Krille-72 Krille-72 skrev:
Du behöver inte be mig om ursäkt. Åk å lämna varsin brandsläckare till Ts och grannen så glömmer vi allt.
Tycker bara att det är tråkigt att bli totalt sågad bara för att jag tipsar om att angripa hans problem, man vet aldrig hur en brandansvarig i kommunen går igång på. Inte för att jag behöver förklara för dig men för att återupprätta någon form av heder så kan jag säga att ja, jag har sålt brandredskap...också eftersom det ofta kommer naturligt efter besiktningar. Jag har arbetat med brandskyddsfrågor i 10år inom kemisk industri. Det innebär stort säkerhetstänk och extremhöga brandrisker, där man ofta jobbar med "hårklyverier och konsekvenser med stora värden". Men även inom privata sektorn. Ledsen att jag gick in i denna diskussion, men är man en "tokstolle" så är man. Men för att slippa sådana experter som du så skiter jag i detta forum i framtiden så du får hoppa på någon annan. Tack för mig och förlåt mig, ha ett bra liv alla, utom "krille 72"
 
M Mickestaav skrev:
Tycker bara att det är tråkigt att bli totalt sågad bara för att jag tipsar om att angripa hans problem, man vet aldrig hur en brandansvarig i kommunen går igång på. Inte för att jag behöver förklara för dig men för att återupprätta någon form av heder så kan jag säga att ja, jag har sålt brandredskap...också eftersom det ofta kommer naturligt efter besiktningar. Jag har arbetat med brandskyddsfrågor i 10år inom kemisk industri. Det innebär stort säkerhetstänk och extremhöga brandrisker, där man ofta jobbar med "hårklyverier och konsekvenser med stora värden". Men även inom privata sektorn. Ledsen att jag gick in i denna diskussion, men är man en "tokstolle" så är man. Men för att slippa sådana experter som du så skiter jag i detta forum i framtiden så du får hoppa på någon annan. Tack för mig och förlåt mig, ha ett bra liv alla, utom "krille 72"
Vet du vad. Jag har fel varje dag. Det är så jag försöker lära mig. Läs ditt första inlägg. Kör en pudel. Eller kom med konkreta motargument så det blir en debatt.
Eller så flyr du med svansen mellan benen och hoppas på lite sympatier. Det kommer du garanterat att få så det är inget dumt val.
 
M Michael_w skrev:
Förklara gärna
Stödmuren och trädäcket har inget med varandra att göra.
 
P
Krille-72 Krille-72 skrev:
Nej, det hade inte blivit någon skillnad. Däremot hade grannen sluppit diverse tillsynsavgifter som han högst troligt nu fått betala.
Eller så kostade det en öl åt lämplig person för att reda ut saken mellan fyra ögon ...
Glöm det där med insyn. Vi äger alla vår utsikt fram till tomtgräns. Inte en mm längre.
Ja, så jämförelsen med TS egen stödmur och altan är alltså meningslös.
 
H
Krille-72 Krille-72 skrev:
”Benders stödmursstystem Megawall”

Det var många i detta forum som tvärsäkert förklarade att muren inte skulle hålla för fyllnadsmassor mm. Lät nästan som den skulle rasa vid kraftig vind.

Vill bara hänvisa till #357. Borde faktiskt köpa en lott då jag inte kan ett dugg om just stödmurar.

inga applåder tack då detta bara var tur.
Vi väntar lite med applåderna till vi läst monteringsanvisningen :)
https://www.benders.se/globalassets/c4-assets/document/megawall_projekt2012_lu.pdf
Och jämfört den med videon i inlägg 163.

1. Muren ska monteras ett skift i taget och fyllas bakom varje skift som ska packas/vibreras.
2. På vart 3:e skift ska ett "geonät" med en fästanordning infogas MELLAN stenarna i skiften under och över.
3. Geonätet ska sedan sträcka sig in i hela fyllningens djup för att tillsammans med fyllningen skapa stabilitet så att muren inte ska kunna kalva utåt.

Om någon frågar mig så blir det JÄK..GT SVÅRT att få till detta i efterhand, läs omöjligt utan att riva muren och börja om, i o m att geonätet OCH FÄSTANORDNINGEN(connector) ska ligga mellan stenvarven.
Den där muren är helt fel monterad och skulle ALDRIG klara en besiktning för att fyllas med något på insidan, frågan är om den ens är lämplig att ha fristående p g a risken att den kan rasa inåt då den är gjord för att luta mot sin fyllning.

En "gammaldags" stödmur bygger man så att den är långsluttande på insidan(som en liggande kil) så att fyllningen trycker mer uppifrån än utåt på muren. På den här moderna konstruktionen ska fyllningen trycka stenarna utåt samtidigt som geonåtet(som är förankrat i stenarna OCH fyllningen) drar/håller stenarna inåt och hindrar muren att kalva. Därigenom blir muren stabil.

En besiktning från kommunens sida, helst med en sakkunnig från leverantören av murkonstruktionen(Benders) närvarande, skulle nog vara riktigt intressant att få följa. Gissar jag.
 
  • Gilla
Kjell K. och 5 till
  • Laddar…
H
M Michael_w skrev:
Tack det verkar ju lovande!
Hoppas att inlägg # 500 kan vara intressant för dig :)
 
  • Gilla
Steffo6804
  • Laddar…
P
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja det är ju den där sidan om vad som är en byggnad hos Boverket som du får läsa. Ett tätt tak är ju en bra utgångspunkt. Det var den jag refererade till när det besynnerligt nog påstods att grannen inte har hade byggt en altan utan ett förråd, alltså en nybyggnad.
Jag tror inte att Boverket hävdar att alla utrymmen under altaner är byggnader. Bara att det kan krävas bygglov om altanbygget resulterar i ett utrymme av något slag under altanen.
Men kommunen har ju redan gjort sin bedömning. Antingen är detta ett bygglovsfritt marknära trädäck eller så ingår altanen i bygglovet. TS har vad jag har sett inte redogjort för hur det senaste bygglovet är skrivet och om altanen är en del av det. Inte heller vet vi om slutbesked redan är utfärdat eller om grannen har 5 år på sig att färdigställa.
Ja, det vore intressant att få se alla handlingar i ärendet, men det kräver antingen att TS berättar var husen ligger eller att någon luskar ut det på något annat sätt.

[Tillägg]: Tack, TS, för utdragen ur handlingarna!
 
Redigerat:
P
H Håkan V skrev:
Att som några föreslagit, fylla den med Leca-kulor gör den knappast till en stödmur, det skulle bara göra utrymmet omöjligt att använda som förråd eller liknande.
Men det kanske räcker för att uppfyll formalia för ett byggnadslov för en stödmur?
 
P
P patriklarsson skrev:
Vad f*n är du helt oläskunnig?
Lägger ner detta nu.
Jag vet inte riktigt vad eller vem du citerar, men det handlar knappast om byggnadslov.
 
M Michael_w skrev:
De fick bygglov för kanske 5 år sen. Denna byggdes inte då utan en stor altan smälldes upp längs tomtgränsen på 4-5 höjd på högsta stället (utanför vårt vardagsrumsfönster).

Sommaren 2020 byggdes störmuren efter att de fått rivningsbeslut på altanen. Den muren byggdes inte enligt den ursprungliga planen vilket uppdagades när lantmäteriet varit här och mätt, utan ett bygglogsansökan i efterhand fick göras vilket blev godkänt igår.
Ja, men om bygglovet för altanen blev godkänt igår, måste det väl gå att överklaga!
 
M Michael_w skrev:
Har fått alla handlingarna från kommunen om ärendet. Har saxat ur några delar.

"Ärendebeskrivning
2017-XX-XX inkom det en anmälan till samhällsbyggnadsförvaltningen gällande olovlig
byggnation av altan på husets västra sida.
Fastighetsägarna informerades 2020-01-XX. 2020-02-XX inkom fastighetsägarna med
ett bemötande om anstånd att svara."

"Bedömning
På fastigheten gäller detaljplan XXXXXX med laga kraft 1966-XX-XX.
Det som utförts på fastigheten strider mot detaljplanen genom att detaljplanen tillåter
en byggnadsyta på 125 m² samt gårdsbyggnad på 20 m². Huvudbyggnaden är uppmätt
till 180 m² med takutsprång. Vilket redan innebär en överyta på c.a 55 m².
Därmed saknas förutsättningar att bevilja bygglov i efterhand.
Samhällsbyggnad ska pröva förutsättningarna för och behovet av att ingripa eller
besluta om påföljd så snart det finns anledning att anta att någon inte har följt en
bestämmelse i plan- och bygglagen, m.m. När en byggnad, som i förevarande fall,
beskrivs det som utförts olovligen är samhällsbyggnadsnämnden således skyldig att
agera.
Eftersom den olovliga åtgärden är av relativ enkel karaktär anses 5 månader från
dagens datum vara skälig tid för att utföra rättelse och att riva altanen på den västra
sidan.
Fastighetsägarna XXXXXX samt XXXXXX ska därför föreläggas att vidta rättelse avseende altanen
genom att riva den inom 5 månader."

Ett mail
"Nu har jag undersökt handlingarna och 2015-XX-XX beviljades ni bygglov för stödmur, enligt handlingar där
altanen med spaljén är. Beslutet upphör att gälla om åtgärden inte påbörjats inom två år och avslutats inom 5, vilket innebär att beslutet är giltigt tom 2020-XX-XX. Muren skall alltså vara klar till dess, enligt bifogade
handlingar. Likaså att de angivna höjderna ska följas, samt utseende, uppdelat på två sektioner med en
rabatt emellan. Det är inget som hindrar dig från att ha ett däck ovanpå, men det får inte överskrida angiven
höjd på mur 2,3, 2,2, 1,9, 1,3. Det vill säga att inga markuppfyllnader får tillkomma ytterligare än det som är
angivet för stödmuren."

Muren påbörjades först nästan 5 hela år senare, långt över 2 år.

"Ditt ärende angående byggsanktionsavgift för olovlig byggnation av mur kommer tas
upp för beslut vid samhällsbyggnadsnämndens sammanträde 2021-XX-XX. Förslaget till
beslut kommer vara att en byggsanktionsavgift om 8330 kronor ska tas ut för den
olovliga åtgärden.
Om du väljer att ta bort den olovlig åtgärden före att nämnden tar sitt beslut tas ingen
byggsanktionsavgift ut. Vi behöver då ha möjlighet att kontrollera detta före
sammanträdet. Hör gärna av dig i god tid om du väljer detta alternativ."

"Bedömning och motivering
Den XXXX 2017 kom det samhällsbyggnadsförvaltningen till känna att en altan var
uppförd på fastigheten XXXX utan att något bygglov eller startbesked hade getts.
På den angivna platsen väster om enbostadshuset så hade man fått bygglov och
startbesked för mur 2015-XX-XX Dnr XXXXX. Där muren på den västra sidan skulle
komma att variera mellan 1,3 meter - 3 meter. Bygglov finns för den andra uppförda
muren. Efter kommunicering med fastighetsägaren gällande altanen på platsen så togs
denna ned och man valde att färdigställa det givna lovet. Dock med en tillkommen altan
ovanpå muren
. 2020-XX-XX inkom en ansökan om slutbesked på muren. 2021-XX-XX
gjorde lantmäteriet en inmätning av muren där man kunde konstatera att det givna
lovet ej följts. 2021-XX-XX nekade man slutbesked och 2021-XX-XX skickade man ut ett
lovföreläggande i tillsynsärendet 2017.XXXX.
Bygglov och startbesked har getts i efterhand för det nya utförandet BYGG XXXXX.
Då åtgärden påbörjades utan att något startbesked hade getts ska en byggsanktionsavgift
tas ut av fastighetsägaren.
Det framgår av 9 kap. 8 § PBL att det krävs bygglov för att uppföra en mur.
Av fotografier daterade 2021-XX-XX framgår att en altan hade uppförts på platsen
istället för en mur och av fotografier 2020-XX-XX påvisar det att muren har slutförts
dock följde ej muren det lov som tidigare getts.

Tillsynsmyndigheten ska därför ta ut en byggsanktionsavgift för det olovligt utförda.
Muren är 15 löpmeter, byggsanktionsavgiften uppgår därför till 8330 kronor enligt
beräkning av byggsanktionsavgift tillhörande detta beslut.
Det saknas skäl att sätta ner avgiften."

Altanen har aldrig tagits borts och byggt upp på nytt som det står här, den har stått kvar hela tiden. 2021-XX-XX <-- tror de skrivit fel år.

Den nya ansökan som gjorts i efterhand och nu blivit godkänd:

"PROJEKTBESKRIVNING: Uppförande av stödmur vid slänt, för att höja marknivån. På den nya marknivån har vi lagt ett markdäck. Innan muren och markdäcket uppfördes, fick vi ett bygglov, men då stödmuren placerades längre in på tomten, har vi fått ett bygglovsföreläggande och mätingenjör från kommunen har varit på plats och mätt upp måtten på stödmuren samt markdäcket."

"Den XX-XX-2015 beviljades våran bygglovsansökan på en stödmur, Dnr:2015/XXX. Tanken med stödmuren var att höja marknivån, till den befintliga nivån på våran befintliga gräsmatta. På den nya marknivån var det tänkt att anlägga ett markdäck som inte var bygglovspliktigt, eftersom markdäcket inte utgör en bygglovspliktig åtgärd, då det är i marknivå och inte är att anses som en tillbyggnad, 9 kap 2 § PBL. Detta efter samråd med bygglovshandläggare Anne XXXXXX. Vi har uppfört ett markdäck i trall, med ett räcke i glas. Räckets har en höjd på 110cm och glaset är ett laminerat säkerhetsglas. Vi valde ett räcke i glas, då vår granne ovanför oss, XXXXXX, hade önskemål om detta, så dem kunde se vändplanen från deras köksfönster, genom vårat räcke. Stödmuren står på en gjuten betongklack, direkt på berget. För att kunna gjuta klacken, var vi tvungna att rensa rent berget från jord. Ovanpå betongklacken har vi uppfört en stödmur utav Benders stödmursstystem Megawall. Bakom stödmuren och under mark däcket är det återfyllt med finmakadam. Stödmuren och mark däcket är oberoende utav varandra och står var för sig. Framför stödmuren har vi uppfört en rabatt, dels för att dela av höjden på stödmuren, samt att vi planterat vildvin som kommer klättra och täcka stödmuren. Den XX-XX-2021 får vi ett nekat slutbesked, men får ett bygglovsföreläggande. Vi söker därför ett nytt bygglov för stödmuren som redan är uppförd, samt för markdäcket och glasräcket, som vi ej anser behöver bygglov"

Det med glasräcket var ju först efter att altanen kommit upp. Under altanen är det inte återfyllt med finmakadam, bara lite längst ner.
Som sagt, har inte fått göra några utlåtanden angående det sista bygglovet. När man pratar med handläggaren på kommunen säger hon själv att hon inte kan alla detaljer om ärendet och kan inte lova att det gått rätt till då hon haft så mycket att göra...
Jisses?! Det är väl bara för handläggaren att läsa igenom ärendet, så har hon ju alla detaljer och att skylla på att hon haft för mycket att göra är ingen ursäkt!
 
P
M Michael_w skrev:
Har fått alla handlingarna från kommunen om ärendet. Har saxat ur några delar.
Sidospår, men: Vilket erbarmligt dålig språk! Bitvis är det så dåligt att det blir lite svårt att förstå vad som menas.

Får inte kommunala byråkrater lära sig svenska ordentligt i byråkratskolan?

Den som inte behärskar kanslisvenska ska helst inte försöka sig på att använda den. Det är bättre att skriva på det sätt man behärskar.
 
Redigerat:
P
H Håkan V skrev:
hur får grannarna veta att det finns ett bygglov som dom kan överklaga?
De får väl gå till kommunalkontoret och be att få läsa byggnadsnämndens protokoll? :cool:
 
P
H Håkan V skrev:
Ja det betyder ju att den "förhöjda marken" inte bär trädäcket.
I förlängningen betyder väl det att trädäcket står på stolpar på berget och därmed är en altan, eller?
Njae, eftersom marknivån är höjd med hjälp av en stödmur så är den f.d. altanen numera marknära.

Marknära betyder ju inte nödvändigtvis samma sak som "stödd på marken".
 
  • Gilla
Krille-72
  • Laddar…
Plantera ett par björkar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.