T Tykon skrev:
2st 230mm skivor fattigare så har jag också en sån där:D
Vad gör du med resterande del?
 
G-83 G-83 skrev:
Far fyller år och är med i tävlingen: Den som har flest saker när den där vinner.
Därför ger vi barn honom bara förbrukningsvaror numera. Öl från skånska bryggerier.
[bild] [bild]
Jag ska skriva ut det här inlägget och ge till mina barn när de fyller 20. :cool:
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
mexitegel och 4 till
  • Laddar…
A
V vectrex skrev:
Accoya är alltså en produkt som i princip är ”vanlig” furu från Nya Zeeland som behandlats i en acetyleringsprocess. Av accoya görs även den extremt vattentåliga MDF:en Triccoya!
Har de nga rekommendationer beträffande ytbehandlingen på accyoa? På tricoyan avråder de bestämt tex att använda ngt annat än vattenbaserad färg. Jag har dock lagt syrahärdande färg på massor av tricoya, hittills har jag inte märkt ngt konstigt. Men visst, pratar man i deras termer om 50 år etc, är det ju alldeles för tidigt att ge ngt utlåtande. Nga svenska snickerier har nu börjat erbjuda fönster och dörrar i accyoa såg jag, skulle vara intressant att testa materialet.
 
Monterat balkongmöbler, än en gång "räddad" av excenterchucken.
Bosch borrskruvdragare med excenterchuck som monterar balkongmöbler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ceson och 10 till
  • Laddar…
Blev lite garagetid i helgen, så jag snodde ihop ett förlängt fäste till hålsågen, för att kunna förbereda för att dra slang för LAN..
Skruvdragare med förlängt fäste vid ett nyligen borrat hål i väggen omgiven av träspån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen byggde jag en fällbar hållare till en vattenskål till pelarslipen... Ja, den billiga "ringrullaren" på Amazon är exakt lika kass som man kan förvänta sig för under 800 spänn...
Gjort hemgjort förlängt fäste till hålsåg på pelarslipen i ett verkstadsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Pelarslip med nybyggd fällbar vattenskålshållare i verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Björn Melander och 11 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Blev lite garagetid i helgen, så jag snodde ihop ett förlängt fäste till hålsågen, för att kunna förbereda för att dra slang för LAN..
[bild]

Sen byggde jag en fällbar hållare till en vattenskål till pelarslipen... Ja, den billiga "ringrullaren" på Amazon är exakt lika kass som man kan förvänta sig för under 800 spänn...
[bild]
[bild]
har också en chintastisk ringrullare. Är ett lotteri om man får en bra. Min används idogt. Funkar kanon.
 
norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
har också en chintastisk ringrullare. Är ett lotteri om man får en bra. Min används idogt. Funkar kanon.
Förutom glappet på över en millimeter i översta rullen, och att lettringen ser ut som nedan efter en (1) ca 20 cm diameters ring i 20x3 varmvalsat så är väl jag inte helt missnöjd...
Närbild på en maskin med slitna, texturerade rullar i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

 
  • Gilla
ceson och 2 till
  • Laddar…
G gmanhem skrev:
Vad gör du med resterande del?
Den som lever får se! Jag lägger tillbaka den i skrothögen så länge, idéer kommer när man som minst anar det:D
 
Renoverad toalett med vita kakelväggar, handfat och svart toalettstol, sett från dörren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Återställt garderoben till dess forna glans!
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 1 till
  • Laddar…
niklasn niklasn skrev:
[bild]
Återställt garderoben till dess forna glans!
Varför 2 ventilationshål?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Varför 2 ventilationshål?
Högst oklart... men det var så, och jag kände ingen större brådska att ändra.
 
Utnyttjat bandsågen till max för att klyva en almplanka, inte mycket luft kvar till styrningarna:)

Riktig vresig historia med en väldig vändande fiberriktning mitt på som synes på högkantbilden. Det här fixade spiralkuttern väldigt bra, med vanliga skär hade resultatet blivit miserabelt med väldig tear out på halva plankan.

Ska inte bli nåt jättespännande direkt, två lådor att ha under sängen.
Almplanka klyvs med bandsåg i snickarverkstad, tydliga virvelmönster och begränsat utrymme för styrning synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Almplanka med märkbar fiberriktning klyvs på bandsåg, nära styrningarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Almplanka med vriden fiberrichtning efter att ha kluvits med bandsåg, på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klyvd almplanka med tydlig vriden fiberriktning på ett arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Två trä lådor på en arbetsbänk i en välutrustad snickarverkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lintto1 och 18 till
  • Laddar…
mowatom skrev:
Har de nga rekommendationer beträffande ytbehandlingen på accyoa? På tricoyan avråder de bestämt tex att använda ngt annat än vattenbaserad färg. Jag har dock lagt syrahärdande färg på massor av tricoya, hittills har jag inte märkt ngt konstigt. Men visst, pratar man i deras termer om 50 år etc, är det ju alldeles för tidigt att ge ngt utlåtande. Nga svenska snickerier har nu börjat erbjuda fönster och dörrar i accyoa såg jag, skulle vara intressant att testa materialet.
Jag vet faktiskt inte. Denna skall målas med Jotuns vattenbaserade fönsterfärg.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
V vectrex skrev:
Jag vet faktiskt inte. Denna skall målas med Jotuns vattenbaserade fönsterfärg.
Det är säkert bra. I England verkar de köra stenhårt med linoljefärg på accoyan, och det är ju trevligt att det fungerar. Jag ska till ceos i veckan, ska slänga med ett par brädor och prova att göra ett dörrblad. Accoya i ramen och tricoya i speglarna, det borde bli bra.
 
  • Gilla
vectrex och 1 till
  • Laddar…
Moddat mina alu-"limknektar", blev himla mycket bättre!

  1. Pinne i mitten
  2. Plyfa på käftarna
  3. Ta bort ena pluggen där uppe så man kan ha större spann
  4. Fila bort skägget på insidan där skenan löper
Modifierad aluminiumlimklämma med trädetaljer på käftar och stång i verkstadsomgivning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lintto1 och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.