Matte001 Matte001 skrev:
hum... du är farlig... ta en noga titt på sektionen du just lade upp. Om du inte förstår den konstruktionen skall du inte bygga stödmurar. Än mindre ge råd om dem.
Vart fick du tag på rökat? Verkar vara bra grejer.
 
P
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
När vi förbyggt oss på kärnkraft, fick inte statligt subventionerade nybyggen ha skorsten. Så där sattes det in direktverkande el, så att det inte skulle gå att värma huset med olja.
Jag förstår nog inte riktigt. Om vi hade överskott på kärnkraftsel borde väl regeln ha varit att garagen skulle vara stora, och inte för små?
 
Matte001 Matte001 skrev:
hum... du är farlig... ta en noga titt på sektionen du just lade upp. Om du inte förstår den konstruktionen skall du inte bygga stödmurar. Än mindre ge råd om dem.
Passa på när grannarna har storfest med massor med gäster och bjud på en nakenchock och lite mys med tanten " sambon" man får inta vara pryd!"
 
  • Gilla
  • Haha
Michael_w och 1 till
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Jag undrar, har grannen fått bygglov för mur eller stödmur?
Jag undrar också.

Det kan ju inte vara en stödmur grannen byggt? Det är ju en bärande konstruktion för trädäcket? Det är som att säga att mitt hus vilar på stödmurar... Det gör det ju inte.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
H
Krille-72 Krille-72 skrev:
Ts uteplats ser inte ut att störas av grannens uteplats. Däremot störs Ts när han tittar ut genom ett fönster.
Om du läser dom första raderna I TS FÖRSTA INLÄGG så kanske du förstår lite bättre vad som diskuteras:

"Hej, närmsta grannen har byggt en altan i en brant sluttning och högsta höjden på denna är på cirka 4-5 meters höjd upp i luften. Altanen går precis längst tomtgränsen mot mitt hus och höjden på altanen gör att de kommer upp i nivå med mitt vardagsrumsfönster som ligger på ANDRA våningen! Fönstret åt det hållet är runt 3,5 kvm stort och en altan på bara 5-6 meters avstånd skapar såklart en väldigt obekväm insyn då man ser rakt in i vardagsrummet samt sovrummet om dörren är öppen. Detta gör att jag nästan inte vill bo kvar."
 
M Michael_w skrev:
Här är några bilder.

Det vita till vänster är alltså mitt.

Personligen tycker jag att detta påverkar hela gatans utseende, utöver att skapa insyn hos mig,

Enligt kommunen är högsta punkt där trädäcket tar sin början 3,5 från gatan på dess högsta punkt.

Före:

[bild]

[bild]

Efter

[bild]

[bild]


[bild]

[bild]

[video]

[bild]
Att det är högt är sant. Men jag tycker inte det förstör hela gatans utseende då det är ett snyggt bygge som går i stil med huset.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
H Håkan V skrev:
Om du läser dom första raderna I TS FÖRSTA INLÄGG så kanske du förstår lite bättre vad som diskuteras:

"Hej, närmsta grannen har byggt en altan i en brant sluttning och högsta höjden på denna är på cirka 4-5 meters höjd upp i luften. Altanen går precis längst tomtgränsen mot mitt hus och höjden på altanen gör att de kommer upp i nivå med mitt vardagsrumsfönster som ligger på ANDRA våningen! Fönstret åt det hållet är runt 3,5 kvm stort och en altan på bara 5-6 meters avstånd skapar såklart en väldigt obekväm insyn då man ser rakt in i vardagsrummet samt sovrummet om dörren är öppen. Detta gör att jag nästan inte vill bo kvar."
Jag vet mycket väl vad som diskuteras. Den eviga frågan om insyn eller förstörd utsikt.
Insyn från eller till en granne skapar självfallet obehag. Inget tvivel om det. Men är insyn eller förstörd utsikt ett argument att inte bygga? Ska man ta hänsyn till varje grannes åsikter om man vill bygga så blir det inte mycket byggt i det här landet.
Om man tittar på flygfotot tycker jag att man kan se utemöbler på grannens altan. Dom verkar inte vara placerade precis vid tomtgräns. Så frågan jag ställer mig är hur ofta grannen verkligen står och tittar in genom Ts fönster?
Omvänt så kan man fundera på hur ofta Ts står och tittar ut genom sitt fönster?
Kanske går det att prata med grannen och få honom att montera ett plank på 180 cm vid tomtgränsen? Då minimerar man insynen åt båda håll.
Nu valde grannen att bygga en altan ända fram till tomtgräns. Det hade kunnat bli ett garage istället. Ett garage får man ofta bygga 1 m från tomtgräns. Då hade Ts inte fått ökad insyn men däremot ett tak som skymmer utsikten. Något säger mig att Ts varit missnöjd även med denna åtgärd. Själv skulle jag också blivit besviken.
Vill man undvika dessa situationer bör man köpa ett hus som inte ligger ca 5 m från tomtgräns. Särskilt om man har stora fönster rakt mot grannen. För utsikten över grannens tomt äger du inte.
Ett annat alternativ är att du ser till att insynsskydda från ditt eget håll. Det kan man göra med hög växtlighet eller med en rullgardin.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
M Michael_w skrev:
Hej, närmsta grannen har byggt en altan i en brant sluttning och högsta höjden på denna är på cirka 4-5 meters höjd upp i luften. Altanen går precis längst tomtgränsen mot mitt hus och höjden på altanen gör att de kommer upp i nivå med mitt vardagsrumsfönster som ligger på ANDRA våningen! Fönstret åt det hållet är runt 3,5 kvm stort och en altan på bara 5-6 meters avstånd skapar såklart en väldigt obekväm insyn då man ser rakt in i vardagsrummet samt sovrummet om dörren är öppen. Detta gör att jag nästan inte vill bo kvar.

Altanen har anmälts av en annan granne och de fick rivningsbeslut från kommunen. Några månader senare helvände kommunen och gav plötsligt grannen tillstånd till altanen med kravet att en stödmur skulle byggas och tomrummet skulle fyllas med jord. Stödmuren byggdes och lantmäteriet var här och mätte men muren blev sen inte godkänd eftersom den inte var byggd efter de godkända ritningarna. Då gjordes en ny bygglovsansökan i efterhand och den har nu slutligen blivit godkänd. Detta är en process som varat i säkert 5 år.

Pga stödmuren räknas nu inte altanen som en altan längre utan som ett trädäck och då får man tydligen bygga hur nära tomtgränsen som helst.

Vad finns det att göra här? Har pratat med grannen och de säger att de ska fundera om de kan göra något men nu när allt blivit godkänd tvivlar jag på att de kommer ändra altanen. Det jag själv funderar på är om han verkligen fyllt tomrummet under altanen med massa, om det inte är gjort borde det väl räknas som en altan med en skithög mur.
Det finns en annan aspekt på detta, då jag själv har jobbat med branskyddsfrågor. Ta upp problemet med kommunens Brandchef, be dom komma ut och besikta ur brandsynpunkt dels har vi 4,5 meter från tomtgräns, andra aspekter är brännbart material, grillar dom, vindaspekten fastigheten ligger högt och då är vindarna mer besvärliga, om du har bilen parkerad mellan dig och grannen så har du explosionsrisk, vad händer om du eller han får en brand i taket och lågorna slickar sig uppåt och får tag i takstolar och spånt med en explosion av oförbränt kolväte som följd. Då har de ansvariga lite grand att förklara innan deras huvuden rullar. Jag har brandbesiktat fastigheter förr och jag hade aldrig godkänt detta. Läs om brandföreskrifter i Boverkets byggregler, kontakta ansvarig brandmyndighet. Lycka till!!!
 
  • Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
M Mickestaav skrev:
Det finns en annan aspekt på detta, då jag själv har jobbat med branskyddsfrågor. Ta upp problemet med kommunens Brandchef, be dom komma ut och besikta ur brandsynpunkt dels har vi 4,5 meter från tomtgräns, andra aspekter är brännbart material, grillar dom, vindaspekten fastigheten ligger högt och då är vindarna mer besvärliga, om du har bilen parkerad mellan dig och grannen så har du explosionsrisk, vad händer om du eller han får en brand i taket och lågorna slickar sig uppåt och får tag i takstolar och spånt med en explosion av oförbränt kolväte som följd. Då har de ansvariga lite grand att förklara innan deras huvuden rullar. Jag har brandbesiktat fastigheter förr och jag hade aldrig godkänt detta. Läs om brandföreskrifter i Boverkets byggregler, kontakta ansvarig brandmyndighet. Lycka till!!!
Finns inget i BBR som skulle kunna stoppa en altan på grund av brandskyddsregler.
 
  • Gilla
Krille-72
  • Laddar…
M Mickestaav skrev:
Det finns en annan aspekt på detta, då jag själv har jobbat med branskyddsfrågor. Ta upp problemet med kommunens Brandchef, be dom komma ut och besikta ur brandsynpunkt dels har vi 4,5 meter från tomtgräns, andra aspekter är brännbart material, grillar dom, vindaspekten fastigheten ligger högt och då är vindarna mer besvärliga, om du har bilen parkerad mellan dig och grannen så har du explosionsrisk, vad händer om du eller han får en brand i taket och lågorna slickar sig uppåt och får tag i takstolar och spånt med en explosion av oförbränt kolväte som följd. Då har de ansvariga lite grand att förklara innan deras huvuden rullar. Jag har brandbesiktat fastigheter förr och jag hade aldrig godkänt detta. Läs om brandföreskrifter i Boverkets byggregler, kontakta ansvarig brandmyndighet. Lycka till!!!
Men det här var intressant. Du menar att grannen ska beläggas med grillningsförbud på altanen. Gäller det hela altanen eller får han grilla 4,5 m från tomtgräns? Får man ha en grill på gräsmattan närmare än 4,5 m från tomtgräns?
Det säkraste vore såklart om alla asfalterade sina markytor till 4,5 m från tomtgräns.
Vad jag vet så får man i många kommuner bygga garage, carport eller liknande 1 m från tomtgräns. Känns ju lite märkligt ur brandsynpunkt. Tänk om man laddar nya elbilen och batteriet börjar brinna.

Känns som att brandchefen i många kommuner kommer få fruktansvärt mycket att göra efter ditt inlägg.
 
  • Haha
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Men det här var intressant. Du menar att grannen ska beläggas med grillningsförbud på altanen. Gäller det hela altanen eller får han grilla 4,5 m från tomtgräns? Får man ha en grill på gräsmattan närmare än 4,5 m från tomtgräns?
Det säkraste vore såklart om alla asfalterade sina markytor till 4,5 m från tomtgräns.
Vad jag vet så får man i många kommuner bygga garage, carport eller liknande 1 m från tomtgräns. Känns ju lite märkligt ur brandsynpunkt. Tänk om man laddar nya elbilen och batteriet börjar brinna.

Känns som att brandchefen i många kommuner kommer få fruktansvärt mycket att göra efter ditt inlägg.
Det är skillnad mellan en öppen altan, ett förråd, samt en bostadsbyggnad.

Bostad ska motstå strålningsvärme en viss tid, brukar vara 30 minuter. Om avståndet är för litet får man anpassa fasadpanel och eventuella fönster så att det uppnår rätt brandklass.

Men som ni är inne på så lär det inte vara tillämpligt i TS fall.
 
S Sir Duke skrev:
Det är skillnad mellan en öppen altan, ett förråd, samt en bostadsbyggnad.

Bostad ska motstå strålningsvärme en viss tid, brukar vara 30 minuter. Om avståndet är för litet får man anpassa fasadpanel och eventuella fönster så att det uppnår rätt brandklass.

Men som ni är inne på så lär det inte vara tillämpligt i TS fall.
Jag vet mycket väl att det finns skillnader. Mitt inlägg var sarkastiskt skrivet efter en stolles inlägg som påstår sig ha besiktigat fastigheter förr. Man blir ju nästan mörkrädd.
Men faktum är att han kan ha rätt. Han kan faktiskt ha brandbesiktigat fastigheter. Har stött på dessa stollar när dom brandbesiktigat tex, skolor. Då får dom från dörr till dörr och letar etiketter. Oavsett om det är ett aluminiumparti, en pappdörr eller en trädörr. Hittar dom inga etiketter ska dörren bytas. Bra för oss byggare såklart.
Sen tar kommunen in en annan besiktningsman. Å vips så behöver inte alla dörrar utan etiketter bytas. För nu helt plötsligt har dom hittat en besiktningsman med kunskaper. Något som tydligen inte verkar behövas för att kalla sig besiktningsman som utför en så viktig sak som brandbesiktning på tex. En skola.

Vi får se om grannen får grillningsförbud eller inte. :crysmile:
 
  • Haha
Nissens
  • Laddar…
Nissens
M Mickestaav skrev:
Det finns en annan aspekt på detta, då jag själv har jobbat med branskyddsfrågor. Ta upp problemet med kommunens Brandchef, be dom komma ut och besikta ur brandsynpunkt dels har vi 4,5 meter från tomtgräns, andra aspekter är brännbart material, grillar dom, vindaspekten fastigheten ligger högt och då är vindarna mer besvärliga, om du har bilen parkerad mellan dig och grannen så har du explosionsrisk, vad händer om du eller han får en brand i taket och lågorna slickar sig uppåt och får tag i takstolar och spånt med en explosion av oförbränt kolväte som följd. Då har de ansvariga lite grand att förklara innan deras huvuden rullar. Jag har brandbesiktat fastigheter förr och jag hade aldrig godkänt detta. Läs om brandföreskrifter i Boverkets byggregler, kontakta ansvarig brandmyndighet. Lycka till!!!
Du är ju helt ute och cyklar... vad krävdes det för utbildning för att bli brandbesiktningsman?
 
  • Gilla
Krille-72
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Du är ju helt ute och cyklar... vad krävdes det för utbildning för att bli brandbesiktningsman?
Han har sålt brandsläckare?

Det är också att arbeta med brandskyddsfrågor...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.