E
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Givetvis får man skyddsjorda metallrör, men de ska vara avsedda för det, och även nyinstallerade och berörbara. Gamla t.ex Bergmanrör var inte avsedda för detta.

Även en JFB släpper igenom strömmar på 100-tals ampere, kanske under längre tid än vad en smältsäkring gör, vilket kan orsaka en gnista. Men JFBn kan hjälpa till med mindre felströmmar.

Är rören dolda och oberörbara behöver de dock inte skyddsjordas, men det vet man inte i en gammal anläggning. Man får t.ex se upp med dosor i metall, så dosan kan behöva skyddsjordas, vilket är vanskligt då man kanske inte vet hur dosan har kontakt med rören. Så byte av dosan till plast kan vara på plats.

Så man uppnår troligen ingenting med att skyddsjorda dolda gamla metallrör (i form av elchock), utan tvärtom kan man öka risken för brand.
Men gör du inte just det då du ansluter ett jordat uttag till metalldosan med fästklo?
Eller det behövs någon isolerad modell.
 
E El-Löken66 skrev:
Detta mynnade ut i att stegen i sig inte fick agera skyddsledare utan varje sektion behövde anslutas individuellt.
Det är rätt många anslutningar extra i jämförelse, hoppas det inte är för inget dessa görs.
Var har du hittat det kravet?
 
E
D Daniel 109 skrev:
Var har du hittat det kravet?
Här ser du: https://www.elinstallatoren.se/2020/10/blir-anlaggningen-farlig-om-jag-skyddsutjamnar-kabelstegen/
Främmande ledande del. Ja, det kan det ju lätt bli.

Första Google resultat: I dessa få fall, då skyddsutjämning av kabelstege behöver utföras, ska ledaren vara märkt med färgkombinationen grönt och gult. Seriejordning är inte tillåten, det vill säga kabelstegen får inte användas som skyddsutjämningsledare. Funktionsutjämning av kabelstegar är dock vanligare.

Har tyvärr inte tid att kolla djupare just nu, Bo fyller i luckorna.
 
Nej, det blir det inte särskilt lätt. Och om det blir det så gäller det ju en enstaka sektion.
 
E
D Daniel 109 skrev:
Nej, det blir det inte särskilt lätt. Och om det blir det så gäller det ju en enstaka sektion.
Då får dessa vara isolerade i skarvarna och ingen naken kopparlina ligga där. Vem har koll på detta.
 
Nej, det finns inget som säger att de inte får komma i kontakt med jordade prylar. Var har du fått det ifrån?
 
E
D Daniel 109 skrev:
Nej, det finns inget som säger att de inte får komma i kontakt med jordade prylar. Var har du fått det ifrån?
Ifall du sätter upp en kabelstege som är åtkomlig som exempelvis borras och skruvas i betong. Så är ju denna förbunden med byggnadens armering.

När det nu talas om främmande ledande delar så är det maximalt 4 kOhm mot exempelvis jord som gäller.
Men jordlinan kommer ju sänka detta till närmre noll, fast inte tillförlitligt.

Är nu armeringen ansluten till PUS kommer delar av felströmmen gå via armeringen exempelvis.

Nu var det ett tag sen jag såg detta installeras men sist skulle varje sektion anslutas. Innan dess kanske i början och slut.

Nu skriver Cecilia att det egentligen inte behövs i många fall. Men vilka fall, och vem ska bedöma detta.
 
Ja, det var många som felaktigt tolkade det som att stegar behövde jordas. Så är dock inte fallet i de flesta fall.
 
E
D Daniel 109 skrev:
Ja, det var många som felaktigt tolkade det som att stegar behövde jordas. Så är dock inte fallet i de flesta fall.
Precis. Men i vilka fall. De där inga personskador kan ske?
Och vem bedömer det.
 
Jag har lite personlig erfarenhet av både fördelarna och nackdelarna med pansarrör.
I mitt barndomshem blev det en svag röklukt i mitt rum.
Brandkår tillkallades som bröt upp golvet.
Där hittades ett pansarrör som var vitglödgat, regeln det satt mot höll på att förkolna.
Å ena sidan skulle det troligen aldrig blivit ett tillbud om det inte var ett metallrör. FK trådarna i röret var förkolnade på en sträcka av en meter.
Å andra sidan så hjälpte troligen metallen att hindra att det blev brand. Sedan fick en brandman en rejäl stöt när har tog i röret. Det var isolationsfel i en dosa i ett annat rum. Detta hände för länge sedan långt före jordfelsbrytaren kom.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Precis. Men i vilka fall. De där inga personskador kan ske?
Och vem bedömer det.
Du kan leja in mig för att bedöma.
Kostnad? Eftersom jag har min arbetsplats hemma så börjar klockan ticka när jag lämnar tomten och tickar tills jag på nytt sätter min fot på samma tomt. Full kostnadstäckning för resor och uppehälle samt en timkostnad av 2500:- som kan förhandlas ner till 2000:- OM projektet varar i minst 10 timmar. Dock är minimikostnaden15000:- + reskostnad.
 
  • Wow
El-Löken66
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Men gör du inte just det då du ansluter ett jordat uttag till metalldosan med fästklo? Eller det behövs någon isolerad modell.
Var snäll och citera endast den text du vill kommentera. Jag vet inte vad du syftar på. Jag har aldrig nämnt fästklor. En installatör måste givetvis se till att dosor i metall antingen skyddsjordas eller inte skyddsjordas beroende på vad man vill uppnå. Jag tror inte det finns något mer att säga om det.
E El-Löken66 skrev:
När det nu talas om främmande ledande delar så är det maximalt 4 kOhm mot exempelvis jord som gäller.
Det är fel. Värdet 4 kohm är endast tillämpbart vid kompletterande skyddsutjämning. Men det är inte ens där en (bra) definition på främmande ledande del. Det finns ett råd i reglerna där 4 kohm förekommer i avsnittet om skyddsutjämning vilket är fel. Åsköverspänningar bryr sig inte om några 4 kohm. Jag bara nämner det så att ingen tror att 4 kohm skulle vara något som definierar en främmande ledande del i allmänhet.
 
E
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Var snäll och citera endast den text du vill kommentera. Jag vet inte vad du syftar på. Jag har aldrig nämnt fästklor. En installatör måste givetvis se till att dosor i metall antingen skyddsjordas eller inte skyddsjordas beroende på vad man vill uppnå. Jag tror inte det finns något mer att säga om det.

Det är fel. Värdet 4 kohm är endast tillämpbart vid kompletterande skyddsutjämning. Men det är inte ens där en (bra) definition på främmande ledande del. Det finns ett råd i reglerna där 4 kohm förekommer i avsnittet om skyddsutjämning vilket är fel. Åsköverspänningar bryr sig inte om några 4 kohm. Jag bara nämner det så att ingen tror att 4 kohm skulle vara något som definierar en främmande ledande del i allmänhet.
Detta med främmande ledande delar blev ett sidospår och avsåg kabelstegar fästa i byggnadsarmering men det du skriver om att jorda de gamla dosorna tycker jag går lite stick i stäv med experternas råd.

Trycka in någon form av isolering vore däremot perfekt, men jag antar marknaden är för liten.
 
Du får givetvis tycka vad du vill, men det är ganska värdelös information att du tycker emot det jag tycker utan att tala om (citera) vad jag tycker och tala om vad du eller andra tycker istället...

Det finns inga speciella regler kring kabelstegar som främmande ledande del som skulle medge att man använder 4 kohm som definition på främmande ledande del.
 
E
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du får givetvis tycka vad du vill, men det är ganska värdelös information att du tycker emot det jag tycker utan att tala om (citera) vad jag tycker och tala om vad du eller andra tycker istället...

Det finns inga speciella regler kring kabelstegar som främmande ledande del som skulle medge att man använder 4 kohm som definition på främmande ledande del.
Fixera inte för mycket vid dessa 4 kOhm, det är bara ett exempel för att förstå vad för typ av föremål det pratas om, det är något som inte är direkt anslutet till nillpotential, heller inte helt isolerat.

Vad jag minns har det genom åren förekommit diskussioner om kabelstege, om dessa exempelvis är ansluta till jord i ändarna så har sektionerna där emellan också ansetts vara så.

Det finns en liten likhet i detta och nämnda B-rör, i korthet så vill vi att något ska vara ordentligt anslutet och annars får det vara.

Hur stor risken med rörskarvarna är vill jag inte gissa på men det finns troligen en del fall likt Hempularens bland statistiken men vad har Daniel8 för belägg att påstå att det inte stämmer exempelvis?
Blott en känsla, har jag en känsla av, och då går jag hellre på det våra duktiga experter säger, även om dessa givetvis kan ha fel ibland.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.