Ja, det måste användas efter varje sprutning om du inte skall fortsätta imorgon då lämnar du sprutan med vatten överallt och handtaget i en vattenhink. För vinterförvaring definitivt, även om det är inomhus absolut utomhus. Innehåller korrosionshämmare och frostskydd... Man suger in det i pumpen genom att skruva på flaskan istället för sugsilen.

Efter att ha "provsmakat" så är min åsikt att det är vanlig glykol (för aluminiumblock) som de säljer dyrt, mycket dyrt...
Komplettering: Den kommer inte med någon Faros information (undrar hur de rent lagligt kan sälja den utan). Så den vägen kan man inte få veta vad det är.
Ytterligare komplettering: Det förefaller som jag nu kan hitta information. Huvudingrediensen är vatten (väntat) sedan är resten etylen glykol samt "tillsatser". Dvs vanlig glykol för bilar borde funka lika bra. Exakt samma dödlighet på kanin som "vanlig" etylen glykol på biltema av long-lifetyp (den röda).
GLYKOL MIX LL -36° 1KG Biltema art# 36-1792 49:- att jämföra med originalet för 209:- på Hornbach
 
Redigerat:
  • Gilla
Tsdoesds och 1 till
  • Laddar…
Hej!
Jag har nu läst hela tråden men inte blivit särskilt mycket klokare. Jag har ingen erfarenhet alls utav sprutmålning men vill gärna lära mig.
Har tänkt investera i en färgspruta. Ska måla tak, innerväggar, innerdörrar och ev köksluckor. bosch pfs 5000 e har ett fint pris men folk verkar tycka att det blir apelsinskal utav den. Wagner verkar folk generellt nöjda med men vad är skillnaden mellan wagner w950 flexio och wagner 250 (förutom priset)? Tacksam för råd och tips!
 
  • Gilla
Mrsbook
  • Laddar…
Fråga till er som sprayar HVLP

Föredrar ni att spraya med högt luftflöde och röra färgsprutan snabbt över materialet eller strypa luften och röra färgsprutan långsammare? Vilket tycker ni ger bäst finish?

Håller själv på att experimentera lite men tycker det är intressant att höra andras erfarenheter
 
  • Gilla
KalleKula45
  • Laddar…
Har ni tips på bästa sätt att maskera detaljer inför sprutmålning av fasad? Har sett det finns massa specialprodukter inom maskering... Typ färdig plast på rulle som har "inbygd" tejp osv. Är en riktig djungel av olika maskeringsmaterial. Plast eller papper? Hur fäster man enklast det - tejp antar jag? För man ska väl helst inte häfta fast med häftpistol? Tänker på fönster, knutbrädor, husgrunden osv.
 
I irrbloss skrev:
Har ni tips på bästa sätt att maskera detaljer inför sprutmålning av fasad? Har sett det finns massa specialprodukter inom maskering... Typ färdig plast på rulle som har "inbygd" tejp osv. Är en riktig djungel av olika maskeringsmaterial. Plast eller papper? Hur fäster man enklast det - tejp antar jag? För man ska väl helst inte häfta fast med häftpistol? Tänker på fönster, knutbrädor, husgrunden osv.
3m plastfolie med tejp är klart bäst.
Tejpa på fodret och måla tjockleken (mot huset) på fodret i samma färg som huset och rolla platten på fodret, går absolut fortast.
Grunden kan man lämna omaskerat och sen målar man grunden efteråt
 
nino nino skrev:
3m plastfolie med tejp är klart bäst.
Tejpa på fodret och måla tjockleken (mot huset) på fodret i samma färg som huset och rolla platten på fodret, går absolut fortast.
Grunden kan man lämna omaskerat och sen målar man grunden efteråt
Tänker du på separat plast och separat tejp, alltså inte "allt i ett"? T.ex: https://www.biltema.se/bygg/farg/maleritillbehor/skyddsfolie/maskeringsfolie-2000019571

Edit: Det här såg ju sjukt smidigt ut, men allt är ju inte lika enkelt i verkligheten som på film :)
 
Redigerat:
Jo allt i ett, mask-o-matic tror jag namnet är
 
  • Gilla
irrbloss
  • Laddar…
Hand-masker heter den och inget annat, det var vi som kalla den mask-o-matic
 
nino nino skrev:
Hand-masker heter den och inget annat, det var vi som kalla den mask-o-matic
Tack, ser supersmidigt ut :).
 
Det går men man får späda mycket har sprutat många radiatorer med HVLP
 
  • Gilla
oddan
  • Laddar…
Bo arnold Bo arnold skrev:
Det går men man får späda mycket har sprutat många radiatorer med HVLP
Okej, jag får testa att späda lite mer då kanske! Jag ska måla skåp (mdf) i en halvmatt mörk färg och har haft lite svårt att få en perfekt finish. Ska testa att späda lite mer
 
Du måste nog lägga luckorna om du skall lyckas annars rinner det lätt
 
  • Gilla
oddan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.