Åsa Lund
Lasta på men kolla vikten också
 
Jadå det är nog lugnt
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Dörren levererad idag, ställning hämtas imorgon, panelen hämtas av en bekant med lastbil (vågade inte lasta 1000kg på min 750 vagn :thinking::rolleyes:) fönstren är nog levererade idag, iaf enl DHL spårning men ingen som ringt eller så.

Så slipper vi bara snö på fredag så ska det väl spikas panel :D
 
  • Gilla
Violina och 6 till
  • Laddar…
Glöm inte att ta lite bilder
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Jodå fönster var på plats
Nyförpackade fönster i träramar redo för installation vid en byggplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hyresgästerna är dom posetiva till renoveringen eller är dom rädda för hyran går upp
 
M maria01 skrev:
Hyresgästerna är dom posetiva till renoveringen eller är dom rädda för hyran går upp
Vet faktiskt inte
Vet inte själv hur jag ska göra, sämsta som kan hända just nu är ju att få en lgh som blir ståendes tom, då faller ju min plan...
Så ev blir det inga höjningar förens panelen är på plats
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
nino nino skrev:
Vet faktiskt inte
Vet inte själv hur jag ska göra, sämsta som kan hända just nu är ju att få en lgh som blir ståendes tom, då faller ju min plan...
Så ev blir det inga höjningar förens panelen är på plats
Vanliga årliga höjningar kan du göra ändå, håll koll på vad kommunens bostadsbolag höjer med och kör samma. Sen är höjningar pga renovering svårare eftersom man måste påvisa standardhöjning för att "få lov" att höja. Hyresgästföreningen brukar ha mycket att säga om vad som är nödvändigt underhåll och vad som är standardhöjning.
 
A Anna Q Korhonen skrev:
Vanliga årliga höjningar kan du göra ändå, håll koll på vad kommunens bostadsbolag höjer med och kör samma. Sen är höjningar pga renovering svårare eftersom man måste påvisa standardhöjning för att "få lov" att höja. Hyresgästföreningen brukar ha mycket att säga om vad som är nödvändigt underhåll och vad som är standardhöjning.
Jodå jag vet det, men som sagt så är det bästa om alla bor kvar minst 3år så jag kan fullfölja min plan.
 
Minst risk för trubbel är att höja hyran vid hyresgästbyte. Går din kalkyl ihop med nuvarande hyror och du behöver några år med stabila inkomster för projektet och det riskerar vara svårt att hitta nya hyresgäster är det kanske bättre att ligga lite lågt
 
  • Gilla
minitoy och 2 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Panelen på utsidan tillför ingen standardhöjning alls på insidan.
Att ett fönster byts ut mot ett annat fönster är även det tveksam förbättring ur hyresgästens synvinkel.
Att det hjälper dig att spara energi tjänar du själv på.
Allmännyttan har massor med åtgärder för att spara energi. Ger lite ur minnet...

Vattensparande kranar överallt, även duschen som är en stor bov. Testa att fylla en hink. Ca 10 liter per minut ska det vara.
Injustering av värmesystemet och byte till nya termostater, temperaturbegränsade, märkta 23°, ger 21° i rummet.
Tryckstyrda cirkulationspumpar för värme
Tilläggsisolering på vinden
Avfuktare istället för värmare i torkrum. Gör torkrummet mindre om det går.

Tja, kommer inte på fler just nu
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Avskyr vattensparande kranar :)

Hyreshöjning kommer det att bli men när vet jag inte...

Ska ju isolera invändigt för att dra om all el och värmesystemet och då även byta ut radiatorerna eller lägga golvvärme.
Även vatten och avlopp ska bytas

Då är huset nytt både ute och inne
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter och 1 till
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
märkta 23°, ger 21° i rummet.
Kreativt :D
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Åsa Lund
mexitegel mexitegel skrev:
Kreativt :D
Termostater från MMA funkar så...
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Åsa Lund
nino nino skrev:
Avskyr vattensparande kranar :)

Hyreshöjning kommer det att bli men när vet jag inte...

Ska ju isolera invändigt för att dra om all el och värmesystemet och då även byta ut radiatorerna eller lägga golvvärme.
Även vatten och avlopp ska bytas

Då är huset nytt både ute och inne
Räkna gärna ut vad en kubikmeter vatten, värmt till 38 °, kostar.
Att du inte gillar vattensparande kranar spelar mindre roll, dina hyresgäster får stå ut med dem och din plånbok älskar dem.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.