Maria T
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
En blomsterfråga; förra året hade jag 10 tulpaner i en rabatt. 10 väldigt kära tulpaner, som ingen eller inget fick komma nära. I år räknar jag knopparna i samma rabatt och får det till 29, och då har jag säkert missat nån! Hur är det möjligt?! Trädgården var bortglömd i ca 15 år innan vi tog över för ett par år sedan. När lökarna sattes vet jag inte, men det var definitivt inte nyligen...
Mitt svar är enbart en gissning, jag är ingen tulpanexpert eftersom jag slutat odla dem då rådjuren tar allt, men när vi lät bygga vårt hus (2001) på en gammal trädgårdstomt - det fanns en mindre stuga här byggt på 1940-talet - så ville vi kolla vad som fanns i trädgården första sommaren innan vi började ändra. Det dök upp några tuvor med narcisser, påskliljor, på olika ställen. Något år senare så försökte jag gräva upp lökarna eftersom jag hellre skulle ha dem samlade på samma ställe, det gick åt h**vete, tung jord och lökarna fanns minst 30-40 cm ner. De fortsätter nu, 20 år senare, att dyka upp som tuvor med fler och fler blommor varje år.
Att lökar förökar sig med små sidolökar har jag läst, och gissar att det är så det hänt hos mig - kanske samma hos dig med tulpanerna? Jag har "gödslat" nån gång när bladen vissnat ner, men lite halvhjärtat...
 
Maria T Maria T skrev:
Mitt svar är enbart en gissning, jag är ingen tulpanexpert eftersom jag slutat odla dem då rådjuren tar allt, men när vi lät bygga vårt hus (2001) på en gammal trädgårdstomt - det fanns en mindre stuga här byggt på 1940-talet - så ville vi kolla vad som fanns i trädgården första sommaren innan vi började ändra. Det dök upp några tuvor med narcisser, påskliljor, på olika ställen. Något år senare så försökte jag gräva upp lökarna eftersom jag hellre skulle ha dem samlade på samma ställe, det gick åt h**vete, tung jord och lökarna fanns minst 30-40 cm ner. De fortsätter nu, 20 år senare, att dyka upp som tuvor med fler och fler blommor varje år.
Att lökar förökar sig med små sidolökar har jag läst, och gissar att det är så det hänt hos mig - kanske samma hos dig med tulpanerna? Jag har "gödslat" nån gång när bladen vissnat ner, men lite halvhjärtat...
Underbart! Jag tycker också att mina verkar komma mer i tuvor i år. När vi flyttade in var det som sagt en djungel här så kanske att mina tulpaner legat i Törnrosa-sömn och väntat på solljus! Tack för ditt svar!
 
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Underbart! Jag tycker också att mina verkar komma mer i tuvor i år. När vi flyttade in var det som sagt en djungel här så kanske att mina tulpaner legat i Törnrosa-sömn och väntat på solljus! Tack för ditt svar!
Säkert spelar det roll att lökarna fått tillgång till mera ljus, det är alla vårväxters våta dröm, därför är de så snabba på våren innan allt annat växer och skuggar dem. Det är deras nisch :D

Tulpanlökarna som blommat dör men de sätter nya lökar innan de tackar för sig. Moderna flashiga tulpaner beter sig inte så utan de är oftast engångstulpaner, har en stark misstanke om att det är odlarna som åstadkommit detta. De tjänar sämre på återkommande tulpaner som dessutom förökar sig, mera lönsamt att konsumenterna köper nya varje höst.

Om man vill vara säker på att tulpanerna återkommer skall man satsa på botaniska tulpaner, alltså vildarter eller hybrider av dessa. De är mina absoluta favoriter, enkla, sköna och anspråkslösa.

Vill man ge sina tulpaner lite extra godis är benmjöl utmärkt, passar även till liljor. Bästa resultat ger det nog om man gräver upp lökarna och bottnar med benmjöl men det går även bra att strö över plantorna.

Efter blomningen går lökarna i vila för att när hösten kommer bilda rötter och förbereda sig för vårparaden.
 
  • Gilla
Jiji och 3 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
[bild]
Här det mest blått i rabatterna än så länge.
[bild]
Scilla tror jag det är.

[bild]
Eller Rysk Blåstjärna, som de också kallas.
[bild]
Här är dock nåt jag inte vet namnet på. Ser ut som mycket små lila druvklasar.
Du har scilla och chinodoxa och pärlhyacint. :love:
 
A Abies koreana skrev:
Säkert spelar det roll att lökarna fått tillgång till mera ljus, det är alla vårväxters våta dröm, därför är de så snabba på våren innan allt annat växer och skuggar dem. Det är deras nisch :D

Tulpanlökarna som blommat dör men de sätter nya lökar innan de tackar för sig. Moderna flashiga tulpaner beter sig inte så utan de är oftast engångstulpaner, har en stark misstanke om att det är odlarna som åstadkommit detta. De tjänar sämre på återkommande tulpaner som dessutom förökar sig, mera lönsamt att konsumenterna köper nya varje höst.

Om man vill vara säker på att tulpanerna återkommer skall man satsa på botaniska tulpaner, alltså vildarter eller hybrider av dessa. De är mina absoluta favoriter, enkla, sköna och anspråkslösa.

Vill man ge sina tulpaner lite extra godis är benmjöl utmärkt, passar även till liljor. Bästa resultat ger det nog om man gräver upp lökarna och bottnar med benmjöl men det går även bra att strö över plantorna.

Efter blomningen går lökarna i vila för att när hösten kommer bilda rötter och förbereda sig för vårparaden.
Funkar jättebra att strö över lökarna med benmjöl. Jag testade första gången i höstas och även moderna tulpanbarn som stod i undantagsrabatten har fått blommor.
Jag har slutat köpa tulpaner av den sorten men tar emot barn från folk som gräver upp och har nu alltså fått rejäla blommor på dem.
Det svåra är att minnas var lökarna växer. :thinking:
 
  • Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
I minilunden blommar "allt" just nu. Till min och insekternas glädje.
Blomstrande lund med kungsängsliljor, träpinnar och andra vårblommor mot en träspaljé.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

De små pinnarna är för att katten inte ska lägga sig på kungsängaliljorna.:love:
 
  • Gilla
  • Älska
SueSue och 6 till
  • Laddar…
På tal om tulpaner, här är några enkla vi planterade förra året. Hoppas de inte är engångsvarianter... :thinking:
 
  • Olika färgade tulpaner börjar blomma i en trädgård med spridd vegetation och en vit vägg i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Abies koreana och 4 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
På tal om tulpaner, här är några enkla vi planterade förra året. Hoppas de inte är engångsvarianter... :thinking:
Släng lite benmjöl på. De lökar som blommar nu, blommar inte igen utan gör barn. När barnen får benmjöl blir de glada. Jag gav höst och vår.
 
Odlade tulpaner vid olika tillväxtstadier i en trädgårdsrabatt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är barnlökar som vuxit till sig.
 
  • Gilla
MariaiÖstergötland och 2 till
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Släng lite benmjöl på. De lökar som blommar nu, blommar inte igen utan gör barn. När barnen får benmjöl blir de glada. Jag gav höst och vår.
Vi lade lite benmjöl i varje grop när vi grävde ner dem, behöver de varje år sen? :D
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Vi lade lite benmjöl i varje grop när vi grävde ner dem, behöver de varje år sen? :D
Ja efter som att de ska göra nya lökar varje år.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Nu börjar det bli gult också.
En blommande buske med gula blommor framför brun lövfällande växtlighet med blå blommor på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gula blommor som börjar blomma bland grönt gräs och blad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gult maskrosor som blommar i en grönskande gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Naturliv och 5 till
  • Laddar…
Jag fick precis rapport från min andra trädgården. Där blommar narcisserna i min äng.
Jag var på Fagerås (slå upp om ni inte vet) för några år sedan och ville också ha hela ängar fulla med narcisser så förra året fick jag en massa lökar av folk som skulle slänga dem, även från någon affär som hade uttorkade lökar från påsken.
Sen glömde jag alltihop hela sommaren Inte bra, narcisslökar tål ju inte att torka ut. Men jag petade ner allt ihop i alla fall i höstas. Och tänkte att någon kanske överlevt.

Och enligt min rapportör verkar alla ha överlevt. :love:
Ingen bild på det dock. Nästa år när det inte är corona får jag se dem också. Nu ska man inte åka till Kalmar län pga smitta ... :surprised:

Hur som helst, tänk vad många saker man lärt sig som inte stämmer när det gäller trädgård. :heart:
 
  • Gilla
MariaiÖstergötland och 4 till
  • Laddar…
Snart så! :love:

Knopp på väg att slå ut på en Acer-trädgren mot suddig bakgrund av en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


:heart:Acer
 
  • Gilla
Naturliv och 7 till
  • Laddar…
Några seglivade blåsippor och två vitsippor (svåra att se):
Jordplantering med blåsippor, spirande tulpanlökar och gröna skott i vårsolen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Primulor:
Färgbild av blomstrande primulor i nyanser av rött och gult med några vita blommor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hyacinther:
Lila och vita hyacinter bland gröna blad i ett trädgårdsland.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tulpanbarn, enkla gula och röda (så småningom):
Tulpaner i knopp nära att blomma, planterade nära en staketvägg med gräs och småväxter i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

5 nya tulpanlökar jag satte i höstas. Fick av en kollega. De ska bli rosa och dubbla, kommer se ut lite som pioner enligt bilden på påsen:
Tulpanlökar som börjar spira i trädgårdsland med synliga blad och knoppar, omgivna av små gröna växter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.