Nyinstallerad dörr med vikingainspirerat mönster mot en vägg med olika patinerade plåtar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

här är dörren monterad, jag tänkte mig att den skulle bli så här ....vikingaktig :) här ser man också troligen plåt nummer 1 monterad till höger, den har legat ute på en bunt 1 år kanske innan montering, till vänster är plåtar som legat längre ner i bunten samt hängt uppe sen i somras, en helt annan stil då men vadå, det är torrt där så det tar nog 3-4 år kanske innan det lever klart , förhoppning är nog att en inte blir ljusbrun, utan mer ...ska leta bild....
 
  • Gilla
Karl Axel Sjöblom
  • Laddar…
texas67 texas67 skrev:
[bild]
här är dörren monterad, jag tänkte mig att den skulle bli så här ....vikingaktig :) här ser man också troligen plåt nummer 1 monterad till höger, den har legat ute på en bunt 1 år kanske innan montering, till vänster är plåtar som legat längre ner i bunten samt hängt uppe sen i somras, en helt annan stil då men vadå, det är torrt där så det tar nog 3-4 år kanske innan det lever klart , förhoppning är nog att en inte blir ljusbrun, utan mer ...ska leta bild....
Färgförändring av COR-TEN-stål över tid visar paneler från ljusorange till mörkbrunt efter 2 veckor till 40 år.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
texas67 texas67 skrev:
[bild]
Tror inte den där är riktigt rättvisande, ett bra exempel är hoppbackarna i Lugnet, i Falun.. Där är strukturen byggd av corten 1973 och sist jag var där för tio år sen var den inte svart... Nån kanske har ett nytaget kort?
 
  • Gilla
texas67
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Tror inte den där är riktigt rättvisande, ett bra exempel är hoppbackarna i Lugnet, i Falun.. Där är strukturen byggd av corten 1973 och sist jag var där för tio år sen var den inte svart... Nån kanske har ett nytaget kort?
jag hålller med som du såg, blev själv lite förvånad över färgerna men tänkte ändå att dte kan vara kul som info, Jag skulle väl också tro att det bör vara skillnad på färg beronde på materialets tjocklek/...eller inte...det är ju primärt ett ytskikt, nåvlan, det blir kul, kanske huset kommer vara orange ett antal år innan det mörknar, lyckan bara i att bygga nytt hus och en ny fasad oavsett material är ju mycket hög :).och eftersom jag kostade på taket rejält och taket är en stor del av det visuella på det här huset ...det är intressant ibland hur "fel" man kan h i sina ideer, det blir ofta annorlunda men sällan egentligen sämre, man vänjer sig fort.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Panoramavy över frostigt landskap med timmerstuga, frostigt gräs, träd och gryningssol i bakgrunden.
 
Har du fått klar fasaden helt nu texas67. Vad är du nöjd med, inte nöjd med. Några bilder?
 
hej, nej inte helt klar, eftersom jag har 70 mil dit å blir det sporadiska hetsiga jobbtimmar då och då,
och över vintern kör jag gärna snöskoter men klart jag har ju kört inomhus istället för att kunna komma in
så snart som möjligt. framsidan är klar till 95% samt en sida, där man går in ha jag väl gjort halva kanske, och den sista sidan är gjord till hälften då det är lite fönster så går det fort, det komme rlite bilder, jag är mest nöjd med budget och helhet, det har ju i princip blvit så som jag ritat/tänkt ,,lite dum i huvudet var jag när jag ritade in
en 13x7 meter och tänkte att jag får 4 + 3 inomhus då, "glömde" att jag har ganska grov vägg vilket äter av innermåtten, jag satte ochså hjärtväggen en aning generöst för sovrummen till vilket i slutändan gjorde att köket tog stryk måttledes, jag hade ju börjat hela bygget med att köpa en tvättstugediskbänk med 2 hoar, rätt praktisk och opraktisk på en och samma gång, men det visade sig att den blev svårplacerad..ha ha..
sen är jag nöjd med mitt teknikrum, jag har ett rum där allt vatten kommer in och el och panna/beredare/elcentral får plats, dessutom bara dragning vatten avlopp i det rummet och direkt ut i vägg i bad / kök, vägghängt, snyggt, och även vattensäkert. och såklart billigaste möjliga lösning då dragning av rör osv blir minimalt.
 
Ett hus med cortenstålklädd fasad och mörkt tak, omgivet av snö, med markeringar för kommande byggdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ja, uppe vid undertaket blir det en träbit som list, allt ska målas svart därunder och även den listen då. mellan utskjutande takstöd så att säga, sen kommer det bockade hörn i knutarna i corten, bara 10x10..sen har jag några son ska klyvas in vid fönstret, måste köra sticksåg då saxen jag köper inte klipper mer än 700mm. och sen har jag håltagning i en corten för ftx aggregatet,så det är några timmar plåt sen en held del målande.hoppas kunna göra en hel del fasadjobb nu i maj, inte så mycket djur då i luften.
 
  • Gilla
BengtH och 2 till
  • Laddar…
3D-modell av ett hus med öppna väggar som visar interiör layout, inklusive kök, vardagsrum, sovrum och badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
smaken är ju som baken , men jag har vant mig vid plåten rätt fort, ja det är klart jag talar i egen sak :)
men , tror inte folk kommer bry sig, om man talar om för dom att det är rostig plåt så absolut en hög grad av skepsism, men ,,jag har sett många hus som är fulare än detta, mååånga hus...hur går det för oddjobb? bilder / länkar tack :)
 
Funderade du på att kapa åsarna jäms med fasaden, så dom inte stack ut? Tänker du bygga ner takutsprånget ner till åsarna? Känns som att taket skall "vila" på åsarna.
Det går ju att bygga på åsarna så de når upp till taket också.
Det känns som du är på rätt väg annars. Blir väldigt snyggt.
Har du beställt cortenplåten i en storlek, eller är det många specialmått?
Du har ju valt 1mm plåt. Känner du dig 100% nöjd med det, eller skulle du ta lite tjockare idag?
Andra som haft synpunkter på tjockleken? Det är svårt att hitta vilken tjocklek som rekommenderas av marknaden. Det är ju kg-pris så man vill ju inte ha massa onödig vikt.
 
O oddjobb skrev:
Funderade du på att kapa åsarna jäms med fasaden, så dom inte stack ut? Tänker du bygga ner takutsprånget ner till åsarna? Känns som att taket skall "vila" på åsarna.
Det går ju att bygga på åsarna så de når upp till taket också.
Det känns som du är på rätt väg annars. Blir väldigt snyggt.
Har du beställt cortenplåten i en storlek, eller är det många specialmått?
Du har ju valt 1mm plåt. Känner du dig 100% nöjd med det, eller skulle du ta lite tjockare idag?
Andra som haft synpunkter på tjockleken? Det är svårt att hitta vilken tjocklek som rekommenderas av marknaden. Det är ju kg-pris så man vill ju inte ha massa onödig vikt.
<<<<hej

bra tankar du har, nä åsarna som sticker ut ska se ut sådär, har inga betänkligheter med det, min kusin snickare hade funderingar, han tycker jag bygger modernt och då kan man inte ha åsar som på timmer hus, men jag har sett dom hela tiden i hjärnan och vill att man ser delar av konstruktionen, eftersom det fungerar i min hjärna så är det ok, jag kan dock förstå invändningen, absolut! :) takstolarna som vi gjorde själva av, kopierade en lättbalk är lite väl kraftiga, dock var det mycket viktigare med bärighet då jag inet hade en aning om hur mycket av snön som skulle ligga kvar, så jag har inte vågat snida till dom, jag kommer dock sätta några bräder för att fästa upp hängrännor så lite bättre kommer det bli, och det är inte så mycket pyssel att snedskära dom vid ett senare tillfälle, Skiss av en öppen boken sedd från sidan med markerade sidor och rygg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

svårt att rita i datorn med paint bara....
1 mmm plåt diskuterade jag med min kusin, 2 mm hade jag haft tufft att hantera i dom mått jag till slut..blev tilldelad, fick köra det till stugan i 2 vändor ändå, 128 plåtar á 1250x625 väger ändå en hel del. plåtarna är nedklippta från standard plåt stl 5000 x 2500 kanske? eller om dom var på 2500x 1250, plåtarna blev i alla fall hanterbara ..har inte gett mig på att bocka själv ..ännu, hoppas slippa det, ska bockas knutar och fönsterbleck. det får jag kosta på mig, jag slipper ju många moment ändå när jag bara går ut på fönsterkarm med plåten..ja det är verkligen inte normalt, men..å andra sidan är det plåt och pvc fönster, det lär stå sig bra .en överraskning var dock att dom blev så pass varma i solen, förra sommaren / höstkanten när jag gjorde solsidan var det handskar på, det kommer torka ut snabbt , dessutom blir det ju en himla fart på luften bakom fasaden upp mot taket, det blir solvarma väggar och även luftflödesvarma väggar
 
Trästomme av byggprojekt med synliga åsar och isolering under plåttak, staplade byggskivor, industriell känsla
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Interiör av ett rum under renovering med synliga åsar, industriell stil med plåtdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hörn av ett hus under konstruktion med rostiga metallplattor och synliga träbalkar som fasadmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ja, åsarna är ju genomgående och synliga, så det gillar jag..plåtarna är snygga även orostiga, ser ut som en dyr kakaelplatt ..tycker jag...jag är inne i en industriperiod så ruffigt och slitet går före hogglans..som synes :)
 
texas67 texas67 skrev:
[bild] [bild] [bild]
ja, åsarna är ju genomgående och synliga, så det gillar jag..plåtarna är snygga även orostiga, ser ut som en dyr kakaelplatt ..tycker jag...jag är inne i en industriperiod så ruffigt och slitet går före hogglans..som synes :)
Byggplats med halvfärdig husgavel, byggmaterial och röd traktor i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

äntligen nästan klar med stora gaveln, hörnplåtar ska bockas och fönsterbleck ska tillverkas, sen en farstukvist, nu är det ju roligare att bygga farstukvist..men vet inte om jag orkar gjuta en plattform ....kanske kör i trä...tips någon ?
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
texas67 texas67 skrev:
[bild]
äntligen nästan klar med stora gaveln, hörnplåtar ska bockas och fönsterbleck ska tillverkas, sen en farstukvist, nu är det ju roligare att bygga farstukvist..men vet inte om jag orkar gjuta en plattform ....kanske kör i trä...tips någon ?
Du behöver nog fundera på vilken design det skall bli, så det passar ihop med fasaden. Ha den mörk som vindskivorna eller en nätt konstruktion som passar med dom vita smala fodren runt fönster. Du kanske skall vänta så rosten hinner sätta sig runt dörren?

Riktigt fin har du fått det på insidan nu(y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.