Nån som testat Einhell GC-KS 2540?
 
Einhell GC-KS 2540 är i mitt tycke en perfekt liten maskin med bra kapacitet för villaträdgården för lite pengar. Inte ägt men sett den "in action". Reservknivar kan man köpa för en lite över en hundring enl. en som har köpt. Den låter lite mer än våran från Biltema men det är inget som skulle avskräcka mig. Perfekt om man vill snabbt omsätta trädgårdsavfallet till kompost. De som har en har inte behövt byta knivar än och tror de haft sin ett par säsonger nu.
Den jag sett "in action" köptes via Amazon Tyskland liksom extraknivarna.
 
Unikt namn
Skaffade en Biltema kvarn förra säsongen för att rensa lite på en överväxt stockholmstomt. Funkade kanon.
Hyggligt tyst med.
 
D DesertCruiser skrev:
Kan tipsa om AL-KO LH 2810! En valskvarn för 2595 kr vars i princip identiska föregångare LH 2800 var testvinnare för ett par år sedan.
Har själv malt mig flera kubik flis de senaste veckorna. Kört både färsk och torkad lönn och körsbär och annat trädgårdsris. Allt som går att stoppa ner i tratten orkar den tugga sönder. Allt som inte går i tratten är stort nog att använda som ved.
Jag är sjukt imponerand av maskinen och mina föräldrar beställde precis en likadan. Har besparat mig minst tio turer till tippen den senaste månaden. Använder nu flisen till att lägga i land och att fylla ut med.
Har en AL-KO kompostkvarn med valsar sedan 15 år som används flitigt, just vår modell finns inte längre men skulle absolut köpa en AL-KO igen den dag vår ger upp.
 
  • Gilla
segv
  • Laddar…
P PatrickStr skrev:
Tittar på att köpa en kompostkvarn till trädgården och väljer mellan Ryobi RSH3045U, Ryobi 2045 och Biltemas kompostkvarn.
Vill lägga max 3,500 på en så någon som har en av dessa modeller ?
Läste att Sara Bäckman har Ryobi3045 och använder flisen till lägga i sina land.
Jag har precis köpt AL-KO Vals Easy Crush LH 2810 som kostar runt 2.500 och jag är sjukt nöjd! Den tar grenar upp till 40 mm.
 
B BehemotBiz skrev:
Jag har precis köpt AL-KO Vals Easy Crush LH 2810 som kostar runt 2.500 och jag är sjukt nöjd! Den tar grenar upp till 40 mm.

Vad är det för storlek på säkringen där kopplar in den ?
Köpt på Bauhaus ?
 
B BehemotBiz skrev:
Jag har precis köpt AL-KO Vals Easy Crush LH 2810 som kostar runt 2.500 och jag är sjukt nöjd! Den tar grenar upp till 40 mm.
Kul att höra att du är nöjd med den. Funderar på att köpa den modellen. Vet du om man köra den utan uppsamlingslådan? Vill gärna att det ska ramla ut på marken direkt.
 
M MadWil skrev:
Kul att höra att du är nöjd med den. Funderar på att köpa den modellen. Vet du om man köra den utan uppsamlingslådan? Vill gärna att det ska ramla ut på marken direkt.
Nope, det sitter ett låsbleck på lådan som måste tryckas upp i kvarnenheten för att kunna köra. Men det är ju inte så svårt att dra ut lådan och tömma den där du står, det bara några minuter. Maskinen är väl värd de extra minuterna :)
 
  • Gilla
MadWil
  • Laddar…
P PatrickStr skrev:
Vad är det för storlek på säkringen där kopplar in den ?
Köpt på Bauhaus ?
När jag körde den första gången satt det en säkring på 10A, den gick en gång på tre timmars körande.
Jag beställde den från gardenstore.se, snabb leverans direkt till dörren!
 
T Thörre skrev:
Jag har Makita UD2500 och är nöjd med den.
Jag har en också och det är nog ett av mitt livs sämsta köp. Den är på tok för klen och står nu och har kört fast.
 
P PatrickStr skrev:
Såg att den stod säkring 16a på den, funkar det köra den ändå på ett vanligt uttag är bara 6a och 10a i den grupperna de är kopplade
Jag har den kopplad i ett 10A uttag, säkringen har bara löst en gång. Är man snabb och slår av när/om någon gren tar fast så slipper man utlösta säkringar. Är dock väldigt sällan något kör fast, trots att jag kört extremt mycket som varit runt 50 mm i diameter. Om något kör fast så stoppar man, vrider på ett vred så att kvarnen backar och kör loss det som fastnat.
Modellen MH är en knivkvarn, har ingen erfarenhet av just den, men har testat en annan knivkvarn och det var helt värdelöst. Man var tvungen att stå och trycka in grenarna. Modellen LH är en valskvarn och alltså den jag har. Har man väl stoppat i en gren så matar den in resten själv.
Beställde min från DUAB-huset.
 
M MadWil skrev:
Kul att höra att du är nöjd med den. Funderar på att köpa den modellen. Vet du om man köra den utan uppsamlingslådan? Vill gärna att det ska ramla ut på marken direkt.
Inte utan att modifiera den. Det sitter en gaffelbrytare på lådan som måste föras upp i maskinen. Men man kan ju plocka bort själva gaffeln från lådan och bara stoppa in den om man väldigt gärna vill vara utan lådan. Trodde själv att lådan skulle vara i vägen, men upptäckte att det var väldigt smidigt att få allt samlat där och kunna hälla ut det på önskad plats. Plus att det är väldigt skönt att veta att inga nyfikna barn kan komma åt och pilla på kvarnvalsen när den går.
 
  • Gilla
MadWil
  • Laddar…
D DesertCruiser skrev:
Inte utan att modifiera den. Det sitter en gaffelbrytare på lådan som måste föras upp i maskinen. Men man kan ju plocka bort själva gaffeln från lådan och bara stoppa in den om man väldigt gärna vill vara utan lådan. Trodde själv att lådan skulle vara i vägen, men upptäckte att det var väldigt smidigt att få allt samlat där och kunna hälla ut det på önskad plats. Plus att det är väldigt skönt att veta att inga nyfikna barn kan komma åt och pilla på kvarnvalsen när den går.
Ja, jag gissade att det skulle vara som en säkerhetsåtgärd. Tack för svar!
 
  • Gilla
Joccum
  • Laddar…
För att undvika problem gäller det också att använda valskvarnarna på rätt sätt.
Grenar ska alltid köras med tjockändan först, då är det nästan omöjligt att köra stopp.
Och det underlättar om man släpper på mothållet när man kör max diameter, så se till att kvarnen har en ratt som gör det lätt att justera. Har tidigare lånat en som krävde en skruvmejsel, dvs krångligt.
Att enbart köra mjukt material kan orsaka att valsen/kniven sätts igen och att den inte tuggar sönder lika effektivt, så var inte så nitisk utan låt lite torrgrenar ligga som ni kan köra igenom vid de tillfällena.
Är behovet att köra dimensioner över 35-40 mm så krävs större kvarnar, hos oss blir det ved när dimensionen blir större.
Har man nästan bara fint/mjukt material kan nog en roterande knivkvarn vara bättre (har ingen erfarenhet utan antar det)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.