Hej allihop !


lider av ett rätt så komplicerat problem typ, med rätt så komplicerad felsökning känner jag och det blir ett väldigt väldigt långt inlägg här, för att ta med all viktig info, så ber om ursäkt i förväg för det men är lite halvt desperat här och ber ödmjukast om hjälp / tips / råd!



så, jag bor i en bostadsrättsförening och för ca ~3 år sedan så började jag märka av ett skumt problem med min dator, tillbehör som mus och spelkontroller kopplade via USB kabel till datorn började bete sig märkligt till och från, symptomen var att både mus och spelkontroll kändes "tröga" som f*n (input lag / input latency på engelska) och detta fenomen betedde sig olika / bättre / sämre olika tider på dygnet, och det har inget med internetuppkoppling att göra då detta fenomen inträffar även på offlinespel / utan internetkabel överhuvudtaget inkopplat till datorn,


märkte sen även att bildkvalité på skärmen var försämrad något under de tidsperioder då fenomenet är aktivt så att säga, lite "hackig" bild typ, men syntetiska tester och temperaturer visade aldrig på något problem, allt var som det skulle där och ingenting var överklockat eller så, som skulle kunna vara orsaken till detta, även ljudkvalité från högtalare och hörlurar var försämrad och knastrig emellanåt under de tidsperioder som fenomenet inträffade.





oftast (men inte alltid) var problemet mer eller mindre helt försvunnet på sena nätter och tidiga morgnar/förmiddagar, men brukade återkomma vid eftermiddagar och kvällar, vilket fick mig att undra om det kan bero på belastning, typ att när det är mindre belastning på elen generellt här i byggnaden/området när folk sover/inte är hemma, så är problemet mindre uttalat, osv.

började forska om mitt fenomen på nätet och efter en hel del googling och forskning hittade jag andra personer med liknande problem på olika datorforum, där det visade sig att problemet med största sannolikhet orsakas av någon form av störningar på elnätet här hemma, på engelska är EMI/RFI vanliga begrepp för detta verkar det som, översatt från engelska via wikipedia :



"Elektromagnetisk interferens (Electromagnetic interference / EMI) Elektromagnetisk störning, även kallad radiofrekvensstörning i radiofrekvensspektrumet, är en störning som genereras av en extern källa som påverkar en elektrisk krets genom elektromagnetisk induktion, elektrostatisk koppling eller ledning."





så jag började köra uteslutningsmetoden och felsöka / hitta mönster så gott jag kunnat, började med att byta ut precis VARENDA komponent till datorn och tillbehör inklusive skärm och mus/tangentbord/spelkontroller osv, fenomenet fortsatte trots detta, efter det stängde jag helt av och kopplade ut ALLA prylar här hemma inklusive kyl/frys osv förutom datorn, så att datorn och tillbehör (som alla var HELT nya) var det enda som var inkopplat på elen, fenomenet fortsatte trots detta!


(förresten,min forskning i saken visar att t.ex. felande kompressorer och liknande i kyl kan vara en stark källa till liknande störningar på elnätet och kan påverka utrustning negativt på olika sätt, speciellt HIFI och audio/video fantaster hade mycket diskussioner kring detta upptäckte jag, där det påverkade deras ljud och bildsystem osv)


så jag tog datorn och tillbehör+skärm över till farsans lägenhet på andra sidan stan, och testade under en tidsperiod, där fungerar allt som det skall, hela tiden och konstant, ingen tröghet i mus/spelkontroll eller försämrad bild/ljudkvalité oavsett tid på dygnet, men så fort jag tog tillbaka mina prylar hem till mig och testade igen så var felet tillbaka, oavsett om dator+tillbehör var det *enda* som var inkopplat på elen hemma hos mig, testade hos farsan igen fram och tillbaka och kunde konstatera att det måste till 100% bero på någon sorts störning på elnätet hos mig, som inte kommer från någonting som är inkopplat hos mig,






dvs eventuellt är det någonting, någonstans i närheten, som orsakar störningar på elen hos mig som gör att min utrustning inte beter sig normalt, mer forskning i saken visade att moderna datorer har väldigt mycket felkorrigeringsmetoder och system vilket gör att dom inte bara lägger av när det är stark EMI/RFI störning på elen, men kan fungera märkligt istället och uppvisa olika konstiga fenomen, vilket stämmer in precis på hur jag upplever det,


mer forskning visade att detta kan vara ett hyfsat vanligt problem hos audio/video/HIFI fantaster som inte har "ren" ström och de behöver i vissa fall köpa dyra strömfilter och UPS apparater som typ "dubbelkonverterar" strömmen för att få en ren strömkälla utan störningar, typ. I vissa fall var det enda som hjälpte dom till slut att helt enkelt flytta till en annan bostad där förhoppningsvis det inte fanns några störningar på elen, pga att det helt enkelt var så starka störningar där dom befann sig att vanliga strömfilter och liknande inte hjälpte tillräckligt för att filtrera problemen helt.



så efter att ha forskat lite mer om hur HIFI fantaster gjorde för att försöka lösa detta testade jag datorn en tid i mitt kök som är det enda rum som har jordad ström här hemma, och datorn var då återigen det enda som var inkopplat på elen här hos mig, under testperioden, fortfarande samma problem och fenomen ! intermittenta men upprepande besvär med mus/spelkontroll/bild och ljudkvalité.


Köpte då ett strömfilter för en tusenlapp ungefär , en sån här:

https://www.furmanpower.com/product/10a-standard-power-conditioner-230v/





verkade vara rätt vanlig hos DJs som tar med sig den på spelningar osv för att skydda sin utrustning och slippa störningar osv verkar det som efter lite forskning, så jag chansade på den, och provade att koppla in dator+skärm till den och sedan både till jordat uttag i köket och ojordat i andra rum, utan några andra prylar överhuvudtaget inkopplade här hemma medans jag testade, inklusive kyl/frys osv, men tyvärr utan någon framgång, problemen och fenomenet fortsatte, jag testade några sista gånger igen att ta med mig dator+skärm och tillbehör till farsans lägenhet för att säkerställa att jag inte är galen eller paranoid eller nåt, och kunde konstatera vid varje tillfälle att där hos farsan fungerade återigen allt som det skulle, konstant oavsett tid på dygn eller dag i veckan var allt helt perfekt och som det skulle.



så frågan är nu till slut vad jag ska göra förutom att flytta härifrån då det är absolut sista utvägen, vilket jag helst vill undvika då jag trivs här annars,

jag tycker att jag har konstaterat så gott jag kan att någonting är fel på elen här hemma som inte kommer från mina egna prylar, och det existerar s.k EMI/RFI störningar här som påverkar datorn negativt, frågan är bara om det är på "inkommande" el från bostadsrätten/nätägaren till min lägenhet, eller om det är en granne möjligtvis som har något inkopplat hos sig som kan påverka min utrustning negativt, typ en felande kompressor i sin kyl eller något, vilket verkar som sagt vara en hyfsat vanlig orsak till störningar på elnät när jag forskat i saken på diverse HIFI forum och liknande.


hur går jag bäst vidare här om någon vet?


kan jag mäta på något sätt dessa EMI/RFI störningar själv med någon utrustning/pryl man kan köpa? ska jag mäta att volten är konstant på ~230 volt under alla tider på dygnet? (om den ska vara på exakt 230v dvs, är inte expert här)

kan man mäta dessa EMI/RFI störningar med någon apparat som inte är lurendrejeri utan verkligen fungerar?

kan jag be bostadsrättsföreningen att kontrollera inkommande el till mig och förklara varför jag vill det, på ett sätt som inte gör att dom tror att jag är dum i huvudet? :D för jag kan redan se framför mig att så länge elen fungerar överhuvudtaget och jag har ström, så är dom nöjda och har inget med saken att göra...

kan jag prata med nätägaren? (EON)

kan jag anlita en elektriker som kommer hit och på något sätt utför dessa mätningar dvs eventuella EMI/RFI störningar / interferens på elnätet, och kollar så att "allt är som det ska" i detta avseende hos mig?


kan jag köpa något ordentligt dyrt filter/UPS/liknande som garanterat löser problem med "smutsig" ström och liknande störningar?







Att flytta härifrån är som sagt sista utvägen vilket jag helst vill undvika, då jag trivs med lägenheten och var jag bor i övrigt.. kan påpeka igen att detta fenomen började inträffa för ca 3 år sedan helt plötsligt utan att jag själv ändrat något, men om jag inte minns fel så *tror* jag att problemen började efter ett strömavbrott i området, vilket kan vara relevant...



Ber om ursäkt igen för det extremt långa inlägget, men är lite desperat här och undrar om ni har några tips och råd hur jag går vidare på bästa sätt, och vilket som hade varit den mest kostnadseffektiva och smidiga lösningen eller fortsättningen på min felsökning...


det bästa hade varit om det gick att få bostadsrättsföreningen/nätägaren att kontrollera detta på något vis, men hur som helst är jag väldigt tacksam för tips och råd här!




mvh Alexander
 
Du borde nog be BRFen att beställa en sk "elkvalitetsmätning".
 
har du prövat att köra en laptop – gående på batteri – i lägenheten med dina möss och spelkonsoler? alltså utan någon koppling till elnätet... som första steg innan du skaffar en UPS och för att få en hint om det är den matande elen som är problematisk eller om det är radiostörningar
 
  • Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
Jag ser inte att luftburna störningar är uteslutna här.
Om det är en laptop, vad händer om du rycker strömkabeln ur datorn och enbart kör på batteri, utan några nätverkskablar eller annat koppla till något i huset?
Om du har externa bildskärmar, koppla bort dem (om du har en laptop).
Om du har en stationär dator, försök låna en UPS,
Hur får du ditt bredband, fiber, koaxial? Prova 4G via telefonen.
Inga andra symptom, t.ex i TVn?
Frågat grannarna?
Provat andra datorer hemma hos dig?

Mätning av luftburna respektive ledningsburna störningar görs med olika instrument, och de kostar mer än vad man som privatperson vill betala, typ 30,000 :- och uppåt. Man kan ev övertala BRF/nätägaren att mäta på ledningen vilket jag inte tror kostar något(?).

Störningar på elnät kan avhjälpas med en störskyddstransformator, men med tanke på priset vill man ju veta att det handlar om ledningsburna störningar först, och av en typ som en sådan transformator kan skydds mot. Det är dessutom egentligen inte du som ska betala för den.

Luftburna störningar kan man skydda sig mot genom skärmning. Men även det är en åtgärd som man inte vill göra. Beroende på frekvensen kanske det inte räcket med en kaninbur utan ett metallnät med någon millimeters raster!

Så källan till störningen bör hittas och åtgärdas.

Du kan inte ringa första bästa elfirma och boka tid. Jag tror det är ytterst få elfirmor som hade både kunskap och instrument. Men de kanske kan tipsa om konsultfirmor som kan detta.
 
A Alexander86 skrev:
så, jag bor i en bostadsrättsförening och för ca ~3 år sedan så började jag märka av ett skumt problem med min dator, tillbehör som mus och spelkontroller kopplade via USB kabel till datorn började bete sig märkligt till och från, symptomen var att både mus och spelkontroll kändes "tröga"
Hej Alexander86

Du skriver ”dator, tillbehör som mus och spelkontroller kopplade via USB kabel till datorn började bete sig märkligt till och från”.

Hur är dessa ihopkopplade då du har bekymmer?
  • · Vilka enheter är kopplade via ”portar” på datorn (med icke trådlös anslutning)?
  • · Hur många ”stickkontakter” har du anslutet till eluttag. Är alla enheter anslutna med en stickkontakt till ett eluttag, eller har du flera nätdelar anslutna till olika uttag?
  • · Är ”spelkontroller kopplade via USB kabel” anslutet till annat än dator. (TV, LAN via kabel)?
  • · Är det anslutet till jordade uttag


Hur är dessa enheter ihopkopplade då du inte har bekymmer?
  • · Är samma enheter anslutna på samma sätt, som vid bekymmer, men på en annan plats?
  • · Är ”spelkontroller kopplade via USB kabel” anslutet till annat än dator. (TV, LAN via kabel)?
  • · Är det anslutet till jordade uttag
 
puh, blir ett långt svar här igen men ska svara på allas frågor så gott jag kan!



MathiasS MathiasS skrev:
Du borde nog be BRFen att beställa en sk "elkvalitetsmätning".
det hade varit trevligt om det gick att ordna, värt att chansa i alla fall, funderar bara på hur jag bäst skulle kunna lägga upp det och förklara på ett bra sätt som skulle kunna få dom att gå med på det så att säga!
för som sagt kan tänka mig att från föreningens sida så är det typ att strömmen antingen fungerar eller inte fungerar !

men blir nog till att börja med att kontakta föreningen, tycker själv att det hade varit bra med en elrenovering generellt sett i vår förening, är nog gamla anläggningar här då det är ojordat överallt förutom i kök, och vi har gamla säkringsskåp med porslinssäkringar, (även om det i sig inte behöver betyda något och sådana skåp kan fungera alldeles utmärkt vad jag förstår, och allt har fungerat bra fram tills då ca ~3 år sedan efter ett strömavbrott, om jag minns helt rätt hur det började)

hade kanske kunnat börja med att ställa frågor om hur strömmen levereras till varje lägenhet här, dvs har vi alla en "egen" matning eller delar man på något sätt med grannar? kan det vara underdimensionerat i dagsläget? osv.. aja det får bli mitt problem antar jag hur jag lägger upp saken till föreningen ! men har du något tips där på ett vettigt sätt att fråga föreningen om anledningen till en elkvalitetsmätning så är jag tacksam !






harka harka skrev:
har du prövat att köra en laptop – gående på batteri – i lägenheten med dina möss och spelkonsoler? alltså utan någon koppling till elnätet... som första steg innan du skaffar en UPS och för att få en hint om det är den matande elen som är problematisk eller om det är radiostörningar

hm, bra idé, jag har faktiskt en laptop också, men anledningen att jag aldrig spelar på den eller så, är för att uppdateringsfrekvensen på skärmen på den är endast 60 hz, vilket bara det i sig ger en rätt så trög muskänsla oavsett om det finns störningar eller ej, åtminstone relativt sett jämfört med 144hz+ spelskärmar med låg responstid, som jag annars kör på min speldator idag som har bra/kraftfulla komponenter som processor och grafikkort och snabbt minne, och laptopen är inte särskilt kraftfull vad det gäller processor eller grafikkort,


skulle iofs kunna testa något äldre eller mindre krävande spel, och då eventuellt testa att nästa gång som problemet/störningarna är kraftigta på speldatorn, koppla in mus/spelkontroll på laptopen på batteridrift och se, jobbar själv inom IT just med hårdvara/service och bygg av stationära datorer, och har pysslat med datorer+varit spelnörd sedan barnsben så jag vill ändå våga påstå att jag kan min sak åtminstone vad det gäller datordelar och hårdvara + felsökning på datorsidan, och hur man ställer in för lägsta möjliga latens från tillbehör, men det är helt klart inte en dum idé för uteslutnings skull!


jag lär oavsett få återkomma inom en snar framtid hur som helst till tråden med uppdatering efter att ha testat saker som ditt förslag + pratat med föreningen och eventuellt andra åtgärder/felsökningar!
men är det något mer du undrar som kan va vettigt så bara fråga på !





Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag ser inte att luftburna störningar är uteslutna här.
Om det är en laptop, vad händer om du rycker strömkabeln ur datorn och enbart kör på batteri, utan några nätverkskablar eller annat koppla till något i huset?
Om du har externa bildskärmar, koppla bort dem (om du har en laptop).
Om du har en stationär dator, försök låna en UPS,
Hur får du ditt bredband, fiber, koaxial? Prova 4G via telefonen.
Inga andra symptom, t.ex i TVn?
Frågat grannarna?
Provat andra datorer hemma hos dig?

Mätning av luftburna respektive ledningsburna störningar görs med olika instrument, och de kostar mer än vad man som privatperson vill betala, typ 30,000 :- och uppåt. Man kan ev övertala BRF/nätägaren att mäta på ledningen vilket jag inte tror kostar något(?).

Störningar på elnät kan avhjälpas med en störskyddstransformator, men med tanke på priset vill man ju veta att det handlar om ledningsburna störningar först, och av en typ som en sådan transformator kan skydds mot. Det är dessutom egentligen inte du som ska betala för den.

Luftburna störningar kan man skydda sig mot genom skärmning. Men även det är en åtgärd som man inte vill göra. Beroende på frekvensen kanske det inte räcket med en kaninbur utan ett metallnät med någon millimeters raster!

Så källan till störningen bör hittas och åtgärdas.

Du kan inte ringa första bästa elfirma och boka tid. Jag tror det är ytterst få elfirmor som hade både kunskap och instrument. Men de kanske kan tipsa om konsultfirmor som kan detta.



den där störskyddstransformatorn såg riktigt rejäl ut ! fast kanske inte hade löst just mitt problem oavsett som du säger, men den verkar som någon overkill-lösning som jag kan tänka mig typ garanterat hade eliminerat alla störningar på inkommande el för en lägenhet, men kanske inte i alla situationer? men för att svara på dina frågor:


- jag kör på en stationär speldator som är kopplad via ethernetkabel till router, som sedan kopplas till ett RJ45 uttag i ett rum till stadsnät/fiber som föreningen har avtal med, har provat med och utan router men vill återigen påpeka att mitt fenomen har inget med internetuppkoppling att göra, då det inträffar även i offlinespel med nätverkskabel urkopplad t.ex, och till och med på skrivbordet i windows känns fenomenet av, dvs när dessa störningar är kraftiga så är det laggigt/trögt/hög latens även på skrivbordet i windows, kan avgöra direkt redan där hur det kommer att kännas i ett spel !

när det känns normalt och störningarna är låga/ej infinner sig för tillfället så känns musen "lätt" och responsiv både på skrivbordet och i spel, offline som online,


- har också en laptop men som i mitt svar ovan angående liknande fråga från annan användare så är det något av ett problem att testa på min laptop som inte har mer än 60hz uppdateringsfrekvens då bara det faktumet i sig gör att muskänslan är mycket "trögare" än min spelskärm med låg responstid och hög uppdateringsfrekvens, även när det inte är några störningar på elen och allt känns bra på den stationära, så är det en extrem skillnad i responstid och latens naturligt på laptopen så att säga, jämfört med speldatorn, dock skulle jag kunna testa ändå nästa gång det är kraftiga störningar bara för testandets skull, skulle det kännas bättre på den gamla laptopen när den är på batteridrift jämfört med en ny och kraftfull speldator, (som återigen fungerar utmärkt utan problem på annan plats dvs hos farsan där jag testat flera vändor), så är det ju absolut bra information och skulle ev. kunna tyda på luftburna störningar,

frågan är bara hur vanligt och troligt det skulle vara då jag bor så centralt man kan bo i en större storstad, utan några typ kraftledningar i närheten eller så som skulle kunna påverka mig luftburet, eller det kanske inte alls är uteslutet att man kan ha luftburna störningar fastän man bor centralt i en storstad? själv lutar jag mer åt att problemet kan bero på antingen något inkopplat hos granne/grannar bredvid eller ovanför mig, alternativt underdimensionerad el i föreningen generellt sett, men det är bara min teori..




- att låna en UPS är absolut en bra idé , min forskning av fenomenet har visat att många HIFI fantaster som lider av "smutsig" ström och skaffat filter och liknande till sina anläggningar för så rent ljud och bild som möjligt brukar även rekommendera nån form av "dubbelkonverterande" UPS för att få en så ren strömkälla som möjligt, i kombination med eller utan någon form av strömfilter / power conditioner på engelska, så det är absolut ett möjligt alternativ, att låna en sådan UPS vet jag inte om jag kan fixa dock, och kanske inte värt att kasta pengar i sjön på en om det inte är nästan garanterat att det kommer lösa problemet så att säga..
använder faktiskt ingen TV längre ! kör allt på datorn sen många år tillbaka, så har tyvärr ingen annan pryl som jag kan se eventuella symptom på, däremot vad det gäller din nästa fråga om jag testat andra datorer hemma hos mig, så vill jag påpeka igen att jag vid flera tillfällen tagit min dator och skärm över till farsans lägenhet på andra sidan stan, och där är problemet helt eliminerat, fungerar perfekt och konstant, oavsett tid på dygnet,



- kan också igen tillägga här att när dessa problem började för ca ~3 år sedan efter, om jag minns rätt ett strömavbrott, så var det första jag gjorde att byta ut precis varenda komponent inklusive skärm,kablar, chassi, alla komponenter inuti datorn, och tillbehör som mus/tangentbord/spelkontroller osv utan resultat, och om mina nuvarande prylar fungerar perfekt i farsans lägenhet, men inte här hos mig trots att jag t.ex. testat koppla ut *allt* från elen förutom dator och skärm, så vill jag påstå att felet inte ligger i mina komponenter..
grannar har jag inte frågat då jag har ingen aning om hur jag skulle ställa frågan typ på ett vettigt sätt, kanske bättre att låtsas vara en HIFI fantast som har störningar på bild och ljud eller något sånt, då det kan verka mer "normalt" :D misstänker dock att det inte skulle leda någonvart.. men skadar iofs inte.




- angående grannar undrar jag också om det kan vara så att någon av mina grannar som bor intill eller ovanför eventuellt skulle kunna ha något inkopplat hemma hos sig, som matar ut störningar som kan påverka andra grannar som mig eventuellt? alternativt då nån form av underdimensionering, problemet med den teorin är lite också att fenomenet kan uppenbara sig även på sena nätter då belastningen är minimal i byggnaden när folk sover..sen är det nästan enbart äldre människor jag har som grannar som förmodligen bara kollar på TV eller använder en ipad på sin höjd som teknik..
så jag känner att jag uteslutit i princip allt jag kan här vad det gäller mina egna komponenter då dom fungerar perfekt hos farsan, internet är också uteslutet som felorsak då fenomenet inträffar även offline/utan internetkabel inkopplad/till och med på skrivbordet i windows kan jag känna av denna latens i mus och i offlinespel med spelkontroll, och som sagt alla komponenter är utbytta till helt nya sedan detta problem började, och forskning av fenomenet på olika forum på nätet visar att detta är mer eller mindre ett vanligt problem fast diskuteras mer ofta på HIFI forum och liknande jämfört med dator/datorspelsforum,



- verkar även vara ett hyfsat vanligt problem hos folk som spelar in musik hemma, med eller utan dator, just den typen av hobby dvs HIFI/musikproducering/musikinspelning verkar vara väldigt beroende av ren ström utan störningar, då det annars hörs på deras inspelningar osv..
en tanke här är kanske att se om trådlöst tangentbord+mus+spelkontroll via bluetooth eller liknande skulle kunna vara ett sätt att lösa problemet, är osäker där hur det fungerar och om störningarna kan "fortplanta" sig hela vägen från inkommande ström till dator och sedan kretsar på moderkort osv vidare via bluetooth till trådlösa tillbehör, men det är också trist att behöva hålla på med att ladda batterier och så känner jag, hade varit optimalt att lösa orsaken till problemet istället för att behöva köra trådlöst!


- sen till sist har jag i min forskning också läst lite om att detta kan och kommer bli ett vanligare problem pga "teknikens framfart" dvs att det är så många prylar inkopplade i dag på elnätet generellt åtminstone i storstäder / städer, jämfört kanske med att bo mer ute på landet, och just datorers nätaggregat som slår om tusentals gånger per sekund bidrar mycket till dessa EMI och RFI problem, typ?
får se hur jag går vidare och vad nästa steg är.. prata med föreningen/nätägaren om någon form av kontroll, alternativt köpa något filter/ups/liknande som mer eller mindre garanterat borde lösa ledningsburna störningar åtminstone, undrar om ett enkelt test kan vara till att börja med att kontrollera volten i uttagen här hemma vid de tillfällen då det fungerar bra / mindre dåligt, jämfört med de tillfällen på dygnet då det är kraftiga störningar och det fungerar väldigt dåligt,



- detta fenomen är inte heller en helt "svart eller vitt" grej så att säga, utan mer nyanserat, på en skala från väldigt dåligt till helt perfekt, och mitt emellan dvs acceptabelt och spelbart men inte normalt som det ska vara, och varierar från dag till dag / tid på dygnet osv.. kan tillägga igen att dagens datorer är felkorrigerade som attan så även om det är kraftiga EMI/RFI störningar kan datorer till synes fungera precis som de skall, om användaren nu inte är en spelfantast som jag som är känslig för sånt här som latens från tillbehör och så, nån som bara surfar på aftonbladet t.ex. hade aldrig märkt av något sånt här osv eller upplevt det som ett problem!




ursäkta det långa svaret men, vill få med så mycket som möjligt ! jag får återkomma igen i tråden om en snar framtid oavsett antar jag, men fråga på bara om det är något mer som kan vara vettigt
att veta..





M Martin Lundmark skrev:
Hej Alexander86

Du skriver ”dator, tillbehör som mus och spelkontroller kopplade via USB kabel till datorn började bete sig märkligt till och från”.

Hur är dessa ihopkopplade då du har bekymmer?
· Vilka enheter är kopplade via ”portar” på datorn (med icke trådlös anslutning)?
· Hur många ”stickkontakter” har du anslutet till eluttag. Är alla enheter anslutna med en stickkontakt till ett eluttag, eller har du flera nätdelar anslutna till olika uttag?
· Är ”spelkontroller kopplade via USB kabel” anslutet till annat än dator. (TV, LAN via kabel)?
· Är det anslutet till jordade uttag


Hur är dessa enheter ihopkopplade då du inte har bekymmer?
· Är samma enheter anslutna på samma sätt, som vid bekymmer, men på en annan plats?
· Är ”spelkontroller kopplade via USB kabel” anslutet till annat än dator. (TV, LAN via kabel)?
· Är det anslutet till jordade uttag

kan börja med att säga såhär vad det gäller strömkablar från dator och skärm, så kvittar det helt hur jag kopplar då fenomenet inträffar oavsett, och har testat följande sätt att koppla in min dator och skärm till ström:


- dator + skärm med varsin strömkabel till varsitt strömuttag i väggen

- dator + skärm med varsin strömkabel till grendosa som sen kopplas till 1 strömuttag i väggen

- dator + skärm med varsin strömkabel till grendosa som sen kopplas till ett strömfilter, som sedan kopplas till 1 strömuttag i väggen

- dator + skärm med varsin strömkabel till varsitt egna uttag i strömfiltret, som sedan kopplas till 1 strömuttag i väggen


kan påpeka här att jag provat alla uttag i lägenheten, både de ojordade i övriga rum och de jordade i köket, vid flera tillfällen och under minst ett dygn eller mer,
och provat alla varianter ovan utan någon skillnad!


strömfiltret jag nämner köpte jag för cirka en tusing och är detta som rekommenderades på diverse HIFI forum , men anses samtidigt vara en budgetmodell som inte löser kraftigare störningar,
ville dock inte lägga ut för mycket pengar utan att prova något enklare först:

https://www.furmanpower.com/product/10a-standard-power-conditioner-230v/ , men hjälpte inte alls, förmodar att de frekvenser/band som störningarna ligger på är "utanför" vad detta filter klarar, kollar jag specarna på kartongen säger den följande angående filtreringens kapacitet:


Noise Attenuation: Transverse Mode, Greater than 20dB , 1.5mhz to 20 mhz.

är ingen expert såklart men verkar inte vara ett särskilt brett spektrum som den täcker, om det nu låter vettigt..


tillbehör som kopplas in i datorn via USB är tangentbord, mus, och xbox spelkontroll, provat olika USB portar, diverse olika versioner av operativsystem som windows 7/10 , och samtliga komponenter har bytts ut minst en gång sedan detta fenomen började för mig!

men vill till sist påpeka igen att alla mina grejer, med samma kablar, fungerar perfekt oavsett om jag testar i en vecka på annan plats, i detta fall hos farsan som jag testat hos flera gånger, bara för att utesluta helt att det inte är mina komponenter/kablar det är fel på.. och i mina svar ovan ser du också att felet inte beror på dålig internetuppkoppling eller så, inträffar oavsett om jag kör online eller offline och upplevs även på skrivbordet i windows / offline spelande utan nätverkskabel inkopplad ö.h.t , är också återigen helt säker på att jag inte konfigurerat något knasigt eller att det är fel på mjukvarusidan, speciellt just då att allt fungerar utmärkt på annan plats säger mig det mesta..


inget är kopplat till något annat som TV eller så, har inte en TV heller ! kör allt på datorn som webb-TV / stream / netflix osv, tittar knappt på tv ens på nätet nuförtiden utan det är mest film / musik / serier online och spelande som gäller för mig ändå via streamingtjänster..



puh, känner att jag svarat på allt hittills så gott som möjligt, sista utvägen är ju att flytta härifrån, men det är absolut sista utvägen ! men har en hel del möjligheter kvar att försöka som att prata med förening/nätägare om någon form av kontroll av elnätet, ev. se om det är underdimensionerat och något i den stilen, eller rakt av mäta efter störningar... vet bara ej hur man skulle lägga upp och förklara behovet av det på ett vettigt sätt.

men just eftersom felet är intermittent men ändå upprepande mönster så är det klurigt, har en känsla dock av att det skulle säkert upptäckas någon form av problem om nätägaren hade sett över elen helt här i föreningen, gamla installationer med porslinssäkringskåp och kan tänka mig att det hade behövts underhållas/bytas ut någonting i elcentralerna här, men men,




jag får tacka för alla svar hittills i alla fall och be om ursäket igen för så mycket text, men vill alltid få med så mycket jag kan på en gång istället för att uppdatera med tusen små svar på olika frågor typ,


jag lär återkomma igen oavsett när/om något nytt händer, ska bara försöka tänka ut vad nästa bästa steg är, och om någon undrar om något så bara fråga på !


tack igen på förhand,

mvh Alexander
 
Redigerat:
A Alexander86 skrev:
är nog gamla anläggningar här då det är ojordat överallt förutom i kök, och vi har gamla säkringsskåp med porslinssäkringar, (även om det i sig inte behöver betyda något och sådana skåp kan fungera alldeles utmärkt vad jag förstår, och allt har fungerat bra fram tills då ca ~3 år sedan efter ett strömavbrott, om jag minns helt rätt hur det började)
Mycket riktigt har det ganska liten betydelse, om inte anläggningen är från första halvan av 1900-talet.

Fråga snällt. Försök övertyga dem om problemet. Men om du drar upp "trög muskänsla i Quake pga endast 60 Hz uppdatering av skärmen" så skulle åtminstone inte jag lyssna speciellt noga, men jag har en massa hår i öronen ;) Och dra inte upp audiofiler utan hår i öronen...

Jag förstår nu att det faktiskt handlar om ganska små störningar, dvs att du har onormalt höga krav på svarstider och överföringshastighet. Det förtar inte ditt problem, men gör det svårare att både motivera och hitta. Så försöka hitta fall på "Windows skrivbord" som alla har sett för att övertyga nätägare och BRF. Kan du inte övertyga dem om att du har ett problem som de förstår så får du själv vara beredd på att lägga upp pengar.

Och då får man ställa kostnaden för felsökning mot kostnaden för olika slags chansartade åtgärder. Jag tror ju att sannolikheten är högre för ledningsburen störning än luftburen. Luftburna störningar av den magnitud det antagligen skulle handla om vill man dock inte ha, och är jobbig att skydda sig emot. Ledningsburna är enklare att skydda sig emot, men det kostar. Undvik "strömfilter" utan köp i så fall en riktig störskyddstransformator eller UPS.

Även om din dator fungerar hos farsan så kan vi inte utesluta att den är känslig för störningar. EMC handlar ju om att apparater ska vara kompatibla. Det går inte alltid att prata om nivåer, utan störningen kan anses vara normal i din lägenheten, utom just för din dator. Det kan vara "fel" på din nätdel som inte passar dagens smutsiga miljö. Det kanske finns speciella nätdelar för gaming? Du har helt rätt i att störningar av allehanda slag är ett växande problem. Det kan vara en LED-lampa hos dig eller grannen som stör.

Jag förstår att du kanske ens aldrig sett dina grannar. Det försvårar ju. Men det vore värdefullt om du lärde känna någon i närheten som du kunde prova datorn hos. Kan du inte övertyga BRF får du som sagt själv bekosta mätningar och på den vägen låta en elfirma ta kontakten med grannar för ev felsökning.

Ja, det kan vara värdefullt att mäta spänningen vid olika tillfällen.
En ytterligare mätning du kan göra själv är vattenkokarmätningen av styrkan hos ditt nät. Det kan ge en fingervisning av dåliga ledningar. Mät på varje fas, om du har trefas i lägenheten, och mät helst med en apparat (t.ex värmefläkt) på 2 kW, dvs så hög effekt som möjligt för att få ett noggrannare mätsvar.
Det kanske kan vara bra att även kontrollera att dina uttag i köket verkligen är skyddsjordade eller om det blivit något fel på dem. Då behöver du en multimeter och mäta spänningen mot jordblecket, 0V mot ena "hålet" i uttaget och 230 V mot det andra.

Det är nog med gissningar nu. Försök hålla ned längden på dina svar, jag tror vi hört alla omständigheter nu. Utan försök bara ge "prov/undersökning - resultat". Då du har provat så många olika saker vore det värdefullt att sammanställa allting kort och överblickbart.
 
Jag tycker att det låter långsökt att störningar på elnätet ska störs USB anslutna prylar. Men du att samma dator och utrustning funkar perfekt på andra platser?
 
  • Gilla
Millox
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag tycker att det låter långsökt att störningar på elnätet ska störs USB anslutna prylar. Men du att samma dator och utrustning funkar perfekt på andra platser?
Jag är benägen att luta åt det hållet jag med. Trådlösa prylar, ok, det kan jag förstå men att det skulle bli så mycket felkorrigeringar/omsändningar i en sladd är lite svårsmällt.

Jag frestas att fråga om TS kan arrangera ett blindtest för sig själv? Halvt på skämt.
 
  • Gilla
Millox
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Mycket riktigt har det ganska liten betydelse, om inte anläggningen är från första halvan av 1900-talet.

Fråga snällt. Försök övertyga dem om problemet. Men om du drar upp "trög muskänsla i Quake pga endast 60 Hz uppdatering av skärmen" så skulle åtminstone inte jag lyssna speciellt noga, men jag har en massa hår i öronen ;) Och dra inte upp audiofiler utan hår i öronen...

Jag förstår nu att det faktiskt handlar om ganska små störningar, dvs att du har onormalt höga krav på svarstider och överföringshastighet. Det förtar inte ditt problem, men gör det svårare att både motivera och hitta. Så försöka hitta fall på "Windows skrivbord" som alla har sett för att övertyga nätägare och BRF. Kan du inte övertyga dem om att du har ett problem som de förstår så får du själv vara beredd på att lägga upp pengar.

Och då får man ställa kostnaden för felsökning mot kostnaden för olika slags chansartade åtgärder. Jag tror ju att sannolikheten är högre för ledningsburen störning än luftburen. Luftburna störningar av den magnitud det antagligen skulle handla om vill man dock inte ha, och är jobbig att skydda sig emot. Ledningsburna är enklare att skydda sig emot, men det kostar. Undvik "strömfilter" utan köp i så fall en riktig störskyddstransformator eller UPS.

Även om din dator fungerar hos farsan så kan vi inte utesluta att den är känslig för störningar. EMC handlar ju om att apparater ska vara kompatibla. Det går inte alltid att prata om nivåer, utan störningen kan anses vara normal i din lägenheten, utom just för din dator. Det kan vara "fel" på din nätdel som inte passar dagens smutsiga miljö. Det kanske finns speciella nätdelar för gaming? Du har helt rätt i att störningar av allehanda slag är ett växande problem. Det kan vara en LED-lampa hos dig eller grannen som stör.

Jag förstår att du kanske ens aldrig sett dina grannar. Det försvårar ju. Men det vore värdefullt om du lärde känna någon i närheten som du kunde prova datorn hos. Kan du inte övertyga BRF får du som sagt själv bekosta mätningar och på den vägen låta en elfirma ta kontakten med grannar för ev felsökning.

Ja, det kan vara värdefullt att mäta spänningen vid olika tillfällen.
En ytterligare mätning du kan göra själv är vattenkokarmätningen av styrkan hos ditt nät. Det kan ge en fingervisning av dåliga ledningar. Mät på varje fas, om du har trefas i lägenheten, och mät helst med en apparat (t.ex värmefläkt) på 2 kW, dvs så hög effekt som möjligt för att få ett noggrannare mätsvar.
Det kanske kan vara bra att även kontrollera att dina uttag i köket verkligen är skyddsjordade eller om det blivit något fel på dem. Då behöver du en multimeter och mäta spänningen mot jordblecket, 0V mot ena "hålet" i uttaget och 230 V mot det andra.

Det är nog med gissningar nu. Försök hålla ned längden på dina svar, jag tror vi hört alla omständigheter nu. Utan försök bara ge "prov/undersökning - resultat". Då du har provat så många olika saker vore det värdefullt att sammanställa allting kort och överblickbart.

tack för svar! ska se hur jag går vidare och blir mer korta svar och uppdateringar längre fram om/när något nytt händer här, ska bara bestämma mig för vad nästa och bästa steg är,


vill bara säga att jag inte riktigt håller med om att det är onormalt höga krav på svarstider från min sida, det är mer eller mindre ospelbart när störningarna är som värst här, det är typ pengar i sjön på en dyr och kraftfull speldator som inte kan användas för det den är till för så att säga, jag kan absolut hålla med om att inte alla människor hade sett detta som ett problem, då inte alla spelar spel, men kan garantera att vilken person som helst som t.ex. spelat FIFA eller NHL eller liknande spel förut, eller förstapersonsskjutare , hade direkt märkt av att något inte stämmer när dom spelar om de upplevt samma sak som jag :D, men men!

tackar ändå för din hjälp och dina råd! ska bara se hur jag gör som nästa steg, allt uppskattas verkligen !


återkommer längre fram i tiden i alla fall och tack igen !

MVH




D Daniel 109 skrev:
Jag tycker att det låter långsökt att störningar på elnätet ska störs USB anslutna prylar. Men du att samma dator och utrustning funkar perfekt på andra platser?

MathiasS MathiasS skrev:
Jag är benägen att luta åt det hållet jag med. Trådlösa prylar, ok, det kan jag förstå men att det skulle bli så mycket felkorrigeringar/omsändningar i en sladd är lite svårsmällt.

Jag frestas att fråga om TS kan arrangera ett blindtest för sig själv? Halvt på skämt.


svar till både mathias och daniel här då!



kan förstå era tankar helt klart, jag var helt inställd på t.ex. hårdvarufel när detta började för ~3 år sedan då jag bytte ut alla komponenter, men när felet fortsatte här hos mig trots allt urkopplat från elen, förutom dator och skärm, och inte alls uppenbarade sig i farsans lägenhet så var det då jag började nysta i detta..

kan klistra in ett citat och länka till ett inlägg från en administrator på ett forum som handlar lite om saker som latens och olika tekniker i skärmar/TV:


"NOTE: EMI is a very rare cause of lag/stutters. Literally like 1 in 100 chance type cause. But cause exists. We've seen forum members fix lag via EMI fixes. It is very hard to troubleshoot, requires expert-league troubleshooting skills. However we've had actual confirmations of fixing EMI to fix stutters/lag. The short story is that computers are now full of error correction behaviours, and electromagnetic interference can slow down many electronics via error floods that is continually corrected by error correction, slowing things down. This includes SATA buses, PCI buses, M.2 buses, Ethernet cables, ECC RAM, and lots of other error correcting layers. Massive EMI can slow down a computer noticeably enough to create EMI-related latency."


och en länk här till ett lite längre inlägg från samma admin som kan ge lite mer info om hur felkorrigering i datorer kan leda till såna här problem när det handlar om EMI störningar:

https://forums.blurbusters.com/viewtopic.php?f=10&t=6498#p48107


så det verkar som något i stil med att kretsar/logik på moderkort och så kan balla ur helt vid kraftig interferens och i vissa sällsynta fall då som i mitt så kan det leda till såna här fenomen.. för att försöka sammanfatta det,

en tanke är att köpa ett dyrare nätaggregat till datorn som kanske har bättre filter på inkommande ström, sitter simpla filter i varje nätaggregat i alla datorer vad jag förstått, men endast på dyrare modeller som det ev. skulle kunna hjälpa mitt problem, kanske i kombination med något störspänningsskydd som andra rekommenderat ovan då..


hur som helst! ville bara länka lite info och feedback från annat håll om saken, jag återkommer oavsett längre fram i tiden med en kort uppdatering , ska bara se hur jag gör som nästa steg som sagt,


får tacka alla som svarat för er tid och era råd oavsett!


MVH
 
Jag tar frågan en gång till. Har du testat exakt samma utrustning på annan plats med annat resultat? En gång eller flera gånger?
 
Nu vet jag inte hur stor stad du bor i, men om det finns nån återförsäljare av nätagg eller du kan hitta nån annan användare kanske du kan övertala att få låna hem grejer och testa med innan du går och köper dyrare på chans. Nu har jag inte läst alla dina inlägg (de är ju ganska långa :) ), men har du provat att kontakta nätägaren själv och frågat dem om de utför kvalitetsmätningar och vad det skulle kosta?
 
D Daniel 109 skrev:
Jag tar frågan en gång till. Har du testat exakt samma utrustning på annan plats med annat resultat? En gång eller flera gånger?
Ja det har han gjort, och problemet följer inte med.
 
P
Har du fört logg över störningarna? En logg som sträcker sig över en längre tid kan säga nåt om när problemet uppstår på ett bättre sätt än ditt minne gör.
 
Några felsökningstips:

1) Titta inte mer på audiofil-forum, de har inte koll
2) Vrid på kontakterna så att du får alla åt samma håll elektriskt sett
3) Sätt allt i en sammanhängande slinga av jordade grenuttag, även om lägenheten inte är jordad kan det hjälpa
4) Gör som pmd säger, för loggbok. Om BRF:en exempelvis har gamla Danfoss-växelrikare som är tidsstyrda på ventilationen är de starkt misstänkta
5) Vi hade på ett tidigare boende problem med jordloopar i antennsystemet, har du någon TV ansluten till samma uttag som datorn och också till centralantenn?
6) Sitter det ferriter på mus/tgb (eller trådlösa, minns inte?), om inte köp någon och sätt dit, sätt någon på matande kabel också.

Ditt filter verkar ha dämpning inom ett väldigt högfrekvent område som nog i praktiken inte borde sprida sig med sådan kraft att det kan störa, jag skulle gissa (men jag vet absolut inte säkert) att du har större nytta av ett lågpassfilter med brytfrekvens ner mot 1-10 kHz om dessa inte blir för stora och dyra.

Edit: Och var bor du, högst upp, längst ner, mitten och har du någon större stad i närheten som skulle kunna ha potential att husera en av de större konsultfirmorna?
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.