nimhed nimhed skrev:
Det måste väl värma på hela tiden för att vara beredd när användaren vill mata fram lim.
Det intressanta för att bedöma hur användbar denna är väl ungefär hur länge ett batteri räcker för att hålla limpistolen "aktiv". Viss skillnad om det räcker i några minuter eller flera timmar. Någon som har en aning?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Det intressanta för att bedöma hur användbar denna är väl ungefär hur länge ett batteri räcker för att hålla limpistolen "aktiv". Viss skillnad om det räcker i några minuter eller flera timmar. Någon som har en aning?
På min limpistol (inte lidl's batteridrivna) står det 80/25W. Jag gissar att den drar 80W under uppvärmning och 25 för varmhållning? I så fall borde ett sånt där batteri räcka en dryg timme iallafall.
 
useless useless skrev:
I så fall borde ett sånt där batteri räcka en dryg timme iallafall.
Det tycker jag i så fall låter rätt användbart. I alla fall för mig är det sällan jag har en limpistol "i drift" längre än så men det beror naturligtvis på vad man ska limma.
 
K_arlstrom K_arlstrom skrev:
OT, jag hade lätt lagt de extra kronorna och köpt en gluematic 5000, [länk] om jag varit ute efter en ny limpistol
:thinking:!

Blå Steinel limstol Gluematic 5000 med limstavar och svart ställ uppvisas med priset 948 kr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Exakt en lika dan hade Lidl för några veckor sedan. Men till ett helt annat pris. Jag tror den kostade runt 100kr!
Jag köpte en och har verkligen haft nytta av den!

Dag

PS. Min är grön.
 
  • Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Exakt en lika dan hade Lidl för några veckor sedan. Men till ett helt annat pris. Jag tror den kostade runt 100kr! Jag köpte en och har verkligen haft nytta av den! Min är grön.
Min är blå. :rofl: Men också från Lidl och kanske tio år gammal. Priset var nog också max en hundring.

Blå elektrisk häftpistol av märket Parkside vilande på dess laddstation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Alfredo Alfredo skrev:
Det tycker jag i så fall låter rätt användbart. I alla fall för mig är det sällan jag har en limpistol "i drift" längre än så men det beror naturligtvis på vad man ska limma.
30 minuter ska batteriet hålla enligt Lidls spec. Den där gluematic, den värmer upp limmet i dockan och sen är den fri från sladden vid limning?
 
nivv nivv skrev:
Den där gluematic, den värmer upp limmet i dockan och sen är den fri från sladden vid limning?
Gluematic vågar jag inte svara på men min från Lidl gör så. Värmer i dockan och funkar "ett tag" utan sladd. Sladden går även att koppla direkt till pistolen.
 
  • Gilla
stigen och 1 till
  • Laddar…
@stigen 530:- på amazon var första priset jag såg, kan förklara varför jag skrev som jag gjorde! Grattis till dig och alla andra som fått tag på en från lidl, långt för mig att åka dit :)
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
K_arlstrom K_arlstrom skrev:
OT, jag hade lätt lagt de extra kronorna och köpt en gluematic 5000, [länk] om jag varit ute efter en ny limpistol
Den ser ut att spela i en annan liga. Den där ligan där limpistoler med sladd håller till.
 
  • Haha
nivv
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Ber om ursäkt @HasseTeknik!
Personen i fråga hette visst @b_hasse.
:lying:
Du vill ha min kommentar om Lidl's billiga uttagstestare?
Jag har ingen sådan, men efter att ha studerat bilderna så verkar det som man måste vända den "rätt" för att testknappen för JFB ska fungera. Den nackdelen har inte en annan enkel testare som vi avhandlat här i forumet:
https://www.byggahus.se/forum/threads/varfoer-loeser-inte-min-jordfelsbrytare-ut.85603/
Den hade i stället nackdelen att det endast blev 21.3 mA läckström vid 230V när man tryckte på testknappen. Det gjorde att vissa JFB inte löste ut trots att det inte var något fel på dem.

Om man följer alla instruktionerna på Lidl's testare så tror jag man upptäcker det mesta utom "fulnollning", dvs jord används både som nolla och jord. Det upptäcker man å andra sidan så fort man försöker använda uttaget ...
 
fubar fubar skrev:
Köpte en så här i torsdags:
Batteridriven handcirkelsåg [länk]
Försökte klyva en regel 45mm tjock på längden och kom väl en meter. Batteriet var precis laddat.
Nu klöv jag sista biten och batteriet är i princip tomt.
Enl bruksanvisningen är max djup 48mm. Så jag känner mig rätt besviken på sågen. Undrar om man kan lämna tillbaka den när den är använd? -så här går det ju fortare med en fogsvans.
Testa med en klinga med färre tänder när du ska klyva. Eller kör I två omgångar.
 
nivv nivv skrev:
Vad tror ni om denna? [länk]

Jag har en billig från Biltema, men sladden väger mer än verktyget så den känns lite bråkig.
[bild]
Köp om den finns kvar! Suverän apparat som har gjort att till och med Lidls fake Gluematic (som jag är väldigt nöjd med och rekommenderar även den, har recenserat den tidigare i tråden) får stanna i skåpet. LED-lampan är mer användbar än vad man kan tro..

Köpte min för ”fullpris” förra svängen, nu när den är nedsatt en hundring så kan man ju jämföra med vad de tar för ett 2Ah batteri och laddare, dvs 249:- Släng till en 50-lapp så får du en limpicka inkl väska och tre limstavar :)

nimhed nimhed skrev:
Nej, men om du ska limma lite och sedan limma lite till 3 min senare, så ska den suga batteri i 4 min. Men säkert smidig i vissa lägen.
Mkt smidig i vissa lägen (dvs alla lägen som kräver en limpistol). Om du stänger av den och ska använda blott 3 minuter senare, så behöver du knappast slå på den igen, då den håller värmen länge.

Alfredo Alfredo skrev:
Det intressanta för att bedöma hur användbar denna är väl ungefär hur länge ett batteri räcker för att hålla limpistolen "aktiv". Viss skillnad om det räcker i några minuter eller flera timmar. Någon som har en aning?
Lidl påstår 30 minuter kontinuerlig användning på ett 2Ah batteri och de brukar sällan överdriva specifikationer enligt min erfarenhet. Så 60 minuter eller mer på ett 4Ah batteri, kontinuerlig användning då alltså. Den riktigt batterikonservativa användaren ser till att stänga av LED-lampan, så kan man nog kräma ut ett par extra minuter :p

Gällande uppvärmningstiden så anger Lidl 1 minut och visst, det kommer lim ur den då. Men man vill vänta en 20-30 sek till eller så för att det ska vara riktigt varmt.

Nu har jag inte ägt eldrivna värstingar på 2300W, utan mina något mer modesta har haft minst lika lång uppvärmningstid som den här batteridrivna.

Extra plus för automatisk avstängning efter 30 minuter om man inte använt den. Perfekt för sådana som mig som har limpistolsrelaterad Ahlzheimers.
 
  • Gilla
nimhed
  • Laddar…
V Vardagsrum skrev:
Köp om den finns kvar! Suverän apparat som har gjort att till och med Lidls fake Gluematic (som jag är väldigt nöjd med och rekommenderar även den, har recenserat den tidigare i tråden) får stanna i skåpet. LED-lampan är mer användbar än vad man kan tro..

Köpte min för ”fullpris” förra svängen, nu när den är nedsatt en hundring så kan man ju jämföra med vad de tar för ett 2Ah batteri och laddare, dvs 249:- Släng till en 50-lapp så får du en limpicka inkl väska och tre limstavar :)



Mkt smidig i vissa lägen (dvs alla lägen som kräver en limpistol). Om du stänger av den och ska använda blott 3 minuter senare, så behöver du knappast slå på den igen, då den håller värmen länge.



Lidl påstår 30 minuter kontinuerlig användning på ett 2Ah batteri och de brukar sällan överdriva specifikationer enligt min erfarenhet. Så 60 minuter eller mer på ett 4Ah batteri, kontinuerlig användning då alltså. Den riktigt batterikonservativa användaren ser till att stänga av LED-lampan, så kan man nog kräma ut ett par extra minuter :p

Gällande uppvärmningstiden så anger Lidl 1 minut och visst, det kommer lim ur den då. Men man vill vänta en 20-30 sek till eller så för att det ska vara riktigt varmt.

Nu har jag inte ägt eldrivna värstingar på 2300W, utan mina något mer modesta har haft minst lika lång uppvärmningstid som den här batteridrivna.

Extra plus för automatisk avstängning efter 30 minuter om man inte använt den. Perfekt för sådana som mig som har limpistolsrelaterad Ahlzheimers.
Köpte en till mig själv och gav bort en till en kollega, kommer nog bli kanon för mig som inte limmar ofta
 
Mikael_L
nivv nivv skrev:
Köpte en till mig själv och gav bort en till en kollega, kommer nog bli kanon för mig som inte limmar ofta
Bra tänkt.
Du glömmer bort var du lagt den iom att du inte limmar ofta, men då vet du att kollegan har en som du kan låna. :rofl:
 
  • Haha
nivv
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.