F
Med tanke på att Eldabutikerna nu också är bannade från min sida så är det nu två kaminkedjor jag inte handlar av efter att ah blivit lurad på både en kamin och till på köpet fått en osedvanligt dålig installation 2009. Jag stämde dom inte och dom stämde inte mig. Betalade fullt pris gjorde jag med an nån outgrundlig anledning och jag blir lite förbannad varje gång jag tänker på det. Har kompenserat mig själv mentalt genom att lägga mig i diskussioner på en mässa där jag talade om för kunder att det dom sålde var skit... Barnsligt som bara den men bra terapi att se dom förlora kunder.


Men hur är det möjligt att landa i så höga juristkostnader för en sån här sak som inte ens har nått tingsrätten ännu?

Det borde vara ett bättre rättsskydd för den svagare parten kan jag tycka. Höj förenklat mål till ett basbelopp och lagstifta att då ett företag stämmer en privatperson så står företaget för sina egna juristkostnader över ett basbelopp oavset utgång.
 
  • Gilla
Mathias Märsta och 27 till
  • Laddar…
S
Redaktionen Redaktionen skrev:
Eldabutiken i Haninge skulle ta Johan till tingsrätten för att han höll inne betalning för dåligt installerad kamin. Johan konstaterar i efterhand att de instanser som finns för privatpersoner som hamnar i tvist med företag är verkningslösa.

– Jag tog kontakt med Hallå Konsument som sa att jag hade rätt och borde slåss för min sak, säger en uppgiven Johan Nordin.


Du kan läsa artikeln här: Slutnotan för kaminen från Eldabutiken blev 255 000 kr
Detra visar att konsumenten oftast får bita i gräset och visar företagen att det lönar sig att vägra åtgärda felaktigheter. Det är rent åt hlvt. Det är lija illa med alka skydd som (ska) finnas för vanligt folk.
 
  • Gilla
Carl Johansson
  • Laddar…
Jag använder mig att två instanser som inte har någon juridisk mening och sen klagar jag på hur juridiken fungerar. Rimligt resonemang.
 
Man kan ju förundras hur Elda butiken kom fram till att det är en bra approach att stämma kunden med all den dåliga publicitet det innebär för "kaffepengar" .

De måste ju vara på väg att bomma igen och skiter i, så att det blev en prestigefråga.
 
  • Gilla
ami39 och 7 till
  • Laddar…
Q
Gissar på att detta kostar Elda kedjan många gånger mer än om de bara gått med på att byta.

Det är inte särskilt bra reklam att göra dåligt jobb och stämma sina kunder för sitt egna fel.
Då detta är ett av de största forumen för renoveringar så får det rätt stor spridning bland dem som skall installera kaminer.

jag kommer aldrig efter denna artikeln få för mig att köpa någon reservdel eller kamin hos dem.
Spelar ingen roll om detta är en enskild butik , för detta återspeglar ganska bra hur elda ser på sina kunder.

Får hoppas detta sprids ordentligt så de tappar många kunder.
 
  • Gilla
Tranarö och 35 till
  • Laddar…
Verkar ju som den enda vinnande parten i detta mål var juristerna :thinking:
 
  • Gilla
henric78 och 14 till
  • Laddar…
B
K Kaboff skrev:
Verkar ju som den enda vinnande parten i detta mål var juristerna :thinking:
Som i väldigt många mål, kanske t.o.m de flesta :thumbdown:
 
  • Gilla
ami39 och 6 till
  • Laddar…
Skulle det ha hjälpt att byta om kunden gnäller på saker som är typiska?
 
Varför antar alla att det faktiskt var fel på produkten? Man kan ju lika väl anta att det var en gnällig kund?
 
  • Gilla
sketchup och 1 till
  • Laddar…
H huggan skrev:
Varför antar alla att det faktiskt var fel på produkten? Man kan ju lika väl anta att det var en gnällig kund?
Har du läst tråden (eller snarare trådarna)?
Det är ganska väldokumenterade fel...
 
  • Gilla
Mathias Märsta och 17 till
  • Laddar…
C
H huggan skrev:
Varför antar alla att det faktiskt var fel på produkten? Man kan ju lika väl anta att det var en gnällig kund?
Förmodligen för att såväl ARN som tre oberoende besiktningsmän gett kunden rätt.
 
  • Gilla
Mathias Märsta och 31 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Har du läst tråden (eller snarare trådarna)?
Det är ganska väldokumenterade fel...
Jag har läst artikeln men inte länkarna i artiklen samt denna tråd. Är det som cpalm skriver att det finns även 3 besiktningsmän som ger kunden rätt så är det ju ganska övertygande, tråkigt att inte den viktiga aspekten står i artikeln. Dock att en konsumentförening eller en advokat säger att du har rätt, detta ska vi strida för skulle jag inte hänga i min julgran. Så fortsätt gärna smäda den lokala Eldabutiken. Jag är helt med.
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Var fick du 19 000 ifrån?
Totalt var det ju ca. 350 000 kr.
Rättsskyddet täcker normalt även vid förlikning. Däremot täcker det inte alla kostnader.
"Eftersom hans advokatkostnader låg på 348 313 kronor förhandlade han till sig en ekonomisk kompensation som motsvarar kostnaden för kaminen. Efter ersättning från försäkringsbolaget och denna kompensation landar kostnaden för hela kalaset på 255 783 kronor istället för de 78 610 han trodde att kamin skulle kosta. "

348 313 - (78 610 <- Ekonomisk kompensation) = 269 703
Efter försäkring landar hans kostnader på 255 783.
269 703 - 255 783 = 13 920
Så min huvudräkning var uppenbarligen fel men då fick han alltså bara ut 13 920kr på sin hemförsäkring vilket låter än värre.
 
  • Gilla
kattlucka och 5 till
  • Laddar…
A
T TypRätt skrev:
"Eftersom hans advokatkostnader låg på 348 313 kronor förhandlade han till sig en ekonomisk kompensation som motsvarar kostnaden för kaminen. Efter ersättning från försäkringsbolaget och denna kompensation landar kostnaden för hela kalaset på 255 783 kronor istället för de 78 610 han trodde att kamin skulle kosta. "

348 313 - (78 610 <- Ekonomisk kompensation) = 269 703
Efter försäkring landar hans kostnader på 255 783.
269 703 - 255 783 = 13 920
Så min huvudräkning var uppenbarligen fel men då fick han alltså bara ut 13 920kr på sin hemförsäkring vilket låter än värre.
Tror du ska räkna kaminen ovanpå 348.313...
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Verkligen tråkigt att höra hur detta slutade! Hur kan vi konsumenter dra lärdom från detta för att undvika samma situation?

- betala fullt pris och sen reklamera och sedan kräva upp till beloppet för småmål (ca 23000kr), då håller man själv i taktpinnen och kan lägga ner när man vill utan att det blir astronomiska summor. Dock kan man ju inte få tillbaka allt.

- försöka få Konsumentverket att driva målet genom att få en konsumentombudsman, man slipper då alla kostnader men osäker hur enkelt det är att få konsumentombudsman
 
  • Gilla
Mathias Märsta och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.