Berkelus
N Yindysagh skrev:
Vad ska du ha för uppvärmning? Liten kamin med möjlighet att koka på toppen.
Jag håller på att planera ett littet hus i din storlek. Men jag har inte kommit så långt. Jag har funderat på rörspis.
Ja, en liten plåtkamin med kokplatta. Skorsten kommer gå ut genom väggen.
 
Hur går det här då?
 
Berkelus
maah maah skrev:
Hur går det här då?
Har varit väldigt lugnt på bygget pga en del annat som kommit i vägen och även vädret som har varit rejält trist. Lägger ogärna tak när det regnar eller duggar stup i kvarten!


Nåväl jag var faktiskt uppe nu i helgen och blev äntligen klar med taket! Så nu är råsponten på samt underlagspapp och ytpapp. Att få till detta var en utmaning så jag endast kunde klättra upp på ena sidan, den andra har ett brant "stup" och jag kunde inte på ett säkert vis få ordentligt tillträde dit.

Jag hade kunnat lösa detta med rep men det fick bero. Jag lyckades spika dit både råspont och pappen på vardera sida och sedan någon meter från nocken då jag kunde hänga mig från den andra sidan och hålla fast mig i tårna.

Eftersom framförallt pappen satt otillfredsställande förankrad så fick jag en snilleblixt att spika på två ribbor typ som när man spikar läkt. Detta borde väl hålla pappen någorlunda fast?

Vidare så kunde jag inte låta bli att påbörja en vägg också på den sidan som inte har fönster, dörr och som har mest tak över sig. Efter lite funderande så beslöt jag mig för att köra samma fasad som på stuga nr 2, dvs råspont. Jag har nu anammat en ny teknik och därmed lyckats få dit den som jag hade tänkt från allra första början, se bilder. Bakom råsponten sitter det vanlig vindduk, ingen plast eller annat.
 
  • Nybyggt träbjälklag med råspont och synliga bärande balkar mot en klarblå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takarbete på en nybyggd träkonstruktion med råspont och underlagspapp färdiginstallerat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyinstallerad råspontvägg med synliga spikar, under takkonstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyuppsatt råspontvägg på bygge med synliga spikar och vindduk i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Person sitter på nytt tak med underlagspapp och spikade ribbor, verktyg och skog i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nylagd underlagspapp på tak med två spikade ribbor och skogsområde i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggt husstomme med tak, råspont och underlagspapp samt påbörjad vägg utan fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
martin sandren och 1 till
  • Laddar…
Du är en bygghjälte! Vilket driv och vilka lösningar! Världsutställningen nästa! Skål!
 
  • Haha
Workingclasshero
  • Laddar…
Berkelus
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du är en bygghjälte! Vilket driv och vilka lösningar! Världsutställningen nästa! Skål!
Jag tackar ödmjukast!
 
Snyggt! Har du skruvat ihop Leca-block med spikplåtar? Sitter det bra?

Kämpa på!
 
A
Väcker mycket frågor och funderingar om dina lösningar på olika saker,men kör på! roligt att följa och bra jobbat:)
 
Redigerat:
Berkelus
Lulaua Lulaua skrev:
Snyggt! Har du skruvat ihop Leca-block med spikplåtar? Sitter det bra?

Kämpa på!
Det är korrekt, det sitter tillräckligt, var mest i början för att det inte skulle röra på sig för mycket.
 
Berkelus
Handyman 1 skrev:
Väcker mycket frågor och funderingar om dina lösningar på olika saker,men kör på! roligt att följa och bra jobbat:)
Vad spännande! Fråga gärna på! Kul att du uppskattar tråden :D
 
Jag gillar att du bara kör på och löser saker på ditt sätt! Funkar det så funkar det, och funkar det inte så har du i alla fall lärt dig något!
 
  • Gilla
Pepas och 1 till
  • Laddar…
Berkelus
Dags för en uppdatering nu! Har inte haft så mycket tid som jag önskat men nu börjar stugan bli rätt klar utvändigt. Jag har bara en vägg (främre) kvar och sen är utsidan färdig!
 
  • Stuga under renovering med en obehandlad främre vägg och skog i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inre vy av en stuga under konstruktion med öppna träreglar och isolering, byggavfall på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Isolerad stugvägg under konstruktion med synliga träreglar och fiberglasisolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nästan färdigställd trästuga med en vägg som precis behandlats, i skogsmiljö med stege.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nästan färdig träfasad på stuga med en stege framför och blå himmel samt grönt träd i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En nästan färdigställd trästuga ute i skogen med nypanelade väggar i solljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Halvfärdig stuga med tre färdiga väggar och en ofärdig främre vägg som är isolerad med vindskyddsfilt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
BSOD och 3 till
  • Laddar…
Glömde du luftspalten mot fasaden med flit?
 
  • Gilla
Saabrobban
  • Laddar…
Berkelus
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Glömde du luftspalten mot fasaden med flit?
Ja det behövs ingen luftspalt, blir nog bara vindduk och ingen isolering i denna stuga.
 
Varför sätter du ingen regel under för att stödja den biten som kommer från nocken, du har ju en precis bredvid?
 
Berkelus
A Andy78 skrev:
Varför sätter du ingen regel under för att stödja den biten som kommer från nocken, du har ju en precis bredvid?
Menar du själva nockbrädan? Rita gärna så jag inte missförstår dig.

Jag hade tänkt att förstärka just nockbrädan innan snön kommer.

Blir förhoppningsvis klar med fasaden och dörren nu i helgen, har haft himla svårt att få tid + dåligt väder.
 
  • En delvis timrad byggnad med exponerad nockbräda, täckt med skyddsduk och en yxa på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.