F fiskbuggaren skrev:
25TC. 25D har ett annat skärsystem.

(eller jag vet ju inte vilken han köpte, men boschkvarnen med ”turbine cut” är den som heter tc.)
Ok den kostar ju lite mer än runt 4,000 mer nära 5,000
 
P
P PatrickStr skrev:
Är det AXT 25D som ni köpte då ?
Nej, modellen med TC på slutet (TurbineCut)
 
P PatrickStr skrev:
Ok den kostar ju lite mer än runt 4,000 mer nära 5,000
Spontant, har du inga stora mängder varje år börjar nu priset dra iväg.
Så funderade jag mellan Biltema och en Stihl till dubbla priset, även att jag vurmar för vit/orange så blev det ingen sådan.
 
Köp ingen med knivar, dom blir slöa med tiden och ska bytas eller slipas, dom som krossar är bra, har en Bosch AXT 22 D som använts i 4 år nu och bara tuggar på,. brukar köra 2 ggr så blir flisen bra mycket mindre
 
P PatrickStr skrev:
Tittar på att köpa en kompostkvarn till trädgården och väljer mellan Ryobi RSH3045U, Ryobi 2045 och Biltemas kompostkvarn.
Vill lägga max 3,500 på en så någon som har en av dessa modeller ?
Läste att Sara Bäckman har Ryobi3045 och använder flisen till lägga i sina land.
Kan tipsa om AL-KO LH 2810! En valskvarn för 2595 kr vars i princip identiska föregångare LH 2800 var testvinnare för ett par år sedan.
Har själv malt mig flera kubik flis de senaste veckorna. Kört både färsk och torkad lönn och körsbär och annat trädgårdsris. Allt som går att stoppa ner i tratten orkar den tugga sönder. Allt som inte går i tratten är stort nog att använda som ved.
Jag är sjukt imponerand av maskinen och mina föräldrar beställde precis en likadan. Har besparat mig minst tio turer till tippen den senaste månaden. Använder nu flisen till att lägga i land och att fylla ut med.
 
D DesertCruiser skrev:
Kan tipsa om AL-KO LH 2810! En valskvarn för 2595 kr vars i princip identiska föregångare LH 2800 var testvinnare för ett par år sedan.
Har själv malt mig flera kubik flis de senaste veckorna. Kört både färsk och torkad lönn och körsbär och annat trädgårdsris. Allt som går att stoppa ner i tratten orkar den tugga sönder. Allt som inte går i tratten är stort nog att använda som ved.
Jag är sjukt imponerand av maskinen och mina föräldrar beställde precis en likadan. Har besparat mig minst tio turer till tippen den senaste månaden. Använder nu flisen till att lägga i land och att fylla ut med.
Den verkar bra men finns inte i nån butik där jag bor, vill gärna klämma o känna på den innan köp. måste ju åka till Göteborg eller Jönköping
 
P PatrickStr skrev:
Den verkar bra men finns inte i nån butik där jag bor, vill gärna klämma o känna på den innan köp. måste ju åka till Göteborg eller Jönköping
Vad är skillnaden på Lh2810 och MH2810 ?
 
D DesertCruiser skrev:
Kan tipsa om AL-KO LH 2810! En valskvarn för 2595 kr vars i princip identiska föregångare LH 2800 var testvinnare för ett par år sedan.
Har själv malt mig flera kubik flis de senaste veckorna. Kört både färsk och torkad lönn och körsbär och annat trädgårdsris. Allt som går att stoppa ner i tratten orkar den tugga sönder. Allt som inte går i tratten är stort nog att använda som ved.
Jag är sjukt imponerand av maskinen och mina föräldrar beställde precis en likadan. Har besparat mig minst tio turer till tippen den senaste månaden. Använder nu flisen till att lägga i land och att fylla ut med.
Såg att den stod säkring 16a på den, funkar det köra den ändå på ett vanligt uttag är bara 6a och 10a i den grupperna de är kopplade
 
6 A går direkt bort och även 10 A kan bryta, du bör hålla dig nedåt 2,5 kW på maskinen med 10 A och jag kör med C-karaktär på dvärgbrytare.
 
A AndersS skrev:
6 A går direkt bort och även 10 A kan bryta, du bör hålla dig nedåt 2,5 kW på maskinen med 10 A och jag kör med C-karaktär på dvärgbrytare.
C-karaktär på dvärgbrytare ?
 
Det finns olika säkringar, de som kan återställas med en liten spak kallas för dvärgbrytare, sedan finns det några olika varianter där C-karaktär brukar kallas för "trög" dvs att den klarar en högre startström som motorer ofta kan ha i t.ex. högtryckstvätt, m.fl. men även en kompostkvarn.
Sedan finns det keramiska säkringar som byts ut och heter Diazed, har inte sådana längre själv utan endast som huvudsäkring i fastigheterna.
 
A AndersS skrev:
Det finns olika säkringar, de som kan återställas med en liten spak kallas för dvärgbrytare, sedan finns det några olika varianter där C-karaktär brukar kallas för "trög" dvs att den klarar en högre startström som motorer ofta kan ha i t.ex. högtryckstvätt, m.fl. men även en kompostkvarn.
Sedan finns det keramiska säkringar som byts ut och heter Diazed, har inte sådana längre själv utan endast som huvudsäkring i fastigheterna.
Har gamla hederliga proppar i porslin
 
Låter någon annan ge detaljerat svara på det, men spontant kan gå eller inte med 2,8 kW.
 
Min Biltema kvarn lade just av efter flerårigt bruk.
Den krångliga åtkomsten till kniven var delvis orsak, 3 flik philips och tamperproof torx. Kniven rostade fast med glipa till drivsidan som sög åt sig mer och mer material. Till slut lade växellådan av.
Köpte Meec med bara 4 insex. Fick en dos kopparpasta på knivaxeln.
Ännu sämre tratt och 14 dB högre ljud från växeln. Förhoppningsvis gör de rakskurna kuggarna att den håller bättre.
 
Sator73 Sator73 skrev:
Min Biltema kvarn lade just av efter flerårigt bruk.
Den krångliga åtkomsten till kniven var delvis orsak, 3 flik philips och tamperproof torx. Kniven rostade fast med glipa till drivsidan som sög åt sig mer och mer material. Till slut lade växellådan av.
Köpte Meec med bara 4 insex. Fick en dos kopparpasta på knivaxeln.
Ännu sämre tratt och 14 dB högre ljud från växeln. Förhoppningsvis gör de rakskurna kuggarna att den håller bättre.
Så din rekommendation är lite service med 2-3 års intervall?
Vad är det som är krångligt, bra att veta?
Torx med hål i mitten är jag med på, men inte 3 flik Philips? Eller är det inte den vanliga PH3 du avser?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.