tråkigt för er att det är strul med husleveranserna ... jag kom på en till sak som kaminförsäljaren sa. Han menade att om vi försökte montera kaminen under deras öppettider så agerar de "onlinesupport". Då har vi köpt den från en större butik med många kaminer som de själva satt upp i affären.
hej svejs fialotta
 
Vår kamin, Contura 550 går på 37 000 inkl. allt. Installation mm. Det enda som tillkommer är sotaren. Det priset var ganska bra tyckte vi. Det var lite rabatt på contura kaminerna i februari hos de flesta återförsäljare så vi passade på då. Vart ska er kamin stå Fialotta? Vi ska ha vår ungefär där de har den på ritningen, men så långt åt hallen som möjligt för att man ska kunna möblera med soffa och så på andra sidan. Trist att det var 3 veckors leveranstid bara. Om en månad kanske vi har vår kamin och då börjar det väl bli vår! Och vi har inte mycket torr ved heller. Bara blöt... genomsur skulle jag tro...
Just nu är min man iväg och köper isolering mm. Han ska börja nästa vecka med arbetet däruppe. Planlösningen har vi bestämt men har det inte på datorn. Vi har ritat för hand på rutigt papper. Badrummet kommer att bli 4,5 m utmed långsidan och 2,70 in mot allrummet. Vi hoppas att hörnbadkaret går in under takstolen vid snedtaket. Dörren kommer att bli sned precis som till sovrummen och dörrens placering precis till vänster om trappen. Vi har spegelvänt hus. Braskaminröret kommer upp i hörnet på duschen så där ska vi göra en pelare av mosaik med glasblock på ena sidan duschen och en skjutdörr på den andra. Duschen står i hörnet alltså. Det är väldigt svårt aatt förklara utan bild. Ska försöka rita i något ritprogram...

/Maria
 
Angående braskaminer: jag får en Contura C 680 färdiginstallerat med rör å allt för 10000:- allt enligt specialerbjudande då man skriver kontrakt före siste Mars, tycker de va en bra deal :)

Däremot ser de ut som att huset inte kommer innan midsommar utan i början på Augusti, säljaren skyller på fabriken men jag tror nog att han har "försökt klämma in mig" för självklart vill han ju sälja hus.
Blir dock inget problem för mig då ja e ensamstående och kan va flexibel med boendet under byggtiden, ja tycker att ni som fått förseningar ska begära nån sorts kompensation.

Västervik är adressen till min blogg
 
Marelb: Jag kan tänka mig att detta är enda gången i livet som ni längtar efter en längre vinter;)

Hembrennarsven: 10 000 SEK för allt?!!? Kan det stämma? Men jag antar att det bara gäller er som tecknar avtal just nu. Fuskigt!

JohannahDaniel: Hoppas allt gått bra för er idag! Markkillen verkar i alla fall haft mycket att göra, vi har inte kunnat få någon detaljerad specifikation men hoppas få det under helgen:)
 
Hej hej! Jo vi läste med om det erbjudandet om braskamin och frågade vår säljare om även vi kunde få det, men icke!! Vi hade ju redan tecknat ett avtal då!! Typiskt!

Krisal: Idag har jag jobbat och inte varit ngt på tomten (är mammaledig annars) men grunden ska vara klar på söndag, så det ska nog inte vara ngr problem hoppas jag!

Hembrennarsven: Det är inte bara Nybro de har problem med utan alla hus, i och med den nya takhöjden och taklutningen så din säljare säger rätt, han har nog inte bara klämt in dig :-D

Jag tycker som dig att man borde kunna få ngn kompensation, men så verkar det tydligen inte vara. Enligt kontrakt så avsäger de sig ansvar för sånt tydligen! I 24 veckor eller hur det nu var. Men de kan betala om man behöver hyra lägenhet längre, nu har vi ju redan ngr som ska flytta in här efter oss och de i sin tur att ju redan sagt upp sin lägenhet! Jaja vi får se hur det går. Hoppas bara innerligt nu att de inte skjuter upp leveransen ytterligare!

Ha en trevlig helg!!
 
Tjaba alla glada!
Jag och min sambo har köpt tomt i Umeå och funderar på vilket hus vi ska köpa. Först började vi med Älvsbyhus, men deras leveranstid avskräckte ordentligt så vi fick tips om SMV och det verkar onekligen lovande! Lutar åt Marieannelund, Lammhult eller Kalmar... sen får väl plånboken och sunt förnuft avgöra vilket det blir (mest troligt så blir det hon som bestämmer vilket :). Nu ska vi bara få in kalkyler från LB-hus imorgon (Lördag?!!), men både jag och min sambo känner väldigt varmt för smv. Vi har tittat i ett Marieannelund och blev positivt överraskade över hur välbyggt och tyst det var.

Har läst hela tråden från början till slut och måste säga att det är kanon att kunna vädra ideer på det här lätta sättet!!!
 
Tjena Sheriffen och välkommen hit, blir lite nyfiken på vart i Umeå ni köpt tomt? Vi har byggt Västervik i Djäkneböle, 1 mil från centrum...antar att du kanske vet vart det ligger. Vi är verkligen supernöjda med huset, har fått braskaminen för en månad sedan nu och det känns ju att man inte kommer ångra sig på det köpet iaf :)

Vissa saker har vi irriterat oss på och det är att det ska ta en sån himla tid och fixa småsaker som ska fixas, typ byta trasiga lister, fixa golvskador mm. Där har vi fått ligga på som attan annars hade dom nog aldrig gjort något åt det.

Strul med braskaminen har det också varit men där har vi inte kommit övernes om vad som ska ske men vo får väl se, blir inte att betala något fullpris för den iaf.

Trots allt detta + lite till så är vi inte annat än nöjda ändå, huset är jättefint och längtar så mycket att få börja inreda övervåningen, fixa tomten, bygga garage...???Hur ska man ta sig tid för allt detta????? :)

Ska fota braskaminen och lägg in ett foto ikväll för den som är intresserad.

Det var allt för mig...over and out


//Mickelina
 
Tjena Mickelina!
Blev det nåt inköp på K-rauta?Själv så blev det inget, men man blev sugen på en Bosch kap/geringsåg med bord.... nån sa: nej nu åker vi??? en sån måste man väl ha?

Vi har kolllat på offerten på LB-hus, funkar inte för oss! tok-mycke pengar! Kommer att säga till Dennis på smv imorgon när våra barn simmar tillsammans att vi kör med nån av hans villor! Nu gäller det att komma överrens om vilken.... kanske sten, påse , sax???

Börjar lura på att bygga lösvirkes garage! tror ni att man tagit vatten över huvudet då? har ju faktiskt byggt lösvirkeshus i stugan. Tror att man kan komma undan rätt så billigt om man gör grunden själv och bygger själv.

Var ute på tomten idag, träffade blivande grannar! Jätte trevliga! tydligen så är det både en upplyst pulkbacke 40m från tomten!!!! plus en grillplats!

börjar bli för bra för att vara sant... skulle vara jättekul om vi fick komma ut till veckan och kolla på erat bygge! Jag lovar att ta med min mamma så att din gubbe får flash-backs! hihi...
 
Mickelina: Tråkigt med strulet ni upplevt. Vad gäller trasiga småsaker som lister etc, ger SV en ersättning om ni ev skulle fixa detta själva eller får man inte göra det själv?

JohhannahDaniel: Vi håller tummarna för att er grund blir klar idag!
 
Tjo Sheriffen :)

Blev inte så mycket köpt igår men köpte dock en fönster till toalettdörren där i onsdags. Tycker iaf att det är bra att dom öppnat så att det bli lite mer konkurrens här i stan.

Kikade också på geringssågen och arbetsbänken där och det blir väl att inhandla diverse sådana grejjer innan man kör igång med övervåning och garage.

Kom förbi i veckan ni och kika, slå en pling innan bara så vi hinner städa upp lite :p

Nu har jag iaf fixat en bild på vår braskamin och slänger in en bild på nya fönstret på toalettdörren.

//Mickis
 
  • kamin.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • k-rauta.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kul att se Mickelina! Vi har inhandlat en del grejer nu till övervåningen och ska börja nu... Men det blir ett antal vändor till för att köpa all isolering mm. Visst längtar man till våren nu så man kan se vad man ska göra med tomten?!
Fin kamin också, vad är det för sort?
/Maria
 
Fint blev det med föntret i badrumsdörren! Funderar skarpt på samma sak!

Det där med kap/gerings/klyvsåg och bord är något jag suktat efter länge, undrar om det blir av nu?

Var för övrigt och skrev kontrakt på Marieannelund igår... hjärnan känns lite mossig och grumlig. Vet inte hur man ska göra med garage och dyl. ska man bygga själv eller ska smv få leverera? Skulle hellst vilja gjuta en platta i samma veva som dom gör husgrunden och avvakta med bygget tills man vet vad man vill ha, men jag vet inte hur det blir med bygglovet då? Nån som vet?

"Roger över Roger ut" pistvakt, för dom som inte vet...
 
hejsan! vi lutar åt att bygga Lammhult med Smålandsvillan. Någon som byggt detta hus, som kanske tom anlitat en annan firma för att fixa torpargrunden? tycker 260' som vi fått uppgift om är dyyyyrt...
 
celindan: du kan höra efter offerter från vilka byggföretag du vill. De måste ju självklart följa SMV regler vad gäller själva konstruktionen och så men det är ju fritt att välja. Vi kontaktade ett företag först (som vi fick tips av från vår säljare) men de var så tröga och kom aldrig till skott. Då tipsade säljaren om ett annat företag och de kom på stört! Så hör efter med fler!

sheriffen: För vår del så löste det sig med garage på så sätt att kommunen nekade oss bygglov när vi ville ha det fristående. Då var vi tvungna att ha huset ett par meter in på prickmark och godkändes ej. Så nu har vi garage under huset! Det tål att funderas på hur man ska göra. Vi skulle nog ha beställt ett garage med färdiga vägga och "bara" sätta upp. Man skulle tjäna en del på det räknade vi ut men då får man ju jobba också.

Övervåningen är påbörjad men ännu syns inget resultat så vida man inte kollar noga... Insektsnät på plats och de här reglarna för luftspalten.

/Maria
 
Marelb!

Jag har kollat lite om bygglov, så länge man inte bygger större än det man sökt så verkar det vara lungt! Så jag kommer att lämna in för ett stort åbäke, men bygger nog "bara" dubbel carport med förråd! Senare kommer jag att bygga om halva carporten till garage....

Såg bilderna på eran grund också, hujedamej vilka grejer! Det är inte så vanligt med såna grunder nu för tiden!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.