pacman42 pacman42 skrev:
Inte så säkert, det kan vara röd också. Det är en fråga om extremt liten skillnad i sträcka rörande vems fel det är.
Enligt bilden sker olyckan utanför cirkulationsplatsen på avfartsfilen för de som ska svänga vänster i korsningen. Om blå kör in i den filen utan att säkerställa att det är fritt så gör blå fel.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Enligt bilden sker olyckan utanför cirkulationsplatsen på avfartsfilen för de som ska svänga vänster i korsningen. Om blå kör in i den filen utan att säkerställa att det är fritt så gör blå fel.
Hade däremot olyckan skett 10 m tidigare inne i cirkulationsplatsen, hade det varit röds fel, som bytte från innerfilen till ytterfilen utan att lämna företräde.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Jag frågade en trafiklärare om det här och svaret var:
1) Är det skyltat innan så gäller skylten.
2) Annars får man köra hur man vill, förutom från vänster körfält direkt ut till höger i första.
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
jarlh jarlh skrev:
1) Är det skyltat innan så gäller skylten.
Vilken skylt då? Det är bara påbudsskyltar som bestämmer hur man måste göra.

Sex olika vägskyltar som visar körriktningar: vänster, rakt fram, höger, samt kombinationsriktningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Andra typer av skyltar som visar vart olika filer leder är visserligen bra att följa, men inget krav.

Står det så här så är det fortfarande ok att ligga till höger om man ska svänga vänster:

Trafikskylt som visar val av körbanor i en korsning, med en bil i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Daniel 109 och 1 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Hade däremot olyckan skett 10 m tidigare inne i cirkulationsplatsen, hade det varit röds fel, som bytte från innerfilen till ytterfilen utan att lämna företräde.
Jag säger inte att du har fel rättsligt, för jag orkar inte kolla upp det, men det är ju allra minst fel så tillvida att det inte är så det är tänkt att man ska köra. I en tvåfilig avfart kör bilen i högerfil av i högerfil och bilen i vänsterfil av i vänsterfil.

Allt annat är fel och minskar det möjliga trafikflödet. Hävdar man att bilen i vänsterfil byter fil och att bilen i högerfil kan välja utfartsfil och alltid har företräde bör man jobba på att komma ur sin anala fas.
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag säger inte att du har fel rättsligt, för jag orkar inte kolla upp det, men det är ju allra minst fel så tillvida att det inte är så det är tänkt att man ska köra. I en tvåfilig avfart kör bilen i högerfil av i högerfil och bilen i vänsterfil av i vänsterfil.

Allt annat är fel och minskar det möjliga trafikflödet. Hävdar man att bilen i vänsterfil byter fil och att bilen i högerfil kan välja utfartsfil och alltid har företräde bör man jobba på att komma ur sin anala fas.
Har inte heller kollat upp några rättsfall, men mitt anala jag säger mig att man alltid ska lämna företräde när man vill korsa en fil. ;)
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag säger inte att du har fel rättsligt, för jag orkar inte kolla upp det, men det är ju allra minst fel så tillvida att det inte är så det är tänkt att man ska köra. I en tvåfilig avfart kör bilen i högerfil av i högerfil och bilen i vänsterfil av i vänsterfil.

Allt annat är fel och minskar det möjliga trafikflödet. Hävdar man att bilen i vänsterfil byter fil och att bilen i högerfil kan välja utfartsfil och alltid har företräde bör man jobba på att komma ur sin anala fas.
Tyvärr så är du i innerfil ansvarig hur mycket du än försöker argumentera för att det är fel. Ja, handlandet av bilen i ytterfil är fel, men den som åker i innerfil är ändå skyldig.

Mitt barn som övningskör har fått lära sig den hårda vägen hur illa cirkulationsplatser fungerar. Men hen har insett att det är mod som krävs för att köra i dem. Det har varit nära kollisioner många gånger under övningskörningen, men det är nästan alltid den andra bilen som varit vållande pm det blivit något. Jag har av övningskörningen med barnet lärt mig hur mycket hänsyn man som chaufför faktiskt tar för de som gör fel. Det går sällan mer än två korsningar innan man måste anpassa sig för de som gör fel. Åtminstone i Göteborg...
 
Fairlane
useless useless skrev:
Vilken skylt då? Det är bara påbudsskyltar som bestämmer hur man måste göra.

[bild]


Andra typer av skyltar som visar vart olika filer leder är visserligen bra att följa, men inget krav.

Står det så här så är det fortfarande ok att ligga till höger om man ska svänga vänster:

[bild]
Tyvärr har du rätt. Jag önskar att den som väljer högerfil där och svänger vänster minst borde ha delat ansvar vid en kollision, men tyvärr så fungerar det inte så.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Tyvärr har du rätt. Jag önskar att den som väljer högerfil där och svänger vänster minst borde ha delat ansvar vid en kollision, men tyvärr så fungerar det inte så.
Är det så verkligen?
Jag vill minnas det kom fram i vänsterfilstråden att skyltningen inför cirkulationsplats gällde.
Sen är väl frågan om det olagligt eller bara fel. (y)
 
Se det som en rekommenderad färdväg. Du är inte skyldig att följa dem.
 
Fairlane
Jag vet att det är så, jag tycker bara att det är dumt och riskerar att skapa onödiga situationer.
 
useless useless skrev:
Vilken skylt då? Det är bara påbudsskyltar som bestämmer hur man måste göra.

[bild]


Andra typer av skyltar som visar vart olika filer leder är visserligen bra att följa, men inget krav.

Står det så här så är det fortfarande ok att ligga till höger om man ska svänga vänster:

[bild]
Den nedre skylten menade trafikläraren. Den är alltså bara rekommendation? Jag har alltså slösat bort många års bilkörning att följa dem...
 
pacman42 pacman42 skrev:
Tyvärr så är du i innerfil ansvarig hur mycket du än försöker argumentera för att det är fel.
Jo, jag vet sanningen att säga också att jag har rättsligt fel så länge det inte är heldragna linjer ut ur rondellen.

Och även jag har agerat körlärare och lade då stor möda på att förmedla hur mycket man måste tänka åt andra i en rondell. Men även hur man bör köra och tänka för att själv bete sig väl; på samma vis som jag lärde ut att vi tillämpar huvudledsregeln i Stockholm även när gatukontoret inte skyltar den.
 
T
pacman42 pacman42 skrev:
Nej, de är inte jättetydliga. När varken polisen, körskolan eller trafikverket klarar av att berätta vad som gäller, då är de inte tydliga. Det finns många regler som är väldigt tydliga dock, men inte alla.
Ok, de är inte jättetydliga. De är supertydliga.

Att folk inte orkar ta dem till sig och istället gör det som "känns rätt" (gäller ju rätt många trafikregler) och att somliga trasslar in sig när de ska försöka förklara dem gör dem inte mindre tydliga.
 
T tanaris skrev:
Ok, de är inte jättetydliga. De är supertydliga.

Att folk inte orkar ta dem till sig och istället gör det som "känns rätt" (gäller ju rätt många trafikregler) och att somliga trasslar in sig när de ska försöka förklara dem gör dem inte mindre tydliga.
OK, så kan du förklara för mig om man får köra om en cyklist i en cirkulationsplats? Jag vill ha referenser till lagstöd för det du hävdar också. Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.