4 562 läst · 22 svar
5k läst
22 svar
Marmor i kök - en guide
Sida 1 av 2
På konsumentens sida
· 3 103 inlägg
En bänkskiva och stänkskydd av marmor är vackert och ger köket en lyxig känsla. Och marmor passar i både gamla och moderna kök. Här berättar vi om olika typer av marmor och vad du ska tänka på innan du skrider till verket och investerar i marmor till ditt kök.
Du kan läsa artikeln här: Marmor i kök - en guide
Du kan läsa artikeln här: Marmor i kök - en guide
Har marmor som bänkskiva och stänkskydd i andra köket i rad nu. Har det även på golvet i hallen samt på kommod i badrummet och gnistskydd framför kaminen. Kräver att man är lite mer noggrann med spill som sagt, men har ärligt talat slutat bry mig så mycket. Blir sällan bestående kulörta fläckar och ser väldigt bra ut över tid.
Renoverare
· Stockholm
· 18 318 inlägg
Vi valde granit pga ovan nämnda anledning. Inte lika fint som Carrara marmor, men bra nära
https://www.stenfirmatorner.se/p/white-cloud
https://www.stenfirmatorner.se/p/white-cloud
Bor i ett hus byggt 1935 i Högsjö, Vingåker. I kommunen fanns ett marmorbrott och ett sliperi i Marmorbyn tills 1970.
Klart att man skulle ha marmor när byggde huset. Finns som en stor grön marmorköksskiva och en riktigt stor marmorskiva ovanför öppna spisen.
De har hållit i 85 år!
Klart att man skulle ha marmor när byggde huset. Finns som en stor grön marmorköksskiva och en riktigt stor marmorskiva ovanför öppna spisen.
De har hållit i 85 år!
Fast jura Grey är kalksten, sen tycker jag såpa inte blir bra alls, bättre att köra på en impregnering tex steinfix 100 så suger inte skivan lika bra, sen att få bort syra fläckar på carrar är väldigt lätt för hand med 2st slipklossar 200g och 400g sen på med polerpasta och kör med 400g samtidigt..
Sen att polerad är mer tålig är lite av en vitlögn, ja den är mer tålig för att den är polerad och inte lika mottaglig mot vätskor men allt syns 10000ggr mer, en liten lätt repa på en matt Carrara syns knappt medans på en polerad är den som en grov repa
Sen att polerad är mer tålig är lite av en vitlögn, ja den är mer tålig för att den är polerad och inte lika mottaglig mot vätskor men allt syns 10000ggr mer, en liten lätt repa på en matt Carrara syns knappt medans på en polerad är den som en grov repa
Vi har Carraramarmor som bänksskivor i köket nu. Jag var väldigt tveksam då jag känner min familj men lät mig övertalas och jag får nog säga att den tål betydligt mer än vad jag hade förväntat mig. Jag torkar noga, men resten av familjen är väl inte lika duktiga på det. Och den ser ut som ny fortfarande efter snart 4 år.
Det står i artikeln att en blankslipad marmorskiva tål mer än matt och det är tvärtom mot vad vår leverantör sa. Så vi har mattslipade skivor. Eventuella fläckar från sura ämnen ger just matta fläckar och de syns mer på en blank ytan än på en yta som redan är matt.
Det står i artikeln att en blankslipad marmorskiva tål mer än matt och det är tvärtom mot vad vår leverantör sa. Så vi har mattslipade skivor. Eventuella fläckar från sura ämnen ger just matta fläckar och de syns mer på en blank ytan än på en yta som redan är matt.
Renoverare
· Stockholm
· 18 318 inlägg
Jag skrev ju det, inte lika fint som marmor. Vi har soffbord i Nero portoro superfint. Men skulle inte vilja ha det på diskbänk. Jag öppnar i snitt en vinflaska om dagen i mitt kök. För stor riskelpaco skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 318 inlägg
Vilken tur då att jag mätt upp allt själv.AndersMalmgren skrev:
Monterade de skivan bra? Eller beställde du skivorna omonterade? Ingick förresten montage? (De verkar inte världssnabba på att svara).
En bekant rekommenderade den här firman efter många års positiv erfarenhet, plattsättare.
Renoverare
· Stockholm
· 18 318 inlägg
Jo de var bra på monteringen. Mycket pga att vi monterat skåpen helt perfekt och att väggar var 90 grader osvHuddingebo skrev: