35 949 läst · 388 svar
36k läst
388 svar
Hur kör man i en rondell egentligen
Enligt bilden sker olyckan utanför cirkulationsplatsen på avfartsfilen för de som ska svänga vänster i korsningen. Om blå kör in i den filen utan att säkerställa att det är fritt så gör blå fel.pacman42 skrev:
Hade däremot olyckan skett 10 m tidigare inne i cirkulationsplatsen, hade det varit röds fel, som bytte från innerfilen till ytterfilen utan att lämna företräde.useless skrev:
Vilken skylt då? Det är bara påbudsskyltar som bestämmer hur man måste göra.jarlh skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Andra typer av skyltar som visar vart olika filer leder är visserligen bra att följa, men inget krav.
Står det så här så är det fortfarande ok att ligga till höger om man ska svänga vänster:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 298 inlägg
Jag säger inte att du har fel rättsligt, för jag orkar inte kolla upp det, men det är ju allra minst fel så tillvida att det inte är så det är tänkt att man ska köra. I en tvåfilig avfart kör bilen i högerfil av i högerfil och bilen i vänsterfil av i vänsterfil.B b8q skrev:
Allt annat är fel och minskar det möjliga trafikflödet. Hävdar man att bilen i vänsterfil byter fil och att bilen i högerfil kan välja utfartsfil och alltid har företräde bör man jobba på att komma ur sin anala fas.
Har inte heller kollat upp några rättsfall, men mitt anala jag säger mig att man alltid ska lämna företräde när man vill korsa en fil.Nötegårdsgubben skrev:Jag säger inte att du har fel rättsligt, för jag orkar inte kolla upp det, men det är ju allra minst fel så tillvida att det inte är så det är tänkt att man ska köra. I en tvåfilig avfart kör bilen i högerfil av i högerfil och bilen i vänsterfil av i vänsterfil.
Allt annat är fel och minskar det möjliga trafikflödet. Hävdar man att bilen i vänsterfil byter fil och att bilen i högerfil kan välja utfartsfil och alltid har företräde bör man jobba på att komma ur sin anala fas.
Tyvärr så är du i innerfil ansvarig hur mycket du än försöker argumentera för att det är fel. Ja, handlandet av bilen i ytterfil är fel, men den som åker i innerfil är ändå skyldig.Nötegårdsgubben skrev:Jag säger inte att du har fel rättsligt, för jag orkar inte kolla upp det, men det är ju allra minst fel så tillvida att det inte är så det är tänkt att man ska köra. I en tvåfilig avfart kör bilen i högerfil av i högerfil och bilen i vänsterfil av i vänsterfil.
Allt annat är fel och minskar det möjliga trafikflödet. Hävdar man att bilen i vänsterfil byter fil och att bilen i högerfil kan välja utfartsfil och alltid har företräde bör man jobba på att komma ur sin anala fas.
Mitt barn som övningskör har fått lära sig den hårda vägen hur illa cirkulationsplatser fungerar. Men hen har insett att det är mod som krävs för att köra i dem. Det har varit nära kollisioner många gånger under övningskörningen, men det är nästan alltid den andra bilen som varit vållande pm det blivit något. Jag har av övningskörningen med barnet lärt mig hur mycket hänsyn man som chaufför faktiskt tar för de som gör fel. Det går sällan mer än två korsningar innan man måste anpassa sig för de som gör fel. Åtminstone i Göteborg...
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 142 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 142 inlägg
Tyvärr har du rätt. Jag önskar att den som väljer högerfil där och svänger vänster minst borde ha delat ansvar vid en kollision, men tyvärr så fungerar det inte så.useless skrev:
Är det så verkligen?Fairlane skrev:
Jag vill minnas det kom fram i vänsterfilstråden att skyltningen inför cirkulationsplats gällde.
Sen är väl frågan om det olagligt eller bara fel.
Se det som en rekommenderad färdväg. Du är inte skyldig att följa dem.
Den nedre skylten menade trafikläraren. Den är alltså bara rekommendation? Jag har alltså slösat bort många års bilkörning att följa dem...useless skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 298 inlägg
Jo, jag vet sanningen att säga också att jag har rättsligt fel så länge det inte är heldragna linjer ut ur rondellen.pacman42 skrev:
Och även jag har agerat körlärare och lade då stor möda på att förmedla hur mycket man måste tänka åt andra i en rondell. Men även hur man bör köra och tänka för att själv bete sig väl; på samma vis som jag lärde ut att vi tillämpar huvudledsregeln i Stockholm även när gatukontoret inte skyltar den.
Ok, de är inte jättetydliga. De är supertydliga.pacman42 skrev:
Att folk inte orkar ta dem till sig och istället gör det som "känns rätt" (gäller ju rätt många trafikregler) och att somliga trasslar in sig när de ska försöka förklara dem gör dem inte mindre tydliga.
OK, så kan du förklara för mig om man får köra om en cyklist i en cirkulationsplats? Jag vill ha referenser till lagstöd för det du hävdar också. Lycka till!T tanaris skrev: