Jag söker bilder på hus med torn, är det någon här som bor i ett gammalt fint hus med torn som kanske vill visa någon bild vore trevligt, länkar mm vore också fint.
 
När vi köpte det.

En hel del har gjorts sedan dess, men tyvärr har jag ingen aktuell bild.

/ Fredrik
 
  • Tornhill.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
He, vilket roligt hus Tornhill! :) När är det byggt?
 
Vad kul! Har alltid gillat Tornhill när man kört förbi! Var och smyg tittade på Er renovering för nån månadsedan. Lägg gärna upp lite bilder!

MVH plexi
 
Tornhill skrev:
När vi köpte det.

En hel del har gjorts sedan dess, men tyvärr har jag ingen aktuell bild.

/ Fredrik

Var inte riktigt vad jag hade tänkt mig men tack ändå. Väldigt intressant hus, skulle vara kul att se fler bilder.

Jag letar efter bilder på trähus med torn.
 
I boken Snickarglädje finns det åtminstonde en bild vad jag kommer ihåg. Skall det vara ett "runt" eller fyrkantigt?
 
Alsti18 skrev:
I boken Snickarglädje finns det åtminstonde en bild vad jag kommer ihåg. Skall det vara ett "runt" eller fyrkantigt?

Det ska vara runt torn med tinnar. (tror det heter tinnar, långt avsmalande tak) :)
 
Googla på tinnar, då får du många fina träffar! ;-)
 
Dr_Jerkyll skrev:
He, vilket roligt hus Tornhill! :) När är det byggt?
När är det byggt? Ja, det är en bra fråga.
1909, enligt papperna, men de stämmer ju inte alltid ;)

Vi har en karta som visar att det stod där 1909, fast vi har hört allt ifrån 1820 - 1940 "på byggden".

1820 stämmer nog inte, eftersom grunden är betong och betong uppfanns i England 1824..
En äldre granne hävdar att han minns när de byggde huset "precis innan kriget", men det känns fel, dels pga taxeringsår och karta från 1909, dels pga byggtekniken, som åtminstonde delar av den inte passar in på hur man byggde hus på 1940-talet.

En rimlig uppskattning är nog mellan 1873 (Skånska cement startar tillverkning i närheten) och 1890.

Fler bilder kommer "så småningom" (allt tar längre tid än man trodde) :(

/ Fredrik
 
Alla hus äldre än 1909 är "bokförda" som 1909 i fastighetsregistret, men det vet du säkert ...

.Henrik
 
tallmilan skrev:
Alla hus äldre än 1909 är "bokförda" som 1909 i fastighetsregistret, men det vet du säkert ...

.Henrik
Är verkligen ALLA äldre hus bokförda som 1909? Jag trodde bara det var när verkligt byggår är okänt?

/ Fredrik
 
G_Henrik skrev:
Jag söker bilder på hus med torn, är det någon här som bor i ett gammalt fint hus med torn som kanske vill visa någon bild vore trevligt, länkar mm vore också fint.
Här är åtminstone ett trähus, även om tornet kanske inte är så stort. Huset är enligt uppgift från 1905, ombyggt 1907. När tornet kom till vet jag inte. Det står och förfaller vid Ekolsund, mellan Bålsta och Enköping. Jag antar att den nuvarande ägaren tappade renoveringslusten när Vägverket smällde upp E18:s nya motorvägsbro i början av 90-talet - 150 meter snett över vattnet, utan bullerplank...
 
  • 003_huset.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Elofen
  • Laddar…
20-tal Österlen skrev:
Skickar en länk till mäklarfirman uppvik & döttrar. Där har dom bilder på alla sålda hus och man kan få en hel del inspiration


[länk]

Oj vad trevligt! Sådär skulle mitt hus sett ut!
 
Byggt 1907. Putsat på 30-talet. Idag plåtfasad som monterades på 60-talet, snyft...
 
  • huset.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.