Problemet med elektriker är att det inte verkar vara någon som driver det till rätten. Politikerna kan göra något om lagarna ger orimliga resultat. Men det har ju inte ens prövats mot lagarna. Vad elsäkerhetsverket har med saken att göra begriper jag inte. Om det dyker upp ett bra typfall är jag gärna med och delar på kostnaderna vid en eventuell förlust. Men fallet i den här tråden är inte ett sådant fall.

När jag köper däck har priserna inte varit långt ifrån vad jag själv kan hitta dem för.
 
  • Gilla
TobbeP
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Om man informerar kunden i förväg att man tänker lägga på 100% på materialet (eller vad man nu tar) så är det okej. Men säger man att man ger 20% rabatt men lägger på 150% är det inte konstigt att kunder blir sura. Missnöjda kunder borde vara något man vill undvika.
Jag tycker bara det är sjukt konstigt när en hantverkare säger att man får rabatt på materialet. Rabatt utifrån vad? Varför ska man få rabatt? Om man får rabatt så skriker det direkt i mina öron att påslagen är höga. Det enda riktiga är att lägga på 10-15% på det riktiga inköpspriset allt annat är bara knas. Visa en bruttoprislista och sen få kunden att tro att hantverkaren betalat det och sen utöver det ge kunden rabatt på det priset? Det är ju bara sjukt konstigt.
 
  • Gilla
Lajnus och 10 till
  • Laddar…
Om dom beställde hem direkt till dig så göm undan grejerna, säg att du inte fått dom och säg att du inte vill ha dom som hantverkare längre. Svin ska svinerier ha.
 
  • Gilla
Johan 81
  • Laddar…
Stöld är inte okej även om man är missnöjd.
 
  • Gilla
Lajnus och 6 till
  • Laddar…
E
Flipbed Flipbed skrev:
Om dom beställde hem direkt till dig så göm undan grejerna, säg att du inte fått dom och säg att du inte vill ha dom som hantverkare längre. Svin ska svinerier ha.
Blir ju lite svårt att förneka detta när hen nu skapat en tråd om det! :rofl:

Men det är annars ett ganska talande svar apropå att kasta sten i glashus.
 
  • Haha
  • Gilla
GammelMan99 och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Stöld är inte okej även om man är missnöjd.
Enligt mig försöker elektrikern stjäla pengar av sin kund genom orimliga påslag. Som tidigare sagts är det ingen poäng att ta det till rätten heller. Då får man ta saken i egna händer.
 
E
Flipbed Flipbed skrev:
Enligt mig försöker elektrikern stjäla pengar av sin kund genom orimliga påslag. Som tidigare sagts är det ingen poäng att ta det till rätten heller. Då får man ta saken i egna händer.
Vad är orimligt.
Att röret kostar 10 kronor mer än hos Elbutik. Se?

Vet vi ens att elektrikern levererat N1XV, denne kanske tyckte EXQJ var ett bättre val, för den ligger ganska högt i meterpris får jag säga.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Agge8080 Agge8080 skrev:
Jo, har du inte hört talas om lägsta-pris-garanti som många elektronikkedjor använder sig av? Eller som när Mediamarkt körde öppningsrabatt på en TV som kostade 30% mer i redan öppnade butiker. Det funkade fint då med att pruta när man inser att de försökt blåsa en.

Dålig jämförelse med, mer som ett sätt att försöka rättfärdiga svineri. Om jag köper en TV och vi bestämmer pris i butik, sedan hämtar jag ut den på utlämningen. När fakturan kommer så tillkommer en utlämningsavgift på 1000:-, plus att killen på utlämningen råkat få en P-bot den dagen, den har de lagt på fakturan med. Det är mer nära elektrikerbeteende.
Jaha, frågade du inte efter den klassiska utlämningsavgiften?
Sen tillkommer förstås bärhjälpskostnaden - den är lömsk. De verkar vara så snälla hjälper till och bär.

Paketeringen kostar extra så att din tv får en stötfri resa hem till dig,
även att ta bort paketering - det är en skräpavgift för att de ska ta hand om den stora kartongen åt dig.

Frågar du inte efter alla dessa kostnader, specifikt, så kommer de på en extra faktura till dig som tv-köpare-
 
  • Gilla
RACS och 1 till
  • Laddar…
Flipbed Flipbed skrev:
Enligt mig försöker elektrikern stjäla pengar av sin kund genom orimliga påslag. Som tidigare sagts är det ingen poäng att ta det till rätten heller. Då får man ta saken i egna händer.
Det är inte tillåtet att stjäla från tjuvar heller.
 
E El-Löken66 skrev:
Vad är orimligt.
Att röret kostar 10 kronor mer än hos Elbutik. Se?

Vet vi ens att elektrikern levererat N1XV, denne kanske tyckte EXQJ var ett bättre val, för den ligger ganska högt i meterpris får jag säga.
Jag utgick ifrån trådskaparens inlägg där personen säger att priset på samma utrustning online var 8000 och att elektrikern debiterade 16000 för det. Kanske har det uppdagats att det inte är korrekt?
 
T Taxture skrev:
Att inte fler gnäller på sin däckhandlare där samma fenomen finns?
Eller tänk om privatpersoner skulle omfattas av samma priser och dokumentationskrav på sina byggsopor som företagen?

Visst el och vvs har levt ganska skyddat innan men vi snåljopar jämför och pressar priser på det mesta ;) och uppstickare som elbutik och rinkaby finns ju som jömförelse?

Ta även bilreservdelar och jämför mekonomen med t.ex autodoc

Har själv aldrig hittat nått billigare än vad min elektriker tar men jag har extrem tur där som har en bra kontakt :cool:
Finns däck på internet och anslutna montörer som går med på att vara montera för ett ok pris. Finns i bland annat Göteborg även firmor som har ungefär samma priser som onlinehandlarna så problemet är mindre än inom elbranschen.

Vore bra om el butik.se hade kontakt med lokala elektriker som installerar för normala priser men dessa skulle antagligen snart råka ut för tråkiga händelser.
 
  • Gilla
TobbeP och 3 till
  • Laddar…
E
Flipbed Flipbed skrev:
Jag utgick ifrån trådskaparens inlägg där personen säger att priset på samma utrustning online var 8000 och att elektrikern debiterade 16000 för det. Kanske har det uppdagats att det inte är korrekt?
Allt är ju möjligt. Men är det då beställt från Sverige eller importerat?
Eller jämförelsen är mellan äpplen och päron?
 
elbutiks pris n!xv 79:-/m = 9875
Slang 3x50m 1150x3 st= 3450 (säljes bara i hela 50 meters ringar)
Frakt 200:-
tot 13625:- påslag 17% = lika med lite över 16 000:-
Långt ifrån ocker även om det är lite dyrt.
Elbutiks priser är nog rätt nära vad en småskuttare kan få betala.
Och till alla er som skriker utan att ha en aning om vad det kostar, varför uttala er när ni inget vet :thinking:
 
  • Gilla
twoody och 6 till
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Nja, vansinnig tycker jag inte han låter.
Ett påslag på 10-15% är väl rimligt, vad som är vansinnigt är påslag på 100% eller mer, för material endast, som i detta fallet.
Men jag kollade kabeln på Elbutik.se. Elföretaget ligger 30% över. Vid köp av 10m är det väl inget konstigt. Vid 150m börjar det ju bli pengar såklart. Svårt att begära att företaget ska ha ett system som sänker pris med ökad kvantitet. Man måste bara förstå att alla inte försöker luras, men att som företag ligga och bevaka tiotusentals olika artikelgrupper där man har olika rabatter från sin grossist är svårt.
 
  • Gilla
Henrik.woll och 1 till
  • Laddar…
Detta är en gammal och kär fråga i forumet...

Jag kan inte (heller) svara på den eller försvara någon part - för jag har bara två färger: Svart (bokstäverna) och vitt (mellanrummen), verkligheten är däremellan...

Några saker att fundera på medan man kramar sina snöbollar inför nästa anfallsvåg:

Förekomsten av "nätbutiker" och stora välutrustade varuhus (Hornach, Bygg-Max etc) är egentligen resultatet av en sjuk materialmarknad! En marknad där ett fåtal grossister har en "fantasilista" (GNP, eller GrundNettoPrislistan) som sedan företag får rabattprocent på - och olika procent på olika fabrikat - kan mycket väl vara 33% på prylar från Schneider medn 18% på motsvarande från ABB etc. Högre % vid större årsvolym köpt.

För frågvisa kunder visar man listpriser och nämner inte att man själv betalar kanske 50% därav i genomsnitt.

Nätbutiker/varuhus rundar detta med stora inköp, inköp i andra länder etc (precis som Norrlands guld är billigare om den först har åkt lastbil till Tyskland och sedan baklucka tillbaka till Sverige jämfört med att handla den på "bolaget").

Jag är elingejör, med full auktorisation. När det är mycket månad kvar i slutet av plånboken och orderboken åker ibland blåstället på - jag bor i ett storstadsområde, man kan alltid hitta någon stackare som behöver hjälp med spis eller tvättmaskin...

Jag har konto hos ett par elgrossister, någon VVS, någon bygg etc.

Men jag har inte firma med 20 montörer som ger årsvolym som ger mig 70% rabatt på "listpriset". Även hos "billiggrossisten" - som säljer exakt samma kabel som "dyra kedjan" - är priset jag måste ge påtagligt högre än om jag åker till ett varuhus eller näthandlar.

Om jag alltså är lat, köper hos grossisten, lägger på 20% och fakturerar till kunden så är jag alltså avsevärt dyrare än nätbutiken hade varit. Men inte får jag ihop till någon firmabil eller lyxlirarlön för det.

MEN:
Kunden vinner lite på att köpa av mig ändå:

Jag tar bara betalt för 9 m kabel från elcentralen till tvättmaskinen - det blir 41m kvar på rullen som jag måste lägga på hyllan och hoppas att jag kan sälja till någon annan någon gång - och de sista 4 metrarna av 50m-ringen blir troligen kassation till slut.

Kunden behöver inte vara hemma och passa DHL eller ta sig till ombudet och hämta, drabbas aldrig av transportskador eller retur-strul.

Och när jag kommer för montaget har jag med mig skruv och plugg som passar till den brytare jag skaffat, lämpliga klammer, tätning, ...

Kort sagt: jag har en kompetens att veta vad som behövs för att göra HELA installationen. Det räcker inte med kabeln, det är ett antal "tillbehör" som man inte kan klara sig utan. Jag har lagt pengar på att lära mig detta, jag vill ha tillbaka dessa pengar, alltså tar jag lite betalt. Om kunden skall be mig göra en beställningslista så får jag fakturera en arbetstimme för det, och "resterna" i olika kartonger får bli kundens egendom efteråt...

Denna kompetens är en del i merkostnaden för materialet - sedan har vi endera tiden för att springa runt hos grossisten och leta bland hyllorna, ibland vänta på leverans någon dag eller "tänka om" och planera om utförandet på stående fot i "butiken" - eller också sitta hemma, surfa upp E-nr och logga in i beställningsformuläret, lägga upp order och vänta på tid för avhämtning/leverans. Timmen går väldigt fort!

Sedan skall jobbet (numera) dokumenteras, jag skall fakturera (och betala för mitt ekonomisytsem som kostar flera tusenlappar varje år), ta betalt (och betala till banken som kostar några tusenlappar för kontot mm varje år, 1400:- extra om kunden skall kunna skicka med Swisch till mig etc), skicka ansökan till skattmasen om ROT-bidrag och bokföra det, vänta på att bidraget kommer och bokföra det. Och så då förstås varje år deklarera (kostar mer än några tusenlappar till han som får ihop det).

MOMS betalar jag som företagare inte (jo alltså - jag lägger ut pengar för MOMS på det jag köper in, och sedan får jag tillbaka det av staten vid redovisning, och så lägger jag på MOMS på de räkningar jag skickar ut, och så redovisar jag det och betalar in mellanskillnaden. Alla steg ut och in skall bokföras på öret. Redovisning 1 eller 4 ggr/år för den som är liten, 12 ggr/år för lite mer snurr på firman. Missat redovisning med en dag - 625:- straffavgift per gång.

Löner från firman redovisas per anställd person per månad - kostnad för miss 500:- / gång.

Nu har vi ännu inte lagt på en enda krona för "el-kunnande" - bara rena runtomkringkostnader

I elkunnandet förväntas jag ha, läsa och följa "gällande standard" - bara en prenumeration på böckerna kostar ett antal tusenlappar per år, sedan tar det mig kanske uppåt en full arbetsvecka per år för att läsa och följa alla ändringar som ges. Eller skall jag göra det på "fritiden" när andra ser på underhållnings-TV.

Som kund kanske det känns som att "elektrikern" bara har behövt gå 3 år i gymnasiet och sedan 3 år med låg men stigande lön som lärling, men sedan skär han guld med Morakniven.

Verkligheten är något helt annat.

Jobbar man på stor firma så måste montörerna dra in pengar för kontoret, lagret, förrådet, ekonomimänniskan och några till. Firman håller med arbetskläder, fordon, försäkring, betalar sjuklön (de första 2 veckorna av VARJE sjukdom betalar företaget, inte försäkringskassan!) etc.

Har man liten egen firma så måste man lägga typ 5 timmar i veckan som är ofakturerbara och dessutom kanske 30 - 50 000 kr/år på kringkostnader, och då är man väldigt rädd om sina verktyg, använder privatbilen, har inga lån och ingen lokal etc.

Om man blir sjuk betalar även här firman 2 veckor. Säg att det händer 2 gånger per år (småbarn i skolan...) - det är 4 veckor att dra in lön för på de "friska veckorna" som är kvar.

Om någon sedan vill göra en kalkyl och fundera på "skall jag öppna firma eller inte", så glöm inte att vi har en "hemlig skatt" i Sverige också. Den får bara firmaägare veta om. Den är 32% på lönen, kallas ofta "arbetsgivaravgift", men får enligt lag inte skrivas ut på lönebesked. Det kostar alltså 132 :- för en arbetsgivare att ge 100 :- i lön till en anställd (t.ex. sig själv), och från det skall skatten dras, vilket kan vara vad som helst mellan 15:- och 50:- beroende på hur mycket den personen kommer att tjäna totalt under helåret på alla sina jobb. I princip är skatten minst ca 30-34% (kommunalskatt)j om man ligger i nivå "normal hantverkarlön" - men det är en del grundavdrag och annat hokus-pokus som drar ner om man ligger i den lägre skalan, och det är statlig skatt som tillkommer och drar upp om man ligger i den övre skalan. Grundavdragen är numera såpas stora att de märks i "totalprocenten" för en "normallön".

För att avrunda:
Sverige har hög skatt och höga avgifter på arbete och företagande. Det är inte en slump att de flesta stora, internationella, företag flyttar produktion till andra länder. Det är samma "inte slump" som gör att statens stora byggprojekt (förbifarter, tågtunnlar etc) köps av byggföretag/konsortier i andra länder som tar in jobbare utifrån på yttre villkor.

Vill man bo i detta land, och ha fräck belysning i trädgården, och göra det inhemskt är det bara att inse att det kostar på att ligga på topp - och kanske unna de som skall fixa trädgården åt Dig att kunna ha en lika bra trädgård och ett lika ordnat liv själva.
 
  • Gilla
Steffo6804 och 16 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.