putte22 putte22 skrev:
[bild] [bild]


Jippi hittade en låskista på bygget. Är/blir det här rätt om jag vill byta från Assa 8765,,360 lås till ett mer rekommenderat lås för yale Linus?
Bara att skruva isär och montera det nya kistan??!!??

Vet du skillnad på kistorna förutom 360 vridningen? Och varför man sätter in det ena ist för det andra från början??
Linus fungerar ypperligt med 360. Jag har det. Använd inte fysisk nyckel bara.
 
  • Gilla
NoOne2k
  • Laddar…
N Ninni1 skrev:
Linus fungerar ypperligt med 360. Jag har det. Använd inte fysisk nyckel bara.
Ja jag fick det förklarat för mig att det funkar fint med 360. Men bytte kista iaf med tanke på att den låser upp fortare med ett 1/4 varv på låset:D
 
Det känns som om L3 har många barnsjukdomar. Jag köpte ett som inte reagerar att på dörren är öppen, lyckas inte aktivera låset och får meddelandet ”open door for configuration”. Efter 1h i kö till kundtjänst så ombads jag montera ned det för att kontrollera att sladdarna satt rätt och sedan montera upp det på nytt vilket bara var slöseri på tid.
 
Vilken modell är det man ska köpa nu egentligen? Har köpt ett nytt hus med två ytterdörrar så behöver två lås. Är den nya modellen så mycket bättre att den är värd de extra pengarna eller ska kan köpa den gamla nu när priset är lägre?
 
S stigarn skrev:
Vilken modell är det man ska köpa nu egentligen? Har köpt ett nytt hus med två ytterdörrar så behöver två lås. Är den nya modellen så mycket bättre att den är värd de extra pengarna eller ska kan köpa den gamla nu när priset är lägre?
Köp den nya L3 för den är mycket snyggare än v2n. Jag har haft v2n och har nu l3...förvänta dig dock en rätt buggig upplevelse från connecten men låset i sig funkar bra. Med lite tur får connecten ny mjukvara framöver.
 
  • Gilla
stigarn
  • Laddar…
Och när connecten väl funkar är det riktigt smidigt. Auto-upplåsningen är den enda hemautomatisering som fått min fru att spontant säga att det var imponerad av.

R reiman skrev:
Köp den nya L3 för den är mycket snyggare än v2n. Jag har haft v2n och har nu l3...förvänta dig dock en rätt buggig upplevelse från connecten men låset i sig funkar bra. Med lite tur får connecten ny mjukvara framöver.
 
  • Gilla
reiman och 1 till
  • Laddar…
S stigarn skrev:
Vilken modell är det man ska köpa nu egentligen? Har köpt ett nytt hus med två ytterdörrar så behöver två lås. Är den nya modellen så mycket bättre att den är värd de extra pengarna eller ska kan köpa den gamla nu när priset är lägre?
Om den estetiska skillnaden inte påverkar ditt köp så bör du jämföra funktionaliteten.
Om du vill ha de nya funktionerna så köper nya L3 om du däremot endast har ett behov av de funktioner som finns i V2N så kan du köpa den.
Om du har mindre mått än 35mm från karmen till centrum tryckespinnen på insidan då är L3 att föredra då den är smalare på insidan (50,3mm mot 64mm).
 
  • Gilla
stigarn
  • Laddar…
Tack för era svar. Det blir nog en L3 då. Men jag förstår inte riktigt vilken jag ska köpa. Kollar jag på prisjakt finns det ju en variant som heter Home och en som heter Family. Jag ska ju ha två av dom och koppla till samma app. Har man en sån connect då som ni nämner till båda eller har de varsin?
 
Tror att du får tre taggar i family och i home är det en tagg.
 
  • Gilla
stigarn
  • Laddar…
Jag TROR att varje lås måste ha en egen connect.
Du kan ta vilken/vilka du vill, skillnaden mellan Home och Family är antal låsbrickor du får med.
 
  • Gilla
stigarn
  • Laddar…
Lips74 Lips74 skrev:
Tror att du får tre taggar i family och i home är det en tagg.
N Ninni1 skrev:
Jag TROR att varje lås måste ha en egen connect.
Du kan ta vilken/vilka du vill, skillnaden mellan Home och Family är antal låsbrickor du får med.
Okej tack för informationen. Synd man måste ha en till varje men så får det väl vara då. Verkar ju inte gå att köpa ett lås utan en ändå.
 
N Ninni1 skrev:
Jag TROR att varje lås måste ha en egen connect.
Du kan ta vilken/vilka du vill, skillnaden mellan Home och Family är antal låsbrickor du får med.
Med tanke på att lägsta pris jag sett på L3-tag är 225 kronor så hade jag köpt family som ger 3 st i stället för en. Det verka även ligga med två mellanlägg för slutbleck i family (1 resp 2 mm) och bara 1 i "vanliga".
 
S StefanAd skrev:
Med tanke på att lägsta pris jag sett på L3-tag är 225 kronor så hade jag köpt family som ger 3 st i stället för en. Det verka även ligga med två mellanlägg för slutbleck i family (1 resp 2 mm) och bara 1 i "vanliga".
Nu är ju alla olika och lever olika liv, men jag använder i princip aldrig längre min tag till mitt v2n. Kör endast på kod.
 
  • Gilla
Okarlsson
  • Laddar…
S stigarn skrev:
Tack för era svar. Det blir nog en L3 då. Men jag förstår inte riktigt vilken jag ska köpa. Kollar jag på prisjakt finns det ju en variant som heter Home och en som heter Family. Jag ska ju ha två av dom och koppla till samma app. Har man en sån connect då som ni nämner till båda eller har de varsin?
Det är endast olika antal nyckelbrickor (taggar) i paketen så som andra redan svarat (family=3, Home=1).
Jag rekommenderar att ni köper Family då L3 taggarna troligtvis kostar mer än prisskillnaden.

Lite onödig information om kompatibilitet:
Det är även möjligt att använda moduler med tillbehör för V2N istället för Yale connect men då förlorar man de nya funktionerna och kunde likväl köpt ett V2N istället.
Har man flera lås så kan det ibland vara önskvärt med samma funktioner via modul som det andra låsen.
Det är alltså möjligt att använda Verisure modul och v-box om man önskar det i L3.
 
  • Gilla
Wirdheim och 1 till
  • Laddar…
R reiman skrev:
Köp den nya L3 för den är mycket snyggare än v2n. Jag har haft v2n och har nu l3...förvänta dig dock en rätt buggig upplevelse från connecten men låset i sig funkar bra. Med lite tur får connecten ny mjukvara framöver.
Minglar fungerar felfritt sen dag 1!
Tror det handlar mycket om att folk inte fixar sin router...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.