannen behöver göra något alls med muren. Men jag är absolut inte säker såklart.
Men en uppfyllnad med Leca så högt att altanen verkligen är bygglovsfri tror jag muren klarar.
Skulle det verkligen behövas så får man proppa fast krokar i stenen invändigt och fästa tex. Geonät i krokarna. Känns inte som ett speciellt stor jobb.
 
H Håkan V skrev:
Det behövs inget lov för att bygga en dörr.
Inte för att bygga själva dörren. Men för att sätta in en ny dörr krävs lov. Givet att den nya dörren inte ska in där den gamla satt.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Claes Sörmland
Krille-72 Krille-72 skrev:
Inte för att bygga själva dörren. Men för att sätta in en ny dörr krävs lov. Givet att den nya dörren inte ska in där den gamla satt.
Det krävs heller inte bygglov för att byta delar av en gammal stödmur. Det är först när den väsentligen ändras som det blir aktuellt. Precis samma som med dörren m a o.
 
Här har dom nog inte glömt geonät iaf.
Stenmur med synlig förstärkning av geonät längs en väg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det krävs heller inte bygglov för att byta delar av en gammal stödmur. Det är först när den väsentligen ändras som det blir aktuellt. Precis samma som med dörren m a o.
Precis. Visst är det förjävligt.
Som tur är kan man alltid göra en tillsynsanmälan till kommunen ändå....

Har en god vän vars granne ungefär vart 5 år gör en tillsynsanmälan. I princip har han nu vid 3 tillfällen hittills skrivit. ”Önskar Kontroll av samtlig byggnation utvändigt på xx fastighet”. Sen har det stått lite ditt och datt vad han stör sig på.
 
H
Krille-72 Krille-72 skrev:
Här har dom nog inte glömt geonät iaf.
[bild]
Det där är inte ”geonät” utan gabioner, tycker jag att det ser ut som.
 
F freddan83 skrev:
Fattar inte hur ts och andra orkar.
"han bygger muren på fel sätt"
"han har inte fyllt bakom" (syns ju typ om man ligger ner och tittar ner igenom springorna)
"hans mur är hemsk men min är fin"
"han ser in i mitt fönster där jag sitter och kollar porr"
"han ska betala värdeminskningen på mitt hus"
"kommunen är korrupt, han fick en stödmur precis som jag har"
"men titta här, en takterrass - som kräver bygglov var inte okej, då borde detta inte heller va det (fastän ett trädäck inte kräver bygglov).

För att kunna hävda betydande olägenhet måste det röra bygglovet, dvs muren.
Trädäcket behöver ju inget bygglov, det kan han bygga fram till tomtgräns.

Grannen fixade bygglov på en tomthöjning enbart för att bygga ett trädäck, han fick det och chansade att ingen skulle gnälla på att muren saknades. Det gick inte så han fixade muren.

Att gnälla på teknikaliteter på muren är ju som att gnälla på att grannen som fick bygglov för att bygga en ny altandörr inte följt monteringsanvisningarna när han satte in den.
Det är hela muren jag kommer överklaga.
 
En tanke. Muren väter ju till störst del mot gatan, men under hörnet på altanen som gränsar mot min tomt har grannen byggt hörnet av muren som när den nått upp till samma höjd som min tomt höjer sig ytterligare runt 1 meter över tomten. Sedan altanräcket ovanpå, total höjd över 2 meter precis längst min tomtgränsen. Den borde väl vara olovligt?
 
Claes Sörmland
M Michael_w skrev:
En tanke. Muren väter ju till störst del mot gatan, men under hörnet på altanen som gränsar mot min tomt har grannen byggt hörnet av muren som när den nått upp till samma höjd som min tomt höjer sig ytterligare runt 1 meter över tomten. Sedan altanräcket ovanpå, total höjd över 2 meter precis längst min tomtgränsen. Den borde väl vara olovligt?
Nu hänger jag inte med. Varför skulle det vara olovligt? Grannen har ju fått bygglov för muren nu.

Den skjuter väl inte över fastighetsgränsen?
 
  • Gilla
Krille-72 och 1 till
  • Laddar…
H Håkan V skrev:
Du har säkert mer erfarenhet av detta, och kanske är det strategiskt klokt för TS chans att få framgång i ett överklagande att utelämna konstruktionen av "stödmuren".

MEN som muren ser ut nu är den inte stabiliserad och riskerar att rasa inåt till det utrymme som grannen använder till förvaring, med risk för att någon i grannens familj skadas.
OM grannen fyller med något innanför muren så kommer i stället risken att muren rasar utåt att uppstå med fara för att någon utanför muren skadas, eftersom muren inte är förankrad i något på insidan. Och en förankring enligt tillverkarens anvisningar knappast är möjlig att utföra utan att plocka ner muren igen, och bygga upp den igen med rätta förankringstillbehör och stegvis återfyllning när muren byggs.

Kanske är detta mer att hänvisa till en slutbesiktning än till överklagan av bygglovet, men utan tvekan är det något som borde påpekas för kommunen då muren ska stå där i många år och kanske med nya ägare som förutsätter att allt är OK. Vid en besiktning borde även en monteringsanvisning finnas tillgänglig. Tycker jag. ;)

Det är alltså i min mening inte möjligt att slutföra bygget av muren på ett riktigt sätt utan att riva den först.
[länk]
Men om man hänvisar till den felaktiga konstruktionen borde man ju kunna påvisa att bygget som kommunen nu har beviljat bygglov för i efterhand inte rör sig om någon stödmur med markhöjning som han sökt bygglov för, utan en altan med en mur framför? Det var det som var tanken, jag tänker överklaga hela muren.

Det var ju när han sökte slutbesked för muren som den blev underkänd men i samma veva fick bygglovsföreläggande och sen beviljades bygglov i efterhand.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.